Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Sv: Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Krångla till spårstarten säger jag. Gör en vinkel efter 3 meter, lägg en apport efter 6 meter, gå i stora serpentiner osv.

Jag vill att hunden ska få fäste ordentligt i spåret och lägger inte in några störningar förrän efter minst 10 m.

Meningen är att hunden ska gå ner i tempo för att det inte går att springa igenom när det är svårigheter redan i starten. Dessutom kan hundar fästa på ett spår på en gång. Det behöver dom inte suga på i 10 meter.

Min erfarenhet av att hålla emot ännu hårdare är att hundarna också drar ännu mer. Iallafall båda mina, då lägger dom i en annan växel, stänger av hjärnan och bara drar sig framåt.

För mig låter krångel i början som något man kan lägga in när man kommit en bra bit på vägen.

Att hålla emot har fungerat superbra för mig. Efter att ha slitit i två år med spårtekniken så spårar hon nu väldigt lugnt och fint och koncentrerat.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar