Sv: Viltspårstråden!
Blod utan klöv = BIG no no!
Klöv utan blod = Yes!
Klöv utan blod = Yes!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägg ett spår med både klöv och blod redan från början! Det är vanligt att hundarna inte är intresserade av klöven men oftast så får de upp intresset efter några gånger! I början gav jag godis och mycket beröm på slutet, samt började leka med klöven. Hon tyckte ändå inte att den var rolig.
Men nu, efter typ 8 spår blir hon jätteglad när hon hittar den och vill leka och gnaga och bära hem klöven!
Börja med boll+klöv några gånger och sen bara klöv. Sen behöver de inte vara så intresserade av klöven heller, det viktigaste är att de på något sätt markerar spårslutet bara och inte fortsätter spåra.
Bara för att de inte visar intresse för klöven behöver inte betyda att de inte spårar klöven! Så jag anser inte att man ska strunta i blodet. Bloduppehållet verkar det sällan bli problem med. Så kör på med ett riktigt spår!
Klöv utan blod = Yes!
Ha alltid klöven i spårslutet. Hur vida man vill spåra med blod är som sagt en smaksak, jag väljer att inte göra det, men klöven måste alltid finnas där. Man kan strunta i blod, men aldrig strunta i klöven. Jag hade haft bollen i fickan medan ni går spåret och sen belönat när hunden hittat klöven.
Min hund spårar som sagt lika bra oavsett om det ligger blod i spåret eller ej. Hundars näsa är fenomenal och kan hunden bara spåra brukar inte liggtiden göra någon större skillnad. När min gick sitt första öppenklassprov hade hon aldrig spårat ett spår med längre liggtid än några timmar och hon spårade precis lika bra ändå. Även ett vanligt personspår som legat 1 dygn är inga problem alls för henne. Hon har ärvt sin mammas spårnäsa och hennes mamma spårade personspår som legat 3 dygn utan problem.
Jag återanvänder klövarna. Tar fram dom för att tina några timmar innan jag lägger spåret och sen fryser jag in dom igen efteråt.
Jag brukar inte lägga viltspår i snö men vet att en del andra gör det.. Verkar vara olika
Låt det ligga ännu längre! Runt 6 timmar, så ska du se att näsan åker ner. Samt satsa på flera vinklar och bloduppehåll så att han får tänka lite. Prova även lite svårare terräng. Hur mycket blod använder du?
Sen kanske han fick viltvittring och, då får du säga till honom att komma tillbaka till det rätta spåret om han håller på och tramsar runt.
Jag hade lagt både längre spår och längre liggtid. Och tänk på vindriktningen också när du lägger spåret så att du har vinden i ryggen och inte mot dig. Med längre liggtid finns ju alltid risken att vinden vänder dock.
Men vad roligt att hunden tycker att det är så kul!