Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Funderar på att börja lite smått med min som aktivering men vet inte riktigt hur man börjar, tänkte ta hjälp av min bonuspappa som tränat med familjens jakthundar

Han är alltså en 4,4 kg Papillon/Chinese Crested/ Toy Pudel blandning i stort sett hårlös så lär ju bli utskrattad men även fjanthundar måste ju få använda nos och hjärna :)

*KL*

Denna helgen har även jag och Ladda gjort debut i viltspåret :D
Vi kör en intensivkurs nu under helgen.
Ladda är bara 5 månader, så jag trodde att det skulle bli lite tungt för henne med 3 dagars viltspår, men efter att ha gått 2 dagar så känns hon inte det minsta trött i skallen.

Gårdagen körde vi ganska mycket teori, samt la ett kort, hyfsat rakt spår om 40m med blod och klöv, liggtid ca 30 min. Inga problem där, ringade en gång längs vägen, sedan rakt fram till klöven. Bar stolt klöven hem.

Det sista vi gjorde igår var att lägga ett spår, liknande det vi gick under dagen. Det första vi gjorde idag var att lägga ytterligare ett spår, med 50m-vinkel-50m.

När vi gick nattspåret (ca 14h liggtid, dvs betydligt svårare än igår) så kollrade hon bort sig lite. Första 10 meterna gick hon rakt på, seda låg det färsk rådjursskit rätt på mitt spår, och det verkade som att hon tog dom slagen i stället för blodspåret efter det. Hittade klöven efter att jag hjälpt henne tillbaka till spåret.

Efter en paus gick vi spåret vi lagt idag (liggtid ca 1,5 h) och det klarade hon galant. Det var väldigt varierat underlag med mossa, stockar, täta granar, stenhäll samt ganska kuperat, och hon ringade två gånger. En gång på stenhällen, en gång vid vinkeln.

Är jättestolt över henne hittills, hon jobbar lugnt och metodiskt med näsan nära backen.
Jag som trodde att det skulle bli räcerfart alá helsträckt lina är mycket nöjd med min lilla tjej :)

KL

ÄNTLIGEN!

65ac190c2c3a11e393d622000ae803b5_8_524dc9f49606ee5fbb868afa.jpg

Grattis! :)

*KL*
Jag har nyligen börjat spåra med mina whippetar. Hittills har jag lagt spår med en vinkel. Rätt korta spår ca. 75 meter. Ett problem som jag har med den ena hunden är att när vi börjar närma oss vinkeln så börjar hon att vinda och vill gena till klöven. Hon tappar helt intresset för själva spåret och vill bara gå raka vägen till klöven. Det jag gör i det läget är att jag stannar och hoppas att hon ska gå tillbaka till spåret självmant, men det gör hon inte.

Hur ska jag göra? Ska jag bara köra på raka spår ett tag? Eller ska jag göra spåret längre med klöven längre bort från vinkeln?

Jag tycker du ska lägga mycket längre spår om du ska lägga med vinkel. Hur länge låter du spåret ligga innan du går?

Dels tycker jag 3 timmar är för gränsen till för kort tid, men sen brukar jag ha iaf 100 meter mellan vinklarna på en orutinerad hund.

Om du tycker att hunden fattat vad den gör så hade jag lagt ett spår som ett U, utan 90-graders vinklar på ca 250-300 meter totalt, låt det ligga 4-6 timmar. Testa och se vad som händer.

Försök se till så att ni har vinden i ryggen på raksträckan mot klöven, och lägg den gärna t ex bakom en buske så hon får svårare att vinda in den.

Dessutom tycker jag du kan ta bort dom räta vinklarna i början, utmana hunden lite mer med att t ex runda en stor buske istället eller som lady_vip skrev lägg hela spåret som en stor sväng.

Senast ändrad:

Dels tycker jag 3 timmar är för gränsen till för kort tid, men sen brukar jag ha iaf 100 meter mellan vinklarna på en orutinerad hund.

Om du tycker att hunden fattat vad den gör så hade jag lagt ett spår som ett U, utan 90-graders vinklar på ca 250-300 meter totalt, låt det ligga 4-6 timmar. Testa och se vad som händer.

Försök se till så att ni har vinden i ryggen på raksträckan mot klöven, och lägg den gärna t ex bakom en buske så hon får svårare att vinda in den.

Dessutom tycker jag du kan ta bort dom räta vinklarna i början, utmana hunden lite mer med att t ex runda en stor buske istället eller som lady_vip skrev lägg hela spåret som en stor sväng.

Tusen tack för bra tips, jag ska testa att lägga det som ett U! :) Att jag har lagt vinkel beror på att de får så himla bråttom om spåret bara går rakt fram. De lär sig ju så fort vad som finns i slutet av spåret och då slutar de spåra och använder synen istället.

Det jag är lite orolig för om jag lägger längre spår är att hon tappar koncentration och motivation om det tar tid för henne att komma fram till klöven. Kan jag göra något för att höja motivationen i spåret? Jag lägger rätt snålt med blod i spåret, ett par droppar per meter. Kan jag på två ställen lägga ut lite mer blod som en "belöning" i spåret? Mest spännande tycker hon att spårstarten är och där använder jag rätt mycket blod, ca. 2-3 msk.

Tycker hon att klöven är tillräcklig belöning? Annars skulle jag nog börja där. 200 meter är inte särskilt långt, du behöver ju inte lägga spikrakt utan gå i svaga serpentiner.

Det brukar vara 2 anledningar till att det inte funkar - antingen är det för lätt eller så tycker inte hunden att klöver är så kul och då får man hitta på nåt annat i slutet.

Det är klöven hon vill åt, men jag upplever att hon inte har tillräckligt med tålamod att spåra sig fram till den, så då börjar hon vinda och spana istället.

Jag kan tillägga att hon de första gångerna inte var särskilt intresserad av klöven när hon hittade den. Istället började hon spana efter resten av rådjuret. Men det har åtminstone blivit lite bättre nu.

Jag tycker gott du kan lägga in små "motivationsplatser" för hunden, kanske små nystan med extra blod där du kastat omkring klöven som hunden får reda ut för att komma vidare i spåret. Bloduppehåll 15m som belönas med extra blod 15m efter det, kanske också kan funka. Du kan ju även göra "sårlegor", där du mosar in klöven i underlaget lite extra någon gång under spåret.

Imorgon är det dags för anlagsprovet med min lilla yngling. Känner mig lite nervös då hon blev väldigt påverkad av löpet och började svamla i spåret.
Nu är dock löpet över och gårdagens spår gick kanon. La ett 450 meters spår med ca 0,5 dl blod, ösregn, i ett område där jag vet att det går mycket älg.
Hon blev helt klart påverkad av viltstörningen men hon löste uppgiften strålande. Framför allt var hon fokuserad genom hela spåret och arbetade noggrant och metodiskt.
Ska bli så spännande att se hur det går imorgon. :)

Det gick tyvärr inte. :(
Hon tog upp spåret jättebra, spårade noggrant och i spårkärnan. Men sen på bloduppehållet så villade hon bort sig så domaren fick kalla oss tillbaka till spåret. Sen spårade hon lika klockrent resten av spåret så trots ett ganska långt tapp redde hon ändå ut spåret på 19 minuter.
Så domaren sa att han kunde inte anmärka på hennes spårförmåga, att hon var precis i spårkärnan och tog alla vinklar fint. Vad sen hennes tapp berodde på får man väl spekulera i. Viltstörning kanske?
Nåväl, bara att ta nya tag!

Idag gick vi anlagsprovet igen. Och nu gick det precis som det skulle! :love:
Hon tog upp spåret direkt, spårade säkert och noga hela vägen fram till klöv.

"Tar sig snabbt an spåret. Utmärkt spårförmåga och lämpligt tempo. Nyttjar vinden sista metrarna till viltdel. Markerar tydligt spårslut. Fint samspel mellan hund och förare."

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama