Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@westernsuzie Vad skönt att det fick bra med storasyster! Det är otroligt bad de klarar av!

Lilla C har fått rotavirus vaccinet. BVC tanten sa att de kunde kräkas (vilket vi inte skulle märka om hon gjorde extra på grund av det) och få diarré (klarade vi oss ifrån) och ont i magen (klarade vi oss också ifrån). Vad jag förstod var det ovanligt med starka reaktioner. Hoppas Jack piggar på sig redan imorgon! Han har ju en skön viktuppgång iallafall :up:

Mvh Miks

Nu är det vår tur att ha en förkyld bebis, J blev tätt i näsan under natten men har ändå kunnat både sova och äta.

Ska ta tempen på honom om en stund, hoppas att han inte får feber. Han känns inte varm just nu i alla fall.

Nu är det vår tur att ha en förkyld bebis, J blev tätt i näsan under natten men har ändå kunnat både sova och äta.

Ska ta tempen på honom om en stund, hoppas att han inte får feber. Han känns inte varm just nu i alla fall.
Vad jobbigt! Hoppas det blir en lindrig variant! Skönt att du ammar och kan spruta bröstmjölk i näsan på honom :)

Vi har än så länge varit förskonade men det kommer väl nu när brorsan börjat på dagis igen. Rutinen är iaf att han tar av alla kläder direkt och hoppar in i duschen det första han gör när han kommer hem. Jag hoppas det tar några av virusen och bakterierna!

Mvh Miks

Vad jobbigt! Hoppas det blir en lindrig variant! Skönt att du ammar och kan spruta bröstmjölk i näsan på honom :)

Vi har än så länge varit förskonade men det kommer väl nu när brorsan börjat på dagis igen. Rutinen är iaf att han tar av alla kläder direkt och hoppar in i duschen det första han gör när han kommer hem. Jag hoppas det tar några av virusen och bakterierna!

Mvh Miks

Ja, bröstmjölk är ju rena rama mirakelmedlet - det borde gå att använda som doping i sportsammanhang ;)

Tur att han är skillad när gäller att amma i olika ställningar när det är högläge som gäller :D

Ja, bröstmjölk är ju rena rama mirakelmedlet - det borde gå att använda som doping i sportsammanhang ;)

Tur att han är skillad när gäller att amma i olika ställningar när det är högläge som gäller :D
Ha ha eller hur!

Det är bra med en amningsexpert ur den bemärkelsen! Jag ammade halvt liggande på rygg med lilla C på mej så att mjölken inte skulle spruta ner i halsen på henne. Det funkade det med :o

Mvh Miks

@westernsuzie Vad skönt att det fick bra med storasyster! Det är otroligt bad de klarar av!

Lilla C har fått rotavirus vaccinet. BVC tanten sa att de kunde kräkas (vilket vi inte skulle märka om hon gjorde extra på grund av det) och få diarré (klarade vi oss ifrån) och ont i magen (klarade vi oss också ifrån). Vad jag förstod var det ovanligt med starka reaktioner. Hoppas Jack piggar på sig redan imorgon! Han har ju en skön viktuppgång iallafall :up:

Mvh Miks

Ja helt otroligt! Och vilket läkkött de har, nu är svullnaden helt borta och det enda som är kvar är ett litet blåmärke på typ 2x3 cm! Hon är dock lite mörk under ena ögat, så det ser nästan ut som blåmärket rört sig lite dit? Men hon är pigg och glad, precis som vanligt igen :):)

Okej, det var ju skönt att höra! Jag googlade lite på det och då stod det om jätteläskiga biverkningar, men då är det i alla fall inte så vanligt :) Vi får se hur han verkar idag! Han är ju en liten aning förkyld fortfarande så jag testade precis med bröstmjölk i näsan. Han gillade det inte, men sekunden efter får man typ världens leende och ett glatt joller, så han verkar ju vara på väg att sitt vanliga glada jag :love: Och japp vikten går stadigt uppåt, men det konstiga är att han inte är så jätteknubbig om man jämför med hur storasyrran såg ut i samma ålder :o:D Hon hade typ femton valkar på armar och ben och frippelhaka, medan Jack har lite mer avlång kroppsform liksom :D

Ha ha eller hur!

Det är bra med en amningsexpert ur den bemärkelsen! Jag ammade halvt liggande på rygg med lilla C på mej så att mjölken inte skulle spruta ner i halsen på henne. Det funkade det med :o

Mvh Miks

Hahaha! Så där var min dotter också, hon satt som en sugpropp på bröstet och jag hade kunnat amma hängande i takkronan om jag så hade velat :D Jack är lite mer svårammad, han kan typ glömma bort att gapa och dunka huvudet mot bröstet och bli ilsken för att det inte kommer någon mat i munnen :D:banghead:

Hemkommen ifrån läkarbesök med lilla C angående att hon kräks så mycket. Grundlig undersökning, mycket diskuterande och frågor om hur hon äter, sover och kräks. Nu ska lilla C äta magsyrehämmande medicin 2 ggr per dag samt att en remiss är skickad till gastronom(?) för ultraljud av matstrupe och över och nedre magmun (?). Mycket att hålla reda på. Suck! Inte riktigt vad jag hade velat höra men det känns ju bra att hon blir grundligt kollad iaf.

Mvh Miks

Ping till @Sorbe :)

Hahaha! Så där var min dotter också, hon satt som en sugpropp på bröstet och jag hade kunnat amma hängande i takkronan om jag så hade velat :D Jack är lite mer svårammad, han kan typ glömma bort att gapa och dunka huvudet mot bröstet och bli ilsken för att det inte kommer någon mat i munnen :D:banghead:

V har ett nytt amningsproblem, om jag tittar på honom så ler han. När han ler tappar han tutten och blir skitförbannad. Om och om igen...Ibland så sliter han även tag i amningskyddet och drar loss den från bröstvårtan..och blir förbannad när mjölken försvinner...:angel:
(Det är inte lätt att vara liten).

Hemkommen ifrån läkarbesök med lilla C angående att hon kräks så mycket. Grundlig undersökning, mycket diskuterande och frågor om hur hon äter, sover och kräks. Nu ska lilla C äta magsyrehämmande medicin 2 ggr per dag samt att en remiss är skickad till gastronom(?) för ultraljud av matstrupe och över och nedre magmun (?). Mycket att hålla reda på. Suck! Inte riktigt vad jag hade velat höra men det känns ju bra att hon blir grundligt kollad iaf.

Mvh Miks

Skönt de kollar upp det. Men är väl inte helt ovanligt med reflux på spädbarn? Min ena gosse kräktes kaskader som liten och tyvärr är han fortfarande snart 11 år lättkräkt. Så pass att han inte kan hoppa studsmatta om han ätit eller fikat hyfsat nära innan. Likaså med annan fysisk aktivitet för då kräks han. Jättekul med skolidrott precis efter lunch :banghead:

Men håller med dig att det är skönt att det kollas upp, i sonens fall gjorde de ingenting.

Hjärtultraljud på dottern imorgon. För övrigt växer den lilla däkan (småländska -möjligtvis lokal/regional- för flicka) och den 26 mars vägde hon 4150 gram på bvc och idag då jag skulle väga mig och insåg att jag höll dottern i famnen så blev det en höftad hemmavägning vilket gav ett resultat på ca 4800 gram i övrigt börjar hon nu lämna stl 50 och 56 börjar passa. Känns otroligt konstigt att ha en så liten 12-veckors bäbis.

Mvh Miks

Vad bra att de kollar upp henne ordentligt, hoppas gastrologen kan ge en diagnos och ordna problemet :). Med min begränsade kunskap om kräkningar/reflux hos spädbarn så antar jag att de tittar efter esofagit (inflammation i matstrupen) och kanske hiatusbråck (bråck på magmunnen)?

Hjärtultraljud på dottern imorgon. För övrigt växer den lilla däkan (småländska -möjligtvis lokal/regional- för flicka) och den 26 mars vägde hon 4150 gram på bvc och idag då jag skulle väga mig och insåg att jag höll dottern i famnen så blev det en höftad hemmavägning vilket gav ett resultat på ca 4800 gram i övrigt börjar hon nu lämna stl 50 och 56 börjar passa. Känns otroligt konstigt att ha en så liten 12-veckors bäbis.

Håller tummarna inför ultraljudet! Hoppas allt ser bra ut :)
Härligt att hon växer så bra, hur gammal hade hon varit om hon fötts vid BF? Låter som att hon kommit ifatt snabbt i vikt för att vara prematur ändå :D

Mvh Miks

Tack! Det ska bli spännande att höra hur det är och fungerar!
Jag googlade lite förra veckan efter tips och kom fram till det att ju mindre han rör sig efter mat desto mindre rör han sig och det stämmer verkligen. Nu flyttar jag runt honom så lite som möjligt främst på natten och då kräks han sällan eftersom han oftast somnar ganska direkt efter att han fått flaskan och jag bytt blöja. :)

Två frågor...

Man ska ju helst inte byta blöja på natten men jag måste för min mini kissar en del på natten och för en månad sen var han blöt på ryggen varje gång han vaknade på natten... Använder Libero, är Pampers bättre på så sätt att det håller tätt längre eller är det helt enkelt att det är så knökfullt? :D

Digital örontermometer. Något att investera i? Jag har absolut inga problem med vanlig termometer i rumpan på sonen och de är ju så exakta som det kan bli. Har hört en hel del fel med de digitala örontermometrarna så är lite skeptisk men jag har en rabattcheck på 50% på tre varor på apoteket så då får jag en sån för 300 kr...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka