Sv: Viltspårstråden!
*KL*
Denna helgen har även jag och Ladda gjort debut i viltspåret
Vi kör en intensivkurs nu under helgen.
Ladda är bara 5 månader, så jag trodde att det skulle bli lite tungt för henne med 3 dagars viltspår, men efter att ha gått 2 dagar så känns hon inte det minsta trött i skallen.
Gårdagen körde vi ganska mycket teori, samt la ett kort, hyfsat rakt spår om 40m med blod och klöv, liggtid ca 30 min. Inga problem där, ringade en gång längs vägen, sedan rakt fram till klöven. Bar stolt klöven hem.
Det sista vi gjorde igår var att lägga ett spår, liknande det vi gick under dagen. Det första vi gjorde idag var att lägga ytterligare ett spår, med 50m-vinkel-50m.
När vi gick nattspåret (ca 14h liggtid, dvs betydligt svårare än igår) så kollrade hon bort sig lite. Första 10 meterna gick hon rakt på, seda låg det färsk rådjursskit rätt på mitt spår, och det verkade som att hon tog dom slagen i stället för blodspåret efter det. Hittade klöven efter att jag hjälpt henne tillbaka till spåret.
Efter en paus gick vi spåret vi lagt idag (liggtid ca 1,5 h) och det klarade hon galant. Det var väldigt varierat underlag med mossa, stockar, täta granar, stenhäll samt ganska kuperat, och hon ringade två gånger. En gång på stenhällen, en gång vid vinkeln.
Är jättestolt över henne hittills, hon jobbar lugnt och metodiskt med näsan nära backen.
Jag som trodde att det skulle bli räcerfart alá helsträckt lina är mycket nöjd med min lilla tjej