Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varning för blandad kompott och allmän negativitet...

Usch jag var på efterontroll igår. En 45 minuter lång sådan och jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Läkaren var mest besviken över att sambon inte var med? Han ville mest diskutera våra upplevelser och mående, sa bara att jag har inte getts tid att bearbeta det då i haft flera dödsfall och svåra händelser på löpande band, orkade inte ens berätta allt. Sen diskuterades ganska mycket kring att jag inte fick den smärtlindring jag var i behov av under de två veckorna på BB. Att barnmorskorna ifrågasatte, inte kom med smärtlindring när de skulle osv osv. Kände mig ganska ledsen efteråt och inte det minsta hjälpt av samtalet. Blir remiss till kärlkirurgen för strulet med mitt ben är antagligen sviter av att de karvade i artären i ljumsken. Jag kan gå 300 meter på plan mark, sen får jag ont och hela benet domnar likt rejäl mjölksyra. Fortsätter jag då att pressa mig att gå så blir det som kramp och oerhört smärtsamt och sen försvinner känseln. Ungefär som när man är så kall om foten att man inte känner något. Så måste stanna och vila några minuter tills det släpper, sen kan jag gå igen, men dock inte så långt förrän jag måste vila igen. och igen och igen. Mina magkramper som blir vid tarmrörelser är inget att göra något åt. Ultraljudet visade inga större sammanväxningar och mina äggstockar har nu fallit ihop som ett korthus längst ned i buken vilket tydligen är förväntat. Mitt hb har äntligen traskat uppåt och ligger på 124, något glädjande i alla fall.

Inte blev det bättre gällande humöret av att jag ringde min goaste vän på hemvägen, hon vars son dog i februari i cancer och som själv fick stroke och att man upptäckte att den orakades av just -cancer. Beskedet igår sliter mig i tusen bitar, cancern sprider sig och är inte botbar. Den rehab som planerades av onkologteamet är avblåst och nu händer inte mer än cellgifter efter strålningen. De köper henne tid.
Det behöver ju inte ens vara cancern som dödar henne, jag menar, hon kan ju faktiskt hinna dö av något annat innan. Typ halka på ett bananskal eller så..
När jag pratar med henne orkar jag vara stark, vi har humor och en otroligt dräpande och sarkastisk humor därtill, där vi kan skämta om allt. Verkligen allt, behandlingar, döden, begravning, livet i smått och stort osv. Men när vi avslutat och lägger på så slits mitt hjärta i tusen bitar.

Jag måste få ur mig alla ackumulerad sorg som blivit sedan januari och det är skönt att kunna gråta, samtidigt blir jag så förbannad, för det stjäl tid och energi från mig och familjen. Sömnen blir lidande och det går ju ut över allt annat, för jag orkar ingenting. Samtalskontakt gör det inte ett skit bättre, det lättar och jag är inte deprimerad, inte ens en släng dystymi. Jag har bara ren och skär sorg. Men frågan är; hur länge kommer jag att ha det?

Nåja, roliga saker i kråksången är att Elvira äntligen börjar intressera sig mer för omgivningen och leker nöjt med sakerna i babygymet. Hon må vara 4 månader om en vecka men är egentligen bara knappt 2 månader som både bvc och barnläkaren säger. Sjukt drygt är det iallafall, att det tagit sån tid, men framåt går det ju och de härliga leendena och småpratet är ju helt klart dagens höjdpunkter:love:

Ska göra mig en kopp te i väntan på att regnet ska upphöra så jag kan försöka pilla en stund i trädgården, sålänge nu Elvira samt benet tillåter.
Du har verkligen gått igenom en hel massa saker som var för sig är oerhört tunga att hantera. Det är inte konstigt att du är i stor sorg. Tillåt dej själv att sörja.

Än så länge ligger alla händelser så pass nära i tid att de fortfarande är som öppna sår. När det har gått en tid går det att bearbeta alla separata händelser var för sig. Det sägs ju att sorg tar ett år och därefter blir mer hanterbar.

Livet är så jäkla orättvist! Som för din väninna. Fortsätt som du gör att prata med henne. Gråt efteråt. Du kommer tänka på alla de där samtalen sedan och veta att du fick henne att må en smula bättre mitt i allt elände. Cancer is a bitch verkligen.

Jag har förlorat min bästa vän till cancern och lever på minnena från både innan hon var sjuk och under de två år hon var dålig. Vi uppskattade verkligen de stunder vi hade tillsammans och livet var lite ljusare just då. Det är 18 år sedan och det går inte en dag utan att jag tänker på henne. De första 5 åren hade jag fortfarande hennes nummer som första i huvudet när det hände något. Sorgen är djup fortfarande men såklart lättare att bära nu efter så många år. Saknaden kommer alltid finnas med mej.

Jag tror att livet innehåller små stunder av lycka och att lyckotillståndet inte kan vara hela tiden. Man får ta tillvara på de små leendena och kramarna som faktiskt innebär lycka och lägga de som aktiv motvikt mot all smärta och sorg. Bara för att orka liksom.

Stor kram även om det inte ens är i närheten av vad du behöver!

Mvh Miks

Jag tror att jag har ägglossning.

Jag hoppas att jag fel.

Nä huvva!

Jag längtar iofs lite efter min, för när mensen väl kommit igång tänker jag ta ut spiralen. Var och ultraljudade igår för att kolla om den låg rätt för jag får ont av den efter ridning och sex =/. Allt såg "bra" ut, så läkaren sa att om jag inte står ut så är enda alternativet att ta ut den.

Bebis å andra sidan mår bara fint, förutom att hon idag har varit typ zombie. Jag fick väcka henne imorse vid 07.30 för att byta blöja, sen var hon vaken till 09.30 då hon blev för gnällig för att kunna amma i famnen eller sjalen, så jag gick och la mig med henne igen för att liggamma. Sen dess har hon sovit och ammat konstant, jag har försökt gå ifrån två gånger och hunnit gå på toa och hämta en macka, men sen har hon bestämt velat fortsätta med sova-amma-snutta-sova. Nu har jag parkerat oss i TV-soffan istället och njuter av att inte behöva göra något annat än ha tutten tillgänglig :D.

Idag har A haft en bra dag, verkar hon kommit över sitt språng *hoppas* hon har iaf inte velat snutta konstant under em utan har istället sovit större delen av dagen bara vaknat för att äta och busa en stund och varit allmänt glad.
Igår kväll hade pappa det kämpigt under timmen jag låg i badet, hon hade skrikit trots att hon va nyäten så han försökte trösta tills han gick och värmde en flaska sen somnade hon precis innan jag kom ner, men på ett sätt känns det rätt bra att han fick lite jobbigt då han inte tagit henne så mycket på senaste.

Själv fick jag dåliga nyheter hemifrån idag, det suger att vara här när någon som står mej väldigt nära ligger på sjukhuset och som troligen inte har så långt kvar, jag satt i soffan och grät en skvätt och A gav mej ett av sina fina leenden som man bara smälter av, är så glad att dom två har hunnit ses :heart

Sådär höll min son också på några dagar, i samband med en utvecklingspurt.
Jag har väl inget supertips men det som fungerade bäst var att ta honom från bröstet och lyfta/ställa honom upp och sjunga/busa med honom några sekunder och sedan börja om. Då "glömde" han bort varför han var tokig och åt lite bättre.

Nu har han vänt om TOTALT till att istället vilja amma heeela tiden :o är det nån som kommer och byter ut min bebis med jämna mellanrum eller? Hehe nä men misstänker att mjölkproduktionen blev sämre eftersom han matvägrade stup i kvarten i någon vecka, så nu när han har kommit på att tutte är bra igen måste han väl käka massor för att få igång det igen :) det känns i alla fall bättre än att han matvägrar :)

Och när hon väl äter så blir hon så okoncentrerad att hon glömmer och ska kolla på allt annat för att sen bli hungrig igen efter 30min.

Känner igen det, så gör min lillpojke också. Minsta lilla ljudet så ska han börja kolla på var det kom ifrån. Eller så börjar han kika på mig och småle och prata en hel massa, fast det är i för sig lite småcharmigt :love::love:

Kan också vara utdrivningsreflexen som är lite väl kraftig.

Det finns en jättebra film på youtube som norska Amningshjälpen har gjort som visar hur man gör när man handmjölkar. Mjölken rinner inte ur bröstet utan sprutar ut som när man skjuter vatten ur en vattenpistol.
Inte konstigt om bebisarna blir arga då. :)

Du kan ju prova mjölka ut lite grann först innan du lägger honom till bröstet. Bara så att du lättar på det värsta trycket.

Det kan absolut också va en anledning! Jag tror jag har nån monsterutdrivningsreflex :p för släpper han taget sprutar det ju mjölk över hela stackars bebisen och han sätter ofta i halsen och hostar osv för att mjölken kommer för fort. Kommer ihåg att det var samma sak med dottern. Ska testa det!

Hörni, jag känner mig väldigt nojig över Johns andning och inbillar mig att han är förkyld (eller döende, för all del...) mest hela tiden. Sköterskan på BVC är stenkool och säger att "Det är så ibland, det går över vid olika tidpunkter för olika bebisar." medan jag känner typ att jag närmar mig gränsen för münchausen by proxy... :eek:

Jag får känslan av att han har svårt att andas på nätterna/morgonkvisten och att han är täppt i näsan. Samtidigt som den rationella hjärnhalvan påpekar att ongen antagligen skulle märka om han höll på att kvävas...

Just nu ÄR han faktiskt lite hostig och rosslig på riktigt, men ändå. Det har han ju inte varit hela livet. Han har faktiskt aldrig ens haft feber. :o

Kan någon ge mig lite lugnande? Eller i alla fall säga att ni är på ungefär samma nivå av crazy?

Jag är också supernojig av mig, måste gå typ varannan minut och känna på Jacks mage för att se att han andas bra när han sover :o men jag tror det är helt normalt, tänker på hur min häst var första tiden när hon hade fått föl. Hon tog typ en tugga hö, sen nosade hon försiktigt på fölets nos, över hela ryggen och ner längs med benen, sen åt hon två tuggor hö och sen gjorde hon om hela proceduren :) Tror alla föräldrar, människor som djur, är mer eller mindre nojiga med sina ungar första tiden. Med dottern blev i alla fall jag lite lugnare efter några månader, så pass så jag vågar låta henne få sova lite i fred i alla fall :D

Att en så liten kan ha så mycket energi! Just nu sitter han på min mage, lutad mot mina knän och leker med ben o fötter.
Så trots att han är utanför magen sedan 3 månader så blir jag sparkad i revbenen ;)

Full rulle sedan 05, några powernaps och massa massa mjölk:p:cool:

Nu har A gjort sitt första besök till stranden och sett de första fiskarna hon kommer få när hon är lite större, eller ja hon somnade i selen innan vi ens kommit de 50 m till stranden :p men hon va där ;):D

Jag har gjort en deal med tanten vi har husvagnen på att jag får låna hennes symaskin och hon får låna A, hon är som en extra farmor, så de kommer bli bra jag finns ju nära hela tiden så här ska pimpas husvagn i sommar :banana: A kommer dessutom att få ett 3e språk, kommer troligen inte bli flytande men att ha ett ordförråd kan inte skada.

Jompas nya grej: Glo på grejer. Han vill titta på ALLT. Provade att vända honom framåt i bärselen, och han blev så nöjd, så nöjd.

Han är snart 4 månader.
När är det läge att börja använda sittdelen till vagnen?

(Han är väldigt stadig i kroppen och sitter bra med stöd utan att tappa huvudet. En fördel med en knubbig unge är att hakorna stöttar upp som en nackkrage typ, hehe.)

Älskar fasen just nu förresten. Alla känslor ska bara ut, klart och tydligt. Han håller inte inne med något. Oavsett om han blir glad, arg, ledsen, busig, uppspelt eller frustrerad kostar han på en enorm jättereaktion. Inga lugna stunder här inte...

Han är snart 4 månader.

(Han är väldigt stadig i kroppen och sitter bra med stöd utan att tappa huvudet. En fördel med en knubbig unge är att hakorna stöttar upp som en nackkrage typ, hehe.)

Vi började lite smått med framåtvänd sittvagn när Felix var 4 månader. Vi fick inte in annat än en paraplysulky i skuffen på Camaron som vi hade då. Nöden har ingen lag. :)

Läkarbesök med lilla C idag. Ingenting upp i vikt på 2 veckor. Hon står kvar på Nexium i iaf 1 månad till. Hon fick även en receptbelagd salva till rumpan med kortison och svampdödande medel som vi ska smörja morgon och kväll med. Suck. Aldrig är det lugnt!

Mvh Miks

Jompas nya grej: Glo på grejer. Han vill titta på ALLT. Provade att vända honom framåt i bärselen, och han blev så nöjd, så nöjd.

Han är snart 4 månader.

Älskar fasen just nu förresten. Alla känslor ska bara ut, klart och tydligt. Han håller inte inne med något. Oavsett om han blir glad, arg, ledsen, busig, uppspelt eller frustrerad kostar han på en enorm jättereaktion. Inga lugna stunder här inte...

Vi kör på ryggknyt och bakåtvänd sittdel här :). A vill också titta på aaaaallt och gör sitt bästa för att korva sig ur när jag knyter på magen (om hon inte är väldigt mosig och mammig), och blir heligt förbannad om hon vaknar i vagnen och inte kan se ut litegranna. Jag kör med mjukliften i sittdelen och vinklar upp den pyttelite så hon ser ut lite men ändå kan ligga plant.

Ett litet tips i all välmening, att bära framåt i bärsele rekommenderas inte av bärcoacher (dålig position för barnets bäcken och rygg + kan inte komma undan om hen blir överstimulerad).

Han är snart 4 månader.

Lilla C är 4,5 månad. Jag är nog bara någon vecka från att byta till sittdel. Med sonen bytte jag vid drygt 6 månader. Men då var det sent om jag kikar på kompisarna. Har du John emot dej så är det bara att byta. Blir han trött kan du ju lägga honom ner i liggläget. Vad tycker du om din vagn förresten?

Lite kl
Lilla C sitter utan stöd i mitt knä. På golvet blir hon lite dubbelvikt och tippar framåt. Det är nog ett par veckor bort innan hon sitter obehindrat på golvet. Rullandet lyser dock med sin frånvaro. Hon ligger där man lägger henne. Mycket praktiskt :D
En färdighet hon börjar få till är att stoppa in nappen själv. Den har jag saknat!

Mvh Miks

Vi premiärkörde ongen i sittdelen, vänd mot oss. Resultat: Han slocknade redan innan vi rullade iväg, under tiden vi meckade med suffletten. :rofl:

@Miks Är fortfarande väldigt nöjd med vagnen, har svårt att tro att vi skulle kunna ha köpt en bättre utifrån hur vi bor och var vi kör.

(Den är faktiskt väldigt trevlig att köra inne i stan också.)

Plus att det är kul att den får ganska mycket uppmärksamhet, den är ju både ovanlig och snygg så det är många som frågar om den :) :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka