Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

*kl*
Då ska jag och min whippa på vår första viltspårskurs på lördag. Har testat att lägga några enkla spår ute i skogen tidigare vilka hon löst med bravur. Men jag själv har ju bara läst mig till hur man lägger och inte gått någon kurs innan så det ska bli riktigt kul!
Dagen efter finns möjlighet att göra anlagsprov vilket de rekommenderar. Känns lite nära inpå kanske. Ingen aning om hur mycket man borde träna innan man går anlagsprovet. Vad tror ni luttrade viltspårare?

Jag och vovve anmälde oss till en viltspårskurs och gick då vårt första spår (alltså första för mig också!!) dagen efter gick vi anlagsprovet och klarade det. Det var alltså vårt andra spår! Jag trodde inte att det skulle vara någon mening att anmäla mig men de peppade mig att göra det och det kändes himla bra i efterhand kan jag säga!!

Jag hade gått anlagsprovet dagen efter. Har du dessutom testat på egen hand tidigare så kommer det säkert inte att vara några problem för din hund. :)

bollen__ och aningsfull:
Jamen dåså. Vad mycket lugnare jag kände mig nu. Då anmäler jag mig till det också då. Tack för peppen! :)

Jag har precis börjat viltspåra med min 14-veckors dvärgpinschertikvalp. Har inga rådjursskankar än, så det har blivit "fuskspår" med bara blod, och då har jag blodat hela spåret, och godissnusdosa på slutet. Tycker hon klarade sina första spår galant! Ska bli spännande att se hur hon spårar med skank och längre liggtid.

Här är en film från hennes tredje spår igår morse. Liggtid ca 20 min, längd 20 m.

http://youtu.be/uexkY8Zhl1Q

Domaren tyckte vi skulle gå anlagsprovet direkt efter första träningsspåret idag och mycket riktigt... vi kom hem med diplom och får sikta in oss på öppen klass framöver :D Tibb var så himla duktig trots spöregn och ordentlig vind :love:

*kl*

Idag blev Ladda godkänd på anlagsprovet :bump:
Domaren tyckte att hon spårade noggrant, ringade effektivt och höll ett lagom högt tempo. Jag var lite osäker på hur det skulle gå eftersom hon precis kommit in i höglöp, men hon löste det galant :love:

Nu siktar vi på öppen klass!
Insåg dock idag att wachteln inte kan få titeln S VCH, så går hon bra på det första öppna så får det nog räcka sen :)

Trist att hon inte kan plocka championat! Samma för vorsteh har jag för mig.

Men grattis till ett fint omdöme i anlagsklassen :)

Tack! :D Hon hade ett mindre tappt på vilt, men det redde hon ut av sig själv, så det kändes riktigt bra.

Ja, det känns lite småsegt faktiskt. Kan tänka mig att det är samma för vorsteh, ja. Antar att det är för att ett championat egentligen inte visar något om deras färdigheter som eventuella eftersökshundar..

Fast jag ser att vorsteh står med på listan, då är det nån annan hake för dem. Har hört nån diskussion en gång med ett halvt öra..

Men vad lustigt, varför är det så?

Jag skulle ju alla gånger använda en wachtel än en vch chihuahua om jag behövde spåra/eftersök.

Vorstehraserna kan bli SEVCH från 1/1-14. Beslutet togs förra året efter att ha diskuterats sedan mitten på 90-talet. Man har tyckt att ett viltspårchampionat öppnar upp för oseriös avel, att folk kan påstå att hundarna är meriterade på jaktprov genom att ha sin SEVCH-titel. Lite ja och nej skulle jag säga. Vi har ju krav på gk anlagsklass för SEJCH och det ingår ett viltspår i vårt fullbruksprov (där du kan välja att anmäla hunden som bringselmarkerande eller dödskällare dessutom) sedan tidigare. Det är väl lite utvecklingen inom setter och weimaraner man inte vill ha. Vi får se vad det ger eller inte ger helt enkelt.

Jag tycker att det är bra. Om inte annat får vi något att pyssla med när vi inte får jaga. :)

AraSlei, vi snitslade spår i helgen i Norrtälje, vill du vara med och träna med oss är du välkommen. Vi ska köra en del apportering och släpspår snart också, bara vi är säkra på att snön håller sig borta. Tjoa till om du vill vara med. Vi brukar köra söndagar. Blir vattenapportering och dirigering sen också när det är lite varmare. Tänkte starta fullbruksprov i höst. :D Provade apportera 6 kg räv med Hatjo häromdagen. Han tog den som om det var en rapphöna... ;)

Det är väl lite utvecklingen inom setter och weimaraner man inte vill ha. Vi får se vad det ger eller inte ger helt enkelt.

Fast weimaraner har (tyvärr) aldrig varit den jämna ras som vorsteh är, så att de får bli SEVCH har nog inte varit så avgörande. Det handlar fortfarande om att uppfödarna säljer hundar till vem som helst:(

Bra att du förtydligar, visste att det var nån hake med det där championatet.

Våra raser börjar spreta lite också. Bara titta på Ungersk Vizsla där det är lite hipp som happ med jakten. Vissa uppfödare på Münster säljer ju som sällskap. Andra vill att vi inför de tyska VJP, HZP och VGP istället för de svenska proven. Strävhåren tappar skärpan och korthåren är bara draghundar eller är som pointrar med fel huvud snart... Om du lyssnar på de värsta olyckskorparna. ;)

OT. Jag sitter och tittar på att köpa nästa valp från Tyskland, där kan man prata om komplicerade avelsregler.. Samt att de ligger 20 år efter oss vad gäller internet och hemsidor.

Spinone och Bracco har ju tagit bort elitvatten i ES-grenarna, det lär ju inte föra raserna framåt jaktmässigt...
Det är trist, folk avlar på jaktegenskaper som inte existerar. Såg nån annons förra året på en W som var 4-5 månader, den hade "utmärkt ståndanlag", no shit... Den ska helst ha lite fler egenskaper ;)

Spännande med tyska linjer! Gör en chansning ;)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama