80 meter är på tok för kort spår! Så korta lägger jag inte ens till valpar, minimum 150meter. Annars hinner inte hunde komma igång innan de är färdiga.
På hundar som är för heta rekommenderar jag att låta spåret ligga längre, det blir då svårare eftersom hunden måste koncentrera sig mer och spårar närmare spåkärnan.
Om jag var du skulle jag lägga ett spår på minst 300meter (eftersom ni spårat förut) och sedan låta det ligga minst 3 timmar. Jag kan nästan lova dig att du kommer få en säkrare och lugnare hund, iaf efter en bit.
Stannar hunden och tittar på dig titta absolut inte tillbaka. Detta oavsett om den tittar för att den tycker du bromsar eller för att den tappat spåret. Man vill att hunden självständigt ska lösa uppgiften. Har du sele eller halsband? Kanske blir inte hunden lika störd av att du går bakom och håller emot om du har sele på. Jag har från första gången fått hålla i min yngsta, och måste fortfraande det oavsett. Och allra hetast är hon såklart i början av spåret.
Ang vända eller inte om mamn märker att hunden bakspårar så skulle jag låta den göra det ett par meter men inte någon längre sträcka. Likaså om den går på annat vilts spår, då blir det ett NEJ, och påvisande på spåret igen.
Innan jag startade anlagsprovet med mina 2 hade jag gått 3 stycken träningsspår totalt, de klarade båda anlagsprovet galant! Och sen gjorde jag ett öppet spår träning och sedan startade jag tre tävlingar till championatet var klart. Med detta vill jag säga att man inte ska knöla till det och träna, träna, träna innan man tävlar om man har en hund som fungerar bra.
Var bor du någonstans?