Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Vad roligt att selen funkar! :)

Jag har uppehåll, typ för gott på Ila. Ska börja tävla bruksspår nästa år är tanken så då ska jag inte störa henne mer än nödvändigt med att spåra vilt. Däremot föds ju min valp här i dagarna och den ska bli champion i oktober (satsar på att få Sveriges yngsta champion). Så då får jag börja om med bebisspår till sommaren. :love:
För övrigt bor Sveriges nuvarande yngsta viltspårschampion (tror av alla raser) hemma hos mig nu. Som en rolig kuriosa. :idea:

Cobra, till vänster i bild.
23336_10151203187498030_1307531365_n.jpg

Hon blev champion första gången när hon var 8 månader och 21 dagar. Då hade vi alla räknat fel och missat att hon inte ens var gammal nog att tävla. :o Så det vara bara att göra om hela skiten och hon blev champion för "andra gången" när hon var 9 månader och 12 dagar. :D

*KL*

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden (får göra det en annan dag)

Men jag har en whippet på 1,5 år som jag vill testa på att kära viltspår med.
Jag har inte så mkt erfarenhet av viltspår, och skulle så klart vilja gå en kurs.

VAR hittar man kurser? Bor mitt i Skåne och vill inte köra för långt varje gång man ska träna.
Men finns det någon bra sida på nätet där alla är samlade eller hur???

Någon som kan tipsa en???

Ta kontakt med närliggande bk. Vissa klubbar har instruktörer även för det.
Provade även att googla viltspår instruktörer skåne och utan att ha kollat länkarna närmare borde du kunna hitta nåt där.

Annars kan det räcka att gå en 1-2 dagarskurs för att få hjälp att komma igång och få tips om hur man fortsätter.
Jag tycker att när man väl har kommit igång med spårande är det egentligen bara fantasin som sätter gränser för klurigheterna i spåret. Fastnar man på vägen brukar det gå bra att kontakta instruktören man en gång gått kurs för för att få tips om hur man kommer vidare.

Vad kul här passar jag in. Jag och min sambo ska köpa oss en bayerskviltspårhund, som vi ska viltspåra med och senare ta skarpa eftersök med.

Har du långt till Hässleholm? Där vet jag en som har kurser iaf.

Annars är det inte så himla svårt, Mikael Tham har skrivit en bok som heter nåt i stil med Eftersök på Klövvilt och där står det mesta man ska tänka på.

Har du långt till Hässleholm? Där vet jag en som har kurser iaf.

Annars är det inte så himla svårt, Mikael Tham har skrivit en bok som heter nåt i stil med Eftersök på Klövvilt och där står det mesta man ska tänka på.

Nä, bor i Höör så det är inte långt. Finns hemsida???

KL

Billy gick ett träningsspår i dag; 300 meter, 23 timmars liggtid och tre vinklar med återgång i varje.
Jobbig snö med opålitlig skare. Den här gången hade jag inte rådjursklöv, utan kaninfot.

Han jobbade på fint och gick inte ut i de första två återgångarna, men tog tredje. Lite trassel med att hitta tillbaka. Det verkar som att han tänker att "Ojsan, slut på doft. Det kanske är meningen att jag ska byta lite? Det här luktar ganska spännande..." och att han liksom pysslar lite på egen hand.
Han tänker uppenbarligen inte "Jaha, himla lureri. Då går jag väl tillbaka på direkten då." som jag vill att han ska tänka. :angel:

Vi fick förresten en etta på senaste öppna spåret, 25 november. Hurray! Och på söndag har vi nästa, det har varit plusgrader hela veckan och barmark där skogen är tät - så det gäller att passa på. Jag är taggad! :)

Jag måste bara visa mina förstklassiga snitslar också :D

spargrejer_50e55c0eddf2b3406f0016a0.jpg

(Ja, det står "grattis" på slutsnitseln. Hehehe)

Lycka till! Jag ska ut i skogen imorrn och spana in läget tänkte jag, men misstänker att det är för mkt snö fortfarande. Haha, drömde att vi spårade inatt :p

Fina snitslar, jag ska se till att fixa nåt liknande.

Haha, jag älskar dina snitslar:D

Jag har struntat i att snitsla superlänge, men min lilla är så jäkla snabb så jag har insett att jag får damma av mina snitslar, kan vara en del i att det går bra igen faktiskt.

Hoppas provet går bra!!!

Lägger ni spår som vanligt is snön? :) Jag har inte lagt något sedan snön kom då jag varit osäker.

Jag skulle inte lägga om det är så pass djup snö att det blir rejäla djupa spår där du har gått. En sak om det bara är några cm snö, eller om det är hård skare så man kan gå ovanpå. Men om man har pulsat fram tror jag det blir rätt konstigt.

Jag skulle inte lägga om det är så pass djup snö att det blir rejäla djupa spår där du har gått. En sak om det bara är några cm snö, eller om det är hård skare så man kan gå ovanpå. Men om man har pulsat fram tror jag det blir rätt konstigt.

Skidor? :angel: Vi har ju ganska mycket snö i umeå.. Men i dagsläget ligger det skare då jag varit ute och åkt med hundarna på fälten.

Haha annorlunda spår :D

Du har inga stora plogade ytor där du kan lägga sk hårda spår?

Jo men parkeringsplatser, vägar osv. Lät inte så lockande. :/ Vi har ju stora snövallar längs vägarna.

Blir nog svårt att hitta jättestora ytor så pass att man kan länge en vettig längd på spåret.

Kör bara personspår nu i värsta vintern?
Hårda personspår är svåra för hunden så spåret behöver inte vara så långt. 100 m och en kvarts liggetid är alldeles lagom i början. Hitta en tom parkering någon kväll och sätt igång :)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama