Viltspårstråden!

Det kan vara en osäkerhet, en räv kan ha gått där, tilt i hjärnan :D
De lär sig, jag tycker alla mina hundar har gjort så ibland.

Men det med att hon gick på ditt spår, ännu större anledning att utöka liggtiden. Har du någon annan som kan lägga spår till dig?

Sant, har inte ens tänkt tanken att det faktiskt kan ha varit nåt djur där under de 7h som klöven legat där. Men vad är den vanliga orsaken som gör att de inte går rakt på klöven?

Varför försvinner min lukt mer under lång liggtid och inte viltlukten? För annars försvinner ju lukten i bloduppehållen med. Eller är det de det gör och är meningen? Har tyvärr ingen som har ork eller lust att lägga spår åt mig :(
Provledaren rådde mig att lägga de korta övningsspåren för bloduppehåll i vinkel samt återgång på 5h och sedan gå över på lång liggtid. Jag frågade aldrig varför hon ville att de skulle vara just 5h. Har du nån ledtråd?

Just nu när jag lagt de senaste två spåren så har de bara varit 300m långa. 100m, vinkel med bloduppehåll, 100m, vinkel med bloduppehåll, 100m, slut. Gå det två gånger och sedan göra exakt lika dant men lägga en återgång i båda vinklarna. Lägga två sådana spår och sedan fortsätta lägga långa spår som vanligt men utöka liggtiden och ha med återgång. Så gjorde hon med alla sina hundar och på deras kurser de håller och det funkade väldigt bra för att lära hundarna vinkel med bloduppehåll samt återgång. Men det var just 5h de skulle ligga och jag vet inte varför.

Frågan är ju snarare hur du gör den dagen du inte vet vart spåret går. Om du verkligen ska spåra ex en försvunnen person och hunden aldrig lärt sig spåra själv så blir det ju väldigt svårt. Du vet aldrig när hunden verkligen spårar, eller om den hittar på eget bus.

Bra tankar. Men hur "vågar jag släppa henne" då? Alltså, vad gör jag om hon går fel, går upp i stress och till slut går iväg på ett annat spår?

Ska jag börja lägga lite större typ bågar så att jag faktiskt KAN släppa ut linan utan att hon går 10 m och där gick hon rakt in i spåret?
Typ som att jag lägger i ett stort C eller liknande?
Och sen bara "Japp, show me!" Men när ska jag bromsa henne/rätta henne? Hur långt får hon gå "fel"?

Vad jag saknar träningsvänner.

Grattis alla som fixat anlagsproven, och grattis @Roxer till fina ettan och @lady_vip till championatet!!

Jag vill också kunna ta ett championat med min.. :p
Intressant det där med elitspåret, jag är lite sugen på att prova min på det också. Vi är inte där än (hon är bara dryga året), men hon spårar väldigt väl och noggrant så det borde fungera så småningom om hon fortsätter utvecklas i den här takten.
Vi gick vårt öppen klass för en schweissdomare också, skapligt nervöst :D

Jag har legat lite lågt provmässigt, vi körde ju anlag och öppen med en dryg veckas mellanrum i våras, och eftersom vi ändå inte kan ta championatet så känns det lite onödigt att starta massor med prov. Missade dessutom wachtelklubbens KM i viltspår p g a jobb :down:

Vi lägger dock en del spår fortfarande, försöker att lägga minst 4 st i månaden, ibland blir det betydligt fler (:D) och ibland blir det något färre.

Igår lade jag ett "långspår" för första gången, på en dryg kilometer med ca 150ml blod och en rejäl, dessutom färsk, älgklöv. Hade helst sett att det legat runt 24h, men pga av schemamiss får det räcka med 18h. Det känns som att det ändå är nog när det är såpass långt.

Missade att gå ett trafikeftersök på älg häromdagen dessutom, eftersom jag inte var hemma :banghead: Det hade varit toppen för henne att få börja gå lite ordentliga eftersök vid det här laget.

Är det någon mer än jag som börjat snegla mot eftersöksprovet på vildsvin?
http://www.skabtk.se/viltspar/vildsvinsprov.pdf

@mandaaa_ Lägger du för enkla spår? Just den stressen som du beskriver tycker jag brukar försvinna med erfarenhet och mognad. Om du är lugn, står i spåret och låter hunden jobba med lång lina, vad händer då? Är det i vinklarna hon tokar till det? Du kan ju antigen göra vinklarna svårare, lägg återgångsvinklar hela tiden ex, eller oblodade vinklar. Eller så lägg som säger med bågar istället för vinklar.

@mandaaa_ Lägger du för enkla spår? Just den stressen som du beskriver tycker jag brukar försvinna med erfarenhet och mognad. Om du är lugn, står i spåret och låter hunden jobba med lång lina, vad händer då? Är det i vinklarna hon tokar till det? Du kan ju antigen göra vinklarna svårare, lägg återgångsvinklar hela tiden ex, eller oblodade vinklar. Eller så lägg som säger med bågar istället för vinklar.

Nu är det ju fortf personspår jag pratar om men det känns som att det ändå är "samma Jaga som spårar" då jag hade samma problem på viltspårskursen.

Jag är väldigt ofta lugn och jag stannar om hon drar över vinklarna och låter jag henne jobba på egen lina så hade hon nog gått rakt fram, och fortsatt rakt fram och när hon sen tappat spåret skulle hon börja ljuda. eller tugga gräs. eller göra annat.
Så fort spåret inte går rakt fram tokar hon till det.

Jag kan även märka att hon gärna går av spåret för att tex kolla in en fläck på asfalten och liknande.

Jag vet inte om jag lägger för enkla.
Det jag har försvårat med är dels mer kluriga spår vinkelmässigt, det är vinklar ofta (reptetera för att få henne att förstå är min tanke), det är väldigt ofta på hårt underlag, det är ca 1 timmas liggtider om det inte blåser storm (om det är ett spår som ligger öppet) och jag går ofta över spåren tillbaka, om jag gått vinklar från bilvägens kanter fram och tillbaka så går jag i mitten av bilvägen tillbaka.

Men det kanske som sagt skiljer sig mkt på viltspår och personspår. Jag lärde mig inte så mkt på viltspårskursen..

Puttar upp denna gamla tråden. Jag har bestämt mig för att satsa på viltspår med min hund och undrar om det finns fler här som antingen håller på fortfarande eller satsar på anlagsprov framöver?

Vi har gått 4 spår nu, 3 korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det :angel:

Puttar upp denna gamla tråden. Jag har bestämt mig för att satsa på viltspår med min hund och undrar om det finns fler här som antingen håller på fortfarande eller satsar på anlagsprov framöver?

Vi har gått 4 spår nu, 3 korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det :angel:

Kolla vår nya tråd: http://www.bukefalos.com/threads/viltsparstraden-2015.1332565/

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 129
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 033
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund