Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Sv: Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

KL

Okej, det där var ärligt talat det värsta jag varit med om :p
1700m på 11 minuter! Fy fan. Jag ramlade fyra (!) gånger, varav en pladask ner i ett träsk. :mad:
Visst, han spårade väldigt bra, men alltså.. Är det verkligen normalt att han är så frutansvärt snabb?

Jag bjuder alla på fika som vill komma hit och lära honom att gå långsammare :D

Och inte nog med att jag är pisseblöt, min andra hund hade både varit uppe på bordet OCH vält ut vattenskålen över hela köksgolvet. Det påminde mig om varför jag byggde hundgård..

:rofl:

Vart i Västra Götaland bor du egentligen? Vi kan lägga spår åt varandra :D

Skratta inte :cry: :p

I Herrljunga, mitt mellan Alingsås och Borås om det säger något :D

Skratta inte :cry: :p

I Herrljunga, mitt mellan Alingsås och Borås om det säger något :D

Haha, kan inte låta bli att skratta :D

Du bor lite långt ifrån mig, men jag skulle kunna åka till Alingsås för att ha en spårdag? Om inte annat för att få se dig flyga efter den stora svarta :angel:

Det skulle nog kunna gå att ordna! Vi är transportabla
dog.gif

Än så länge funkar det väldigt bra! Han är ju redan viltspårschampion så jag gör det mest för att lära mig viltspår. Men jag har gjort så hittils att personspåren har jag lugn och sansad spårstart där han ska sitta och när han sänker näsan släpper jag efter lite i kopplet, men viltspåret är det ju spontanupptag på. Även fast jag kör svårare viltspår än nödvändigt och kort lina för att han inte ska få skena iväg där heller.

Zipper fattar ingen skillnad :p Har man lina och sele ska man spåra, punkt, ungefär.

Precis.

Lilljessicah; No problemas. :)

Jo precis.

Jag var mest nyfiken hur det var för er eftersom jag själv märkte en ganska stor skillnad med mina. :)

Om hunden stack iväg så pass att jag ramlade fyra gånger och dessutom i ett träsk, då skulle mitt tålamod vara slut och jag skulle bli arg. Det finns gränser och man kan korrigera när hunden drar iväg alldeles.

Har du testat bötcherselen?

Jag blev jättearg :o
Jag ryckte tag i honom och la honom "med" spåret, i färdriktningen liksom, och väntade tills han lugnat ner sig lite. Men samma visa igen :grin:

Nej jag har inte gjort det än, men jag har skickat sändebud efter en!

Väcker liv i tråden igen då jag behöver lite tips. Min ena dåre stressar som tusan de första 10-20 m i spåren, efter det är det som att han kommer ihåg vad han gör och håller sig i spårkärnan och lufsar på jättebra resten av spåret.

Tips från proffsen efterlyses innan jag börjar experimentera på egen hand! :laugh: Hur gör jag för att få honom lugnare i början av spåret?

Min är likadan och jag har slitit mitt hår. HOn har ett enormt spårintresse men kutar gärna runt som ett skållat troll i spåret och drar rakt förbi vinklarna.

Fick inga bra råd i träningsgruppen jag gick i men nu har jag fått tag i en superbra tränare och hennes första råd var: håll emot! Det har jag inte fattat förut att man ska göra.

Linan ska inte vara slak utan spänd hela tiden, även då hunden slår eller ringar. Om hunden går med nosen uppe, stanna, och fortsätt gå då hunden tar ner nosen igen.

Det ska vara normalt gångtempo, du ska inte behöva springa. På så sätt kan inte hunden stressa runt och börja slå utan tvingas koncentrera sig.

Sedan jag fattade detta mycket grundläggande råd så spårar min hund helt fantastiskt.

Jag tillber vår bötchersele :bow:

Sedan vi började med den går det lugnt och stabilt i spåret istället för den spår/drag/släpa runt på förararen som pågick när vi började med spår. :D

Vet inte heller hur det går till på andra ställen eftersom vi går vår första längre kurs men hos oss har ingen fått släppa ut sina hundar på spårlina innan hundarna spårar lugnt och går igenom vinklarna lugnt. Det har varit spårsele och koppel som har gällt. För vår del har det varit jättebra!

Finns väl en miljon olika teorier för bra spårträning precis som för all annan träning inom hundvärlden ;)

Senast ändrad:

Skållat troll var en ganska precis beskrivning på min hund också! Tungan hänger ner till marken, han flåsar som om han sprungit en mil och är helt snurrig. Han springer med nosen i vädret och far runt åt höger och vänster. Men han drar inte. Eller det kanske inte känns så, han väger ju bara 6 kg :D

Jag brukar ha ganska kort lina på honom när jag spårar eftersom annars är han 15 m utåt åt varje håll och stressar, också! Jag får prova fortsätta stå stilla och vänta ut honom då. Och hålla linan sträckt. Tack för tipset! :)

Just det, glömde säga det där med kort lina. Typ 5 m har jag.

Hunden ska inte kunna kuta omkring till höger och vänster, då håller du inte emot tillräckligt. Gångtempo ska det vara!

Stå inte still när hunden ringar eller slår, utan följ med, det är viktigt, annars styr du ju den. Den måste lära sig att hitta tillbaka på egen hand.

Min väger bara 8 kg men nog känner man att de drar ändå. ;)

Ok! Då ska jag prova det nästa gång!

Tack igen!

(Kan det inte sluta regna, jag vill spåra NU! :D )

Krångla till spårstarten säger jag. Gör en vinkel efter 3 meter, lägg en apport efter 6 meter, gå i stora serpentiner osv.

Tack för tips! Ska prova på torsdag så får vi se hur det går! Uppdatering kommer ;)

*kl*
Jag måste bara slänga in en fråga, vi har ju bara hållt på med eftersök eftersom vi har haft jakthund och till honom hade vi ett spårhalsband istället för sele. För oss fungerade det bättre, men är det tillåtet inom bruks?

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar