Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Intressant i sammanhanget är ju att tyskarna inte provar resning alls på sina prov utan bara att de står... Vår resning kallar de för "scandinavian flush". Samt att el fortfarande är hyfsat utbrett, så förighet på hunden är sjukt svårt att uttala sig om.

...ska nog rota fram fågelhundstråden...

AraSlei, vi snitslade spår i helgen i Norrtälje, vill du vara med och träna med oss är du välkommen. Vi ska köra en del apportering och släpspår snart också, bara vi är säkra på att snön håller sig borta. Tjoa till om du vill vara med.

Jag kommer gärna med oxå, har ett helt gäng som ska gå viltspår under sommaren. Och tyskterriern är planen att gå fullbrukspovet som innehåller apportering.
Förhoppningsvis går allt vägen så hon även klarar elitprovet som vuxen.

Absolut! Har du någon mark att vara på? Tänkte om vi ska byta lite träningsmarker ibland, är ju rätt nyttigt om man är på fler ställen och tränar.

Vad har du mer än tysk terrier *guldfiskminne*?

KL

Om någon har tips på domare i Skåne får ni gärna PMa mig, min favorit har tydligen pensionerat sig och jag hittar inte så mycket när jag googlar.

Jag har 800 ha jaktmark norr om Riala. Har du åkt av E18 och åker mot Riala/Roslags Kulla så passerar du efter grustaget en konstgjord sjö på höger sida. Marken är på båda sidor av asfaltsvägen och sjön tillhör markägaren.

Jag har en tysk terrier född september 13. Sen 3 st västsibiriska laikor. Den yngsta är född i december 13. Sen november 12 och augusti 10.

Men vad lustigt, varför är det så?

Jag skulle ju alla gånger använda en wachtel än en vch chihuahua om jag behövde spåra/eftersök.

Jag tror det beror på några olika saker. Dels för att ett vch visserligen visar att hunden kan spåra skapligt, men egentligen inte visar särskilt mycket hur hunden fungerar som eftersökshund. Sen tror jag också att SWK valt att inte ha med championatet för att vissa uppfödare inte ska kunna "meritera" i övrigt dåliga jakthundar för att kunna sälja valpar.

SWK har ju KM osv i viltspår, samt att man kan "plocka poäng" på viltspår i poängligan, så klubben uppmuntrar ju ändå till att man tränar och tävlar spåret :)

Vorstehraserna kan bli SEVCH från 1/1-14. Beslutet togs förra året efter att ha diskuterats sedan mitten på 90-talet. Man har tyckt att ett viltspårchampionat öppnar upp för oseriös avel, att folk kan påstå att hundarna är meriterade på jaktprov genom att ha sin SEVCH-titel. Lite ja och nej skulle jag säga. Vi har ju krav på gk anlagsklass för SEJCH och det ingår ett viltspår i vårt fullbruksprov (där du kan välja att anmäla hunden som bringselmarkerande eller dödskällare dessutom) sedan tidigare. Det är väl lite utvecklingen inom setter och weimaraner man inte vill ha. Vi får se vad det ger eller inte ger helt enkelt.

Jag tycker att det är bra. Om inte annat får vi något att pyssla med när vi inte får jaga. :)

AraSlei, vi snitslade spår i helgen i Norrtälje, vill du vara med och träna med oss är du välkommen. Vi ska köra en del apportering och släpspår snart också, bara vi är säkra på att snön håller sig borta. Tjoa till om du vill vara med. Vi brukar köra söndagar. Blir vattenapportering och dirigering sen också när det är lite varmare. Tänkte starta fullbruksprov i höst. :D Provade apportera 6 kg räv med Hatjo häromdagen. Han tog den som om det var en rapphöna... ;)

Ja, det är ungefär sådär diskussionerna går i SWK också :) Det krävs ju ett gk anlagsprov för start i öppen klass hos oss senare.
Jag tycker också att det är lite ja och nej på det där, men jag kan förstå resonemanget som ligger bakom. Samtidigt uppmuntrar SWK till viltspår genom klubbmästerskap och poängligor, så jag antar att dom gör vad dom kan för att folk ska lägga spår ändå.

Ja, jättegärna! Tjo, tjo! :D
Vi hänger gärna på, både på viltspår, släpspår och och all apportering! Kan tyvärr inte bidra med så mycket marker i Stockholmstrakten, men kan fixa lite vilt, blod och klövar om inte annat :)

Duktiga Hatjo! Ladda apporterade kråka för första gången häromdagen, och hon hanterade det betydligt bättre än vad jag trodde att hon skulle göra! Hon varken luggade särskilt mycket eller brydde sig om flängande vingar, så nu jäklar ska vi lägga våren på apportering :D

Ah de är ju helt rätt tänk om VCH.

Jag har en del klövar hemma. Vi samlade blod från 2 vildsvin men sen fanns inte orken att ta hand om de så de blev dåligt. Och nu blir det väl inte mer om de inte blir något eftersök.

Någon som har koll på vad som gäller med blod från nöt som man slaktar själv hemma för eget bruk? Gäller samma sak som för viltblod då?

Fåglar till apportering kan jag nog också få tag på. Hade 20 änder hemma förra sommaren och de va så mysigt så vi kör nog en sommar till men med fler.

KL

Idag har vi gått vårt första viltspår, så jäkla kul!:D

Han spårade klockrent, reagerade ingenting på blodet eller klövern (jag trodde han skulle stanna och börja slicka upp blodet). Som beröm fick han lite godis när han markerade klövern och sen fick han bära den hem.

Däremot undrar jag om det kan vara så att vissa hundar personspårar istället för viltspårar? Eftersom det finns doft utav både människa och vilt.

Spåret idag låg i ca 55 min och var ungefär 110 meter långt. Droppade lite blod i början, mitten och slutet. Hade en platsflaska som det har varit bostongurka i, dvs hålet var för stort så blodet rann ur istället för droppade. Har fixat en annan flaska nu:) Drog skånken efter mig hela tiden och band fast den i slutet.

Är det lättare eller svårare när det är blod i varje fotsteg? Blir spåret svårare eller lättare ju längre det ligger?

Vad ska jag träna/tänka på inför anlagsklassen på söndag? :)

Det kan säkert vara så att vissa hundar personspårar i stället för att gå på viltlukt eller blodlukt. Det är ju ganska enkelt att testa genom att du lägger spår typ 100 m, lämnar blod och klöv på platsen, går ifrån spåret ca 40 meter och återvänder, markerar platsen där du gjort detta, och fortsätter att bloda och dra klöv. Avviker han på platsen när du går spåret kan man ju misstänka att han spårar läggaren i stället för det han ska.

Jag tycker att du ska träna på det som ingår i anlagsklassen, i stället för att lägga den typ av spår du lagt idag….. :p

Kort draget är detta vad som ingår i en anlagsklas:
  • Minst 600 m långt spår
  • 4 vinklar, med minst 50 m mellan varje vinkel
  • Spåret ska läggas med 2 dl blod (vilket är mycket blod, och relativt ofta, typ vart 4-5e steg)
  • 2-5 timmars liggtid
  • Bloduppehåll om 15 m

Lägger du med flaska ska hålet inte vara större än ca 1 mm.

Det är enklare ju oftare man blodar, och det blir svårare ju längre spåret ligger. Undantagsfall är att det ibland kan vara svårare för en hund om ett spår legat kort tid (under 2 timmar) eftersom doftpartiklarna inte har hunnit landa ordentligt i marken utan svävar omkring i luften.

Jag tycker att du ska läsa igenom den här länken för att få lite mer kött på benen inför anlagsprovet:
http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/regler-for-viltsparprov-T36.pdf

Tack:D Har skummat igenom reglerna nu, däremot så hittar jag inget vad som händer om hunden genar. Alltså att hunden inte spårar i spårkärnan utan genar tex i vinkeln, blir man underkänd? åker första priset i öppen klassen? Om inte, hur mycket är det okej att gena?

La ett spår på 450 meter kl 06:30 och vi gick det strax innan 12:00. Det gick bra, hade tre vinklar i blandad terräng. När han såg klövern i slutet blev han som galen och skulle promt bära den hem:D

Är dock lite orolig för hans tempo, det går ju inte i snigelfart direkt. Funderar på att lägga ett ikväll och gå det i morgon förmiddag? eller är det dumt? Funderar på om det är samma sak här som med personspår, han tar det lugnt och är 100 % fokuserad när det har legat i ca ett dygn..

Testa med klöv från ett annat djurslag. Nu är de länge sen jag spårade men då låg de på som ånglok i grisspår men normalt tempo med älg.

Är såååååååååå nöjd med min lilla,vi la ett spår idag med 2 vinklar och i ren skogsterräng,över stock o sten,ris och buskage och över en liten bäck,det gick utmärkt :love:
Sen bar hon klöven hela vägen hem ca 800m och efter det visade hon för första gången lite resursförsvar :D Och det är inget jag varken bryr mig om eller korrigerar.
Nytt spår i morgon på ny mark,tur att man har gott om det.

Tack:D Har skummat igenom reglerna nu, däremot så hittar jag inget vad som händer om hunden genar. Alltså att hunden inte spårar i spårkärnan utan genar tex i vinkeln, blir man underkänd? åker första priset i öppen klassen? Om inte, hur mycket är det okej att gena?

La ett spår på 450 meter kl 06:30 och vi gick det strax innan 12:00. Det gick bra, hade tre vinklar i blandad terräng. När han såg klövern i slutet blev han som galen och skulle promt bära den hem:D

Är dock lite orolig för hans tempo, det går ju inte i snigelfart direkt. Funderar på att lägga ett ikväll och gå det i morgon förmiddag? eller är det dumt? Funderar på om det är samma sak här som med personspår, han tar det lugnt och är 100 % fokuserad när det har legat i ca ett dygn..

Hunden får gena hur mycket den vill i vinklarna. Så länge domaren inte behöver ingripa får du inget nerdrag i pris. Och ingriper gör de bara om de märker att man är helt galet ute.

Ang hastighet så får det inte gå för fort. Du har ju lina så du får helt enkelt hålla igen hunden om det går för fort. Det får jag alltid göra med Nova. Hennes öppenspår tar vanligtvis runt 12-13 minuter och det är på gränsen till för snabbt. Skulle jag inte bromsa skulle det gå mycket snabbare!

Ohh det visste jag inte!:) Så om hunden får vind i början på slutet, så är det okej att dra dit med en gång? och gena genom hela spåret? Är det bara slutet som är intressant? alltså att hunden hittar slutet, sen hur spelar ingen roll?

Måste träna på att hålla igen. Säger domaren till ifall tempot är för högt? eller måste man ha koll på klockan?

En till dum frågaO_o Har sett på skk avelsdata att vissa hundar gått två öppen klasser samma dag, får man lov till det? resultatet var några år gammalt så jag tänkte om det kanske ha ändrats.

Precis som Falukorw skrev så får dom gena i princip hur mycket som helst, det viktigaste är att det är ett effektivt spårsätt :)

Du kan ju alltid testa att bloda lite mindre om det går för fort, samt som du funderade på själv, att låta det ligga längre.

Jag har alltid lagt med ganska lite blod till Ladda, sist lade jag ca 30 ml på 750m, så när jag började lägga förberedande spår inför anlagsprovet med en blodmängd om 2 dl på 600m så gick det som tåget :p
Jag frågade domaren om det, och om det var okej att hålla emot hunden om det går för fort, och han sa att det var helt okej. Han sa att man t om får pausa och sätta hunden ett slag om det behövs för att den ska lugna sig i spåret.

Är såååååååååå nöjd med min lilla,vi la ett spår idag med 2 vinklar och i ren skogsterräng,över stock o sten,ris och buskage och över en liten bäck,det gick utmärkt :love:
Sen bar hon klöven hela vägen hem ca 800m och efter det visade hon för första gången lite resursförsvar :D Och det är inget jag varken bryr mig om eller korrigerar.
Nytt spår i morgon på ny mark,tur att man har gott om det.

Kul!! :D

101010

Ohh det visste jag inte!:) Så om hunden får vind i början på slutet, så är det okej att dra dit med en gång? och gena genom hela spåret? Är det bara slutet som är intressant? alltså att hunden hittar slutet, sen hur spelar ingen roll?

Måste träna på att hålla igen. Säger domaren till ifall tempot är för högt? eller måste man ha koll på klockan?.

Jag vet inte vad som gäller om hunden mot förmodan skulle få vind och ta sig direkt till slutet. Tror inte det är något som händer speciellt ofta men spårförmågan är ju svår att bedöma om hunden bara går på vinden. Bekymra dig inte om det och passa på att fråga domaren efter att ni tävlat klart.

Nej, domaren säger ingenting när du tävlar utan går bara med bakom. Det ska ju vara ett lagom tempo, ni ska inte behöva springa för att hänga med hunden. Jag brukar tänka långsam promenad.
Nåt som kan vara bra att träna är också att någon annan går med bakom när du spårar så som domaren gör. Kan tänka mig att vissa hundar kanske tycker det är konstigt.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama