Sv: Viltspårstråden!
Att han själv tar upp spåret är jättebra. Det är något man ska träna in redan från början. Jag brukar gå på spåret "från sidan" så att hunden får en chans att liksom bara ramla på det. Då ser man snabbt hundens förmåga att beöma spårriktningen också.
I anlagsprovet har du en markerad början av spåret och får veta riktning men i öppenklass är startrutan 25x25 meter och det enda du vet är att spåret börjat någonstans inne i rutan men inte åt vilket håll det går. Så du har väldigt mycket igen om du redan från början tränar hunden på att ta upp spåret spontant.
Vad bra, då ska jag fortsätta låta han ta upp spåret själv. Känns mer naturligt så än att visa han spåret.
Det är så roligt att dessa hundar börjar få mer accepterad status på både bruksklubbarna och inom dessa områden. Är jäkligt roligt
Även om vi ligger lite efter här uppe i jämtland, för det är minsann jakthundar man spårar med. En såndär farlig kamphund kan man inte använda till nåt.
I proverna, får man prata med hunden hur som helst eller är det bara beröm man får ge dem när man är ute? Tänkte på om de stannar upp och drar ner på tempot utan att villa bort sig, får man ''påminna'' med ett ''spåra'' till så de kommer igång igen eller tas det som något negativt att man måste gå på hunden? Jag har bar bruksspårare mest som jag känner och där är det ju inget prat, inget hjälp ingenting som gäller. Annars får man onda ögat på sig
La ett 4h spår idag då jag inte hann med längre liggtid pga nattjobb hela helgen. Men ville iafl ta upp ett spår idag eftersom han var så flamsig igår så jag ville få nån fason på han. La ett 550m ca (beroende på hur noga Runkeeper mäter nu då?) som började i snårig skog, vinkel 90grader ut på åker, vinkel 90grader från åkern in i tallskog. Det gick faktiskt väldigt bra. Första 200m gick han mycket med näsan i vädret och vädrade på vittring och då blev det lite vingligt, men han tog vinkeln helt själv och sedan efter 200m så åkte näsan ner och han blev väldigt ordentlig. Gjorde nån loop här och var men hittade tillbaka hela tiden och på en gång. Fick ett tapp precis innan utgången på åkern, precis som att han inte trodde han skulle gå ut så där fick jag hjälpa honom tillbaka men sedan väl där så skötte han hela spåret prickfritt resten. Otroligt nöjd!
Men en fråga såhär nu då. Hur pass nära spårkärnan måste de spåra på proven och är det vanligt att orutinerade hundar (detta är hans tredje spår) blir lite vingliga och går lite på sidan av spåret vissa bitar? Nu är väl mina spår väldigt breda och flyktiga eftersom de har så kort liggtid så jag antar att det är det som ställer till det.
Det märktes sista 50 meterna att han var väldigt trött!! Han stannade och funderade ett tag och då manade jag på med ett lågt ''spår'' till och då gick han pang på.
Hur länge ligger människospåret kvar?
6 timmar är inget för en hundnos!
Min valp (dvärgschnauzer, så ngn jaktras) spårar betydligt bättre när liggetiden kommer upp emot 5-6 timmar, då hon måste spåra mycket noggrannare och tänka sig för, särskilt när det är svår terräng med mycket vilt som strövar omkring.
Jag har sagt det förut; man tenderar till att underskatta hundens luktsinne och lägga för lätta spår! Viltspår är faktiskt en gren där man kan gå fort fram när det gäller svårighet Det är ju ett av de lättaste championaten att ta också, just för att hundarna har ett sådant otroligt luktsinne
Nää det är jäkligt lätt att bli fjantig känner jag. Men jag läste in mig på bruksspår först då jag tyckte det kändes så jobbigt med viltspår. Och det är ju en annan värld!! Där skulle man ju typ utöka spåret 20 m per gång och liggtiden typ 20 min per gång upp till några timmar. Så pang på 6 h på en gång blev en chock för mig
Men nu fattar jag inte varför jag ens tänkte tanken på bruksspår?? Detta är ju såååå mycket roligare
På måndag är jag ledig så då blir det ett 6h spår. Ska bli jätteintressant!
Är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa hur spåren beter sig över tiden de ligger? Känner att jag verkligen behöver läsa på om det så jag vet hur de påverkas!
Tack för all hjälp alla underbara själar.