Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Förresten, solar ni andra mammor nåt?
Vissa säger att solen är jättefarlig för fostrets ögon men det står på nätet att det finns ingen forskning som tyder på att solande skall vara farligt för barnet, däremot så ska vissa undersökningar visa att fostret vänder sig från ljuset om det tycker att det är för ljust. Solen utgör större hot för mamman i form av riskt för hudcancer och pigmentförändringar. Det kan också bli lite varmt i magen och man kan ha en fuktig handuk över den för att svalka lite.
Kalla bad kan leda till uvi och det är inte bra för fostret stod det.

Detta är vad jag om min sambo fått fram. Visserligen är ozonlagret tunnare men jag kan inte tänka mig att solen skall vara skadlig för något som ligger inbäddat under lager av kroppsvävnader. Hur kommer det sig att det föds friska barn hos urbefolkningar i varmare länder där det springs naket året runt? Och med tanke på hur mycket en enkel t-shirt skyddar huden från sol, vad ska då inte ett tjockt lager med kroppsvävnader göra? (Ni ska se min golfande sambo, han vinner garanterat bonnabrännaSM, han har shorts, t-shirt och en golfhandske, det syns).

Sen är det ju så, man ska göra allt med måtta. Jag är rätt blek och ligger inte direkt och pressar i solen. Plus att jag inte är någon soldyrkare heller. Är det inte bad samtidigt så ligger jag aldrig och pressar i solen.

jag ligger mer än gärna i solen (ska faktiskt till stranden om några min!) och pressar. :banana:
vet att man kan få pigmentfläckar, men det är det enda jag har hört ska vara "dåligt".

uvi får du av en bakterie, inte av kalla bad. :angel:

Älskar att sola men den här graviditeten fixar jag inte värmen! Blir snurrig i bollen på en gång. Och vi som ska till kreta :crazy:
Är jättenoga med att smörja in mig, använder samma solkräm som sonen i ansiktet (50+) och 20 på resten av kroppen. Kanske lite för starkt för jag har inte fått någon färg alls!

cassic_bambi Jälla var ju rena rama lekskolan så visst tog jag studenten men kanske inte de bästa betygen :angel: Tror vi var typ 30 st när vi började i ettan och var väl 20 som överlevde ;) Umgås ibland med ytterligare en skolkamrat till dig och S. hon dejta min makes morbror men de blev bara riktigt grymma vänner. Hennes son blev 2 år här för någon månad sen så Rasmus brukar leka med honon. Åsa heter hon, hoppade oxå av.

Haha, jajjemen gissa varför jag inte orkade gå kvar ;) Kände inte att det var värt det bara för o göra det lixom :angel: Dessutom hade jag enbart galopp i skallen då så jag åkte till landets sydliga ände o jobba med det ist :D

Ok, va roligt =) Tyvärr minns jag inte så många alls, som sagt hade bara galopp i skallen då o va så grymt skoltrött så jag var nog aldrig riktigt där mentalt över huvudtaget hehe, det ända jag minns var luncherna haha tyckte det va så lyxigt med olika maträtter o välja på o att det alltid fanns fil, flera olika drycker o välja på samt kaffe o the o bröd :angel:

Selective minnesförlust ;)

cassic_bambi Jälla var ju rena rama lekskolan så visst tog jag studenten men kanske inte de bästa betygen :angel: Tror vi var typ 30 st när vi började i ettan och var väl 20 som överlevde ;) Umgås ibland med ytterligare en skolkamrat till dig och S. hon dejta min makes morbror men de blev bara riktigt grymma vänner. Hennes son blev 2 år här för någon månad sen så Rasmus brukar leka med honon. Åsa heter hon, hoppade oxå av.[/QUOTE]

Ja maten :d Den kommer nog alltid upp när man träffar på någon från skolan ;)
Själv har jag aldrig varit så dålig på att rida som jag var under 1a året på jälla. Världens sämsta lektioner både inom ridningen och häst & stallskötsel. Som tur var blev det bättre på slutet. Men kändes ju sådär lagom kul när man gick i 3an att de som då gick i 1an gjorde samma saker som oss. Men positivt för dem.

Och när en kompis till mig var missnöjd med sitt betyg och vi gick till rektorn: "Vissa elever charmar sina lärare bätte än andra" :mad:
Dessutom fick man samma betyg i alla hästklasser. Så en som var duktig på att rida fick högre betyg även teoretiskt medans de som var dåliga på att rida fick sämre betyg teoretiskt :eek: Känns ju jättekul när man skrivit MVG på allt men inte var direkt polare med klassföreståndaren eller ridläraren och får gå hem med VG! Men refferenser från praktiken nere hos Bratt-Fredriksson som fick lärarna att tappa hakan :rofl:

Tsss haha kan tänka mig det, det var ju ingen dålig matservering som i grundskolan direkt! Å andra sidan krävs väl det på en lantbruksskola där alla generellt arbetar mkt mer fysiskt än kanske på samhällsprogrammet o liknande ;)

Jag minns inte ens att jag red någon gång haha, så det kan inte ha gått bra om jag gjorde det =P Ja alltså, jag tyckte det var tramsigt dåligt uppdelat erfarenhetsmässigt ( säkert lite bättre andra och tredje året?) att det som tävlat höga nivåer på ponny o vissa som börjat tävla storhäst skulle gå o lära sig på samma nivå som de som kanåppt aldrig ens sett en häst. Det visste inte jag när jag sökte och inser nu i efterhand att man skulle sökt till strömsholm ist om man varit lite intresserad av att försöka prestera bra i skolan hehe.

Jamen shit lärarna...minns vår svenskalärare, hon var ju inte från denna planet ens...*ryser* Ja tyvärr är det väl så, vad jag förstod sen efter jag slutat så blev det stor skillnad på lärarnas gullungar ( de som kan snacka) o de "vanliga" eleverna- men har inte det alltid varit ett "problem" där?!

Ärs Jälla är ju ingen elit-skola direkt som klingar fint i folks öron ändå så, så bra praktik refferenser känns ju helt klart mer värt =D!!

*KL*

Nu är det snart dags för ultraljud för mig, ska dit på torsdag på morgonen. Jag börjar bli lite nervös och inbillar mig att fostert ska vara dött eller nåt, antagligen för att jag känner mig rätt ogravid. Har ingen direkt mage att snacka om, och har inte känt nån rörelse. Men det är väl å andra sidan rätt vanligt att man varken känt rörelser eller fått mage i v.18?

Aja, skönt ska det i alla fall bli när man varit på ultraljudet och (förhoppningsvis) fått bekräftat att allt är bra med lilla räkan där inne!

Med Rasmus hade inte jag heller någon speciellt stor mage och kände inga sparkar först strax efter v.20. Då låg moderkakan ivägen. Nu ha rjag moderkakan högst upp i livmodern och har känt rörelse i säkert 2 veckor!

KL
Vi har varit bortresta i 3 veckor och magen har växt. Jag blir liksom cylinderformad, var likadan med sonen. Växer alltså likamycket under brösten som under naveln, och hela altet är utspänt. Ser inte klokt ut, men men....

Solar gör jag, solar generellt sparsamt men gör ingen skillnad nu. Att solen skulle skada barnets ögon tror inte jag på, däremot tror jag på pigmentfläckar..... Det fick jag när jag ammade och solade.

pmm: håller tummarna för dig!

KL

I fredags så stod jag i kassan på Ica. Hittar en bekannt alldeles bakom mig. Vi har inte setts på ett par månader och hon hon reagerar direkt på min kroppsform i min figurnära klänning. Jag sägar att javisst, jag är gravid.

Jahapp, nu ser folk att det är nåt lurt med mig visst.:D Jag som trodde att jag skulle hålla mig smal hela sommaren. Tji fick jag.

Men gôtt var det iallafall att ligga på stranden och läsa och bada lite. Nya bikinin som jag köpte i juni har ju redan blivit för liten men va fasen, jag klämmer mig i den. Den kommer att vara bra nästa år när tuttarna blivit lite slappare, bh'n verkar stödja bra.

Några sparkar har jag inte märkt av än. Eller det vet jag ju inte. Har alltid haft mkt rörelser i tarmen, det bubblar och rör sig precis som om det vore en levande varelse därinne så jag vet inte om jag skulle kunna skilja tarmrörelser från fosterrörelser.

Om nio dagar är det UL. Det ska bli jättekul!

Om det knorrar och bubblar om magen samtidigt så är det tarmarna som rör sig. Men om det är 9 dagar kvar till UL kanske du kan känna livmodern nedanför naveln? Håll handen där och kommer bubblet där ifrån är det ju bebisen för där ligger inga tarmar nu! :)

kl

Jag kunde inte hålla mig till nästa vecka så jag bokade om mitt ul till på tisdag :bump:

speciella_tina, jag har inte känt förrän nu på sistone (från v 20 typ) och då vet jag ändå hur det ska kännas. Så oroa dig inte än. Visst är det inte förrän v 24 eller 28 man ska känna rörelse varje dag?

/njuter av det härliga vädret och har världens coolaste bränna på ryggen, jag utan solkräm fick en stor kram av Sam med faktor 30 :D

*kl*

Bara 10 dagar kvar till UL :laugh: Är med skräck blandad förtjusning man kommer gå dit. Rädd för vad som väntar, men nyfiken som få :p

Har också funderat på det där med att det som bubblar i magen. Hos mig känns det ibland som något vänder sig i magen. Kanske barnet? Nä jag har ingen aning.

Nu är jag inne på v 18 iaf ( 17+1). :banana: Tiden tickar på fort.

Igår var jag och badade efter jobbet, vi gick på upptäcksfärd för att hitta dom gömda grytorna på fjället och vi hittade dom. Stört coolt, som ett natur äventyrsbad med rutschkanor osv.

Det är lite konstigt. I mitten känns inget, där livmodern nu ska vara men på sidorna kan det röra sig. Magen kan stå på sned nästan när jag ligger ned.:D Vilket den brukar göra när tarmarna lever jävel. Men inte riktigt så mycket. Är i v 17 och då borde väl inte ett litet foster kunna kännas utvändigt?
Annars puttrar och bubblar det mest överallt.

Jag är i v. *hrm* 17+3 eller något enligt ultraljudet och har känt bebis, även utanpå magen, i kanske 2-3 veckor! Men då har jag noll "vaddering" och moderkakan sitter högst upp i livmodern lite bakåt så den dämpar inte heller något. Vilket den gjorde på Rasmus.

Är de på sidan av magen är det nog inte bebis, de känns faktiskt precis likadant i början tills bebis blir större. Jag har kännt säkert miljoner sparkar mellan Rasmus flyttade ut och Busan flyttade in.

Jag har livmodern i framvägg och när jag började känna rörelser kände jag bara på sidorna, eftersom livmodern dämpade. :)

jag har i bakvägg, kände första rörelsen redan i vecka 15, kunde känna med handen i vecka 19 och såg första rörelsen ungefär i v 22. å ja har ganska rejält med vaddering runt magen. :d

min syster, den smala i familjen, hade i framvägg och kände eller såg inget alls förrän i vecka 23. :D

har läst på nätet att man kan höra fostrets hjärta om man lyssnar med örat mot magen. givetvis tvinga jag andreas att pröva och sagt och gjort, öra mot mage! och till svar fick han en spark av det kraftigare slaget rakt i tinningen. :D
jag kunde inte låta bli å skratta. :rofl:

Vad skönt att höra att det är helt normalt att inte ha kännt något än, även om jag till viss del visste det!

Nu tycker jag nog att magen blivit lite putig med! Den är ju väl vadderad, så det är väll inte så konstigt om det tar ett tag innan det syns!

180.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka