Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Bästa Billy :love:

3779849a150511e2ad5c123138100de9_7_5079427fddf2b32cc3001417.jpg

Snygg och taggad inför dagens spår.

Idag var första gången som Billy verkligen jobbade synligt i spåret. Tidigt i morse drev de antagligen älg tvärs över vårt spår - och det fick igång honom rejält. Han hade synlig viltkänning (han är mycket tydlig på den fronten) strax efter tredje vinkeln, och jobbade verkligen så sjukt bra med att hålla sitt spår. Han var så aktiv och tydlig och kvick och intensiv att jag fick hålla mig från att jubla. Äntligen fick jag se det som jag har längtat efter, för jag vill verkligen att han ska jobba så att det syns och att det ska utmana honom ordentligt - och kursledaren kunde nästan inte dölja sin förtjusning :D

Dessvärre filmade jag inte just då, men här är en film på skott och spårslut i alla fall:
http://www.youtube.com/watch?v=HHLicWXPfCU&list=UU7R-UxKXUNTuv8VVBfenOxA&index=1&feature=plcp

Senast ändrad:

Kl

Vi var ute i morse och tog vårt spår i en regnig skog, 15 timmar hade det legat. Inga större problem, ett tapp, men hon hittade det igen och sen hittade hon sin kära klöv:)

52AFBFB7-93D1-40C5-AF19-FE53F01CF1E4-11640-0000131C859C7FF4.jpg

Här med vår nya sele :love:

+ blåbäret

Det är en mycket duktig bukefalist som sytt den, efter mått, så det går säkert att fixa. Hon har en röd staffe som nyss blivit SeVCH:angel:

Åh, jag vill komma igång med min Cairn... Nån som bor i närheten av Upplands Väsby som vill hjälpa oss igång?

Ja, visst blev det bra!? Eftersom hon är så liten tycker jag det är extra kul med rosa, vår bebishund:D

Den funkade dessutom väldigt bra, jag borde börjat med sele på henne redan innan.

Jag vill börja med Rutan oxå! Men jag vet inte riktigt hur man ska börja. Jag har blod och klövar etc.. Vi kanske kunde komma på något:idea:

I morgon har vi första bedömda spåret i öppen klass.
Jag är... lite nervös. Håll en tumme för oss när klockan har passerat 14 i morgon. Jag återkommer med rapport!

Håller tummarna (och hoppas att det inte regnet vräker ner på er som den gör över schlätta idag).

Vi fick 2:a pris och jag är så sjukt besviken. :crazy:

Oerhört kassa omständigheter med lång, kall, blöt väntan på hunden före som aldrig blev klar och det faktum att det har regnat SINNESSJUKT mycket sedan i går på kvällen (nästan 40 mm bara under dagen). Känslan var verkligen inte bra, hade vi fått ett 1:a pris hade jag ändå varit besviken och sur. :devil: Blöt och grinig hund som tog upp spåret och spårade första halvan av spåret bra, sen gick det utför. På sista rakan var det bloduppehåll och Billy går rakt ut från spåret, ut på grusvägen och mot bilen. :eek: Han ville åka hem.

Domaren var dock vid gott mod och såg att jag var ganska deppig redan innan vi kom fram till spårslut, så hon sa att "Jag ser att det är en bra hund, jag ser att han kan. Han kommer att få pris." varpå jag svarar "Men jag tävlar inte direkt för att det är roligt!" :o :crazy: (Alltså herregud, vem är jag? När jag blev sån här?)

Jag är i alla fall fortfarande så sur att jag inte ens har läst kritiken.

(Obs! Jag är inte sur på Billy. Resten av världen, och särskilt vädergudarna, ligger dock rätt risigt till...)

Förlåt men jag log lite när jag läste "Billy går rakt ut från spåret, ut på grusvägen och mot bilen."

Man kan inte alltid vara på topp och då kan man svara konstigt och bli sur för ingenting. Det var helt enkelt inte din och Billys dag och vem kan klandra er, jag struntade i att spåra idag eftersom vädret var så vidrigt.

Bättre lycka nästa gång och du fick ju ändå positiv feedback av domaren.

Nu har jag smält det hela, och slutat deppa.
Är visserligen ganska bitter fortfarande, men nu är läget i alla fall under kontroll. :angel:

Här är kritiken från protokollet:

10 grader, 30 mm nederbörd. Kraftigt regn.
Barrskog, lövskog, tätningar, kuperat.

Spårtid: 18 minuter.

Startar bra i rutan, finner snabbt spåret.
Str 1: går vid sidan någon gång men löser.
V1 ua.
Str 2: klarar
V2 återgång, går ut och löser.
Str 3: går av en gång men återgår själv.
V3 löser utmärkt.
Str 4: får problem, går av och får litet tapp. (Här börjar jag inse att det är kört...)
V4 Bloduppehåll, får svårt. litet tapp, löser så småningom. (Det är här Billy går ut på vägen och mot bilen)
Lugn i skott, lokaliserar viltdelen med ringning. (Han är faktiskt jätteduktig med skotten)
En duktig spårhund som bitvis får svårt, men löser det mesta i gott samarbete med sin förare.

Jag förstår dig till fullo! Det är så jäkla surt när man i stort sett enbart är där för att plocka hem första priset:)

Nästa gång kommer det gå utmärkt!

Puttar upp tråden lite, eller alla har vinterpaus?

*skrytvarning*
Jag la ett spår i morse, ingen koll alls på hur långt det var, men det gick åt väldigt lite blod (1dl, som jag spätt ut lite) eftersom jag hade glömt min vanliga flaska och fick göra hål i ett vanligt lock. Iaf, spåret fick ligga tills precis innan det blev mörkt, vilket inte blev mycket mer än 6 timmar. Det låg snö på vissa ställen, jag såg rådjur 3 gånger när jag la det - kort sagt utmärkt för en liten skit som behövde jobba ordentligt:)

Vi gick det nyss, det gick så jäkla bra! Jag borde ha börjat med sele för längesen, hon spårar mycket bättre med sele, ostört. Inga tapp, synade min idiotvinkel direkt, struntade i båda bloduppehållen och trots att jag lagt spåret i enbart viltväxlar så stördes hon inte. När vi hittade klöven kollade jag på mobilen (runtastic som mäter sträckan) och spåret var precis över 1 km. Så jag är nöjd, 1 km långt spår på 1 dl blod med massa svårigheter, lysande!!:D

Härligt!

Vi har vinterpaus, för mkt snö. Trist, för jag vill testaed valpen också (fast det blir nog bruksspår).

Vad roligt! Avis jag blir på er som har "snö på vissa ställen". Vi har snö överallt!
Vi har inte spårat sen snön kom men skulle verkligen vilja komma igång igen.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama