Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tog ganska lång tid innan vårt resultat från anlagsklassen kom in på hunddata. Minns inte exakt hur länge men hann då vara på en utställning efteråt som kom in före!Dum fråga kanske, men visst är det så att domaren ska skicka in resultatet till SKK?
Hur lång tid brukar det ta innan det syns på hundens meriter?
Jag är inte så mycket för att man berömmer när hunden spårar vad man tror är rätt, för du har ingen som helst aning om vad hunden spårar. Jag står tyst kvar i spåret och låter hunden hitta tillbaka, ringar den så kan jag följa med lite, men inte förrän hunden är rätt hänger jag på.
Beröm direkt hunden sätter nosen i rätt spår och tar första steget, ta tillbaka och visa på spåret igen och mycket beröm. Kanske byt belöning i slutet?
Det är ju människa som hunden spårar. Så kanske träna på spår på andra ställen än i skogen och att hunden alltid får nått supersmaskigt i spårslut. (Räker ju med ett spår rakt över en skolgård)
Föreläsningen jag var på hade humor, Hur man får sin (han)hund till spårchampion på 3 dagar = använd en höglöpande tik som belöning i spårslut
Hon spårar väldigt långsamt och metodiskt.Spårar hon fort?
Ladda går lättare på vilt när hon spårar i ett högre tempo. Sen jag började hålla emot mer i linan har vi nästan inte haft några tappt alls
En annan grej du kan testa för att kunna "korrigera" hunden (avbryta spårandet eller vara tydlig med att sätta tillbaka på spåret igen och berömma) är att du lägger spåret precis som vanligt, men 10 minuter innan du går det så drar du en ny klöv och korsar spåret någonstans på vägen, lämpligt är ju vid en enklare passage om hon har svårt för det.
Var noga med att snitsla upp var du drar den nya klöven, och lämna inte kvar den utan ta med den hem igen. Det ska inte finnas någon belöning för att gå på fel spår, utan det ska bara upphöra. Börja/sluta dra klöven ca 50-60 meter innan/efter spåret.
Om hunden är hyfsat rutinerad kan du testa med fler "lurerier", typ att lägga spåret i åttor och annat roligt så att hon verkligen måste hålla koncentrationen ganska hög.
En annan idé kan vara att bloda mycket mindre på raksträckorna, om det är så att hon avleds för att hon tycker rakorna är för enkla som dom är.
Tillägg: Det kan ju också vara så att hon är lite osäker på spåret, men att hon återvänder självmant tycker jag är en bra grej, och något som ska belönas jättemycket Du kan ju prova att lägga nattspår i områden som du vet är väldigt vilttäta, så att hon helt enkelt får lära sig att sålla bort viltlukterna från själva spåret.
Håller med, så gör jag med.Jag är inte så mycket för att man berömmer när hunden spårar vad man tror är rätt, för du har ingen som helst aning om vad hunden spårar. Jag står tyst kvar i spåret och låter hunden hitta tillbaka, ringar den så kan jag följa med lite, men inte förrän hunden är rätt hänger jag på.
På slutet får hon kattmat, som är det bästa hon vet. Har provat med kaninskinn och leksaker, olika sorters ätbara saker och allt man kan tänka sig men det enda som duger är kattmat. Kaninskinn tänder hon på annars men inte i spår.Sen tror jag Jerseyko har en stor poäng med slutet, vad har du där? Och hur länge låter du spåret ligga? Som jag skrivit i tråden innan tror jag det vanligaste "felet" är att man har för kort liggtid och för mycket blod, det blir för enkelt och hunden blir splittrad.