Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehm. Johns nya favoritsysselsättning = sova!
Helt plötsligt förstod han liksom vad skönt det kan vara med sömn.

Han har sovit både länge och väl natt till torsdag, fredag och lördag. Just i dag verkar han faktiskt bara vilja äta och sova. Annars har han lätt kunnat vara vaken 3-5 timmar åt gången på dagtid (jag = slutkörd), så det är en väldigt stor förändring...

Antar att det har att göra med att han har passerat tre månader och är trött efter tredje språnget?
Skönt! Du får passa på att ta igen dig!

Lilla C håller på och tar sig igenom fjärde utveckligssprånget. Jag har tur för mina barn sover sig igenom sprången. Jag märkte aldrig sonens men nu när jag är uppmärksam så inser jag att både lilla C och stora N sover/sovit sig igenom allt det jobbiga!

Idag gick jag och la mig och sov med lilla C. Händer inte så ofta. Vi gick och la oss 12:15 och hon sover fortfarande :)

Mvh Miks

Ehm. Johns nya favoritsysselsättning = sova!
Helt plötsligt förstod han liksom vad skönt det kan vara med sömn.

Han har sovit både länge och väl natt till torsdag, fredag och lördag. Just i dag verkar han faktiskt bara vilja äta och sova. Annars har han lätt kunnat vara vaken 3-5 timmar åt gången på dagtid (jag = slutkörd), så det är en väldigt stor förändring...

Antar att det har att göra med att han har passerat tre månader och är trött efter tredje språnget?

Du får mig att hoppas!
Min lille skrutt är vaken från 06 och sover sedan aldrig mer än 15-20 min åt gången till kl 20 på kvällen. Ibland sover han inte alls, utan bara slumrar efter amning..
Så jag hoppas han blir som John och tar det lite lugnt om någon vecka ( han är 13 veckor på måndag):)

(fast han sover bra på natten, oftast 21-04 :D )

@Miks
Aha! Det kanske är så han gör, att han sover genom språnget och inte efter..? Det låter ju inte helt orimligt, han var rätt klängig och krånglig för någon vecka sedan.

@nagelbitarn
Jag väcker honom mellan 3-4 på natten, då har han tydligen någon väldigt livlig dröm. Jag vaknar av att han vevar med både armar och ben och låter väldigt mycket - i sömnen. Han brukar vakna när jag lyfter upp honom, så vi ammar en stund (till bröstens stora lättnad) och somnar snabbt om.

Han har sovit jättemycket under dagen i dag. Såpass mycket att jag började längta efter honom...

Just nu ligger vi och ammar inför natten, han har faktiskt varit vaken en hel film (såklart :D) nu på kvällen och när han ändå var både vaken och glad så passade jag på att bada honom. Han har nämligen fått en hel del veck som är svåra att bläddra mellan och hålla rena utan att bada. Min lille knubb! :angel: :love:

@Miks
Aha! Det kanske är så han gör, att han sover genom språnget och inte efter..? Det låter ju inte helt orimligt, han var rätt klängig och krånglig för någon vecka sedan.

@nagelbitarn
Jag väcker honom mellan 3-4 på natten, då har han tydligen någon väldigt livlig dröm. Jag vaknar av att han vevar med både armar och ben och låter väldigt mycket - i sömnen. Han brukar vakna när jag lyfter upp honom, så vi ammar en stund (till bröstens stora lättnad) och somnar snabbt om.

Han har sovit jättemycket under dagen i dag. Såpass mycket att jag började längta efter honom...

Just nu ligger vi och ammar inför natten, han har faktiskt varit vaken en hel film (såklart :D) nu på kvällen och när han ändå var både vaken och glad så passade jag på att bada honom. Han har nämligen fått en hel del veck som är svåra att bläddra mellan och hålla rena utan att bada. Min lille knubb! :angel: :love:

@Blueberry
Min 04 amning betyder enligt V att det är MORGON så han börjar babbla och babbla..och babbla..Imorse gav jag upp och gick ut med hunden, matade alla djur..Så gick vi till sängs igen vid 06. Det går ju inte att sova när ungen viftar och babblar som en politiker under valspurten.

Jag undrar vad han vill berätta för mig :sneaky: Det verkar vara positiva saker ändå, han fnissar och dreglar lyckligt mitt i allt vevande och tjoande.

Det där med fläskveck känner jag igen, här behövs det några bad i veckan, mest för att han kräks och det fastnar under dubbelhakorna :D.

I övrigt så innebar vår lördag att jag drog till jekta ( stort jäkla köpcentrum här) och shoppade mängder med kläder och leksaker till V.
Köpte en favorit från åpen barnehage, en greppvänlig nätboll med lite rassel. Så den har han fångat, viftat och fångat igen hela kvällen. Så skönt att han kan roa sig själv en smula!

Så nu behöver jag verkligen att FK slutar bråka med mig och ger mig min föräldrapenning..som jag fortfarande inte fått beviljad pga deras OTROLIGA slarv. Börjar bli mer än svårt att bara leva på en inkomst :cool:
:devil::arghh:

Nu tycker jag att lilla Cs rumpa börjar bli ok igen. Hon har ett sår kvar som vi forfarande behandlar. Den där sprejen jag köpte var dyr men funkade :up:

I onsdags var vi på röntgen och kollade strupe, övre och nedre magmun samt tunntarm. Lilla C fick dricka kontrastvätska samtidigt som röntgenaparaten filmade. Ganska coolt! Allt såg bra ut sa läkaren. Dock öppnade sig nedre magmunnen efter lite lång tid men det var godkänt. Undersökningen utesluter ändå inte reflux.

Vi var även hos läkaren i torsdags och fick byta ut hennes medicin. Nu fick hon Nexium istället. Den är betydligt godare så det är mycket lättare att få i henne den. Än har vi inte märkt någon förbättring på kräkfronten :meh:

Igår fick hon hålla i en gurkstav vid middagsbordet. Hon blev som besatt! Det var en höjdare med gurka även om hon inte fick i sig så mycket! Hur ligger ni andra till med mat?

Mvh Miks

Vi var på bvc igår och Jack blev vaccinerad. Han var på topphumör innan och pratade med sköterskan, skrattade och log, så det kändes hemskt när han fick sprutorna och blev jätteledsen! :( Fick kämpa för att inte börja grina själv, fast jag vet att det så klart är bra med vaccin. Han var supertrött och ledsen resten av kvällen så det blev ett par alvedon innan det ordnade upp sig. Idag verkar det dock bättre igen :)
Han väger nu 6770 g (5950 g förra gången, för en månad sen) och är 63 cm lång (59,5 cm förra gången), så han växer bra fast det varit lite krångligt med amningen senaste tiden. Amningen börjar dessutom gå bättre igen, i alla fall om man gör en "nappmanöver", dvs ger honom nappen och sen snabbt byter ut den mot tutten :p när man vet att han är hungrig men amningen krånglar. Då äter han aslänge och är sedan en otroligt mätt och nöjd bebis :D

Igår fick hon hålla i en gurkstav vid middagsbordet. Hon blev som besatt! Det var en höjdare med gurka även om hon inte fick i sig så mycket! Hur ligger ni andra till med mat?

Mvh Miks

Åå vad roligt att börja ge lite smakprover :) hur gammal är hon nu? Jag tänkte vänta lite till med Jack, så han kan sitta lite grann om man pallar upp honom med kuddar i barnstolen och är lite bättre på att ta saker i handen, men sen jäklar! :D Tror han kommer gilla det, han verkar redan lite nyfiken när vi andra äter något.

Åå vad roligt att börja ge lite smakprover :) hur gammal är hon nu? Jag tänkte vänta lite till med Jack, så han kan sitta lite grann om man pallar upp honom med kuddar i barnstolen och är lite bättre på att ta saker i handen, men sen jäklar! :D Tror han kommer gilla det, han verkar redan lite nyfiken när vi andra äter något.
Hon är 4,5 månad. Jag tänkte nig vänta med smakportioner men tänkte att så länge kan hon få känna lite smak och textur från våra grönsaker när vi äter middag. Vi äter nästan alltid grönsaker som stavar så det passar ganska bra.

Sonen helammade till dryga 6 månader och jag tänkte nog vänta så länge innan vi byter ut något mål mot mat för lilla C också. Vi får checka av henne tänkte jag. Storebror var totalt ointresserad innan vi började. Lilla C är mycket mer medveten om att vi äter.

Mvh Miks

Jag läääängtar tills A är bättre på att stoppa saker i munnen, då ska hon också få leka med gurkstavar :)! Hon greppar nu ganska bra efter att ha hårdövat hela veckan men hon lyckas sällan pricka munnen med små grejer. Stora saker som snuttefiltar och gosedjur kan hamna i munnen när hon drar dom mot huvudet, men det är ju mer slump än skicklighet :P. Hon är eh, 3,5 månad? Blir det väl... typ... född 27 januari.

Vi kommer att BLW:a (baby led weaning) med mottot "food under one is just for fun". Det vill säga hon kommer själv få peta i sig det hon vill prova på, vi kommer inte mata gröt/välling/puréer.

Jag går o längtar lite tills A är så pass stor att hon kan börja testa 10 v är hon nu. Hade tänkt testa runt 4 mån o se om hon är intresserad, vilket jag tror, annars väntar vi ett tag till.

Till något annat. Det här med D droppar, såg att vårtråden pratat endel om det, återigen inget som nämns här och det måste väl ändå vara rätt land att rekomendera dom i. Ska ta ett snack med bvc imorgon och se vad de säger och om det finns att få tag i.

Jag går o längtar lite tills A är så pass stor att hon kan börja testa 10 v är hon nu. Hade tänkt testa runt 4 mån o se om hon är intresserad, vilket jag tror, annars väntar vi ett tag till.

Till något annat. Det här med D droppar, såg att vårtråden pratat endel om det, återigen inget som nämns här och det måste väl
ändå vara rätt land att rekomendera dom i. Ska ta ett snack med bvc imorgon och se vad de säger och om det finns att få tag i.

Jag har ständigt dåligt samvete över att jag så sällan kommer ihåg, ger 10 droppar kanske 2-3ggr per vecka. Sempers.

Alltså, vi blir lätt desperata. Om V är liiite liiite trött så blir han hysterisk om pappa håller istället för mig.
Han är så mammig att jag knappt kan lämna honom 5min med pappa :arghh:

Det blir så svårt för min sambo att hinna förbättra deras relation när det är såhär. Han kommer hem från jobbet ca 17, efter 18.30 börjar V bli kvällsgnällig och då duger bara jag.

I helgen har sambon haft två 19h jourer och imorgon blir han borta 12h på jobb och då blir det ingen tid alls för dem. Och jag får inget andrum, vore skönt att vara ensam i stallet eller bara gå till affären och köpa bröd ...

Vad ska vi göra? Hoppas att det går över? Bara ge flaska?

Alltså, vi blir lätt desperata. Om V är liiite liiite trött så blir han hysterisk om pappa håller istället för mig.

Det blir så svårt för min sambo att hinna förbättra deras relation när det är såhär. Han kommer hem från jobbet ca 17, efter 18.30 börjar V bli kvällsgnällig och då duger bara jag.

I helgen har sambon haft två 19h jourer och imorgon blir han borta 12h på jobb och då blir det ingen tid alls för dem. Och jag får inget andrum, vore skönt att vara ensam i stallet eller bara gå till affären och köpa bröd ...

Din sambo får väl ta några föräldralediga dagar.

Jag har ständigt dåligt samvete över att jag så sällan kommer ihåg, ger 10 droppar kanske 2-3ggr per vecka. Sempers.

Jag skulle nog också glömma ge, har alltid haft svårt för att få in rutin på mediciner o dyl, p-piller glömdes titt som tätt, gravidvitaminerna har jag endel kvar av också :o

Jag läääängtar tills A är bättre på att stoppa saker i munnen, då ska hon också få leka med gurkstavar :)! Hon greppar nu ganska bra efter att ha hårdövat hela veckan men hon lyckas sällan pricka munnen med små grejer. Stora saker som snuttefiltar och gosedjur kan hamna i munnen när hon drar dom mot huvudet, men det är ju mer slump än skicklighet :P. Hon är eh, 3,5 månad? Blir det väl... typ... född 27 januari.

Vi kommer att BLW:a (baby led weaning) med mottot "food under one is just for fun". Det vill säga hon kommer själv få peta i sig det hon vill prova på, vi kommer inte mata gröt/välling/puréer.

BLW lät bra, hoppas att V inte "behöver" gröt tidigt utan att han får välja själv. Helsesöster nämnde att min mjölk kanske inte räcker utan att han kanske kommer behöva tillägg från 4-5e månaden.
Vore ju bäst om det sker efter önskan, inte hunger.

V stoppar allt i munnen, filten, haklapp, leksaker, händer och han försöker dra mina fingrar till sin mun. Det måste klia otroligt mycket just nu, för han blir ju galet frustrerad på att inte vara så duktig på hand-till-mun rörelsen :P han duttar saker i huvudet mest hela tiden..

BLW lät bra, hoppas att V inte "behöver" gröt tidigt utan att han får välja själv. Helsesöster nämnde att min mjölk kanske inte räcker utan att han kanske kommer behöva tillägg från 4-5e månaden.
Vore ju bäst om det sker efter önskan, inte hunger.

V stoppar allt i munnen, filten, haklapp, leksaker, händer och han försöker dra mina fingrar till sin mun. Det måste klia otroligt mycket just nu, för han blir ju galet frustrerad på att inte vara så duktig på hand-till-mun rörelsen :P han duttar saker i huvudet mest hela tiden..

Varför skulle inte din mjölk räcka?

Hoppar in och gästspelar med ett litet tips!
Jag glömde också dom där vitaminerna hela tiden tills min mor sa att jag borde ställa dom på skötbordet, eller köksbordet. Då ser jag flaskan hela tiden och glömmer nästan aldrig att ge nuförtiden! :D

Så där hade vi det också ganska länge. Helt sjukt frustrerande! Det blev helt bra när vi hade flaskat ungefär 3 veckor. Då funkade pappa lika bra. Nu är det inte så mycket skillnad.

Något som funkat för oss är att sitta och skumpa på en pilatesboll med bebisen. Sen har pappa fått hålla en hysterisk bebis ganska mycket. Han måste liksom få fundera ut sina sätt att få henne lugn. Jag har tagit över när jag inte klarat mer eller när pappa blivit kallsvettig.

Hoppas det blir bättre för er!

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar