Viltspårstråden!

¨Kom på en sak till som gör mig nervös O_o Hon har ju aldrig spårat rådjursklöv, utan enbart älg. Sambon kastade mina klövar jag hade i frysen i vinter :arghh: så jag har inte fått tag i någon ny. Så hon har bara spårat älg ännu och anlagsprovet kommer ju gå på rådjur. Tror ni det blir pannkaka? Eller kommer hon ta blodspåret ändå för att man visar att du ska spåra detta?
Jag skrev detta till provledaren men hon tyckte inte det spelade någon roll.

Jag kom på att jag kan ju hänga med här nu!

Spirre 4,5 år, mittelspitz, (som numera bor hos mina föräldrar, men jag lånar honom för viltspårsträning emellanåt!) blev godkänd som 1,5åring med ett trevligt omdöme - trots att han var lite disträ, ringade i sista vinkeln men i övrigt lugn och fin, och "i mål" på 17 minuter. Han har jag inga speciella mål med eftersom jag inte har honom hemma längre, men ett godkänt spår i anlagsklass var mitt mål tidigare, och det klarade vi ju (skrytvarning: som första mittelspitzhane i Sverige!:D)!

Kid, snart 6 år, mittelspitz, blev godkänd i anlagsklass för en vecka med ett par-tre spår bakom sig efter 2 års uppehåll från viltspåret, med ett helt fantastiskt omdöme, och nu spårar vi vidare för att klara ett ÖKLspår i slutet av juli på ett ordinarie prov här i krokarna!

Hoppade från ett 4 timmar gammalt spår på anlagsprovsdagen till ett 24 timmar gammalt spår 3 dagar senare, och det gick långt över förväntan! Hade inte så höga förväntningar på det spåret då det ösregnat och blåst hela natten och duggregnat till och från hela dagen fram tills vi skulle gå spåret, men med lite tålamod och myggmedel tog vi oss genom även det spåret! Bara de "vanliga" vinklarna i det spåret, ville inte krångla till det för mycket med återgångar första gången vi skulle ge oss på ett äldre spår, men det blir nog morgondagens test!

¨Kom på en sak till som gör mig nervös O_o Hon har ju aldrig spårat rådjursklöv, utan enbart älg. Sambon kastade mina klövar jag hade i frysen i vinter :arghh: så jag har inte fått tag i någon ny. Så hon har bara spårat älg ännu och anlagsprovet kommer ju gå på rådjur. Tror ni det blir pannkaka? Eller kommer hon ta blodspåret ändå för att man visar att du ska spåra detta?
Jag skrev detta till provledaren men hon tyckte inte det spelade någon roll.

Har aldrig märkt någon skillnad på mina hundar om de spårat älg- eller rådjursklöv, möjligtvis att de är lite hetare på älgspåren :)

Finns det någon som skulle kunna ge mig lite tips på hur jag ska gå till väga med min ivriga labrador på 2 år!

Vi håller på och tränar inför öppenklass, men vet inte hur vi ska få honom att spåra i ett lite lugnare tempo!
Han blir alldeles övertaggad så fort han märker att det är spårning på gång, och det leder ofta till mindre kortslutning. Spåra kan han, men hjärnan ställer verkligen till det! Han når alltid slut målet men spårningen dit är allt annat än snygg och tempot han spårar i gör att han ofta missar och måste flamsa fram och tillbaka, plus att husse som oftast är föraren blir alldeles slut efter att spårat med vårt lilla ånglok som gärna kör på i 180 genom buskar och snår.
Så är det någon som har något bra tips på hur vi ska gå tillväga? Spåra oftare för att försöka få honom att inte tycka viltspår är guds gåva till hundar? Låta honom springa ett halvt maraton innan så den yttersta udden av energin försvinner?

Han älskar det ju verkligen och matte och husse skulle älska det minst lika mycket om vi bara hade en ärlig chans att hänga med i tempot:D

Finns det någon som skulle kunna ge mig lite tips på hur jag ska gå till väga med min ivriga labrador på 2 år!

Vi håller på och tränar inför öppenklass, men vet inte hur vi ska få honom att spåra i ett lite lugnare tempo!
Han blir alldeles övertaggad så fort han märker att det är spårning på gång, och det leder ofta till mindre kortslutning. Spåra kan han, men hjärnan ställer verkligen till det! Han når alltid slut målet men spårningen dit är allt annat än snygg och tempot han spårar i gör att han ofta missar och måste flamsa fram och tillbaka, plus att husse som oftast är föraren blir alldeles slut efter att spårat med vårt lilla ånglok som gärna kör på i 180 genom buskar och snår.
Så är det någon som har något bra tips på hur vi ska gå tillväga? Spåra oftare för att försöka få honom att inte tycka viltspår är guds gåva till hundar? Låta honom springa ett halvt maraton innan så den yttersta udden av energin försvinner?

Han älskar det ju verkligen och matte och husse skulle älska det minst lika mycket om vi bara hade en ärlig chans att hänga med i tempot:D
Lär in kommandot "sakta" utanför spårningen och när det är befäst använd det vid spårning. ;) Sen fick jag även tips om att inte släppa iväg för lång lina, och verkligen bromsa hunden till det tempo man vill ha, det kräver att man är stark och bra handskar så man inte förstör händerna. ;) Stanna upp i spåret och låt honom varva ner innan han får gå på igen. Det är inte okej på tävling men på träning är det ett bra sätt att lugna ner, och i riktiga spår är det väldigt viktigt att kunna stanna upp och föraren kan få en chans att tyda spåret, om det är legor, eller helt enkelt vänta in skytten.

Lär in kommandot "sakta" utanför spårningen och när det är befäst använd det vid spårning. ;) Sen fick jag även tips om att inte släppa iväg för lång lina, och verkligen bromsa hunden till det tempo man vill ha, det kräver att man är stark och bra handskar så man inte förstör händerna. ;) Stanna upp i spåret och låt honom varva ner innan han får gå på igen. Det är inte okej på tävling men på träning är det ett bra sätt att lugna ner, och i riktiga spår är det väldigt viktigt att kunna stanna upp och föraren kan få en chans att tyda spåret, om det är legor, eller helt enkelt vänta in skytten.

Kommandot "sakta" jobbar vi på varje dag:D
Men ska absolut tänka på att inte låta honom rusa iväg för långt i linan i starten som han brukar.. Brukar verkligen vara en riktig rivstart!
Stark husse och bra handskar är -check- ialf!

Tack för tipsen! Vi ska kämpa vidare och förhoppningsvis sno åt oss några ettor i öppenklass.. någon gång långt fram i tiden:D

Med mitt lilla troll, som farit runt som en mindre orkan i sina yngre dagar, har jag helt enkelt bara stannat och stått stilla tills han lugnat ner sig, okoncentrerad = vi tar oss inte framåt, och han har lugnat sig en hel del.

Nu är min hemskt lugn i övrigt (okej, ganska galen när han kommer ut ur bilen, men fram till dess ligger han ner i buren och slappar, han hetsar inte upp innan selen är på och jag gett kommando), men jag vet dem som haft "knäppa" hundar som åkt iväg precis som om de skulle spåra (spåret är lagt), åkt till spårstarten, tagit ut hunden och stoppat in den i bilen igen (ibland bara stannat, och stått stilla i 10 minuter) och åkt hem igen. Utan att spåra. Just för att dra ner förväntningarna på hela situationen.

Provat äldre spår? Krångligare spår, så att han inte bara kan rusa runt? Andra spårläggare? Med blod, utan blod?

KL

Jag hoppar rakt in för jag måste reda ut lite saker haha.
Jag gick en viltspårskurs förrförra hösten och den var.. halvbra.
Jag har spårat vanligt personspår med min tik sen hon var valp (hon är 3 år idag) och funderar på om det går att kombinera viltspår och personspår?
Är rädd för att hon kommer gå på mina fotsteg istället för klöven och blodet i viltspåret?

Och har ni något bra boktips?
Jag har ju ändå gått en grundkurs så jag vill inte ha "du behöver en sele :)" utan en mer utvecklande träningsbok som man kan jobba utefter för att komma ut på tävling, ungefär.

KL

Jag hoppar rakt in för jag måste reda ut lite saker haha.
Jag gick en viltspårskurs förrförra hösten och den var.. halvbra.
Jag har spårat vanligt personspår med min tik sen hon var valp (hon är 3 år idag) och funderar på om det går att kombinera viltspår och personspår?
Är rädd för att hon kommer gå på mina fotsteg istället för klöven och blodet i viltspåret?

Och har ni något bra boktips?
Jag har ju ändå gått en grundkurs så jag vill inte ha "du behöver en sele :)" utan en mer utvecklande träningsbok som man kan jobba utefter för att komma ut på tävling, ungefär.

Jag kör både viltspår och personspår med mina, och det går bra. Den yngre har jag tränat parallellt från början, den äldre hade bara spårat personspår tills han var 15 månader ungefär, då började vi med viltspår. Upplever inte att någon av dem någonsin haft problem med vad som är vad. Jag använder samma utrustning, sele+lina, men har olika kommandon när de ska börja spåra, det är väl allt.

Ett viltspår som inte är "äkta" (dvs som i eftersök) innehåller ju alltid vittring av personen som lagt spåret. Så man vet ju inte riktigt om det är klöven, blodet, personvittringen eller kombinationen av detta som de går på.

Har tyvärr inget bra boktips, den litteratur jag har kommit över verkar mest vara på "så här kommer du igång"-nivå, så jag hoppas på fler svar!

Jag kör både viltspår och personspår med mina, och det går bra. Den yngre har jag tränat parallellt från början, den äldre hade bara spårat personspår tills han var 15 månader ungefär, då började vi med viltspår. Upplever inte att någon av dem någonsin haft problem med vad som är vad. Jag använder samma utrustning, sele+lina, men har olika kommandon när de ska börja spåra, det är väl allt.

Ett viltspår som inte är "äkta" (dvs som i eftersök) innehåller ju alltid vittring av personen som lagt spåret. Så man vet ju inte riktigt om det är klöven, blodet, personvittringen eller kombinationen av detta som de går på.

Har tyvärr inget bra boktips, den litteratur jag har kommit över verkar mest vara på "så här kommer du igång"-nivå, så jag hoppas på fler svar!

Ja jag har olika utrustningar och olika kommandon men är lite rädd för att det ska köra ihop sig med de olika spåren.

Jag får fortsätta leta efter en bra bok.

@Nominous : Har ni gått provet än, och hur gick det i så fall?

Det gick jättebra :D:D
Jag hade lite otur att liggtiden blev 3h, den som hon är absolut sämst på :p så hon kryssade en del i början (det gör hon alltid på kort liggtid, markant skillnad på 5h!) och hon hade en stor tappt men hon hittade tillbaka helt själv, varken jag eller domaren behvde lägga oss i alls. Hon var superduktig. Tog slutet direkt med. Provledaren tyckte hon var supertrevlig och tror hon kommer klara öppna galant sen.

Så det var asroligt :p men jag var nervös och stel som en pinne. Haha så min hund tyckte det var väldigt konstigt ;)
Provledaren var verkligen super och jag fick mycket tips och råd på hur jag ska träna fram över. :)

Det gick jättebra :D:D
Jag hade lite otur att liggtiden blev 3h, den som hon är absolut sämst på :p så hon kryssade en del i början (det gör hon alltid på kort liggtid, markant skillnad på 5h!) och hon hade en stor tappt men hon hittade tillbaka helt själv, varken jag eller domaren behvde lägga oss i alls. Hon var superduktig. Tog slutet direkt med. Provledaren tyckte hon var supertrevlig och tror hon kommer klara öppna galant sen.

Så det var asroligt :p men jag var nervös och stel som en pinne. Haha så min hund tyckte det var väldigt konstigt ;)
Provledaren var verkligen super och jag fick mycket tips och råd på hur jag ska träna fram över. :)

GRATTIS!:banana::banana::banana:

Ja jag har olika utrustningar och olika kommandon men är lite rädd för att det ska köra ihop sig med de olika spåren.

Jag får fortsätta leta efter en bra bok.

Jag tycker att "Träna viltspår - öppen klass" med Marita Carlsson är bra. Den behandlar öppenspåren samt praktiska eftersök. Annars har jag hört mycket bra om "Spårhunden och lukterna", men den är ju för personspår.

Jag har precis anmält hunden till anlagsprovet som kommer vara på måndag nästa vecka. Hon har bara spårat två gånger i sitt 3-åriga liv men det gick så bra de gångerna så jag tänkte chansa :p

Vad får jag som förare göra i spåret? Får jag berömma henne under tiden hon spårar eller måste jag gå helt tyst?
Jag kan ingenting om spår överhuvudtaget :o

@Dino Vad roligt!
Du ska berömma hunden när den jobbar bra och gör rätt. Men du får inte påverka/styra den :)

Min provledare sa till mig en gång att nu måste du berömma henne för nu gjorde hon ett jättebra jobb (jag hade ingen aning eftersom jag inte visste hur spåret gick) så hon var verkligen mån om att hunden skulle veta att den gjorde ett bra jobb och att man tänker utbildande i spåret även under prov.

Hon visade även massa tecken i spåret (medan vi gick) som jag skulle leta efter för att kunna berömma hunden i rätt ögonblick och sådana saker, så hon var verkligen utbildande och mån om att föraren skulle skapa bästa förutsättningarna för hunden att fortsätta utvecklas.

@Dino Du får "uppmuntra lågmält", dvs inte hålla på och tjoa och tjimma, och naturligtvis inte heller dirigera den på något sätt. Men det är inte förbjudet att prata.
Sen tycker jag det är jättesvårt med just beröm eftersom man inte riktigt vet vad det är man berömmer när man inte vet var spåret går på ett prov. Men om hunden verkar ha tappat tråden kan man alltid försöka få igång den lite med ett "kom igen nu" eller "nu jobbar vi". Även om det är hundens spårförmåga som bedöms så är man ju ändå ett team som jobbar ihop.

Och min jycke blev SeVCH idag!!

Först gick vi ett spår för en månad sen efter @Roxer s domartips. Det gick strålande och vi fick ett förstapris. Tyvärr hade den domaren sen så mycket uppbokat i juni att vi fick leta efter en annan domare (jo, jag jagar ett vandringspris dessutom och det måste vara klart innan 30 juni).

Så idag var det dags för en helt annan domare, en som är van att döma sweisshundar, lite nervöst. Men allt gick jättebra, vi fick väldigt fin kritik:
"Mycket trevligt ekipage. Klarar provet galant i mycket viltrika marker. Stötte minst 2 rådjur vid spårläggning. Hunden mycket spårnoga. Grattis till championatet. HP"
Och det där HP:et var extra kul, domaren berättade att det var hans 4 någonsin, men detta var den bästa W han någonsin sett. Så han uppmanade oss att testa Elitspår, det gör vi nog nästa år :)

Slut på skrytet, men vi är så glada! Jag har tränat massor eftersom jag vill ha en spårnoga hund, inte bara en hund som klarar proven. Så skönt att få detta berömmet. Och @Aningsfull fick också beröm för den praktiska selen som domaren verkligen gillade.

FFCE6A6C-822B-4E6F-BB4F-A75F0B31AD49_zpshoy5dkub.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 129
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 033
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund