Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Idag spårade Ilo med rådjursklöv istället för älg. 200m med 3timmars liggtid.
Jag trasslade till det en gång då jag tog fram för att filma och hade valpen i famnen samtidigt. Då vi slipper valpis ska vi lägga ett längre spår. Detta var dock det längsta han gått hittills. Vi har ju gått så försiktigt fram pga av osäkerhet och för att slippa misslyckas.

Lägger in en film så får ni ge bra och dålig respons, vi behöver alla tips vi kan få! :)

Han gick väldigt mycket sicksack över spåret denna gång, men direkt han tappade sprang han tillbaka till rätt spår igen.

http://www.youtube.com/watch?v=9HbFfy4j1fM&feature=youtu.be

Det känns som att det ska dofta mindre då man drar rådjursklöv än älgklöv, eftersom den väger så mycket mindre och inte skrapar mot marken på samma sätt.?

kl

Jippi! Idag klarade vi nästa öppenklassprov i viltspår med förstapris! :bump: Bara ett prov kvar nu så har vi championtiteln. :laugh:

Idag klarade hon upptaget mycket bättre. Inte alls nåt krångel i rutan utan hon gick rakt på spåret bara. Sen spårade hon SKITBRA, motiverad hela vägen och jobbade på i bra tempo.
Vid återgången fick hon det lite kämpigt. Återgången var precis vid svår terräng och dessutom terrängskifte. Det var en massa ris, sly, högt gräs, hon trasslade in sig i linan, satt fast, ringade och fastnade igen osv. Till och med jag fastnade en gång. :rofl: Men hela tiden hade hon bra driv och hon arbetade konstant och väldigt koncentrerat även fast hon stötte på motstånd. Ibland är det inte lätt att vara en liten och tung hund i skogen. :D Men det var kul att se hur kamphunden i henne kom fram när det började gå tungt. Det är nästan som att dom triggas av att få det svårt och jobbigt. Då gav hon verkligen ALLT.

När hon löst det så jobbade hon rakt på slutet bara. Gick kanon. Hon hade mycket större driv och intresse idag än vad hon haft tidigare så det var kul att se.

60234_10151068706753030_1031043136_n.jpg

Tack så mycket! :bow:
Jag har bestämt mig för att visa att dom små pansargrisarna är både mångsidiga och roliga att arbeta med. :D

KL

Nu har labben fått prova på viltspår för första gången, endast klöven och inget blod. Han tyckte det var jättespännande från början. Han är väldigt lugn i sig själv, men var tom tvungen att gnälla och pipa till medan jag gick iväg med skanken.
Han hade lite bråttom och vindade lite på slutet, men med träning tror jag det kommer gå bra. Ska skaffa en sele modell billig (eftersom han fortfarande växer) som han kan ha när vi kör viltspår.
Stackarn är helt slut nu :D

Lagotton körde på lite för fort som vanligt. Spåret var ett par hundra meter, men det var ganska nytt, tror att om det får ligga till sig lite så får hon nog jobba mer och får då ner tempot.

Sambon tyckte det var lika roligt som jag och hundarna, så nu har vi ett nytt gemensamt hundintresse!

Jag tränar också utan blod, så gör även dom jag spårar med. Mycket enklare så, plus att om hunden lärt sig att följa klöven så gör den det oavsett om där ligger blod i spåret eller ej. På min märks det aldrig av när det blir bloduppehåll i spåret under ett prov. Att det plötsligt försvinner är inget konstigt för henne.
Ska man träna för praktiskt eftersök kanske man tänker annorlunda. Men tränar man bara för aktiveringens skull och för att gå några spårprov går det lika bra att spåra utan. Jag introducerade min hund för blod en gång innan anlagstestet och sen har hon aldrig spårat med blod annat än vid provtillfällena. :)

Stort grattis till priset!!

Och nej, det är fördel att lägga med väldigt lite blod eller utan blod även om man tränar för praktiskt eftersök. Dock får man tänka lite annorlunda när man lägger de spåren, ett sånt spår drar man tex där det går mycket djur medans man kanske undviker det när man lägger vanliga viltspår för att inte förvilla för mycket. Där vi jagar går hjortarna i flockar på 50-200 djur, skadeskjuts ett djur kan det vara kilometerlånga spår med massor av annan vittring och ofta väldigt lite blod, det kräver sin hund:)

Tack alla! Jag är så stolt, glad och ja.. Det känns så underbart! Jag orkade inte ens spela cool när domaren meddelade att det blev ett 1:apris utan jag skuttade och tjoade och pussade min hund. :D :love:
Iofs visste jag väl egentligen att det hade gått vägen då hon spenderade ca 10 sekunder i rutan innan hon tagit upp spåret, var helt oberörd av skottet och hon hittade klöven. Men man vågar ändå inte jubla innan man fått domarens omdöme. :D

*kl*

Blev hänvisad hit så jag hoppas ni kan hjälpa mig med idéer. :)

Jag behöver lite tips och idéer ang viltspår. Jag och hunden håller precis på och lär oss att spåra och vi tycker det är skitkul!!

Hittills har vi lagt bruksspår endast och som jag lagt ut. Och det går klockrent och han tycker det är superroligt. Men jag kommer att lägga bruksspåret på hyllan då han hatar tävlingslydnad och det går inte att få honom att apportera annat än bollar och pinnar, och han vägrar hoppa. Han är lite av en surknul Han har väldigt lite driv i sig och det lilla jag kan hitta som han tycker är roligt vill jag verkligen hålla hårt i!
Han tycker att livet går ut på att vara stallhund, valla lite hästar, springa med på ridturer och sen är han nöjd. Han vill inte hålla på med massa ''larv''. Men, spårandet verkligen älskar han genuint. Så jag tänkte försöka utveckla det.

Såå.. Valet föll ganska naturligt på viltspår då bruksspåret inte kommer att funka med de andra grenarna man måste genomgå. Hittills har jag lagt bruksspår för att gör intressekoll och bara se om han ens vill spåra. Som föremål har jag lagt hans favvobollar och han blir heeeeeelt överlycklig när han hittar dem. Har aldrig sett han så glad och nöjd med sin uppgift.

Så nu till viltspåret då som jag är supertaggad att sätta igång med. Blod är inköpt och han har fått bekanta sig med det. Han slickade i sig det på en gång och var väldigt sugen på det. Inte de minsta bekymrad.
Men den där jäkla klöven.. Han bryr sig inte ett skvatt om den. Det är som att den inte finns. Och så har det alltid varit. Alla i min närhet jagar så jag har tillgång till massvis av ben och han har aldrig brytt sig om klövarna. Men märgben och sådant om jag själv sågar upp från älg ligger han och tuggar på timvis. Jag smetade till och med blod på köven och han slickade av allt blod men sket i klöven sen. Gick och la sig och tuggade på sitt halvår gamla märgben under bordet

Så hur går man vidare nu? Jag vill ju att han ska bli överlycklig när han kommer till spårslutet så han fortsätter tycka det är lika roligt och ger allt han har. Jag tror att hittar han bara en tråkig jäkla klöv i slutet istället för sina bollar så kommer han inte tycka att det är värt slitet. Det blir som ingen belöning.

Jag funderar på att försöka att få han att markera klöven med hjälp av klicker och att han får bollen när han markerar klöven. Det är det enda jag kan komma på för att få han att ens tycka klöven är värd mödan.

Vad har ni för tips och idéer? Alla kurser är tyvärr slut här för i år men jag har en del bekanta som spårar, både jägare, poliser (hundförare) och bruksspårare som jag kan prata lite med men ingen vet riktigt vad jag ska göra. De har som inte varit med om att klövarna är ointressanta.

Min tycker inte heller att klöven är intressant och hon är champion ändå. ;) För henne är spåret i sig så motiverande att hon behåller intresset ändå. Dom måste inte gladeligen kasta sig över klöven, så länge dom hittar den. Jag belönar min hund med godis från fickan när hon hittat klöven. Sen gillar hon att jaga efter den om jag kastar den så jag brukar leka lite med klöven om hon är sugen. Annars får jag vackert bära tillbaka den själv. :D
Så jag tycker helt klart att du ska lära hunden att när hunden hittar klöven får den bollen/leksaken/godiset han vill ha. Inte ens på provet bryr dom sig om du vill belöna din hund med godis/leksak när det är slut. :)
Sen är det jättebra att hunden är intresserad av blodet, men var sparsam med det och kom ihåg att spårproven innehåller bloduppehåll. Jag har alltid tränat utan blod och bara introducerat henne för blodet just innan hon skulle gå sitt första spårprov. I övrigt har hon bara spårat med blod i spåret vid provtillfällena och domarna har varit imponerade just över det faktum att det aldrig synts på henne när det är bloduppehåll i spåret.

Lycka till med träningen. Det är jättekul med viltspår! :laugh:

Tack så mycket för svar och grattis!!

Men hur går du till väga då när du spårar utan blod? Drar du bara klöven i backen som vanligt? Hur beter sig ett sådant spår till skillnad från ett blodat spår når det haft sin liggtid? Klövarna du använder, fryser du dem emellan spåren och hur ofta byter du klövar? Tänkte om det var viktigare med färska klövar med mycket lukt om man kör utan blod. Hur mycket doft i spåret ger klöven till skillnad från blodet? :)

Jag är sjukt pepp så jag hoppas att vi ska klara det!

En fundering. Jag vill ju fortsätta spåra nu innan vintern men vet inte hur lång tid det kommer att ta för att få honom att koppla klöven till jäääätteroligt så jag vågar lägga spår med den utan att han tappar intresse (det kan ju gå hur bra som helst med, måste ju prova), så är det big no no att lägga spåret som jag ska med eller utan blod, och sen tillsammans med klöven (eller utan klöven) lägga hans boll i spårslutet? Kommer det blir svårt att lära in klöven sen om jag använder bollen i början?

Lägg ett spår med både klöv och blod redan från början! Det är vanligt att hundarna inte är intresserade av klöven men oftast så får de upp intresset efter några gånger! I början gav jag godis och mycket beröm på slutet, samt började leka med klöven. Hon tyckte ändå inte att den var rolig.

Men nu, efter typ 8 spår blir hon jätteglad när hon hittar den och vill leka och gnaga och bära hem klöven!

Börja med boll+klöv några gånger och sen bara klöv. Sen behöver de inte vara så intresserade av klöven heller, det viktigaste är att de på något sätt markerar spårslutet bara och inte fortsätter spåra.

Bara för att de inte visar intresse för klöven behöver inte betyda att de inte spårar klöven! Så jag anser inte att man ska strunta i blodet. Bloduppehållet verkar det sällan bli problem med. Så kör på med ett riktigt spår!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama