Grattis!!
Vad roligt att han gillade selen! Jag själv älskar den selen på mina hundar, använder ingenting annat.
Vad roligt att han gillade selen! Jag själv älskar den selen på mina hundar, använder ingenting annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@lady_vip GRATTIS!! Vad jäkla kul
Hur har du tränat för att få hunden så spårnoga? Vad innebär elitspår?
Är det du @Aningsfull som syr selen?
Och min jycke blev SeVCH idag!!
@lady_vip
Okej ja du verkar ju ha lagt ett sju jäkla jobb alltså! Önskar jag hade den kunskapen. Du är verkligen värd HP't!
@lady_vip GRATTIS!! Vad jäkla kul
Hur har du tränat för att få hunden så spårnoga? Vad innebär elitspår?
Är det du @Aningsfull som syr selen?
Och rikta upp gillar jag inte riktigt, mer än när det går tokfel. Hunden lär sig att rikta upp sig med rutin. Det Du ska lära dig är att se skillnad på när hunden spårar eller inte.
Haha, sååå mycke jobb är det inte Men jag tycker det är roligt. Och jag har såklart nytta av min jaktbakgrund.
Mitt bästa tips är väl egentligen att inte mesa med liggtiderna. Och att inte lägga sig i när hunden spårar. För det första så när det gäller liggtider så är det bättre för en virrig hund om spåret legat minst 12 timmar, spårkärnan är mer centrerad då.
Och rikta upp gillar jag inte riktigt, mer än när det går tokfel. Hunden lär sig att rikta upp sig med rutin. Det Du ska lära dig är att se skillnad på när hunden spårar eller inte. Det KAN ju ha gått vilt över spåret, och det spåret vill ju hunden kolla, vilket är helt naturligt. Låt hunden går på det spåret, minst linan ut. Sen ska ju hunden jobba sig tillbaka på huvudspåret så det måste du veta var det är.
Om du börjar rikta upp hunden för mycket så är det du som spårar och hunden kommer till slut lita på att matte fixar biffen. Stå kvar i spåret, säg ingenting och sök inte ögonkontakt med hunden.
Jag gjorde det jättemycket i början med min första hund, jag förväntade mig att hon skulle gå perfekt Men killen jag tränade med började lägga spår utan snitslar, så då var det bara att följa hunden och börja fundera på vad som hände med hunden i stället.
Men jag vet, det är jättesvårt att göra, så enkelt att tipsa om. Och börja lägg med längre liggtider direkt, du behöver inte vara rädd för att öka upp till 12 timmar.
Det här med att rikta upp..
Nu tänker jag i personspåret (men ändå) men jag är gärna med och lägger mig i, "app, app!" när hon går ur kärnan och bromsar henne vid vinklar för annars drar hon lätt över och sen blir det stress.
Varför? För att jag blev tillsagd att göra så för att inte låta henne gå utanför kärnan.
Om jag tycker det känns bra? Vet inte faktiskt. Jag vet bara att jag vill ha en hund som dammsuger spåren i kärnan, som inte missar dom där vinklarna, som inte bara tänker "rakt fram, KÖR!".
Jag lägger mkt vinklar och serpentiner och om jag låter Jaga gå över första vinkeln så kommer hon ju ändå in i spåret längre fram vid en båge eller en annan vinkel (spårar mkt på asfalt, bilväg utanför oss) och det känns ju inte heller korrekt?
Det känns lite "ja spring på du, du kommer ändå komma till spåret igen"?
Nu kanske det är jätteskillnad på hur du skulle tänka i ett viltspår kontra personspår..
Det är fan skitsvårt det här hur man ska och inte ska göra.
Det jag fick tips om var att berätta för hunden i något enstaka spår att "det är dethär vi spårar, inte det där" och de ska göras som så att jag ska lägga två tre spår riktigt noggrant snitslat och med kort lina (koppellängd) inte lämna spåret, utan när hunden omotiverat går av (hon blir då hög och nörjar vädra istället för att spåra djupt, så det syns även tydligt samt att hon slackar i linan och yrar runt dom ett fyllo) ska jag så kvar i spåret och bara hålla linan, inte göra nåt och titta på spåret. Inte säga nåt utan ett lugnt beröm när hon går tillbaka. Göra detta typ två spår för att visa henne vad jag vill ha.
Så jag ska inte fya och nejja något utan bara lugnt stå kvar och visa att det här vill jag spåra. Kom hit du med.
Vad tror du om det?
Jo, men absolut är det ett bra tips. Så tycker jag också att du ska göra, bara stå kvar och häng på när hon är rätt. När du skrev rikta upp så tänker jag mig lite som att du ska peta i exakt hur hunden går, det vet man ju sällan.
Som sagt tror jag inte du behöver vara så försiktig med liggtiden. Det blir snarare enklare för hunden. Å andra sidan är det ju bra att variera liggtiden, så du kan köra både också. Ibland kör jag spår med bara återgångsvinklar till exempel, mest för att min hund haft svårt för att reda ut det.
Vad kul att det går så bra för er. Hon kommer säkert bli ännu bättre med tiden, för min del har det ju hänt mycket nu efter att hunden är 3 år.