Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Jrf har en eftersöksutbildning på Bogesund som drar igång nu i april, den digitala är nog steget innan den :)
Det är kul, det finns mycket att lära om skottplatsundersökning och sånt.

Dum fråga kanske, men visst är det så att domaren ska skicka in resultatet till SKK?
Hur lång tid brukar det ta innan det syns på hundens meriter?

kl

I lördags gjorde vi anlagsprovet och det gick kanon :D Första gången domaren dömde en rottis så det var extra skoj.
På Kritiklappen står det: Hunden löser alla problem på bästa sätt! Välkommen till Öppenklassen!

Så nu laddar vi om inför öppenklassen:D

Dum fråga kanske, men visst är det så att domaren ska skicka in resultatet till SKK?
Hur lång tid brukar det ta innan det syns på hundens meriter?
Det tog ganska lång tid innan vårt resultat från anlagsklassen kom in på hunddata. Minns inte exakt hur länge men hann då vara på en utställning efteråt som kom in före!

*kl*
Har ni några tips på vad man kan göra för att förhindra att hunden växlar spår?

Min går över på riktiga viltspår om de korsar det utlagda, framförallt på raksträckor. Hon har inga problem med svårigheter i spåret utan det är bara på de enkla delarna hon viker av och tar upp annat, för att sen gå tillbaka till det utlagda spåret när hon kollat av det riktiga viltspåret.

Nu har jag gjort så att jag snitslat upp rejält för att se exakt var jag lagt spåret och tanken är att om hon viker av på riktigt vilt så blir det inget mer spårat utan av med selen och avbryt spårandet. :meh:

Beröm direkt hunden sätter nosen i rätt spår och tar första steget, ta tillbaka och visa på spåret igen och mycket beröm. Kanske byt belöning i slutet?
Det är ju människa som hunden spårar. Så kanske träna på spår på andra ställen än i skogen och att hunden alltid får nått supersmaskigt i spårslut. (Räker ju med ett spår rakt över en skolgård)

Föreläsningen jag var på hade humor, Hur man får sin (han)hund till spårchampion på 3 dagar = använd en höglöpande tik som belöning i spårslut ;)

Spårar hon fort?

Ladda går lättare på vilt när hon spårar i ett högre tempo. Sen jag började hålla emot mer i linan har vi nästan inte haft några tappt alls :)

En annan grej du kan testa för att kunna "korrigera" hunden (avbryta spårandet eller vara tydlig med att sätta tillbaka på spåret igen och berömma) är att du lägger spåret precis som vanligt, men 10 minuter innan du går det så drar du en ny klöv och korsar spåret någonstans på vägen, lämpligt är ju vid en enklare passage om hon har svårt för det.
Var noga med att snitsla upp var du drar den nya klöven, och lämna inte kvar den utan ta med den hem igen. Det ska inte finnas någon belöning för att gå på fel spår, utan det ska bara upphöra. Börja/sluta dra klöven ca 50-60 meter innan/efter spåret.

Om hunden är hyfsat rutinerad kan du testa med fler "lurerier", typ att lägga spåret i åttor och annat roligt så att hon verkligen måste hålla koncentrationen ganska hög.

En annan idé kan vara att bloda mycket mindre på raksträckorna, om det är så att hon avleds för att hon tycker rakorna är för enkla som dom är.

:)

Tillägg: Det kan ju också vara så att hon är lite osäker på spåret, men att hon återvänder självmant tycker jag är en bra grej, och något som ska belönas jättemycket :) Du kan ju prova att lägga nattspår i områden som du vet är väldigt vilttäta, så att hon helt enkelt får lära sig att sålla bort viltlukterna från själva spåret.

Senast ändrad:

Jag är inte så mycket för att man berömmer när hunden spårar vad man tror är rätt, för du har ingen som helst aning om vad hunden spårar. Jag står tyst kvar i spåret och låter hunden hitta tillbaka, ringar den så kan jag följa med lite, men inte förrän hunden är rätt hänger jag på.

Sen tror jag Jerseyko har en stor poäng med slutet, vad har du där? Och hur länge låter du spåret ligga? Som jag skrivit i tråden innan tror jag det vanligaste "felet" är att man har för kort liggtid och för mycket blod, det blir för enkelt och hunden blir splittrad.

Jag är inte så mycket för att man berömmer när hunden spårar vad man tror är rätt, för du har ingen som helst aning om vad hunden spårar. Jag står tyst kvar i spåret och låter hunden hitta tillbaka, ringar den så kan jag följa med lite, men inte förrän hunden är rätt hänger jag på.

Det är så klart sant, att man inte vet vad dom spårar.. :p
Jag är kanske dum som utgår från att min är tillbaka på rätt spår när jag "ser" att hon är det, men hon är relativt tydlig i sitt kroppsspråk när hon går på spåret eller om hon går på vilt.
På vilt tredubblas hastigheten på svansen ;)

Jag har också en fråga,är det någon av er som har en hund som hittat annat vilt i eller nära spåret ? Och vad gör ni då?

Frågar för att häromdagen hittade Gissa en käke,jag tog den och satte tillbaka henne på spåret,men då blev hon helt fixerad vid käken och min ficka,så till slut bestämde jag mig för att finder keeps it och hon fick tillbaka eländet och fortsatte sitt spårande där hon även inkasserade sin klöv och grävde raskt ner båda sakerna :) Åpen liten vovve :D

Beröm direkt hunden sätter nosen i rätt spår och tar första steget, ta tillbaka och visa på spåret igen och mycket beröm. Kanske byt belöning i slutet?
Det är ju människa som hunden spårar. Så kanske träna på spår på andra ställen än i skogen och att hunden alltid får nått supersmaskigt i spårslut. (Räker ju med ett spår rakt över en skolgård)

Föreläsningen jag var på hade humor, Hur man får sin (han)hund till spårchampion på 3 dagar = använd en höglöpande tik som belöning i spårslut ;)

Vi spårar även bruksspår så hon är van att spåra på olika sorters underlag. På slutet får hon kattmat som är det bästa hon vet.

Haha :D

Ladda har hittat ett framben från ett rådjur, med överben + underben men utan klöv :D Det låg precis i en vinkel (kan inte fatta hur jag missade det när jag lade spåret…), och hon stannade upp, tittade på mig och "frågade" om vi var i slutet eller inte.
Jag sa bara "Bra så, då går vi vidare!" och hon släppte den och fortsatte spåret :)

Spårar hon fort?

Ladda går lättare på vilt när hon spårar i ett högre tempo. Sen jag började hålla emot mer i linan har vi nästan inte haft några tappt alls :)

En annan grej du kan testa för att kunna "korrigera" hunden (avbryta spårandet eller vara tydlig med att sätta tillbaka på spåret igen och berömma) är att du lägger spåret precis som vanligt, men 10 minuter innan du går det så drar du en ny klöv och korsar spåret någonstans på vägen, lämpligt är ju vid en enklare passage om hon har svårt för det.
Var noga med att snitsla upp var du drar den nya klöven, och lämna inte kvar den utan ta med den hem igen. Det ska inte finnas någon belöning för att gå på fel spår, utan det ska bara upphöra. Börja/sluta dra klöven ca 50-60 meter innan/efter spåret.

Om hunden är hyfsat rutinerad kan du testa med fler "lurerier", typ att lägga spåret i åttor och annat roligt så att hon verkligen måste hålla koncentrationen ganska hög.

En annan idé kan vara att bloda mycket mindre på raksträckorna, om det är så att hon avleds för att hon tycker rakorna är för enkla som dom är.

:)

Tillägg: Det kan ju också vara så att hon är lite osäker på spåret, men att hon återvänder självmant tycker jag är en bra grej, och något som ska belönas jättemycket :) Du kan ju prova att lägga nattspår i områden som du vet är väldigt vilttäta, så att hon helt enkelt får lära sig att sålla bort viltlukterna från själva spåret.
Hon spårar väldigt långsamt och metodiskt.

Ska testa att dra en klöv över spåret så jag vet exakt var störningen kommer, bra idé!

Svårigheter i spåret som åttor och liknade har hon inga problem med, då koncentrerar hon sig, det är när det inte är klurigheter som hon kliver av och hittar på annat. Dubbelt så kul när hon kan gå både mitt spår och riktigt! :meh:

Vi gick ett öppenklassspår i vintras och domarna var förbluffade över att hon löste alla klurigheter i spåret med bravur men så fort det var raksträcka "villade hon bort sig" (=klev av spåret för hon hittade jättespännande, färskt vildsvinsspår :mad: ).

Håller med, så gör jag med.

Sen tror jag Jerseyko har en stor poäng med slutet, vad har du där? Och hur länge låter du spåret ligga? Som jag skrivit i tråden innan tror jag det vanligaste "felet" är att man har för kort liggtid och för mycket blod, det blir för enkelt och hunden blir splittrad.
På slutet får hon kattmat, som är det bästa hon vet. Har provat med kaninskinn och leksaker, olika sorters ätbara saker och allt man kan tänka sig men det enda som duger är kattmat. Kaninskinn tänder hon på annars men inte i spår.
Liggtiden brukar vara 20-24h ibland längre, sällan kortare, eftersom vi tränar för öppenklass.

Hon växlar inte spår när vi kör bruksspår även om det är vilt som passerat.

Funderar på att testa konkurrens i spåret, läste om någon som lät hundarna byta av varandra för att tagga dom på spåret. Kan det vara värt att testa?

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur