Viltspårstråden!

04CC74FB-90DC-4731-A58E-CCA94B27C5CC-4845-000007F196DC4C7D.jpg

Här ser man den ganska bra.

Här är två till som tränar viltspår.
Har en scandinavian hound (europeisk slädhund, räknas som blandras) vars nos hålls aktiv i viltspår när draget inte står på schemat, målet är viltspårprov. Ingen typisk hund man brukar använda i viltspår precis då de är avlade för draget och det är deras passion men hennes enorma jaktinstinkter gjorde att jag tog beslutet att träna henne i viltspår och hon älskar det.

Hon är 3 år gammal och har hållit på av och till sen 1 års åldern. Ser henne och mig fortfarande som färskingar i grenen men ska bli ändring på det från och med i höst då vi ökar tempot och hoppar på träningar på klubben. Sen får vi se om vi når fram till viltspårprov, allt beror ju på hur hon utvecklas i grenen.

Den selen hade varit skitsnygg på lilla svarta pinne ,är det någon här inne som tillverkar dom? Ställer mig i kö .....

@lady_vip GRATTIS!! Vad jäkla kul :D:bump::banana:

Hur har du tränat för att få hunden så spårnoga? Vad innebär elitspår?
Är det du @Aningsfull som syr selen?

Tack!!!

Elitspår är det som sweisshundarna går för att bli jaktchampion. Det är 1 km långt, 3 dl blod, liggtid 24h. Där finns två sårlegor som hunden ska markera. Dessutom finns det 2 cirklar (tror det är 2, kan vara 1) där halva är blodad, sen kommer sårlegan efter halva och sen är andra halvan av cirkeln oblodad och korsar det blodade spåret.
I slutet blodar man de sista 150 metrarna och sätter upp ett skinn i slutet på spåret. Då kan man antingen spåra klart med lina, eller så släpper man hunden på frisök. Om den går lös ska den antingen återkomma till föraren och rapportera när den funnit skinnet. Eller dödskälla i 10 minuter. Typ så ;)

Men vi kan inte få titel av det, utan det är mest för att det är kul.

Jag har tränat ganska mycket, med lite olika upplägg beroende på vad jag vill träna. Typ som när man tränar allt annat
Framförallt har jag ofta väldigt långa liggtider, minst 24 h, och lite blod. Jag brukar ta typ 1-1,5 dl blod för ett normalt spår och spä med lite vatten.
Och sen lägger jag spår i viltrika marker, i viltväxlarna oftast (viltets stigar) för att hunden ska lära sig att sortera.

Men det är förenat med en del huvudbry även för mig. Innan hunden var 2 trodde jag aldrig hon skulle kunna gå ens anlag utan att virra runt på allt annat. Sen började hon fatta, delvis, och jag kunde känna i linan när hon var rätt. Förra våren gick vi anlag och första Öppenklass, då var hunden 2,5 år. Förvisso gick det bra, men nu på ett år har hon utvecklats massor, hon flackar inte alls i spåret länge. Hon har lärt sig att ringa, det var inte alls självklart. Och kan de inte ringa och tappar bort sig på ett prov tar det massor av tid, oftast.

Men jag tror min vinst är att jag har en annan hund som spårar som en dammsugare. Så jag har inte varit nöjd förrän den andra spårar likadant

Vad har du för hund? Har ni spårat länge?

@lady_vip ahh vad intressant! Är det en klass som bara sweisshundarna kan få titel av? Låter som en svårt men roligt spår.

Okej ja du verkar ju ha lagt ett sju jäkla jobb alltså! Önskar jag hade den kunskapen. Du är verkligen värd HP't!

Jag har en Amstafftik på 11 månader. Har jag inte spårat något innan och kursen de hade i våras vart jag bortrest när den var, så jag har läst på nätet och frågat här och sedan har vi testat oss fram hemma.
Hon gick anlaget förra veckan och det gick super. Så nu jobbar vi med bloduppehåll i vinkel och om några dagar testa återgång. Lite skott och sen blir det första öppna. Spännande :)

Hon har ett jättefint spårarbete och fick väldigt mycket beröm av provledaren. Men hon går av lite omotiverat men hittar alltid tillbaka och gör det på eget initiativ så jag behöver inte lägga mig i för att komma fram till spårslut. Men det blir ju en del kryssande, mest på kort liggtid (3h är värst, på 6-7h blir det nästan inget men det blir ändå nån avgång helt omotiverat ibland och jag vill ha bort dom).Så det ska jobbas bort nu. Har fått coachning och läxa på att rikta upp henne i spåret så det ska bli intressant. Tror hon kommer bli ännu bättre på nattgamla spår, så vi ska börja med det nu efter återgång är lagd.

@lady_vip
Okej ja du verkar ju ha lagt ett sju jäkla jobb alltså! Önskar jag hade den kunskapen. Du är verkligen värd HP't!

Haha, sååå mycke jobb är det inte ;) Men jag tycker det är roligt. Och jag har såklart nytta av min jaktbakgrund.

Mitt bästa tips är väl egentligen att inte mesa med liggtiderna. Och att inte lägga sig i när hunden spårar. För det första så när det gäller liggtider så är det bättre för en virrig hund om spåret legat minst 12 timmar, spårkärnan är mer centrerad då.
Och rikta upp gillar jag inte riktigt, mer än när det går tokfel. Hunden lär sig att rikta upp sig med rutin. Det Du ska lära dig är att se skillnad på när hunden spårar eller inte. Det KAN ju ha gått vilt över spåret, och det spåret vill ju hunden kolla, vilket är helt naturligt. Låt hunden går på det spåret, minst linan ut. Sen ska ju hunden jobba sig tillbaka på huvudspåret så det måste du veta var det är. Om du börjar rikta upp hunden för mycket så är det du som spårar och hunden kommer till slut lita på att matte fixar biffen. Stå kvar i spåret, säg ingenting och sök inte ögonkontakt med hunden.

Jag gjorde det jättemycket i början med min första hund, jag förväntade mig att hon skulle gå perfekt:angel: Men killen jag tränade med började lägga spår utan snitslar, så då var det bara att följa hunden och börja fundera på vad som hände med hunden i stället.

Men jag vet, det är jättesvårt att göra, så enkelt att tipsa om. Och börja lägg med längre liggtider direkt, du behöver inte vara rädd för att öka upp till 12 timmar.

Och rikta upp gillar jag inte riktigt, mer än när det går tokfel. Hunden lär sig att rikta upp sig med rutin. Det Du ska lära dig är att se skillnad på när hunden spårar eller inte.

Det här med att rikta upp..
Nu tänker jag i personspåret (men ändå) men jag är gärna med och lägger mig i, "app, app!" när hon går ur kärnan och bromsar henne vid vinklar för annars drar hon lätt över och sen blir det stress.
Varför? För att jag blev tillsagd att göra så för att inte låta henne gå utanför kärnan.
Om jag tycker det känns bra? Vet inte faktiskt. Jag vet bara att jag vill ha en hund som dammsuger spåren i kärnan, som inte missar dom där vinklarna, som inte bara tänker "rakt fram, KÖR!".

Jag lägger mkt vinklar och serpentiner och om jag låter Jaga gå över första vinkeln så kommer hon ju ändå in i spåret längre fram vid en båge eller en annan vinkel (spårar mkt på asfalt, bilväg utanför oss) och det känns ju inte heller korrekt?
Det känns lite "ja spring på du, du kommer ändå komma till spåret igen"?

Nu kanske det är jätteskillnad på hur du skulle tänka i ett viltspår kontra personspår..

Haha, sååå mycke jobb är det inte ;) Men jag tycker det är roligt. Och jag har såklart nytta av min jaktbakgrund.

Mitt bästa tips är väl egentligen att inte mesa med liggtiderna. Och att inte lägga sig i när hunden spårar. För det första så när det gäller liggtider så är det bättre för en virrig hund om spåret legat minst 12 timmar, spårkärnan är mer centrerad då.
Och rikta upp gillar jag inte riktigt, mer än när det går tokfel. Hunden lär sig att rikta upp sig med rutin. Det Du ska lära dig är att se skillnad på när hunden spårar eller inte. Det KAN ju ha gått vilt över spåret, och det spåret vill ju hunden kolla, vilket är helt naturligt. Låt hunden går på det spåret, minst linan ut. Sen ska ju hunden jobba sig tillbaka på huvudspåret så det måste du veta var det är.
Om du börjar rikta upp hunden för mycket så är det du som spårar och hunden kommer till slut lita på att matte fixar biffen. Stå kvar i spåret, säg ingenting och sök inte ögonkontakt med hunden.

Jag gjorde det jättemycket i början med min första hund, jag förväntade mig att hon skulle gå perfekt:angel: Men killen jag tränade med började lägga spår utan snitslar, så då var det bara att följa hunden och börja fundera på vad som hände med hunden i stället.

Men jag vet, det är jättesvårt att göra, så enkelt att tipsa om. Och börja lägg med längre liggtider direkt, du behöver inte vara rädd för att öka upp till 12 timmar.

Det är fan skitsvårt det här hur man ska och inte ska göra.
Det jag fick tips om var att berätta för hunden i något enstaka spår att "det är dethär vi spårar, inte det där" och de ska göras som så att jag ska lägga två tre spår riktigt noggrant snitslat och med kort lina (koppellängd) inte lämna spåret, utan när hunden omotiverat går av (hon blir då hög och nörjar vädra istället för att spåra djupt, så det syns även tydligt samt att hon slackar i linan och yrar runt dom ett fyllo) ska jag så kvar i spåret och bara hålla linan, inte göra nåt och titta på spåret. Inte säga nåt utan ett lugnt beröm när hon går tillbaka. Göra detta typ två spår för att visa henne vad jag vill ha.

Så jag ska inte fya och nejja något utan bara lugnt stå kvar och visa att det här vill jag spåra. Kom hit du med.

Vad tror du om det?

Jag har ju hela tiden kört på att inte påverka henne alls i spårningen men provledaren tyckte jag skulle göra såhär två gånger för att få henne mer inriktad på vad jag vill.. men hon spårar utan problem ändå, det blir lite omvägar och ringande ibland bara för att hon spårar kanon på en raka, går av bara sådär, slutar spåra, käkar lite gräs och sen ringar tillbaks, går påt och tar upp jättefint och fortsätter som om inget hänt. Och jag går helt opåverkande lpngt bak i linan och väntar på att hon tar upp. Hon är normalt väldigt låg i näsan när hon spårar och har drag i linan, när hon går av såhär så släpper draget i linan och näsan fast upp. Då det känns inte som att hon tar nåt annat spår heller?

Jag gjorde som hon sa provledaren på förra spåret och hon höll på och skulle gå av några gånger första 100m och jag stod bara kvar tyst och höll kvar linan, sen tyckte jag hon jobbade på riktigt bra efter det. Släppte inte en gång. Så det kändes iafl då som att hon förstod vad jag ville. Ska gå ett spår idag med så jag får se hur hon är.

Men helt klart blir hon bättre på långa liggtider. Har kört 7h som längst. Men återgångarna ville provledaren att jag skulle lägga på 5h nu första gången och sedan var det bara å öka tiden. Där tror jag att jag har stor lösning på henne :)
Eller vad tror du?

Det här med att rikta upp..
Nu tänker jag i personspåret (men ändå) men jag är gärna med och lägger mig i, "app, app!" när hon går ur kärnan och bromsar henne vid vinklar för annars drar hon lätt över och sen blir det stress.
Varför? För att jag blev tillsagd att göra så för att inte låta henne gå utanför kärnan.
Om jag tycker det känns bra? Vet inte faktiskt. Jag vet bara att jag vill ha en hund som dammsuger spåren i kärnan, som inte missar dom där vinklarna, som inte bara tänker "rakt fram, KÖR!".

Jag lägger mkt vinklar och serpentiner och om jag låter Jaga gå över första vinkeln så kommer hon ju ändå in i spåret längre fram vid en båge eller en annan vinkel (spårar mkt på asfalt, bilväg utanför oss) och det känns ju inte heller korrekt?
Det känns lite "ja spring på du, du kommer ändå komma till spåret igen"?

Nu kanske det är jätteskillnad på hur du skulle tänka i ett viltspår kontra personspår..

Frågan är ju snarare hur du gör den dagen du inte vet vart spåret går. Om du verkligen ska spåra ex en försvunnen person och hunden aldrig lärt sig spåra själv så blir det ju väldigt svårt. Du vet aldrig när hunden verkligen spårar, eller om den hittar på eget bus.

Det är fan skitsvårt det här hur man ska och inte ska göra.
Det jag fick tips om var att berätta för hunden i något enstaka spår att "det är dethär vi spårar, inte det där" och de ska göras som så att jag ska lägga två tre spår riktigt noggrant snitslat och med kort lina (koppellängd) inte lämna spåret, utan när hunden omotiverat går av (hon blir då hög och nörjar vädra istället för att spåra djupt, så det syns även tydligt samt att hon slackar i linan och yrar runt dom ett fyllo) ska jag så kvar i spåret och bara hålla linan, inte göra nåt och titta på spåret. Inte säga nåt utan ett lugnt beröm när hon går tillbaka. Göra detta typ två spår för att visa henne vad jag vill ha.

Så jag ska inte fya och nejja något utan bara lugnt stå kvar och visa att det här vill jag spåra. Kom hit du med.

Vad tror du om det?

Jo, men absolut är det ett bra tips. Så tycker jag också att du ska göra, bara stå kvar och häng på när hon är rätt. När du skrev rikta upp så tänker jag mig lite som att du ska peta i exakt hur hunden går, det vet man ju sällan.

Som sagt tror jag inte du behöver vara så försiktig med liggtiden. Det blir snarare enklare för hunden. Å andra sidan är det ju bra att variera liggtiden, så du kan köra både också. Ibland kör jag spår med bara återgångsvinklar till exempel, mest för att min hund haft svårt för att reda ut det.

Vad kul att det går så bra för er. Hon kommer säkert bli ännu bättre med tiden, för min del har det ju hänt mycket nu efter att hunden är 3 år.

Jo, men absolut är det ett bra tips. Så tycker jag också att du ska göra, bara stå kvar och häng på när hon är rätt. När du skrev rikta upp så tänker jag mig lite som att du ska peta i exakt hur hunden går, det vet man ju sällan.

Som sagt tror jag inte du behöver vara så försiktig med liggtiden. Det blir snarare enklare för hunden. Å andra sidan är det ju bra att variera liggtiden, så du kan köra både också. Ibland kör jag spår med bara återgångsvinklar till exempel, mest för att min hund haft svårt för att reda ut det.

Vad kul att det går så bra för er. Hon kommer säkert bli ännu bättre med tiden, för min del har det ju hänt mycket nu efter att hunden är 3 år.

Ja nej så mycket vill jag absolut inte lägga mig i! Utan bara stå kvar i spåret och titta på det för att berätta att det är det här vi ska pyssla med å inget annat. Jag hoppas det ska räcka, annars får hon vingla på och jag hoppas att det blir bättre med längre liggtid.

Hon tog vinklarna med uppehåll helt utan bekymmer idag med så nu blir det första gången att lägga återgång nästa spår. Spännande :D Känns lite skrämmande..haha ;) Det känns som det svåraste.

Idag dök jag på nåt nytt i spårningen som jag inte hade nån som helst aning om hur jag skulle lösa. Hon brukar ibland ringa lite runt spårslutet och klöven och ibland gå rakt på, det varierar lite. Idag ringade hon och hon verkade ha lite svårt att finna på (det riktigt HÄLLREGNADE precis innan i gick spåret så jag vet inte om det kan ha rört omkring mycket i spårslutet) men iafl så tillslut tar hon mitt utgångsspår. Och det blir rejält drag i linan då. Hur fasen löser man en sådan situation? Jag var totalt oförberedd på det och hade ingen aning om hur jag skulle lösa det på bästa sätt. Och man måste ju fatta besluten snabbt.
Jag stannade upp för att tänka två sekunder och för att se om hon ändrade sig, men nej hon ville gå på i mitt utgångsspår. Lät henne då gå en bit(10 meter kanske) för att se om hon kände att det inte fanns någon viltlukt och om hon skulle vända. Men jag blev så osäker på vad jag skulle göra så jag vågade inte låta henne gå på nå mer, jag vill ju att hon ska gå på viltlukten inte mina spår.
Så jag tog tillbaka henne lugnt och fint till sista kända platsen hon hade spår och då tog hon spårslutet direkt.

Hur löser man situationen på bästa sätt? Har aldrig tänkt tanken. Har mailat till min provledare som coachar oss men inte fått svar ännu.

Är det någon som vet vart det finns bra info om hur spåren beter sig efter olika liggtider, väder och vind och hur spårgator och liknande ser ut? Känner att det är riktigt bra att känna till lite bättre då man gärna vill bli låst på att de ska gå just där man blodat, men det ser ju helt annorlunda ut för hundens näsa beroende på väder och liggtid.

Sen en fråga, varför är det vanligt att hundarna ringar i spårslutet? Varför är det inte självklart att de dyker rakt på klöven? Den borde ju lukta väldigt mycket eller är det just det som är problemet att den luktar väldigt mycket och området blir stort beroende på vind och liknande?

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 129
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 033
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund