Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Kattmaten är inte lika lockande som ett äkta vilt ;) Kanske testa att lägga många kortare spår så hon inte "ger upp" och byter när de kommer en störning.

Gud vad jag längtar tills min unge ploppat ut så jag kan börja spårträna!

Svårt…

Du har inget vilthägn eller liknande i närheten?
I så fall kan du ju fråga ägaren om du får lägga spår där, då har det ju garanterat gått något över spåret och du har en garanterad störning.

Kattmaten är inte lika lockande som ett äkta vilt ;) Kanske testa att lägga många kortare spår så hon inte "ger upp" och byter när de kommer en störning.
Hon växlar även vid korta spår. Som det verkar har hon ju kommit på att det är dubbelt så kul att kunna gå både mitt och det riktiga så varför inte liksom.

Funderar på att testa konkurrens i spåret, läste om någon som lät hundarna byta av varandra för att tagga dom på spåret. Kan det vara värt att testa?

Skadar ju inte att testa en gång, men enligt föreläsningen jag var på så spelar det ingen roll att hundar gått på spåret innan. Han rekommenderade även att ha 2 hundar med under spårträningen för att träna både spårhunden och släpphunden.
Gäller ju då träning för riktiga eftersök.

Få släpphunden att gå lugnt i koppel och spårhunden att inte störas. Sen variera på slutet att koppla spårhunden och gå med släpphunden till spårslut först och sen hämta spårhunden.

Det skulle vara intressant om man på något sätt kunde få tag i dom hormoner ett skjutet/skadat vilt utsöndrar. För som han berättade det kan komma en grupp på över 10 vilt, en blir skadeskjuten, och det kan vara både människor och andra hundar som är på skottplatsen för att försöka reda upp det. Ändå så hittar spårhunden vart skottplatsen är och kan bland alla spår reda upp vilken som är den skadade.

Hundarnas luktsinne är så himla fantastiskt!

Ni som lägger blodspår själva har ni ansökt om tillstånd från Jordbruksverket? Eller har ni löst det på något annat sätt?

Jag är skitnervös, ska gå mitt första anlagsprov om en vecka :nailbiting: Känns som jag inte litar på mig själv att bedöma om vi är redo för det, men provledaren jag pratat med tyckte absolut vi skulle prova. Jag har ju aldrig gått ett spår som någon annan lagt så det kommer kännas jättekonstigt att inte veta om vi är på rätt väg. Tycker dock jag känner hunden rätt väl så jag ser om hon spårar det riktiga spåret eller på måfå. Men jag är ändå jäkligt osäker

Vad har ni för erfarenhetsberättelser från era hundarna (och era) första anlagsprov när ni var helt färska? :) Känns skitsvårt!

@Nominous: Förstår precis din nervositet! Jag har gått ett antal prov, men jag är fortfarande som ett asplöv varenda gång :-) Viltspår är verkligen ingenting för den med kontrollbehov, men samtidigt är det ju SÅ KUL.
Jag försöker tänka att det är bättre att hunden spårar och att provet misslyckas för att hunden går på något annat, än att provet misslyckas för att jag som förare tror mig veta bättre än min hund var spåret går.

Jag är skitnervös, ska gå mitt första anlagsprov om en vecka :nailbiting: Känns som jag inte litar på mig själv att bedöma om vi är redo för det, men provledaren jag pratat med tyckte absolut vi skulle prova. Jag har ju aldrig gått ett spår som någon annan lagt så det kommer kännas jättekonstigt att inte veta om vi är på rätt väg. Tycker dock jag känner hunden rätt väl så jag ser om hon spårar det riktiga spåret eller på måfå. Men jag är ändå jäkligt osäker

Vad har ni för erfarenhetsberättelser från era hundarna (och era) första anlagsprov när ni var helt färska? :) Känns skitsvårt!

Anlagsprovet är just det, hunden ska visa anlag för att spåra. Själva spåret är lätt, sen är det djur vi håller på med och man vet aldrig vad som kan hända. När jag gick mitt anlagsprov med nuvarande så var det även en annan med sin hund med. Den hunden hade gjort fina jaktprov och spårade trafikskadade djur flera gånger i veckan, men den här dagen gick de rakt på en flock vildsvin och hunden tyckte att de var betydligt roligare än spåra ett lagt spår och blev underkänd. Min yrhjärna däremot tog spåret klockrent och vi fick massor av beröm från provledaren.

Jag och min hund hade bara gått ett enda spår före anlagsprovet. Du må tro jag var nervös!! Men det gick finemang och han blev godkänd. Jag tyckte det var läskigt att bara knalla rätt ut i skogen eftersom jag har 0 lokalsinne, men hunden fixade ju det där perfekt så det var ju bara att följa med. :)

Ett tips KAN vara att ha ett litet diskret öga på var domaren befinner sig. Nu finns det ju domare som glatt och villigt travar med en hur fel man än är (för att sedan upplysa en om att nu är man mer än 100 meter från spåret :mad:) men OM domaren stannar till någonstans i spåret så KAN det finnas skäl att misstänka att hunden kanske inte är helt rätt, och då kan man ju försöka att så diskret som möjligt ta sig tillbaka mot det som förhoppningsvis är spårkärnan och hoppas att hunden fortsätter på rätt spår.

Men det är som sagt helt olika från domare till domare.

@Sparkling där håller jag helt med dig. Jag vill inte styra min hund i spåret, för det är hon som är mästare på att spåra och inte jag. Försöker verkligen att inte lägga mig i. Enda gången jag gör det är om hon får tappt och inte reder det, då för jag tillbaka henne till där hon senast var på spåret. Eller om hon börjar spåra något annat heller uppenbart. Annars får hon reda sina situationer själv och jag väntar in i det sista med att lägga mig i vid tappt och andra spårupptag för å se om hon återgår. Oftast löser det sig. Jag vill ha en självständig hund i spåret.
Men jag är sjukt nervös för hur hon ska klara anlagsprovet. Huvva!

@Snurrfian jo helt klart, men jag har så svårt att lita på mitt omdöme att vi är redo.

Har era hundar spårat helt klockrent alla spår ni gått innan anlagsprovet?

Vi har nåt spår som varit sådär (mest för jag klantat mig och lagt spåret på dåligt sätt) och andra klockrena. Så det känns lite att det kan gå hur som helst :) har ju aldrig gjort detta innan så jag vet ju inte vad som förväntas och hur perfekt allt ska utföras. Hon är ju som sagt en hund och med bra och sämre dar.

@bollen__
Hur bra hade era spår varit innan? Löste hon allt helt klockrent själv eller var det lite olika?
Jag har ju tyvärr lätt för att känna mig dålig och rädd för att misslyckas, vilket gör att jag aldrig tävlar för jag känner mig aldrig nog bra. Så jag har lite svårt att känna att vi är redo :)

@Sparkling
Jag vill helst inte påverka min hund i spåret om den inte hamnar galet. Så att dra mig mot domaren känns som att jag styr hunden, jag vill ha en självständig hund i spåret :)

@Nominous vi hade gått ett spår innan, vi gick en viltspårskurs och blev efter det spåret övertalade att testa anlagsprovet dagen efter. Han stannade upp en del i början o slickade mkt på blodet på det första spåret, kursledaren gick före och lockade lite och sen spårade han fram till klöven :) På anlagsprovet slickade han lite blod i början men sen spårade han på bara. Jag är en väldigt nervös person inför sånna här grejor så för mig var det nog väldigt bra att jag liksom nästan blev inslängd i det!

@Snurrfian jo helt klart, men jag har så svårt att lita på mitt omdöme att vi är redo.

Har era hundar spårat helt klockrent alla spår ni gått innan anlagsprovet?

Vi har nåt spår som varit sådär (mest för jag klantat mig och lagt spåret på dåligt sätt) och andra klockrena. Så det känns lite att det kan gå hur som helst :) har ju aldrig gjort detta innan så jag vet ju inte vad som förväntas och hur perfekt allt ska utföras. Hon är ju som sagt en hund och med bra och sämre dar.

Nej absolut inte, nu gick vi dessutom anlagsprovet väldigt "sent" i karriären vilket kan vara till nackdel, men för just min hund tror jag att det hade varit större risk för slarv när han var yngre. Första åren rusade han igenom spår och tänkte inte överhuvudtaget. Det sista året har polletten verkligen ramlat ner och han spårar lugnt och sansat och väntar in mig. Och som sagt, den som misslyckades på anlagsprovet var den som hade absolut mest spår erfarenhet.
Jag hade fördelen av att fått höra just min domares åsikter om bedömning 14 dagar tidigare, så jag visste vad han förväntande sig och vad han uppskattade så det hade jag lite i bakhuvudet. I mitt fall tycker jag även att det var en fördel av att han hade vana av min ras, tex så la sig min ner i vattnet som var precis vid spåret, han la sig, drack och så klev upp och spåra igen. Domaren konstatera att det är typiskt rasen att alltid ta chansen till att bada och att det är jättebra att de dricker när möjlighet ges.
Jag gick däremot för en annan domare som träning för ett par år sedan, han var van vid taxar och ansåg att min hund hade alldeles för högt tempo och jämfört med en tax så har han absolut det. ;)

Hallojsan allihopa! Har tre hundar jag kör lite eftersök/viltspår med.

Gammeltanten är en nobs på 7år godkänd anlagsklass och godkänd på jägarförbundets eftersöksutbildning (finns med i polisens register). Gjort några riktigt fina eftersök med henne. Då rasen inte kan bli VCH gjorde jag aldrig några öppenklass.

Den andra en borderterrier är en duktig spårhund noggrann men lite väl het i spåret. Har gått några träningsspår på björn och sköter sig fint även där och blir mkt lugnare. Klar för anlagsklass.

Den tredje hunden är en holländsk herdehund. Godkänd eftersökshund på björn via junseles eftersökutbildning.(även hägntestad där) Fick MASSA fina kommentarer av kursledarna :-) Gjort ett skarpt eftersök med henne. Klar för anlagsklass.

Tänkte att ni skulle hjälpa till att peppa igång mig att ta tag i denna typ av spårning igen, samt köra upp borderterriern och holländarn till champion :-)

SÅ PEPPA MIG ;-)

@bollen__ bra gjort! Jag är väl lite lika, går å gruvar mig och känner mig för dålig. Nu blir det ju av vara för att provledaren tyckte det... usch :p

Dessutom såg jag nu att om vädret stämmer ska det regna en del då. Vad har ni för erfarenheter av regn och spår?

@Nominous
Mina erfarenheter av regn+spår: Om det har regnat (kraftigt) under tiden som spåret läggs har jag upplevt att hundarna har fått problem sen (då har det iofs varit öppenklass-spår som legat över natten), som om vittringen flyter ut och blir mer "diffus" och svår att följa. Men är spåret väl lagt och det regnar efteråt så har jag inte märkt att de haft några problem, snarare tvärtom. Undantag om det har varit väldigt torrt en period och sedan råkar regna precis innan man ska gå spåret, då är det som att alla doftämnen som finns i hela världen frigörs just där och då. Men torrperioderna i Sverige är ju ganska lätträknade :-)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur