Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

*KL*

Hur länge kan man blodet (älgblod) liggandes i frysen Utan att det blir dåligt? På ett ungefär.

Fick hur mkt älgblod och klövar som helst när älgjakten drog igång, och eftersom det inte går åt speciellt mycket vid varje spår så är jag lite fundersam på hur länge man kan ha det liggandes.

Perfekt för jag har 3 ½ st 1,5 liters petflaskor med blod och det känns som att det kommer ta sitt lilla tag att göra slut på dem :D

Jag hade nog tinat flaskorna och fryst om dem i små flaskor med 2-3 dl i varje, annars blir det svårt att hantera vilket fall som.

Det ska jag ta och göra, som det är nu så tinar man ju upp, häller över i en mindre flaska, häver in resten i frysen och sen upprepas proceduren nästa gång vi ska ut.

Har inte skrivit här sedan tråden startades men hoppar in igen.

Hade tänkt ta championatet på min tant under 2012, men hann inte med när annat kom i vägen. Vi gick ett fint öppen klass-spår på höstkanten, men tyvärr tappade hon sig bort sig i återgången. Domaren hade lagt den upp mot en grusväg och vänt tillbaka precis innan. Hunden var övertygad om att vi skulle upp på vägen och gå längs den, så det blev en 3a på pappret. Spåret i övrigt gick kanon, och jag är fortfarande glad flera månader efteråt för att vi fick så mycket beröm och tips av domaren. Han ringde för ett tag sedan och berättade att protokollet försvunnit så att den retliga 3an inte kommer synas på hunddata, inte mig emot ;)

Jag lade lite spår i helgen och gjorde ett till min galgo. Han har aldrig spårat innan men var jätteduktig! Nu funderar jag på vad för utrustning jag ska satsa på till honom?
Har alltid spårat i sele, men funderar på om spårhalsband kanske vore något?
Har fått förklarat att halsbandet hjälper dem att sänka huvudet, men det kanske inte stämmer?

kl

Åh vad jag är sugen på att spåra med min brutta! Jag vill så hemskt gärna starta anlagsprovet nu nu nu, men den där förbaskade snön....kommer få vänta ända tills april annars då vi ska sista vändan till Tyskland i slutet på januari.
Har massa klövar liggandes i frysen som bara väntar på att få användas.

Nu har vi gått årets första spår! Som jag har väntat på att det ska bli barmark.

La ett spår med väldigt utspätt nötblod som var cirka 450-500 meter långt (mätte med appen RunKeeper).
Sex stycken 90 graders vinklar relativt tätt emellan (var jobbig terräng med typ stora berg i vägen så ibland var det oundvikligt med vinkel) samt två bloduppehåll på cirka 15 meter.
Dessutom råkade jag ovetandes lägga spåret så att det korsade min väns nylagda spår...

Trots detta och faktumet att vi haft spårpaus sedan i september, tog Dahlia det jättefint och bara någon enstaka gång som fick jag rätta henne. Svansen gick som sjutton när hon var framme vid klöven och hon bar den hem genom skogen och hela resten av vägen, sötnosen :)

Ska gå ett spår för instruktör nästa fredag och sen tror jag faktiskt att vi ska boka in ett anlagsprov :D

knapp
Nu kan vi vara med här, hehe.
Vi var på viltspårkurs igår och fick gå vårt allra första viltspår. Sjukt kul och vovve fick mycket beröm. :D
Blev peppad att starta anlagsklassen idag och gjorde det, och vovve blev godkänd!! Så jäkla glad! Så nu måste vi ju träna så vi vågar starta öppen klass, nu vill jag ju såklart försöka mig på att han ska bli champion! :bump:

Hur går det för er "viltspårare"?
Vi har inte spårat något mer för mitt knä har pajjat. Men har sett att hundklubben har viltspårträning varje vecka så funderar på att börja fara på den :)

Jag och Malibu_Stacy körde lite viltspår i helgen när vi var på landet. Min Nova är ju redan klar men får köra lite iaf, nu var det första spåret efter hennes mamma ledighet och det gick väl sådär men jag tror mer det berodde på miss från spårläggaren med att lägga sitt eget spår för nära. Tempot var som vanligt högt och hunden glad. Fram till klöven kom vi iaf!
Våran lilla D tränar för öppenklass eftersom anlagsprovet är klarat :banana: Hon är betydligt mer spårnoga och har ett bättre tempo än sin galna mamma. Förutom ett tapp i början så gick det jätte bra! Nu bara leta upp en domare och testa att tävla öppen med henne :)

Kul! Jag har aldrig lagt spår själv men måste nog prova att göra det så vi får träna lite. Skulle vara kul att starta en öppen klass i år iallafall!

Min lilla fjant klarade anlagsklass och sen ett öppenspår med bravur! Men sen började hon löpa och vi fick pausa och sen har vi liksom inte kommit igång igen... Jag hade tänkt att vi skulle bli klara innan midsommar med championatet, men sen har vi inte fått tag på domaren och lite annat sånt. Men förhoppningsvis är hon klar champion innan sommaren är slut:)

Det klarar ni säkert utan problem!
Hur är det med att få tag i domare där ni bor?
Jag har en som alltid ställer upp i stort sett och ofta med kort varsel men i övrigt är det ganska så svårt att hitta någon domare.

Det finns en hel hög, men mannen jag alltid gick för innan har slutat, så då har jag haft lite svårt att hitta någon jag gillar. Men så hittade jag två oerhört sympatiska kvinnor som jag verkligen gillade att gå spår för så jag vill gärna gå resterande för dem:) de la lite knepiga spår, med mycket tanke bakom och min hund tyckte verkligen det var superspännande. Vi gick ett tredje spår för dem dag 3 också, men då var Lillan så trött (kennelläger) och hade lite för många tappter så jag tror det blev ett tredjepris den dagen.

Jag har en förkärlek för att gå för taxdomare, då kanske man får pussa lite på en tax efter spåret:angel:

Har nu avslutat viltspårskursen och är så taggad för anlagsklass:) Han är så himla duktig min krulltott. Det är verkligen det roligaste han vet (efter att simma). Så idag hoppas jag få tag på en domare jag fått rekomenderad:D

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama