Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjalen är en livräddare... väldigt missnöjd bebbe senaste tiden här med. Språng och snor och magknip...

Jag roar mig med att sätta mig in i hur tygblöjor funkar. Så söta blöjor det finns! Blöjbytena blir ju roliga istället för jobbiga. Har massa fluffpost på väg nu :).

Sjalen är en livräddare... väldigt missnöjd bebbe senaste tiden här med. Språng och snor och magknip...

Jag roar mig med att sätta mig in i hur tygblöjor funkar. Så söta blöjor det finns! Blöjbytena blir ju roliga istället för jobbiga. Har massa fluffpost på väg nu :).

Jag börjar också snegla på tygblöjor... Nu när han mest bajsar utan blöja borde det kanske vara ett rimligt alternativ?
Lova att utvärdera, så får vi se om vi hakar på :)

Kör omgång 2 av trasiga boobs :yuck: inte så illa som sist tur nog. Lillan tar bröstet som hon ska och äter bra tror mer det beror på att jag är så känslig som vanligt, känns ändå bra att det inte gör lika ont som sist jag sitter inte o gråter av smärta när hon äter.

Annars har jag världens härligaste unge :love: gråter endast när inte maten kommer fram snabbt nog eller ibland när blöjan ska bytas, sover mycket men helst inte lika mycket på natten än, 2-3am klubben är vi med i:D tycker hon växer som ogräs, har snart växt ur första pyjamaserna.
Själv känner jag att det var det här jag skulle göra i livet, känner mej verkligen hemma i rollen som mamma :)

Idag var det 6v kontroll, en frisk och stark tjockis på 5,8 kg :D
Har även fått en mammagrupp att lära känna, vilket känns kul! Är trött på eremitlivet här..

Imorgon blir det ( om ovädret tillåter) ridtur nr 2 på hästen eftersom min ischias är hanterbar :banana:

Har du bra skydd till bröstvårtorna vid amningen @pudsey ? För mig fungerar bara nam :)

Kör omgång 2 av trasiga boobs :yuck: inte så illa som sist tur nog. Lillan tar bröstet som hon ska och äter bra tror mer det beror på att jag är så känslig som vanligt, känns ändå bra att det inte gör lika ont som sist jag sitter inte o gråter av smärta när hon äter.

Annars har jag världens härligaste unge :love: gråter endast när inte maten kommer fram snabbt nog eller ibland när blöjan ska bytas, sover mycket men helst inte lika mycket på natten än, 2-3am klubben är vi med i:D tycker hon växer som ogräs, har snart växt ur första pyjamaserna.
Själv känner jag att det var det här jag skulle göra i livet, känner mej verkligen hemma i rollen som mamma :)

Arga bröstvårtor är ingen hit!
Jag får ont när John inte öppnar munnen så stort som han egentligen borde, så se över hennes teknik lite :)

Annars: amningsnapp har räddat mina bröstvårtor många gånger nu. MAM har de som passar mig mest pga inget krångel. Purelan, bröstmjölk och luft är också tre bra kompisar när bröstvårtorna börjar ledsna :)

Nu har vi officiellt gått över till att köpa stl 62. Inte för att det passar superbra, det är fortfarande tältmodell, utan för att det känns onödigt med mer i 56. Lilla C har pallrat sig över 5kg strecket snart 12v gammal. Wohoo! Vi tror att hon går upp i vikt bättre nu med enbart mjölkfri ersättning.

Mvh Miks

Är det någon annan av er som fått tillbaka mensen än?
Jag har blivit rådd av en kompis att undvika ha tampong nån månad till så jag plågas med dessa bindor. :wtf:
Det är skillnad på att ha avslag och mens, gah!

Jag har blivit rådd av en kompis att undvika ha tampong nån månad till så jag plågas med dessa bindor. :wtf:
Det är skillnad på att ha avslag och mens, gah!
Jag får mens om en vecka. Jag hade nog tänkt köra tampong. Avslaget är ju över så då borde det ju inte vara någon fara tänker jag. Sa din kompis varför?

Mvh Miks

Nu har vi officiellt gått över till att köpa stl 62. Inte för att det passar superbra, det är fortfarande tältmodell, utan för att det känns onödigt med mer i 56. Lilla C har pallrat sig över 5kg strecket snart 12v gammal. Wohoo! Vi tror att hon går upp i vikt bättre nu med enbart mjölkfri ersättning.

Mvh Miks

Kul att det fungerar med mjölkfritt :)
Strl 62 rockas här hemma med, bautabebben växer och växer. Finns så mkt fint när de vuxit ur newborn storlekarna :love:

Kul att det fungerar med mjölkfritt :)
Strl 62 rockas här hemma med, bautabebben växer och växer. Finns så mkt fint när de vuxit ur newborn storlekarna :love:
Vi var bortskämda med en bautabebis förra gången. Det var så mycket enklare. Man behöver ju liksom aldrig vara orolig då! Skönt för er tycker jag! Jag hoppas lilla Cs kurva hoppar igång nu också.

Ja det finns mycket fint! Och nu börjar vårkläderna komma också :love:

Mvh Miks

Jag får mens om en vecka. Jag hade nog tänkt köra tampong. Avslaget är ju över så då borde det ju inte vara någon fara tänker jag. Sa din kompis varför?

Mvh Miks

Hon sa att det var för att det fortfarande var känsligt för infektioner och liknande där nere... 7,5 vecka sen jag födde, tycker väl att det borde återhämtat sig nu?

Hon sa att det var för att det fortfarande var känsligt för infektioner och liknande där nere... 7,5 vecka sen jag födde, tycker väl att det borde återhämtat sig nu?
Ah ok! Är du säker på att det är mens då? Första barnet hade jag avslag i 11 veckor uppehåll en vecka och sen kom mensen. Nu hade jag avslag i 5 veckor. Är avslaget helt borta, dvs att du innan mensen har fått vanliga flytningar utan sårvätska så ser inte jag några problem med tampong. Då är ju liksom såret i livmodern läkt.

Mvh Miks

Knasiga bebis...väcks vid 03 av gnäll, ger bröstet -han somnar. Väcker-somnar.... Igen o igen.

Så nu sitter jag med beöstpump och känner mig förvirrad.

Ojojoj, vad vi har tagit igen förlorad sömn i natt!
Nu är vi tillbaka på tretimmarspass, vilket känns ljuvligt jämfört tre nätter med bara några minuters sömn åt gången. Jag och John gick och la oss vid 21, och när han vaknade vid midnatt var jag bara tacksam över att det hade gått flera timmar. Mmm... Sömn.

Jag börjar också snegla på tygblöjor... Nu när han mest bajsar utan blöja borde det kanske vara ett rimligt alternativ?
Lova att utvärdera, så får vi se om vi hakar på :)

Ja det är exakt samma här, hon bajsar helst på pottan (och kissar) och blir rätt sur på mig om jag inte erbjuder henne potta/handfat när hon vill. Så jag har goda förhoppningar om att bajsblöjorna kommer hållas till ett minimum :P.

Än så länge har vi provat:
Poops!-skal med Poops-inlägg och prefolds: Jag gillar inte passformen, alls, och inte knapparna heller. Dom är för stora runt benen på henne och mina fingrar har svårt för knapparna (nog jobbigt att knäppa en body, trevligt arv från mödernet). Min fumlighet gör att jag tycker att det är jobbigt med inläggen, dom glider runt och jävlas med mig. Men dom är väldigt snygga och känns extremt rediga, hög kvalitét. Jag har lagt ut mina på annons men blir dom inte sålda så tror jag absolut att dom kommer bli mer använda senare, när hon fått större lår.
Vikblöjor: Jag gillart! Dom tilltalar hippien inom mig, man kan vika på många olika sätt, naturmaterial, väldigt billiga (jag har hittat fina färgglada för 25kr/st + Ikea har vita för 15kr/st). Jag börjar tillochmed känna en överväldigande lust att stryka! Man kan ha dom som vikblöjor eller inlägg i pockets/skal.
Kina-pocket: 7kr inkl frakt på Ebay. Lätt värt det! Lär väl hålla typ tio tvättar men det var ett bra sätt att prova om jag gillade pockets, och det gör jag, när man liksom vill snabb-byta om man är iväg eller bara är slö hemma. Ska nog beställa "fin-kina-pockets" av märket Shine-baby sen, dom kostar mera (hah, typ 25kr) men ska vara lite bättre kvalla. Bra att ha slit-och-slängisar.

På inkommande (så kallad fluffpost):
Ullbyxor (att ha som skal utanpå vikblöjorna)
Bumgenius pocket
Alvehamn pocket
Alvehamn minkyskal, dom ser så oerhört mysiga ut <3! Och jag gillar deras design med liksom en kant runt hela blöjan så att inläggen verkligen hålls på plats.

Och appropå sömn så fick jag magiska 5 timmar i sträck! Extreeeeemt hungrig bebis när hon vaknade, tömde båda brösten vilken hon aldrig brukar orka annars.

Tji fick jag att jag trodde den skulle komma nästa vecka! Den jäkeln dök upp i morse. Tydligen bara 7 dagars lutealfas! Misstänker att det kan bli lite märkligt så här första gången!

Och som svar på tampongfrågan, japp jag använder tampong!

Mvh Miks

Ah ok! Är du säker på att det är mens då? Första barnet hade jag avslag i 11 veckor uppehåll en vecka och sen kom mensen. Nu hade jag avslag i 5 veckor. Är avslaget helt borta, dvs att du innan mensen har fått vanliga flytningar utan sårvätska så ser inte jag några problem med tampong. Då är ju liksom såret i livmodern läkt.

Mvh Miks

Jag inbillar mig att det är det iaf... Slutade blöda 2 veckor efter fl och tycker väl att jag har haft flytningar men jag vet inte! Haha!

Jag inbillar mig att det är det iaf... Slutade blöda 2 veckor efter fl och tycker väl att jag har haft flytningar men jag vet inte! Haha!
Avslag luktar ju lite speciellt. Inte som mens. Är det såret i livmodern som gått upp borde du definitivt kolla upp det om du varit blödningsfri i 5 veckor och det plötsligt börjar blöda igen. Vi hoppas att det är mensen som hälsar på!

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka