Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Ha alltid klöven i spårslutet. Hur vida man vill spåra med blod är som sagt en smaksak, jag väljer att inte göra det, men klöven måste alltid finnas där. Man kan strunta i blod, men aldrig strunta i klöven. :) Jag hade haft bollen i fickan medan ni går spåret och sen belönat när hunden hittat klöven.
Min hund spårar som sagt lika bra oavsett om det ligger blod i spåret eller ej. Hundars näsa är fenomenal och kan hunden bara spåra brukar inte liggtiden göra någon större skillnad. När min gick sitt första öppenklassprov hade hon aldrig spårat ett spår med längre liggtid än några timmar och hon spårade precis lika bra ändå. Även ett vanligt personspår som legat 1 dygn är inga problem alls för henne. Hon har ärvt sin mammas spårnäsa och hennes mamma spårade personspår som legat 3 dygn utan problem. :D

Jag återanvänder klövarna. Tar fram dom för att tina några timmar innan jag lägger spåret och sen fryser jag in dom igen efteråt.

Lägg ett spår med både klöv och blod redan från början! Det är vanligt att hundarna inte är intresserade av klöven men oftast så får de upp intresset efter några gånger! I början gav jag godis och mycket beröm på slutet, samt började leka med klöven. Hon tyckte ändå inte att den var rolig.

Men nu, efter typ 8 spår blir hon jätteglad när hon hittar den och vill leka och gnaga och bära hem klöven!

Börja med boll+klöv några gånger och sen bara klöv. Sen behöver de inte vara så intresserade av klöven heller, det viktigaste är att de på något sätt markerar spårslutet bara och inte fortsätter spåra.

Bara för att de inte visar intresse för klöven behöver inte betyda att de inte spårar klöven! Så jag anser inte att man ska strunta i blodet. Bloduppehållet verkar det sällan bli problem med. Så kör på med ett riktigt spår!

Nä det är sant att de kan spåra den ändå. Men det blir så svårt när alla säger olika :p Men jag får testa mig fram och se hur han fungerar. Jag hoppas också att han ska få upp intresset på klöven. Det vore som enklast.
Det som kan tänkas bli jobbigt är att han har NOLL viltintresse.. Men han har varit helt extas på spåret som jag lagt och han har efter vi började spåra börjat bete sig helt annorlunda när vi är ute. Han tar upp egna spår helt plötsligt, från att annars gå och ''sova''. Så intresse har väckts hos han. Så jag hoppas att viltspåret kommer väcka intresse.

En fråga, när jag vet att jag har en hund med dåligt viltintresse, ska jag låta han gå första viltspåren tätt inpå läggandet så han har mycket vittring av mig (det han verkar tagga till på hittills) och sedan när han kopplar ihop viltlukten med spåret och att det är intressant låta liggtiden bli längre? Eller hur ska man tänka?

Blod utan klöv = BIG no no!
Klöv utan blod = Yes! ;)

Nä men då får klöven såklart vara med! :)

Ha alltid klöven i spårslutet. Hur vida man vill spåra med blod är som sagt en smaksak, jag väljer att inte göra det, men klöven måste alltid finnas där. Man kan strunta i blod, men aldrig strunta i klöven. :) Jag hade haft bollen i fickan medan ni går spåret och sen belönat när hunden hittat klöven.
Min hund spårar som sagt lika bra oavsett om det ligger blod i spåret eller ej. Hundars näsa är fenomenal och kan hunden bara spåra brukar inte liggtiden göra någon större skillnad. När min gick sitt första öppenklassprov hade hon aldrig spårat ett spår med längre liggtid än några timmar och hon spårade precis lika bra ändå. Även ett vanligt personspår som legat 1 dygn är inga problem alls för henne. Hon har ärvt sin mammas spårnäsa och hennes mamma spårade personspår som legat 3 dygn utan problem. :D

Jag återanvänder klövarna. Tar fram dom för att tina några timmar innan jag lägger spåret och sen fryser jag in dom igen efteråt.

Gud vad roligt med en så duktig hund!! Hur har de andra haft för inställning till din hund och ditt jobb i början innan ni visade er vara duktiga?? Här uppe i jämtland är det bara jakthundar som spårar. Punkt. Tycker folk alltså. Haha.. Jag har ju Amstaff så folk blir lite ''mhee kan de spåra?''.. Självklart tycker jag. :)

Det blir självklart klöv med i spåret. Ev tillsammans med bollen nu första spåren och sedan tar jag bort bollen och belönar med den när han går fram till löven. :)

Tack så mycket all hjälp från er!! :bow:

Jag är såå jäkla glad!! :D Lyckades få han att tycka att klöven är uuuunderbar :p La ett testspår först bara för att kolla lite intresse, så jag la ett 20m spår bara skitsimpelt. La bollen brevid klöven och sedan hällde jag lite blod på klöven. Blodet gillar han.

Han tog spåret klockrent och hittade klöven direkt. Duttade i den och jag tjoade och berömde allt jag var värd. Då hoppade han fram till bollen och blev överlycklig. Kastade bollen med han en stund och sedan visade jag honom till klöven igen. Han slickade bort blodet och sedan kastade jag iväg bollen igen med massor av beröm. Sen när vi skulle gå hem från spårslutet så tog jag bollen och så sträckte jag fram klöven åt han. Han tittade på mig som om jag var dum i huvet typ. :cool: Men jag kastade iväg klöven en bit i skogen och så sprang han efter. Han duttade till den med nosen och jag berömde för allt jag var värd och kastade bollen till han. Gjorde så en 6-7 gånger tror jag.

Sedan la jag ett ''riktigt'' spår på ca 150m i snårig skog. Gjorde lika dant att jag la bollen brevid klöven. Han var riktigt jäkla på den här gången och löste spåret helt utan problem. Kom fram till klöven och duttade på den. Fick beröm och sen tog han bollen. Kastade den en gång och sen kastade jag iväg klöven. Han tog då upp klöven :eek: Men han släppte ganska direkt och då visade jag honom en sena som hängde löst på klöven. Till min förvåning lägger han sig och tuggar på senan och får så göra i 5 min kanske. Han lyfter och stökar med klöver som bara den. Sen var han fast :D Bollen FANNS inte!! Bara klöven som gällde.

Så nu är vi ASPEPP till nästa spår. :bump::bump:

Sa ju att det brukar ordna sig ;)

Lägg betydligt längre spår med längre liggtid, minst 2 timmar, nästa gång! Man tenderar till att lägga alldeles för enkla spår.

Ny här på sidan, men har nog läst de flesta inläggen . Ni som har gått anlagsprovet, hur har ni gått tillväga? Var hittade ni provtillfällen och hur anmälde ni er? Är det nån som har gått med en domare som ni själva har fixat och hur gjorde ni då i såna fall? Vad ska man använda för blanketter och ska man meddela nån att man ska gå/har gått ett prov?

Jätte tacksam för svar, jag har letat genom hela internet men blir mest förvirrad...

Antingen kontaktar du någon rasklubb eller liknande (gick själv för svenska schweisshundklubben) och anmäler dej till ett av deras planerade prov eller så kontaktar du en domaren direkt och ni bestämmer en tid för ett sk "rörligt prov" -vilket egentligen bara innebär att ni bokar en tid för prov där det passar er.
Vad det gäller blanketter är nog det smidigaste att be om de när du anmäler dig.
Du behöver inte meddela någon/något i förväg att du ska gå prov. Domaren eller klubben skickar in papper då provet är avlagt sedan registreras det på skk.

Så här gick det iaf till när jag gick anlagstestet i somras -någon annan kanske har annan erfarenhet?

Jo men det var ju första spåret. Han må ju få lära sig vad han ska göra först innan jag lägger ett halvkilomter långt spår. :) Han är ruskigt svårmotiverad och svårlärd och tycker allt är skittråigt och löjligt. Vill inte döda intresset när han väl hittat det. Så jag vill inte att det ska bli för svårt så han inte kan lösa uppgiften och tappa intresset, och heller inte för lätt så det blir tråkigt. Är en svår balans. Men jag tänker trappa upp i den takt jag känner att han klarar av nu. :) Han har väldigt lätt i att skita i allt bara för att det är tråkigt eller för att han inte förstår. Så jag kan inte kasta på han för mycket på en gång. Som första spår tycker jag det var lagom för han. Han fick stanna till någon gång när han hamnat utanför, tänkte lite och sen kom han på spåret helt rätt direkt igen. Men han har absolut inga svårigheter att lösa uppgiften.

Men jag är glad att vi kommit hit nu, för nå får jag äntligen börja utmana honom och börja hitta på klurigheter och öka längd och liggtid. Ska bli jätteroligt! :D Och jag är skitnöjd att det löste sig med klöven, trodde det skulle bli ett ENORMT projekt med denna hund. :P Men icke! Vad de kan överraska ibland. Hihi..

Senast ändrad:

Och en fråga, hur gör ni under vintern när det är snö ute? Tar ni uppehåll då eller fortsätter ni lägga spår? :) Jag är jättesur över att jag kommit på det här NU när det är sen höst. :p Jag skulle ju kommit på det här i våras ju.

Om ni lägger spår i snön, lägger ni med blod då? Det färgar ju så det känns inte riktigt optimalt? Tänkte om de går på ögonen då? Funkar det att bara spåra med klöven då?

Jag har samma erfarenheter som TantAgda. Jag ringde en klubb (Bassetklubben) och fick ett antal namn på domare och fick då även veta ungefär var de bor, så att man kan välja närmaste om man vill. Kom överens med domaren om dag/tid och anmälde till klubben som hade en blankett liggande på sin sida. Betalade även in anmälningsavgiften när jag anmälde.

Kan någon svara på detta: Jag har stött på ett PROBLEM med min yngste. När man lägger ett 600 m spår till honom så spårar han perfekt i cirka 300-350 meter. Sen lägger han av och är väldigt trögstartad igen. Han kan gå runt och ringa en bra stund innan han helt plötsligt kommer på att han ska fortsätta spåret. Eftersom man lägger spår med GPS så snitslas de inte. Kan någon ge en orsak till att han gör så i princip varje gång? Och vad kan man göra för att komma ur det? Han spårar väldigt sakta så det är inte som han har för bråttom och tappar bort sig. Han har gått väldigt många spår som varit 300-350 meter. Kan sträckan ha "satt sig" så att han tycker att han har spårat klart även om spåret fortsätter?

Tack så jätte mkt för svaren! Du anmälde och betalade alltså till den klubben som domaren är medlem i? Jag trodde bara att man gjorde det när det var arrangerade prov som klubben hade..

När jag tävlat har jag kontaktat en domare själv och bokat en tid som passar. Har inte fixat några papper innan, det har domaren gjort och betalningen har varit kontant efter spåret.
Det enda som jag haft med är passet, det brukar dom vilja se. Mycket smidigt tycket jag att det varit :)

Vad kul att läsa om andras spår! Vi gjorde anlagsprovet i våras och det gick som på räls. Nu tränar vi för öppenklass, men har problem med sökrutan. Han fattar liksom inte riktigt vad det är han ska leta efter och varför man inte lika gärna kan följa ett färskare "naturligt" viltspår istället, det går väl lika bra? :)Alla jag träffar verkar ha hundar som bara går in i rutan och hittar spårstarten helt av sig själva på ingen tid alls och "det ser man ju på hunden när den hittar rätt spår". Är det BARA jag som känner mig osäker och vilse här? :o

Jag brukar inte lägga viltspår i snö men vet att en del andra gör det.. Verkar vara olika :)

Jag brukar inte lägga viltspår i snö men vet att en del andra gör det.. Verkar vara olika :)

Lägger du andra spår, tex bruksspår då eller har du helt uppehåll under snöperioden? Jag vill ju fortsätta under vintern för det är ju såå roligt! Tror hunden kommer bli ledsen i vinter om han inte för göra det här nya som vi nu hittat på. :D

Vet du hur andra lägger viltspår vintertid?

Har en fundering. Idag la jag hundens andra viltspår och det blev på ca 200m med vinkel, ca 45 graders vinkel. Liggtid en timme för att börja lätt.

Han har tidigare (lagt något enstaka bruksspår innan det förra viltspåret) varit väldigt lugn och sansad när han spårar. Idag var han sjukt ivrig när han fick gå iväg och det gjorde ju att han slarvade! Han gick som en fyllehund över spåret men hittade helt utan hjälp fram till klöven. Helt i extas och jättenöjd.

Men jag gillar inte detta plötsliga framfusiga spårandet som gör att han vinglar. Han drar upp näsan och gick mer på vittring än han brukar och bara stökade runt. Men han hittade ju ändå dit han skulle så han gjorde ju sitt jobb som nybörjare ändå.

Men min tanke är nu att låta spåret ligga 3h nästa gång och lägga det en bra bit längre så han får jobba lite och att det blir mindre luftvittring om spåret så han söker neråt och kanske lugnar ner sig och fokuserar? Eller vad tror ni?

Låt det ligga ännu längre! Runt 6 timmar, så ska du se att näsan åker ner. Samt satsa på flera vinklar och bloduppehåll så att han får tänka lite. Prova även lite svårare terräng. Hur mycket blod använder du?
Sen kanske han fick viltvittring och, då får du säga till honom att komma tillbaka till det rätta spåret om han håller på och tramsar runt.

Jag hade lagt både längre spår och längre liggtid. Och tänk på vindriktningen också när du lägger spåret så att du har vinden i ryggen och inte mot dig. Med längre liggtid finns ju alltid risken att vinden vänder dock.
Men vad roligt att hunden tycker att det är så kul! :laugh:

Låt det ligga ännu längre! Runt 6 timmar, så ska du se att näsan åker ner. Samt satsa på flera vinklar och bloduppehåll så att han får tänka lite. Prova även lite svårare terräng. Hur mycket blod använder du?
Sen kanske han fick viltvittring och, då får du säga till honom att komma tillbaka till det rätta spåret om han håller på och tramsar runt.

Kan säga att det var VÄLDIGT trampat av älg där! Så jag tar spårningen absolut inte som dålig för han gjorde sitt jobb. Det är jag som måste tänka till med vid läggningen och hur jag ger honom uppgiften. Förut har jag ju velat ''tagga'' honom lite så han tar tag i uppgiften. Men nu när han är så på måste jag bara flyta med fram till spåret så han får bara hitta det och metodiskt börja spåra. För ger jag honom uppgiften blir han helt tokig :D

Oj, 6h känns länge:p Men jag ska göra ett försök på 6h! Ska bli väldigt intressant å se vad som händer. Vi gick förbi spåret som han gått för 48h sedan och det tog han in på klockrent och med näsan i backen. Så jag tror att längre tid på honom kan vara bra!

Jag hade lagt både längre spår och längre liggtid. Och tänk på vindriktningen också när du lägger spåret så att du har vinden i ryggen och inte mot dig. Med längre liggtid finns ju alltid risken att vinden vänder dock.
Men vad roligt att hunden tycker att det är så kul! :laugh:

Ja det är ju vinden som är så klurig eftersom den skiftar. Men om jag lägger spåret med vinden i ryggen kan jag ju inte göra så mycket mer sen. :)

Du, igår bar han klöven från spårslutet till bilen :eek: Han har ALDRIG i sitt liv burit en sak i munnen (han är stört omöjlig att apportera förutom nån boll eller pinne men då springer ha iväg och äter på dem) och har ju aldrig ens tittat åt klövarna. :D

Att han själv tar upp spåret är jättebra. Det är något man ska träna in redan från början. Jag brukar gå på spåret "från sidan" så att hunden får en chans att liksom bara ramla på det. Då ser man snabbt hundens förmåga att beöma spårriktningen också. :) I anlagsprovet har du en markerad början av spåret och får veta riktning men i öppenklass är startrutan 25x25 meter och det enda du vet är att spåret börjat någonstans inne i rutan men inte åt vilket håll det går. Så du har väldigt mycket igen om du redan från början tränar hunden på att ta upp spåret spontant. :)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama