Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är ju snarare hur du gör den dagen du inte vet vart spåret går. Om du verkligen ska spåra ex en försvunnen person och hunden aldrig lärt sig spåra själv så blir det ju väldigt svårt. Du vet aldrig när hunden verkligen spårar, eller om den hittar på eget bus.
@mandaaa_ Lägger du för enkla spår? Just den stressen som du beskriver tycker jag brukar försvinna med erfarenhet och mognad. Om du är lugn, står i spåret och låter hunden jobba med lång lina, vad händer då? Är det i vinklarna hon tokar till det? Du kan ju antigen göra vinklarna svårare, lägg återgångsvinklar hela tiden ex, eller oblodade vinklar. Eller så lägg som säger med bågar istället för vinklar.
Puttar upp denna gamla tråden. Jag har bestämt mig för att satsa på viltspår med min hund och undrar om det finns fler här som antingen håller på fortfarande eller satsar på anlagsprov framöver?
Vi har gått 4 spår nu, 3 korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det