Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Sv: Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

har du något tips för hur man ska göra med en hund som vindar in vinklarna? Loke har blivit så slarvig och genar över vinklarna. längre liggtider? kanske en pinne i vinkeln? (men de vindar han också in)

Jag hade haft längre liggtider och apport i vinkeln. Nergrävda! Eller väldigt små apporter i plast eller metallföremål.

Åh, kan du inte rita en bild, jag har en grönis! :D

TS: min hund är också vild i spåret. Det som funkat är att träna lydnad innan, och att sedan göra spåret så svårt som min fantasi tillåter. Innan hade jag bara apporter/leksaker, nu har jag ibland utslängda godisar och ibland typ ett cigg-paket med godis i. Det hjälper honom ner på jorden lite. Han blir verkligen som sämst på att spåra när det är enkelt, då tar han sats, har näsan i luften, springer tills linan tar slut och säger typ "men vafan, gick du inte här?"
Han är fortfarande snabb, men inte så vild. Min (helt ärligt) kassa spårhund klarar sig faktiskt ofta riktigt bra nuförtiden! (Om jag spårar ofta, länge och mycket vill säga. Mängdträning!)

Saken är den att din hund vet inte att spåret är enkelt när den först börjar. Det kan den ju aldrig veta. Däremot har han lärt sig ett beteende i spåret (som förmodligen oftast eller alltid är för lätta). Börjar du klura till spåren, med konstigheter, små apporter osv, så kommer hans inställning till spår att ändras. Då går hunden in och är mycket mer aktsam med sitt spår och visar en mjukare sida.

Sen hade jag ALDRIG gått en meter fram förrens näsan är i marken. Den ska inte upp och vinda.

Delvis KL

Vad roligt att så många har svarat, och tack för alla tips! :bow:

Jag ska börja klura till spåren och bli lite :banana: när jag lägger dem, samt prova om det funkar bättre med den andra selen.
Funkar det inte får du lägga ett galet spår till honom, Aliide :D

Det där har jag tänkt på sista tiden också, och det är nu efter det som han börjar spåra bra. Jag har låtit honom vara "ifred" alldeles för mycket innan. Jag bestämde om för ett tagsen, hade lite kortare lina, men framförallt tog jag honom faktiskt ända in till sidan när han bara lattjade. Där fick han stå (i spåret) tills han verkligen fäste med nosen i det, då lät jag honom gå framåt.
Jag har "lagt mig i" alldeles för lite!

Saken är den att din hund vet inte att spåret är enkelt när den först börjar. Det kan den ju aldrig veta. Däremot har han lärt sig ett beteende i spåret (som förmodligen oftast eller alltid är för lätta). Börjar du klura till spåren, med konstigheter, små apporter osv, så kommer hans inställning till spår att ändras. Då går hunden in och är mycket mer aktsam med sitt spår och visar en mjukare sida.

Sen hade jag ALDRIG gått en meter fram förrens näsan är i marken. Den ska inte upp och vinda.

Fast spårstarten har han alltid varit jätteduktig med. Det kan (kanske inte nu det sista) se ut såhär: Skitbra upptag, jag tycker att han spårar jättefint, han spårar bra i typ 8 meter och sedan flyger kranen upp i luften. Därför tänkte jag att det viktigaste som jag kanske slarvat med är att göra spåren svåra direkt, och inte efter en stund. En tanke jag hade var att han var så jävla speedad i början, och därför kändes det lite väl bra att göra det svårt precis när han är som mest vrickad. Kanske är det precis just det jag borde göra, så att han inte behöver dom där 40 metrarna av fullständigt vansinne? (nåja)

Fast spårstarten har han alltid varit jätteduktig med. Det kan (kanske inte nu det sista) se ut såhär: Skitbra upptag, jag tycker att han spårar jättefint, han spårar bra i typ 8 meter och sedan flyger kranen upp i luften. Därför tänkte jag att det viktigaste som jag kanske slarvat med är att göra spåren svåra direkt, och inte efter en stund. En tanke jag hade var att han var så jävla speedad i början, och därför kändes det lite väl bra att göra det svårt precis när han är som mest vrickad. Kanske är det precis just det jag borde göra, så att han inte behöver dom där 40 metrarna av fullständigt vansinne? (nåja)

Men hunden vet inte om spåret är svårt eller inte. Han vet inte heller om det är 500 meter långt eller 3 km långt. Du behöver lära honom att vara försiktig med spåret när han väl blir det kommer han inte flamsa heller.

Varför inte bara gå ut och göra HELA spåret svårt? Och utmana din hund. Man kan alltid testa med olika liggtider (Allt ifrån 10 minuter till några dygn!) samt terrängskiften. Det finns massor att göra i spåret, bara fantasin sätter ju gränserna.

En hund som går på ett spår ska aldrig veta hur spåret ska se ut! Hundar som flamsar och springer har förmodligen spårat samma sorts spår alldeles för länge.

Men hunden vet inte om spåret är svårt eller inte. Han vet inte heller om det är 500 meter långt eller 3 km långt. Du behöver lära honom att vara försiktig med spåret när han väl blir det kommer han inte flamsa heller.

Varför inte bara gå ut och göra HELA spåret svårt? Och utmana din hund. Man kan alltid testa med olika liggtider (Allt ifrån 10 minuter till några dygn!) samt terrängskiften. Det finns massor att göra i spåret, bara fantasin sätter ju gränserna.

En hund som går på ett spår ska aldrig veta hur spåret ska se ut! Hundar som flamsar och springer har förmodligen spårat samma sorts spår alldeles för länge.

Ja, men precis! Det var det jag menade, att jag tänkt lite för mycket på att göra spåret svårt...sen, och inte direkt ifrån spårstart. Det stämmer säkert bra att det sett (ungefär iaf) likadant ut för länge. Han har ju som sagt avancerat väldigt bara på ett par månader, från den dagen jag tänkte på att göra det svårare. Däremot kanske jag verkligen borde avancera även i början av spåret, och inte ge honom "flamstid". :angel:

Vilka proffstips!!

Tack!:bow:

Jag upptäckte precis samma sak med min hund. Spår (vilt) är hon riktigt duktig på men far fram som en bulldozer i skogen. Jag svor och fräste och svettades när jag försökte hänga med... :p Sen testade jag att utöka liggtiden och lät spåret ligga ett dygn och jääääklar så noga hon blev då! Dessutom blir det så mycket roligare när man tänker att man ska utmana sin hund istället för att man ska lära den att spåra (:D).

Sådär funkar min också. Problemet är bara att om man ska gå anlagsprovet så ligger ju bara det spåret 2-5 timmar.

Vad händer när man sen går ett lätt spår på prov? Är tempot lika lugnt som på träning med svåra spår?

Är han tränad i viltspår är han tränad att ringa och även slå i spåret. Ha i åtanke på det när du försöker lära om honom.

Ett viltspår utan tappt är inget viltspår enligt vissa domare. Spåren är gjorda för att hunden ska leta upp spåret igen (med återgång/blindspår och bloduppehåll på raksträcka och bloduppehåll i vinkel) Vissa domare ger inte ens HP om de inte sett att hunden kan ringa och leta upp ett spår igen! (sen finns det så klart domare som tycker att rätt på är det snyggaste)

Ingen aning, har inte gått några prov. Men hoppas någon annan vet hur man förebygger att anlagsprovet görs i slarvig räzerfart...

Sådär funkar min också. Problemet är bara att om man ska gå anlagsprovet så ligger ju bara det spåret 2-5 timmar.

Fast det handlar ju om att göra hunden ödmjuk redan under påsläppet. Att hunden inte VET hur svårt ett spår kommer vara. Även ett spår som legat i 30 minuter kan vara svårt.

Det är bara att kolla på vissa IPO-hundar, som spårar otroligt taktiskt och bra på kort gräs, asfalt och annat som är svårt enligt mångas ögon. Samtidigt kan den hunden tycka att ett vanligt skogsspår är jätteavancerat och får mycket att fundera på.

Man ska variera sina hundar i all oändlighet, en hund vet aldrig hur svårt spåret är när den släpps på! Men de hundar som kör med att springa sig igenom har också bildat en uppfattning; spår GÅR att springa igenom.

Med min Beauceron som hade ett dödligt tempo i spåret löste jag det genom att lägga LÅNGA spår med längre liggtid. 3 km spår med ett par timmars liggtid. Ibland 1 km spår med 24 timmars liggtid. Ibland ett asfaltsspår som legat 1 timme osv. Då har jag skapat ett mönster i min hund, vilket gör att även ett appellspå (som han inte vet att det är!) kan gå fint och långsamt. Med analys och förmågan att tänka istället för att springa.

Aha... Sant, om hunden inte VET att spåret är lätt så kommer den ju inte heller att slarva. (Det kan ju bli "svårt" precis när som helst.) Därför är det bra att variera och inte låta hunden få en föraning om hur spåret ser ut, samt att undvika att det går rutin i det.

Tänk hur självklara vissa saker kan framstå, som tidigare verkade kluriga, bara man får det förklarat på ett vettigt sätt. :)

Aha... Sant, om hunden inte VET att spåret är lätt så kommer den ju inte heller att slarva. (Det kan ju bli "svårt" precis när som helst.) Därför är det bra att variera och inte låta hunden få en föraning om hur spåret ser ut, samt att undvika att det går rutin i det.

Tänk hur självklara vissa saker kan framstå, som tidigare verkade kluriga, bara man får det förklarat på ett vettigt sätt. :)

Precis!

Men det är jag som inte är så överdrivet pedagogisk eftersom det är flera som inte förstår mig :o

Låt säga att en hund får 4 appellspår i veckan, under flera månader. Hunden börjar efter ett par spår skapa en stress. Vilket gör att man flyger med, hunden slarvar, får pinne, belöning, på det igen, spring, snurra, pinne osv. Man skapar en rutin i sin hund hur ett spår ser ut. Ju mer appellspår hunden går desto mer fart blir det. Men börjar man istället lägga ALLA spår svårt, med varierande liggtid, klurigheter och terrängskiften så går hunden in och är mycket mer aktsam om sitt spår. För rätt som det är försvinner det! Hunden ska aldrig veta när en vinkel kommer, vad som händer efter en vinkel osv. Då kan den spåra ett rakt spår på 1 km med 20 minuters liggtid och ändå ha ett behagligt tempo.

Den här tråden blev jag inspirerad av. :) Nu ska jag bara snyta ur mig förkylningen och sen börja lägga spår. Hösten är en härlig tid att spåra i skogen på.

Jag skulle kunna tänka mig att lägga spår där första halvan är "enkel" och sedan klura till det efter en stund och se vad som händer... Överraska hunden lite.

Får också tillägga att det inte är förödande att faktiskt sela av sin hund ifrån ett spår. Många (inkl mig själv!) är väldigt mycket för att det minsann SKA gå. Oavsett om hunden stressar omkring, fäster på vilt, snurrar. För man har fasiken gått det här jädrans spåret och lagt ut sina saker. Man SKA komma runt det. Istället för att lugnt bara sela av sin hund och gå till bilen.

Vet många som alltid spårar i koppel och halsband första biten. När hunden kommit in i spåret, fått fäste bra och är behaglig att gå med. Först DÅ slänger dom på sele och lina. För att inte skapa stress. Då är hunden i balans och ingen stress kopplas ihop med tillbehören för att spåra.

Och man FÅR pausa i spåret. Vill man lägga hunden så ska man göra det! Det är inget straff att bara lägga ner hunden och vila, medans matte/husse ska ner för berg osv. Lär hunden att avbrott händer! Rätt som det är får man problem med lina/sele/terräng och måste bryta hunden som då kan se ut som ett frågetecken.

nu har vi provat lite med längre liggtid och kortare lina. jag tycker han blir noggrannare! pojkvännen knorrar lite och säger att det inte är "något jävla IPO-spår" men jag tycker inte det skadar att han spårar lite mer ordentligt i vinklarna. annars är det lätt hänt att han irrar omkring lite när han har genat för tidigt. men ska man tänka så? en del hundar slår ju lite i spåret utan att missa några pinnar för det och själva pinnarna har inte varit något problem för oss heller... krånglar jag till det i onödan?

(just när det gäller loke så kan han ju egentligen spåra hur han vill eftersom det är för vårt rena nöjes skull men jag tänker på nästa hund, hur jag ska göra där)

Det är ju helt personligt hur noga man ska vara. Själv är jag nöjd med att få 10 på spårupptag och alla pinnar och lägger inte ned mer tid på det. För andra är det hela nöjet att träna det till perfektion. Men gör du "rätt" från början behöver det inte bli så mycket jobb att få till andra hunden "bättre". Alltid bra att träna på en hund först :)

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar