Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Ojojojo, vad det är lääängesen vi spårade nu.
I kväll ska Billy få ett öppet spår, det första sedan 1 november. Sen kom det ju snö och det blev evig vinter...
Vi spårade några enstaka spår i snö under januari-februari, men inte sedan dess.

Jag la ett kort spår i förrgår, med liggtid på 12 timmar. Han startade och avslutade bra, men var lite vimsig däremellan. (Vilken kan bero på att jag hade glömt bort var jag hade gått, så jag sabbade lite med min förvirring).

Jag hoppas att det duger som uppladdning :nailbiting:

dsc_3180_520245f9ddf2b335ad8d785e.jpg

GRATTIS!!:banana:
Vi ska ut nästa helg och göra prov nr 2 är redan nu supernervös. Jag vet ju att OM jag låter Sid sköta sig själv går det bra men mattes nerver kan ställa till det :crazy:.

Ja, det brukar ju vara så. :D

Jag har lärt mig att läsa honom såpass att vi har ett väldigt bra samarbete.
I går spårade vi i ösregn, det är Billys allra allra värsta spårväder.
Plus att vid vinkel 3 var det bloduppehåll och samtidigt hade något djur varit framme och grävt (!) precis i vinkeln. Han klarade vinkeln med ringning, men jag fick ta tillbaka honom och säga att "Näru, nu tror jag att du spårar något annat. Kom tillbaka hit där du senast spårade rätt grej." och då får vi massor av beröm för vårt goda samarbete :angel:

Får en något omständig start i rutan, får ett mindre tapp men reder ut och klarar sträcka 1 bra. Vinkel 1 klarar med ringning. Sträcka 2 utmärkt. Vinkel 2 återgång, men går ej ut. I övrigt utan anmärkning. Klarar sedan alla resterande sträckor bra. Vinkel 3 bloduppehåll, klarar med ringning. Vinkel 4 klarar med ringning. Skottreaktion mycket bra. Bloduppehåll klarar han utmärkt. Lokaliserar viltdelen med litet sök. Billy spårar bra i gott samarbete med sin förare. Bra jobbat!

Lady_vip:
Får man första pris så får man alltid rosett av våra domare.
(Hehe. Jag hade nog protesterat annars)

Grattis! Jag vill också! Men vi har inte spårat sen anlagsspåret. Kanske vi borde göra de å testa ett öppen klass spår!

Grattis:)

Gjorde anlagsprovet för några veckor sedan men det slutade i katastrof:o Han har ju alltid haft sån oerhörd hög motivation och självsäkerhet rakt igenom viltspårskursen. Helt klart klar för prov enligt både mig och instruktör. Har aldrig tappat ett spår, någonsin:o Följer spårkärnan och riktigt dammsuger hela spåret så jag var liksom inte ens nervös över att han inte skulle klara anlagsprovet:o

Döm om min förvåning när han tar upp spåret i starten och efter redan 10 meter börjar irra. Cirklar omkring, tar upp spåret igen, spårar 5 meter cirklar igen, börjar gå sakta framåt 5 meter igen sen cirklar, vänder sig mot mig och är jätteosäker på vad det är han ska göra:crazy: Domaren frågar om jag tror han har vittring på vilt. Jag svarar ja, fast egentligen vet jag inte då han aldrig reagerat på vilt någon gång. Jag får då ta tillbaka honom till där jag tror att han hade spåret. Jag blir osäker då jag upplever att han bara hade det dom första metrarna vid start. Jag tar tillbaka honom typ dit men han fortsätter cirkla, spåra 5 meter, cirkla osv. Hamnar till slut vid uppbökad mossa där han totalt fryser fast med nosen. Irrar lite planlöst omkring ett tag till men återkommer alltid till denna mossa. Tiden tar slut och så var det med det :arghh: Usch vad besviken och konfunderad jag blev. Domaren bekräftar att den upprivna mossan inte fanns där när när spåret lades.

Ny tid är bokad och träningen hemma har gått precis så bra som alltid så jag vet inte riktigt vad vi mer kan träna på. Försöker lägga spår i andra skogar så han får träna i olika men runt oss finns djur som rådjur, älg, lo och möjligen någon varg i vintras som passerade. I skogen domaren lägger spåren finns ganska mycket vildsvin och möjligen även björn och varg så jag tror han kände doften av något han inte känt förr och vart rädd:(

Hamnar till slut vid uppbökad mossa där han totalt fryser fast med nosen. Irrar lite planlöst omkring ett tag till men återkommer alltid till denna mossa. Tiden tar slut och så var det med det :arghh: Usch vad besviken och konfunderad jag blev. Domaren bekräftar att den upprivna mossan inte fanns där när när spåret lades.

Låter som om din hund hade sin första kontakt med vildsvin. Kan göra dem rätt kollriga och tramsiga. Jag har tränat på det genom att dra spår med vildsvinsklöv istället för rådjursklöv.

Var ute och tränade i helgen. Första gången på mycket länge eftersom min hund förlorade allt intresse för viltspår under vinter/våren och jag bara blev mer och mer frustrerad över att vi inte kunde starta i öppen klass.

I helgen var all glädje, spårintresse och noggrannhet tillbaka. Ibland lönar det att vila sig i form. De fula gladöronen är ett tecken på det om inte annat :)

Photo2013-08-09183414_zps5a5841f9.jpg

Jag och valpen håller på att förbereda oss för anlagsprovet. Senaste träningen la jag två spår om 350 meter med 4 vinklar var. Hon är så duktig!! Supermotiverad, tar varenda vinkel perfekt utan ens en ringning någonstans. Vi spårar dock bara med klöv och inget blod. Blodet tar jag bara in nån vecka innan provet så att hon ska ha testat spåra med blod nån gång.
Enligt min bedömning är hon helt klart redo för att gå anlagsprov, men vi har 2 månader kvar innan hon är gammal nog att få gå prov.
Hennes enda nackdel är väl att det går nog så snabbt. Matte måste träna att gå i sakta mak i spåret och inte stövla efter i hennes höga tempo. ;)

Om det är någon tröst så kan jag berätta att Sids andra öppenklassprov gick lika bra som din anlagsklass. Ett gäng kronhjortar o ett rådjur kom o förstörde dagen för oss o de andra som gick. Nåja bara att kämpa och hoppas på bättre lycka nästa gång.

Ja sånt kan ju hända ibland men igår blev det revange :D Gick som en dammsugare i spåret, satte varenda vinkel. Spårslutet var väl det enda som trasslade då han fortsatte spåra domaren...Men med lite ringning så redde han ut det och fann klöven. Så nu fick han godkänt i anlagsklass! :)

Tack tack! Ja det är väldigt skönt. Tanken var att redan nu i augusti gå fortsättningskursen i viltspår för att få träna skott. Men han är nu 12 mån och inne i en jobbig fas där han reagerar med skall ibland vid ljud överhuvudtaget. Så jag tror han behöver mogna lite, ta sig igenom könsmognasprocessen. Så vi tar det lugnt ett tag och bara roar oss med spårning på hemmaplan. Jag hoppas i vår/sommar kunna gå vidare i öppen klass:)

kl
Spårade igår när vi var på hundträff. Trots att det är så länge sen så spårade han jättebra. Han tappade bort sig en gång men hittade tillbaka. Sjukt stolt när han fann klöven och bar den helt själv hela vägen tillbaka. Han skulle inte släppa den så jag var oförsiktig och blev biten/klämd i fingret när jag skulle försöka få honom att släppa taget. Aj aj.
Hoppas han är villigare till att lämna ifrån sig den nästa gång!

Tjohooo:banana:Vi gjorde det!! Vi har klarat viltspårchampionatet!! Jag är så oerhört stolt över min lille Sid som gjorde ett toppenjobb idag. Tyvärr kunde vi inte få HP eftersom det var rörligt men vad gör det, huvudsaken är ju att vi klarade det.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama