Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag blir tokig snart!

Har så fruktansvärt ont i hela ryggen, nacken, axlarna. Tanken var att jag skulle börja gå till en naprapat men precis när jag skulle börja göra det så plussade jag. Det känns ungefär som att man skulle vilja dra lösa ryggen på mitten och sen sätta tillbaka den o samma sak med nacken :cry:

Det börjar göra ondare nu framför allt i svanken. Har dessutom överrörliga leder så mycket kan bero på det.

Sitter ner hela dagarna på jobbet, kan sällan stå upp och jobba. Har dåliga stolar på jobbet osv. Så det gör inte saken bättre. Vrider o vänder på mig hela nätterna. Nä det är en pina. Vad ska det bli sen om några veckor när man är ännu tyngre?

Eftersom jag nu inte får använda, zon, tigerbalsam osvosvosv som har gjort att jag vöerlevt alla dessa år, så vad gör jag nu?. :mad:

Massageolja som värmer när man masserar fungerade hyffsat för mig, tens-apparat hjälpte lite och vetekudden :)

Får du inte gå till din naprapat då? Jag har varit hos min kiropraktor 3 ggr redan, superskönt!

Jag ser nog ut precis som du faktiskt. Har inte lagt upp några bilder än på min mage. Men det kommer.

Min mamma, überkvinnan, fick ingen mage ens med min lillasyster J förrän efter fyra månader och hon hade ont om vaddering. (Det har hon inte nu, hehehe). Och det var även hon som inte ens kännde krystvärkarna.:D Jag lär inte ärva det, jag blir som mormor säkert och får förjävvliga förlossningar. Kommer att ligga där o skrika och böna o be om att få åka hem och slippa det här.

Hormonerna börjar nog krypa fram förresten. Börjar smått grina när jag tänker på den stora grej som faktiskt kommer att hända oss. Hoppas att jag inte kommer bli en riktig lipsill som bölar resten av graviditeten bara.

Och hur mycket har ni andra gått upp? Jag har gått upp fyra-fem kilo. Har återgått till frosseri av kakor och glass trots att jag av hälsoskäl inte bör vräka i mig sådant.:d
Vad kan själva graviditeten väga i vecka 17? Ett halvkilo?

Be sjukgymnast eller naprapat visa dig lämpliga övningar som stärker dig.

Jag stretchar och gör vissa yogaövningar regelbundet och har på så sätt hållit mig borta från allt vad naprapater heter i över två år. Billigare så.;)

Enligt BM så bör man inte gå till kiropraktor eller naprapat när man är gravid :confused:

Jag har nog haft ont i ryggen sen 12 års ålders, varken yoga eller sjukgymnast har hjälpt. Skulle behövt knäcka kotorna i ryggen så dom hamnar rätt igen efter alla avramlingar fårn hästar :angel:

Happ. Enligt min kiropraktor kan och får hon behandla under hela graviditeten, hela vägen fram till slutet. Har du frågat din bm varför? Alltså hur det skulle kunna påverka negativt?

jag vet inte riktigt varför. Men hon sa något och har även läst det på nätet att det inte rekommenderas för att dom gräver så djupt ner i kroppen och rör om i kroppen. Det kan påverka kroppen mer negativt och sen var det någon mer anledning oxå.

Det är väl massage man ska vara föriktig med?

Massage tidigt är en risk för fostret för man drar igång så många processer i kroppen, och massage av ryggen i slutet av graviditeten ska kunna starta förlossningen!
Lika så finns de ju massagestolar som vibrerar, vibbrationerna förstärkts i fostervattnet och kan stressa barnet.

Sök på naprapat graviditet på google, du får bara fram positiva länkar där det står att naprapaten kan hjälpa till med ryggproblem som uppstår under graviditeten.

Kan jag gå till en Kiropraktor om jag är gravid?
Ja självklart! Jag behandlar flera gravida varje vecka. Behandlingen ser ofta lite annorlunda ut beroende på vilken vecka du befinner dig. Maila eller ring gärna, för det är inte alltid en kiropraktor du ska besöka när du har besvär under en graviditet. Sent i graviditeten kan exempelvis en sjukgymnast hjälpa dig att prova ut ett stabiliserande bälte för bäckenet.

Källa: www.kiropraktorgoteborg.se

Ja det känns isf som att massören kan vara mer upprörande för kroppen. Typ som akupunktur och sånt. Så vår_vinter gå och knäck rätt ryggen innan du blir tyngre, då behöver du verkligen vara i tipp topp kondition.

Själv hade jag världens tur nyss, bad maken trycka över fogarna och de blev så mkt bättre :bump: Imorgon ska jag träffa läkaren på MVC och ska vara på henne/honom om att få en remiss till en naprapat (de borde man väl kunna få?)

Tror ni förresten att läkaren kan se resultatet av fostervattenprovet? Här ligger ju alla journaler i datorn så det kanske står med där?

Hoppas det går bra med både remiss och resultat, ligger det på ett internnät så borde han ju kunna se eller? Eller åtminstone ringa och kolla tycker man ju.

På rutin UL skrev hon ju in allting direkt i min journal, så jag tycker läkaren (vet ej om de är en han eller hon...) skulle kunna se det.
Känns lite tungt och ringa min kompis oxå, hon kan med all säkerhet komma åt min journal, men är det något fel blir det ju väldigt jobbigt för oss båda.

Läste i alla fall nyss en forskning från australien där de kom fram till att markeringarna inte innebär någon ökad risk för Down Syndrom och är helt ofarliga! *Håller tummarna*

Nu ska jag sova, sitter och är kissnödig och avslutar de sista viktiga (alltså typ bukefalos och min farm på facebook :angel:) och lilltjejen använde urinblåsan som studsmatta ;)

man avråder till behandlingar fram till v 12 för behandlarens skull. ifall det skulle bli missfall, så ska man inte kunna skylla på massagen eller knäckar'n eller vad det nu kan va.

lixom du är jag åxå överrörlig i lederna och har stora problem med ryggen.
strecha INTE! då sträcker du ut ännu mer och musklerna och lederna får svårare att stabilisera ryggpelaren. när stöttningen försvinner "landar" kotorna på varandra och man får ont.
jag har åxå sittande jobb, och har fått stränga order om att inte sitta ner längre än 30 minuter i stöten, sen måste jag resa mig upp och sträcka ut ryggen.
får inte helelr sitta som en hösäck, utan måste hålla ryggen rak i alla lägen!
när jag reser mig sätter jag händerna långt upp på skinkorna och lutar mig bakåt så långt jag kan. "bryter" lixom tillbaka ryggen till dess rätta läge.
du kan även pröva å luta dig åt sidan, är du lika mjuk åt båda hållen? sträck ut i ryggen och försök mjuka upp, så du har lika stor mjukhet fram och bak och år båda sidorna.

tänk även på att ha fötterna så långt in under kroppen som det bara går och luta gärna stolen lite framåt, då är det mycket mycket lättare att sitta bra. man ska sitta som man sitter när man rider, då har man en bra position som avlastar rygg på ett bra sätt!

att regelbundet gå till kiropraktor eller massör elller sjukgymnast under graviditeten tror jag är jättebra, man rättar till kroppen och löser alla knutar som kan försvåra förlossningen!

men det viktiga är att det känns bra för dig. känns det inte bra och tryggt, gör det inte, din lilla bäbba vill inte ha en orolig mamma.

har en liten fråga till er alla....
ni som känner rörelser, känner ni nån skillnad när ni sitter eller ligger?
när jag ligger ner känner jag i hela magen och på sidorna, men när jag sitter ner, som nu bnär jag jobbar, känner jag bara kittlingar strax ovanför bäckenbenet. sitter jag med armarna i kors kan jag få mig en spark på armen, men känner väldigt sällan nått på nått annat ställe.
varför är det så?
trycks livmodern ihop när man sitter eller behäller den sin form hela tiden? känner tydligt att de är en kula, speciellt när jag får sammandragningar, vilket jag får lite titt som tätt.

Tack för dina råd! :banana:

Om man ändå hade haft stolar som fungerade och inte var trasiga, vilket 99% är. Ska försöka iaf. :banana:

Jag mailade iväg till naprapaten vi har här i byn och hrde om dom tar emot gravida. Så vi får väl se vad dom säger. :laugh:

Ja livmodern är ju som en vattenballong. I v 20 når ju livmodern upp till naveln - när du ligger ner. När du står upp är den inte alls lika hög. Det är likadant för mig, men jag lovar, snart kommer den att sparka dig i magsäcken :D

Min kiro sa samma sak, hon rekommenderar inte behandling innan v 12 just om det skulle bli missfall, men hon sa också att det inte finns några dokumenterade fall av missfall pga kiropraktik. Jag kan liksom inte se hur det skulle kunna sätta igång något?

Min kiro rekommenderade också att gå inom 6 veckor efter förlossningen så att man kan putta tillbaka det som hamnat fel under förlossningen.

Och min frisör har som regel att i hennes salong färgar man inte håret på någon innan v.12, just för de inte ska bli 2inblandade" i något missfall.

När jag sitter sparkar min buse precis ovanför blygbenet eller på urinblåsan :mad: Ligger jag ner är hon precis överallt. Hoppas hon lugnar ner sig innan hon blir 14 år :crazy:

kl
När känner man sparkarna? Och hur känns det? Svår fråga att besvara troligen, men jag är ju in på vecka 17 nu och jag känner inegnting vad jag vet. Borde man inte känna något eller ska man bli orolig?

Och en sak till... Hur fungerar eran tarmfunktion nu när ni är gravida:o? Jag har problem som bara den, antingen spyr jag eller så har jag otroligt lös mage... Äter jag så tar det en kvart så får jag fruktansvärt ont i magen och måste springa i skyttetravfik på toaletten. Nåt som är otroligt jobbigt. Nu vet jag ju inte om det beror på graviditeten men det började i samband med den så jag antar det... Är det vanligt? Finns det nåt man kan käka för att få det att stabilisera sig?

Sparkar känns precis som tarmbubbel. Så det är svårt i början att känna om det är bebisen. Det beror också på vart moderkakan sitter, eftersom den är stötdämpande.
Första sparkarna jag kände från Busan kändes precis ovanför blygbenet. Du vet om någon står bakom dig och pickar försiktigt med pekfingret på din axel. Så kändes de! Och en så pickande känsla upplever jag inte tarmbubbel. Utan de är mer "mjuka" bubblor.

Mellan Rasmus flytta ut och nästa flytta in har jag nog känt "spöksparkar" varje dag :rofl:

Lös i magen, de brukar väl bli helt tvärt om när man är gravid för tarmarna blir "förslappade" när kroppen lägger energi på livmodern.

Jag var till MVC idag och träffade en läkare där, fick en tid hos sjukgymnasten och vi disskutera sjukskrivning men kom överens om att jag ska jobba lite först efter semestern och känna hur det känns och vara på chefen om mina arbetsuppgifter. Blir det värre och sjukgymnast + bälte inte fungerar så blir jag sjukskriven.
Hb tog jag ju på ultraljudet, de låg på 135. Men jag glömde fråga om blodtrycket eftersom jag är så himla snurrig och får svimningskänningar :o
Passade på att kliva upp på vågen oxå, 50,7 kg så jag har gått upp 1,9 kg sen inskrivningen. Läkaren fixade även ett sjukintyg så jag slipper äta jobbets mat :bump:
Det fanns lite tid över också så jag fick lyssna på hjärtat :love: 150 slag/minut och hon vände sig såklart om och sparka på dopplern precis som sin bror ;)

Tyvärr fanns inte provresultatet i min journal, så jag får vänta till i morgon :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka