Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Glömde ju svara på frågan om bemötandet. Dom som aldrig mött en staffe förut har sett lite undrande ut från början, men på de kurser vi gått har det ganska snabbt ändrats till att alla kursdeltagare vill gå med när det är Ilas tur att spåra för att dom vill se hur det ser ut när en hund som kan spåra spårar. :D

Dom domare som jag gått för har haft staffar i spåret förut så dom har faktiskt inte blivit speciellt förvånade över att jag dykt upp med en staffe. Utan jag har bara fått väldigt mycket beröm för henne spårförmåga och vårat sammarbete. "Samspelt ekipge" eller "löser uppgiften strålande med bra stöd från förare" är väl det som stått på omdömena på våra spårprov. :)
Och det ska man komma ihåg. I viltspår får du berömma hunden i spåret och många domare vill att du pratar med och uppmuntrar din hund. :)

6 timmar är inget för en hundnos!

Min valp (dvärgschnauzer, så ngn jaktras) spårar betydligt bättre när liggetiden kommer upp emot 5-6 timmar, då hon måste spåra mycket noggrannare och tänka sig för, särskilt när det är svår terräng med mycket vilt som strövar omkring.

Jag har sagt det förut; man tenderar till att underskatta hundens luktsinne och lägga för lätta spår! Viltspår är faktiskt en gren där man kan gå fort fram när det gäller svårighet ;) Det är ju ett av de lättaste championaten att ta också, just för att hundarna har ett sådant otroligt luktsinne :)

Att han själv tar upp spåret är jättebra. Det är något man ska träna in redan från början. Jag brukar gå på spåret "från sidan" så att hunden får en chans att liksom bara ramla på det. Då ser man snabbt hundens förmåga att beöma spårriktningen också. :) I anlagsprovet har du en markerad början av spåret och får veta riktning men i öppenklass är startrutan 25x25 meter och det enda du vet är att spåret börjat någonstans inne i rutan men inte åt vilket håll det går. Så du har väldigt mycket igen om du redan från början tränar hunden på att ta upp spåret spontant. :)

Vad bra, då ska jag fortsätta låta han ta upp spåret själv. Känns mer naturligt så än att visa han spåret.

Det är så roligt att dessa hundar börjar få mer accepterad status på både bruksklubbarna och inom dessa områden. Är jäkligt roligt :) Även om vi ligger lite efter här uppe i jämtland, för det är minsann jakthundar man spårar med. En såndär farlig kamphund kan man inte använda till nåt. ;)

I proverna, får man prata med hunden hur som helst eller är det bara beröm man får ge dem när man är ute? Tänkte på om de stannar upp och drar ner på tempot utan att villa bort sig, får man ''påminna'' med ett ''spåra'' till så de kommer igång igen eller tas det som något negativt att man måste gå på hunden? Jag har bar bruksspårare mest som jag känner och där är det ju inget prat, inget hjälp ingenting som gäller. Annars får man onda ögat på sig :p

La ett 4h spår idag då jag inte hann med längre liggtid pga nattjobb hela helgen. Men ville iafl ta upp ett spår idag eftersom han var så flamsig igår så jag ville få nån fason på han. La ett 550m ca (beroende på hur noga Runkeeper mäter nu då?) som började i snårig skog, vinkel 90grader ut på åker, vinkel 90grader från åkern in i tallskog. Det gick faktiskt väldigt bra. Första 200m gick han mycket med näsan i vädret och vädrade på vittring och då blev det lite vingligt, men han tog vinkeln helt själv och sedan efter 200m så åkte näsan ner och han blev väldigt ordentlig. Gjorde nån loop här och var men hittade tillbaka hela tiden och på en gång. Fick ett tapp precis innan utgången på åkern, precis som att han inte trodde han skulle gå ut så där fick jag hjälpa honom tillbaka men sedan väl där så skötte han hela spåret prickfritt resten. Otroligt nöjd!

Men en fråga såhär nu då. Hur pass nära spårkärnan måste de spåra på proven och är det vanligt att orutinerade hundar (detta är hans tredje spår) blir lite vingliga och går lite på sidan av spåret vissa bitar? Nu är väl mina spår väldigt breda och flyktiga eftersom de har så kort liggtid så jag antar att det är det som ställer till det.
Det märktes sista 50 meterna att han var väldigt trött!! Han stannade och funderade ett tag och då manade jag på med ett lågt ''spår'' till och då gick han pang på.

Hur länge ligger människospåret kvar?

6 timmar är inget för en hundnos!

Min valp (dvärgschnauzer, så ngn jaktras) spårar betydligt bättre när liggetiden kommer upp emot 5-6 timmar, då hon måste spåra mycket noggrannare och tänka sig för, särskilt när det är svår terräng med mycket vilt som strövar omkring.

Jag har sagt det förut; man tenderar till att underskatta hundens luktsinne och lägga för lätta spår! Viltspår är faktiskt en gren där man kan gå fort fram när det gäller svårighet Det är ju ett av de lättaste championaten att ta också, just för att hundarna har ett sådant otroligt luktsinne

Nää det är jäkligt lätt att bli fjantig känner jag. Men jag läste in mig på bruksspår först då jag tyckte det kändes så jobbigt med viltspår. Och det är ju en annan värld!! Där skulle man ju typ utöka spåret 20 m per gång och liggtiden typ 20 min per gång upp till några timmar. Så pang på 6 h på en gång blev en chock för mig :D Men nu fattar jag inte varför jag ens tänkte tanken på bruksspår?? Detta är ju såååå mycket roligare :p

På måndag är jag ledig så då blir det ett 6h spår. Ska bli jätteintressant!

Är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa hur spåren beter sig över tiden de ligger? Känner att jag verkligen behöver läsa på om det så jag vet hur de påverkas! :)

Tack för all hjälp alla underbara själar. :bow:

De domare vi har i norra Skåne dömer för alla klubbar som har viltspårsprov. Så man ringer domaren och bestämmer tid och så talar man om vilken klubb man kommer att anmäla till. Sen skickar man in anmälan till den klubben och betalar samtidigt in till deras konto. Därefter skickar den klubben vidare till domaren att allt är OK för t ex mina hundar. Jag åker till adressen jag fått av domaren den tid/dag vi har bestämt. I regel betalar man även någon liten summa till domaren, men inte alltid. Vissa klubbar vill att man betalar allt till dem och så betalar de domararvodet vidare till domaren. Därefter skickar domaren in papper till klubben som i sin tur rapporterar vidare till SKK så att resultatet kommer in på Hunddata.

Du får uppmana hunden att spåra. Märker du att hunden blir trött har du även rätt att begära paus och ge din hund vatten. :)

Härligt. Tror dock inte att det kommer att vara ett problem med träning och mer erfarenhet av långa spår. :)

Det beror på hur svårt spåret är. Vårat sista spår när Ila blev champion var verkligen jättesvårt och då önskade jag att jag hade haft med vattenflaska åt henne. Då sa till och med domaren åt mig. :o "Man ska aldrig gå ut i spåret utan en flaska vatten till hunden."
Nu hade vi turen att spåra förbi ett naturligt vattenhål så hon stannade och drack själv. Men om hunden får problem, den får jobba jobba jobba och man ser på den att den har det riktigt tufft, då kan det vara bättre att pausa och ge vatten och sen visa den på spåret igen.
Speciellt med våra raser som kan triggas ganska hårt när dom möter på motstånd och ibland i det där triggade tillståndet kanske inte hjärnan fungerar optimalt. :D

KL

Igår la vi spår på kursen och idag ska vi gå dem.
Liggtiden kommer att vara 24 timmar och jag är så himla pepp :D

Jag har förresten börjat leka med tanken att montera en kamera på Billy när han spårar (och kan även tänka mig att prova filma agility från hans perspektiv), men har inte en aning vilken sorts kamera eller hur det skulle kunna fungera i praktiken. Några tips?

Vad kul att se någon annan spåra! Alltid givande att se andra hundar hur de jobbar. Han ser ju så nöjd ut :D

*kl*
Jag behöver lite hjälp med några funderingar över spårandet.

Min hund har inga som helst problem att hitta spårbörjan själv, är väldigt intresserad och blir jätteglad när han hittar spårbörjan. Men efter en tio meter så börjar han flamsa och yrar omkring och tappar spåret och hittar tusen andra spår. Låter jag han vara och yra omkring en stund brukar han tillslut hitta tillbaka spåret om han går tillbaka till början och sen spårar han klockrent. Eller så tar jag tillbaka honom och säger till han att lugna ner sig och sätter han på spåret, även då fortsätter han och spårar klockrent.

Hur blir jag av med denna flamsighet?? Blev rekommenderad att lägga längre spår med längre liggtid men det blir ingen skillnad. Nu lägger jag spår på 400-500m med liggtid 6h och han är lika flamsig första 50m oavsett längd och liggtid. Ibland funkar han klockrent från start. Han var inte såhär i början. Det har kommit nu. Hur går jag till väga för att få bort detta flamsbetéende?

Sen en till fråga. Såg på din film Blueberry att ni inte följer med hunden om han går av spåret, blir en typ av korrigering tillbaka till spåret då hon du går med säger att han inte ska belönas för att han går ut på vägen istället för att följa spåret. Hur mycket ''hjälper'' eller lägger ni er i hundarnas jobb? Ska tillägga att min hund är väldigt grön och håller på lär sig så jag vill inte låta han tro att han får spåra vad som helst och samtidigt vill jag inte att han ska tro att jag ska göra jobbet åt honom. Hur gör ni? Hur mycket får de lämna spåret innan ni lägger er i och på vilket sätt gör ni det? Om de lämnar spåret, hur länge får de på sig att lösa uppgiften själv? Ofta kan min lösa det själv efter ett tag, men det kan ta tid. Får ta några omtag på spåret och då hittar han tillbaka och spårar klockrent igen.

Tack för hjälp.:)

Mina hundar är väldigt lätta att läsa av, det är stor skillnad på hur de ser ut om de tar upp en viltvittring eller om de jobbar i spåret. Därför är det lätt för mig att avgöra om jag ska vänta eller om jag ska följa efter.

Vid sista bloduppehållet på det här spåret gick Billy ur spår, och gick i en halvcirkel vid sidan av, för att sedan ta upp det igen. Då jobbade han fortfarande med spåret, så jag följde efter.
Jag lägger mig i när jag märker att han slutar jobba. Då står jag still eller går väldigt sakta. När Billy (på filmen) går ur spår och upp på vägen har han spårat snabbt och intensivt ganska länge, så han kan nog gott och väl behöva en liten paus, tömma nosen och släppa spåret en liten stund. (Det behöver inte betyda inte att det är rätt eller okey eller godkänt, men eftersom vi fortfarande inte har spårat så jättemycket kan jag tänka mig att det är hans "spårkondis" som kräver en paus.)

Angående flamsigheten vet jag inte riktigt. Vi har en hund på kursen som är lättdistraherad, minsta trassel i linan får henne att lägga av.

Gopro är guld värd! Har filmat med kompisens när vi spårat med hundarna, blir jättehäftiga filmer!

Behöver tips och peppning!
Tror min hund (JRT, 2 år) börjat tröttna på viltspår, han har börjat slarva och ibland vill han inte ens börja spåra.:(
Han va superduktig i början, men det verkar som han har kommit på att det är ju bara en "klöv" i slutet!

Hur ska jag göra för att få honom intresserad igen? Har provat att varva godis i spåret för att det ska bli mer spännande. Han får extra gott när vi är i mål och massor av beröm. Vad mer kan man göra?

Skulle ta ett spår idag på morgonen (hade regnat hela natten kan tilläggas), och han ville inte ens ta det. Han va mer intresserad av färska spår som han hittade, det va jätte spännande. Jag till och med visade honom exakt vart blodet va men inte...han bara ville inte.

Är det kört när hunden blivit så här??? Hade ju tänkt att göra jaktprov ju.

Mitt tips, som jag även delat med mig av förut, är att svälta hunden ett par dagar och sedan lägga maten i slutet på ett spår som är 200-300 meter. Viktigt att du vågar strunta i maten iaf minst 3 mål, min hund svälte nog 5 mål faktiskt. Det som händer är att instinkterna kickar till om de är hungriga och med största sannolikhet kommer hunden spåra målinriktat.

KL

I torsdags fick vi godkänt på anlagsprovet!
Nu är det älgjakt för domaren och träning på skottet och återgångar för oss.

Sen är det påt igen, ska bli spännande att få en siffra i öppen klass!

Det går dåligt för oss. Ilo tycker fortfarande det är lika kul att spåra och att hitta klöven. Jag lägger längre spår och låter dem ligga längre. Men Ilo tappar spåret hela tiden. Han går som inte stadigt efter spåret. Utan sicksackar jätte mycket fram och tillbaka över spåret, tappar spåret flera gånger, spårar baklänges då han tappar det osv.

Har ni tips hur vi ska få till det? På söndag ska vi spåra med en klubb i närheten som har viltspår på sönddagar, ska se om vi kan få hjälp och tips där med.

I morgon lägger jag sista träningsspåret på kursen och på lördag ska vi gå sista träningsspåret.
Nästa helg är det första öppna spåret med domare, och jag är SÅ SJUKT PEPPAD! :bump:

Och jag är fortfarande farligt sugen på att skaffa en kamera. En GoPro är nog lite för stor och bökig till mina små hundar, men jag har hittat en annan variant i ett annat format (som ser ut som en sexleksak) som jag tror kan vara väldigt bra:
rollei_bullet_hd_2_black-19225911-frntl.jpg

Lägger du andra spår, tex bruksspår då eller har du helt uppehåll under snöperioden? Jag vill ju fortsätta under vintern för det är ju såå roligt! Tror hunden kommer bli ledsen i vinter om han inte för göra det här nya som vi nu hittat på. :D

Vet du hur andra lägger viltspår vintertid?

Oj, hade glömt att jag skrivit här så missade din fråga :angel:

Det beror på hur mycket snö som kommer. Är det djup snö blir det nog helt uppehåll om jag inte lägger kortare personspår på tex plogade öppna ytor.
Men annars tar vi uppehåll. De flesta jag känner som spårar har uppehåll över vintern.

Okej. Misstänkte det. Här uppe i norr har vi ju alltid minst metern så det blir nog uppehåll här med. Lite tråkigt!

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama