Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Sv: Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Nu har jag testat kortare lina och svårare spår!

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om resultatet, vi har bara spårat 3 spår à la 500-600m än så länge, samt ett 100m på en asfaltsparkering. Första gången la jag det spåret Aliide visade bild på, och det gick hyffsat bra. Han sneddade i alla spetsvinlar utom den sista (Jag vet inte om jag gjorde den för spetsig? Hade väl 5-6m mellan sträckorna på V:et så att säga.), och återgångarna såg han ut som frågetecken i början och blev frustrerad när jag bara stod stilla och sedan sakta sakta backade och han inte fick fortsätta framåt när det tog slut.
Andra och tredje gången improviserade jag lite och la in alla tips jag fått om återgångar, hårdare vinklar tidigare i spåret osv, och nog går han bättre och bättre! Han har slutat slå så förbaskat när han tappar spåret, utan sänker nu näsan och börjar arbeta hårdare istället för att stressa upp sig :love: Jag tror faktist mycket hjälpr också att jag inte har så mycket lina att hålla koll på :o

Asfaltsspåret gick han väldigt bra på, jag la det som serpentiner ungefär. Där hade jag bara halsband och koppel för att han inte skulle bli så hispig i början som han blir när han ser selen, och jag tror att jag ska fortsätta med det i vanliga spåret med.

TACK för alla tips jag fått! Det hjälper verkligen oss framåt. Jätteroligt att se honom utvecklas till en noggrans spårnisse :love:

Jag hade haft längre liggtider och apport i vinkeln. Nergrävda! Eller väldigt små apporter i plast eller metallföremål.

Om man har en hund som skiter i apporeter, och vindar in vinklar? (och gärna fuskar över spetsvinklar)

Det är bara att fortsätta krångla till det mer och mer. Och kanske inte samma "klurigheter" i varje spår. Jag kom på mig själv efter ett tag att jag gjorde ju "samma spår" varje gång.. :o

"-HAHA nu ska jag klura till det, vinkla efter 2 meter.. HE HE HE! :devil:"

Efter 10 sådana så var det liksom inte så jädrans klurigt längre!

Men våga lägga längre spår! Våga testa på att utöka liggtider, man kan alltid testa att ha hunden i halsband och koppel. Dvs att först låta hunden ta upp det på ren nyfikenhet, när den fått fäste då kan man be hunden lägga sig eller stanna för att trä på selen.

Sen är det klart att första spåret blev lite fusk i vinklar osv, för antingen har han minnesbilder i huvudet att det bara är att rusa igenom. Lägg 10-20 kluriga spår till så tror jag det problemet kommer försvinna när han verkligen slår av på tempot!

Om man har en hund som skiter i apporeter, och vindar in vinklar? (och gärna fuskar över spetsvinklar)

Först hade jag kravat in markeringar. Faktiskt. Belöningen får väl då bli att hunden får spåra vidare.

Jag hade gått ett spår, fäst en plastnypa högt upp i ett träd (om du inte har stenkoll) och lagt en apport någon meter efter. När man kommer dit så kommer förmodligen hunden att iallafall känna att det är något där men väljer att fortsätta. Då hade jag hållt linan kort. Och hunden får inte gå en meter förrens den har markerat. I ditt fel hade jag först lärt in liggmarkeringen (utanför spåret om så behövs). Och när han kan detta så hade jag hjälpt hunden med ett enkelt "ligg". Hunden SKA markera för att få komma vidare. Aldrig aldrig låta hunden gå över en apport.

Vindar han in med hög näsa eller skenspårar han?

nu har vi provat lite med längre liggtid och kortare lina. jag tycker han blir noggrannare! pojkvännen knorrar lite och säger att det inte är "något jävla IPO-spår" men jag tycker inte det skadar att han spårar lite mer ordentligt i vinklarna. annars är det lätt hänt att han irrar omkring lite när han har genat för tidigt. men ska man tänka så? en del hundar slår ju lite i spåret utan att missa några pinnar för det och själva pinnarna har inte varit något problem för oss heller... krånglar jag till det i onödan?

(just när det gäller loke så kan han ju egentligen spåra hur han vill eftersom det är för vårt rena nöjes skull men jag tänker på nästa hund, hur jag ska göra där)

Som Brandgul säger är det högst personligt hur man vill att ens hund ska spåra. Själv så gillar jag ju att utmana min hund. Jag tänker inte bara "SBK - Tävling." Jag vet att mina hundar har så mycket mer kapacitet än ett sketet elitspår i fuktig skog. Jag spårar konstigheter för att jag tycker det är roligt. Och för att jag anser att en bra spårhund blir till genom variationer!

Sen får man kanske tumma på vissa saker! Min malletik spårar gärna med lite högra näsa (även om spåret legat länge). Ibörjan hände jag upp mig på detta och gjorde allt för att få henne låg i snoken. Vilket resulterade i långsamt tempo, dåligt markeringar osv. Så då kände jag att hunden har en egen teknik. Varför ska jag störa ut henne med någon inlärd lydnadsspårning som bara gör oss en otjänst? Jag resonerar ju samma med tex. krypet. En hund som har en teknik ska också få behålla den. Blir bara frustration och extrajobb att krångla till det!

Så man får avgöra själv helt enkelt. Hur man vill ha det. Jag föredrar en hund som kan spåra i alla terränger, miljöer, med varierande liggtider. I skog, på äng, i stan, trappgångar osv. För att jag tycker det är roligt och jag vet att det ger mina hundar erfarenhet.

Hur tänker du kring sidvind och motvind? Bör man kräva av hunden att den spårar i spårkärnan då också eller kan/ska man acceptera att den slår? Hur upplever du att det fungerar eller bör fungerar med apporterna i sidvind eller motvind?

Känns trist om poängen i spårtävlingar till stor del ska bero på väderförhållandena.

Jag tror aldrig jag tänkt på vind med någon hund :o
Jag har försökt ha spårstarten i medvind, men sedan blir det ju jättekrångligt.

Jag tror aldrig jag tänkt på vind med någon hund :o
Jag har försökt ha spårstarten i medvind, men sedan blir det ju jättekrångligt.

Jag är inte så noga heller. Det är inte så att jag låter bli att åka och spåra om det blåser lite. Precis som du brukar jag lägga spårbörjan i medvind.

Men blåser det en del så kan det påverka jättemycket, exempelvis om du lägger spåret i en stor hage med kort kort gräs. Ligger det på sidvind i det läget så flyttar ju spåret sig flera meter.

Hur noga är du då? Spårar din hund ändå i kärnan och hur funkar det med apporterna?

Jag vet inte om man då kan kräva av en hund att den inte spårar annorlunda jämfört om det är vindstilla?

Senast ändrad av en moderator:

Jag bryr mig aldrig om hur vinden ligger, varken i starten eller under spåret.

Sen kan jag ha mer förståelse för att hunden inte ligger mitt i kärnan om det blåser storm.

Båda mina hundar kan ligga en bit ifrån kärnan men jobbar ändå igenom vittringen ifrån apporter oavsett vind och väder.

Spårkärnan flyttar sig inte, oavsett vindförhållanden. Hundar som spårar med låg nos och i kärnan ska därför kunna spåra lika bra oavsett hur det blåser.

Ska man bara köra bruksspår är det dock överkurs.

Tack!!

Då vet jag vad jag kan "kräva".

Vi tävlade faktiskt appellen i helgen men det gick sådär...Hon markerade den första pinnen men inte jättetydligt så jag gick inte fram och tog den (Idiot!!). Andra pinnen missade hon men tog slutpinnen.

När jag kom tillbaka sa domarna: "hunden markerade ju, varför tog du inte apporten?" Jahopp, på med dumstruten bara!:D

Nu ska jag ut och träna hela vintern enligt dina proffstips och i vår är det vi som sopar banan. :banana:

Ok, om man kör bruksspår så kan man acceptera att hunden ligger en bit ifrån kärnan?

KL

Nu har jag varit ute i blåsten och lagt ett 1,7 km lång spår :eek:
Förvisso viltspår, men genom över en asfaltsväg, genom träsk och massa skit. Får se om några timmar hur det går!

Ja, det kan man. Det enda viktiga i bruksspåret är att hunden går åt rätt håll i upptaget och hittar alla pinnar. Hur den sedan spårar sig fram till slutet och hur den hittar apporterna finns det ingen bedöming för. Värt att tänka på är dock att ju längre hunden går från kärnan desto större är risken att den missar en apport. Är det dessutom korsvindar så finns också risk för tapp i spåret. En hund som spårar intensivt i kärnan, där nosen går före fötterna, har större chans att klara spåret felfritt.

Spårkärnan flyttar sig inte, oavsett vindförhållanden. Hundar som spårar med låg nos och i kärnan ska därför kunna spåra lika bra oavsett hur det blåser.

Ska man bara köra bruksspår är det dock överkurs.

Kärnan flyttar sig inte men vittringen gör. Sen kan man alltid lära en hund att ignorera vittring och bara gå i kärnan.

Du får återkomma om hur det gick!

Det ska jag göra! Tyvärr såg Limbo när jag tog ut klöven ur frysen så han är på helspänn nu :p

Än så länge funkar det väldigt bra! Han är ju redan viltspårschampion så jag gör det mest för att lära mig viltspår. Men jag har gjort så hittils att personspåren har jag lugn och sansad spårstart där han ska sitta och när han sänker näsan släpper jag efter lite i kopplet, men viltspåret är det ju spontanupptag på. Även fast jag kör svårare viltspår än nödvändigt och kort lina för att han inte ska få skena iväg där heller.

Zipper fattar ingen skillnad :p Har man lina och sele ska man spåra, punkt, ungefär.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar