Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett litet tillägg: Å andra sidan känns det inte som någon jättekatastrof om det råkar bli en liten till :o:love: Hur tänker ni andra kring det? Kommer ni försöka få fler kids?

En till, om jag bara kan göra och föda barnet – och slippa vara gravid... :cautious:
När John fyller tre år är jag nog gravid igen, så våren eller sommaren 2018 kan det nog vara dags för en ny människovalp tänker jag mig.

Har ni förresten sett att vi har fått en sån här: :turd:
:rofl:

@Blueberry dottern sov hos oss tills hon passerade 1, sen var det nog och vi beställde en hängmatta. Ombonat och gungar lite. Det var faktiskt optimalt för vår övergång. Nu växlar hon mellan hängmatta och madrass i lektältet :p kanske inte fullt normalt men det funkar bra. Finns hängmattor byggda för att fästa i spjälsäng om det blir ett problem för er med övergången. Jag rekommenderar det skarpt och räknar med att kommande barn också får en sådan lösning om det skulle bli problem där med. Sömnen är viktig även under bebistiden :)

smart m hängmatta!
Det är det verkligen. Dottern sparkade så på sambon så han fick inte sova i slutet. Hängmattan var lurig i början, man fick lära henne att klättra ner rätt iom att hon ändå var så pass stor när hon fick den men det gick fort. Nu är det kris för vi renoverar och har fått plocka ner mattan så hon frågar efter sovmattan varje kväll. Roligt att den blev poppis i alla fall.

Vi vill nog inte ha fler barn. Det har vi pratat om i flera år. Självklart kan det ändras!

Det är lagom kul när ens vänner redan tjatar om att vår mini måååste ju snart få ett syskon, annars blir han så ensam...
Det är mycket som ska stämma när man skaffar barn. En trygg ekonomisk grund är en till exempel viktig sak för mig.
Tänk om man inte kan få fler? Vet många som har det problemet. Folk förstår inte vad de kan såra andra med klantiga kommentarer.

Vill man inte ha barn tycker folk att man är konstig. Skaffar man bara ett barn är man taskig mot barnet som blir ensamt. Skaffar man fem barn tycker folk att det är två eller tre för många... :wtf:
Från och med nu kommer jag sluta lyssna på folk och morra ifrån om de tjatar om att vi ska ha fler.

Vi vill nog inte ha fler barn. Det har vi pratat om i flera år. Självklart kan det ändras!

Det är lagom kul när ens vänner redan tjatar om att vår mini måååste ju snart få ett syskon, annars blir han så ensam...
Det är mycket som ska stämma när man skaffar barn. En trygg ekonomisk grund är en till exempel viktig sak för mig.
Tänk om man inte kan få fler? Vet många som har det problemet. Folk förstår inte vad de kan såra andra med klantiga kommentarer.

Vill man inte ha barn tycker folk att man är konstig. Skaffar man bara ett barn är man taskig mot barnet som blir ensamt. Skaffar man fem barn tycker folk att det är två eller tre för många... :wtf:
Från och med nu kommer jag sluta lyssna på folk och morra ifrån om de tjatar om att vi ska ha fler.

Känner igen det där. Jag hann inte ens gå graviditeten ut förrän jag fick höra "ska ni inte ha en till sen". Och den smartaste kommentaren hittills är nog "men ni ska väl ha en liten flicka också" (vi har en pojke nu). Javisst, vi ska fixa en flicka också, jag gör abort efter RUL varenda gång det visar sig vara en pojke tills det blir en flicka... :banghead:

Känner igen det där. Jag hann inte ens gå graviditeten ut förrän jag fick höra "ska ni inte ha en till sen". Och den smartaste kommentaren hittills är nog "men ni ska väl ha en liten flicka också" (vi har en pojke nu). Javisst, vi ska fixa en flicka också, jag gör abort efter RUL varenda gång det visar sig vara en pojke tills det blir en flicka... :banghead:

Samma här! "En flicka måste ni ju ha också!", skaffar vi fler barn kommer väl folk tjata om fler tills vi får en tjej? :wtf:
Jag kan tänka mig en till men vi är ju två som måste vara överens och jag älskade min graviditet men förlossningen vill jag nog aldrig vara med om igen... Man ska ju våga på så sätt också.

Vi fick en tjej till nu, har alltså två tjejer. Fick frågan om vi ska hålla på tills vi får en pojk nu eller. Jo antagligen.....
Tror mest det va skämt men ändå :p

Här är vi väldigt nöjda med två kids och det kommer inte bli några fler. Vi har ju en pojk och en flicka så folk behöver inte ens tjata om det :D

Jag svarade faktiskt folk med att jag inte ville ha fler och att ffa tala om för svägerskan och svärmor att föda barn var det värsta jag har varit med om så fick jag tyst på dem två.
Jag har inte bara haft vänner och bekanta under de här åren som påpekat om syskon utan även patienter som jag inte känner mer än att jag träffar dem i genomsnitt 1-2 ggr om året.
"Men nu börjar det väl bli dags"
"Du får inte lämna henne ensam"
"Du måste ju ha en pojke också"
"Ensambarn är bortskämda och odrägliga"
Är bara några saker som "främmande" människor sagt.

Jag tyckte min första förlossning var så hemsk att jag inte kände glädje för mitt barn för förlossningen överskuggade henne. Det tog flera månader innan jag kände kärlek för henne.

Det tog fyra år innan jag bestämde mig för att vi skulle ha syskon (min man har velat det hela tiden). Anledningen är ganska primitiv, jag vill att min dotter ska ha någon i framtiden som kan hjälpa henne med beslut som tex sätta mig på ett hem när jag alzheimer. Eller förhoppningsvis prata minnen med när jag och min man är borta.
Fast det viktigaste var väl att jag ville ha ett till barn.

Så kom lillebror och tack vare en riktig drömförlossning så var jag glad direkt efteråt och kände kärlek direkt.

Jag kan fråga hur andra tänker om syskon, jag kan skämta med en del men jag lägger aldrig kommentarer om varken antal barn eller kön på barnen för det är totalt oväsentligt.

Läkarbesök idag, motsvarighet till efterkontroll typ fast endast samtal och sen 6-8 v kontroll av A. Nu väger hon över 4kg och är lång för sin ålder (fortfarande inte mätt av sjukvården, ska göra själv ikväll), och får fortsatt topp betyg.
Hon är 7 veckor nu och väldigt stadig i kroppen, har varit sen start, tycker pappa är det bästa som finns förutom mammas boobies då ;) Tyvärr har hon fått en mild släng av kolik, är inte varje dag och hjälps av magdroppar och mest med massage.
Och för att få använda :turd: så har vi börjat med rejäla laddningar :turd: så mamma får tvätta o tvätta, både kläder, bebis och sej själv :yuck::D allt följs vanligen av en väldigt glad bebis som tycker allt är skit(:D:D)kul

Nästa vecka är det dax för första vaccinationen, hur lång tid efter brukar ev feber komma o hur länge kan den hålla i sej?

Ett litet tillägg: Å andra sidan känns det inte som någon jättekatastrof om det råkar bli en liten till :o:love: Hur tänker ni andra kring det? Kommer ni försöka få fler kids?
Vi hade ju planerat en till, men det barnet kommer vi ju aldrig att få tyvärr.
Ang att ha barn tätt så kan jag bara prata från egen erfarenhet och det har varit sjukt mycket enklare att ha 14 månader emellan än 3 resp 2 år.

3månaderskoll idag. Elvira är i bra fas för att vara född 8 veckor tidigt. 5100 gram och 57 cm lång. Fick vaccinationerna och är nu lite gnällig, annars ok. Jag fick fylla i sedvanligt formulär om hur jag mår och det var väl både vin och vatten/ sol och regn. Men som ssk sa; tja det är ju inte så konstigt med tanke på allt som hänt.

Läkarbesök idag, motsvarighet till efterkontroll typ fast endast samtal och sen 6-8 v kontroll av A. Nu väger hon över 4kg och är lång för sin ålder (fortfarande inte mätt av sjukvården, ska göra själv ikväll), och får fortsatt topp betyg.
Hon är 7 veckor nu och väldigt stadig i kroppen, har varit sen start, tycker pappa är det bästa som finns förutom mammas boobies då ;) Tyvärr har hon fått en mild släng av kolik, är inte varje dag och hjälps av magdroppar och mest med massage.
Och för att få använda :turd: så har vi börjat med rejäla laddningar :turd: så mamma får tvätta o tvätta, både kläder, bebis och sej själv :yuck::D allt följs vanligen av en väldigt glad bebis som tycker allt är skit(:D:D)kul

Nästa vecka är det dax för första vaccinationen, hur lång tid efter brukar ev feber komma o hur länge kan den hålla i sej?
Febern kommer efter några timmar (iaf på båda mina barn). Jag har åkt hem direkt efteråt och gett alvedon för att slippa få en tokledsen bebis och sen alvedon innan somnandet för kvällen och sen har det varit bra dagen efter. Vad jag kommer ihåg från storebror är att reaktionen blir värre för varje spruta.

Mvh Miks

3månaderskoll idag. Elvira är i bra fas för att vara född 8 veckor tidigt. 5100 gram och 57 cm lång. Fick vaccinationerna och är nu lite gnällig, annars ok. Jag fick fylla i sedvanligt formulär om hur jag mår och det var väl både vin och vatten/ sol och regn. Men som ssk sa; tja det är ju inte så konstigt med tanke på allt som hänt.
Wow då har hon verkligen vuxit på sig! Vad skönt! Hon ligger ju bara en under mittenkurvan då ju :up:

Jag tyckte det där frågeformuläret var helt värdelöst! Jag fyllde i och sa sen att jag inte mådde helt toppen. Hon tittade på mina svar och sa -Ja men här ser det bra ut på pappret så då kan inte jag göra något :)! Eh jaha tack eller nått :meh: :cautious:

Har du fått någon att prata med?

Mvh Miks

Nu på morgonen fick jag väcka A för lite frukost, hon har alltså sovit hela natten, 7h, utan att vakna för att tanka så boobsen va lite fulla o obekväma, och då åt hon bara en snabbis och verkade inte spec hungrig. Hoppas detta är slutet på 3h sömnen :bump:

Wow då har hon verkligen vuxit på sig! Vad skönt! Hon ligger ju bara en under mittenkurvan då ju :up:

Jag tyckte det där frågeformuläret var helt värdelöst! Jag fyllde i och sa sen att jag inte mådde helt toppen. Hon tittade på mina svar och sa -Ja men här ser det bra ut på pappret så då kan inte jag göra något :)! Eh jaha tack eller nått :meh: :cautious:

Har du fått någon att prata med?

Mvh Miks

Bvc-tanten konstaterade att jag ju inte har förlossningsdepression, vilket vi är rörande överens om. Bara det att året har börjat tufft och jag har inte givits tid att smälta alla tunga saker som skett. Men hon erbjöd att fixa samtalskontakt dock vill jag inte ha den från vc (förtroendefråga) och jag känner att jag mer behöver tid att läka mentalt. Jag har inte ens fått ut min journal som jag skulle trots alla pappersansökningar osv pga miss hos sekreterarna på kvinnokliniken och innan dess kan jag inte greppa så mycket vad som egentligen hände. Träffade bm på aurora för två veckor sedan och ska åter i augusti.
Och det är först nu jag ges möjlighet att kunna fundera över Elviras födelse och komplikationer. Är dessutom i ett skov -orsakat av förlossningskomplikationerna och drar nu lasset med "bråk" med vc då min läkare slutat. Har precis i förra veckan lusat av vc ordentligt som faktiskt rättade in sig i ledet vad gäller medicineringen -tillfälligt uppenbarligen- (smärtstillande) och jag ska få en ny läkare som jag hade telkontakt med och det första hon gjorde var att ifrågasätta just min medicinering. Men att sedan konstatera att sådana med min sjukdom inte blir 89 år gamla gjorde att doktorn ansåg att trots många cortisonsprutor i mina axlar så kunde de vara generösa och ge mig ett par till nästa vecka. I dont geddit -på småländska- Man har tyckande om mina smärtstillande jag ätit i snart 20 år utan att behövt höja dosen och som så sent för 3-4 år sedan ställdes in efter utprovning och kontroll av överläkare på smärtkliniken (som kom fram till att nyare preparat inte hjälpte mig lika bra) men att ge mig fler cortisoninjektioner har man inga problem med, trots att jag fått tvåsiffriga i antal...

Asg:D -jag får boka en tid till mig själv... så har jag kuratorskontakt när helst jag behöver. -är det, det som kallas jourhavande kurator kanske ;)

Febern kommer efter några timmar (iaf på båda mina barn). Jag har åkt hem direkt efteråt och gett alvedon för att slippa få en tokledsen bebis och sen alvedon innan somnandet för kvällen och sen har det varit bra dagen efter. Vad jag kommer ihåg från storebror är att reaktionen blir värre för varje spruta.

Mvh Miks

Elvira fick sprutorna strax innan 12 igår och vid fem hade hon ganska hög feber och var rejält ledsen, så då fick hon Alvedon. Innan dess var hon lite småpipig under en timme drygt, sen var det som att vända på en hand och bli jättedålig. Sovit som vanligt inatt men väldigt varm och kinkig nu på fm, så hon fick en till Alvedon för en timme sen och nu sover hon, så jag ska passa på att duscha :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar