Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Grattis!! Då är det bara 2 kvar!

Tack så mycket! :laugh: känns helt overkligt att vi äntligen kommit igång och börjat tävla. :love: Få kvitton för all träning man lägger ner.
Så nu är det 1,5 vecka kvar till nästa öppenklassprov. Får hålla tummarna att hon fortsätter spåra lika bra. :laugh:

Idag gick Ilo sitt första spår! Han var superduktig! Hittade starten på spåret innan jag ens han visa honom, och började spåra direkt, raka vägen fram till klöven.

Klöven bar han hela vägen tillbaka och lät valpis få veta att här kommer man inte nära. Väldigt nöjd över den funna klöven! :D

img_0275_504f0b91e087c361906a0da1.jpg

Jag och Ilo som har fått upp smaken för viltspår, och så dör tråden :eek:

Nu har vi lagt vårat andra spår, lite längre med en sväng, Ilo spårade lika säkert denna gång.

Hur hade ni lagt nästa? Lite svårare? Det är inte en tvekan på honom nu. Han söker sig till och med till början av spåret själv utan att jag visar honom.

Låta det ligga längre och göra ett längre spår! Lite svårare mark också, snårigt, höga buskar, lite kärr, en bit på en äng/åker etc :)

Vi håller på med viltspår. Har en keeshondhane på 3 år som har godkänt anlagsprov. Tyvärr hinner jag inte lägga spår så ofta, då vi gör mycket annat. Men för några timmar sen la jag ett som ska få ligga tills imorgon. Tanken är att försöka ta ett första pris i öppen klass nu i höst

Kul, har du lagt ett öppen klass-spår tills imorrn? :)

Jag ska lägga spår till bästa kompisen till dahlia, lilla rebus, på söndag. Han är en 7,5 månaders dvärgschnauzerhane som aldrig gått spår förut så det ska bli kul att se hur han tar det :D Planen är att lägga ca 50-100 meter rakt med blod i vartannat steg, liggtid 1-2 timmar. Borde vara lagom, ofta lägger man ju alldeles för enkla spår.

Ska försöka hinna med att lägga ett anlagsspår till dahlia också i helgen.

Nu har vi lagt ett nytt spår, ska ut om en timme. Min kompis drog spåret så jag vet inte hur det går. Men det var två vinklar på det, en åt höger och en åt vänster. Spåret är cirka 80m. Hoppas på goda resultat denna gång med! :D

Vi låter det bara ligga lite över en timme eftersom det blir lite svårare då? Visst är det ju längre det ligger desto lättare blir det för hunden?

På måndag får vi rådjursklövar! :bow:

Hur får ni tag på viltblod?

Min träning har vilat denna vecka då jag varit borta och jobbat. Jobbar nästan 100 mil hemifrån så det är svårt att få till hundträning då. ;):D

Men på måndag tänkte jag lägga ett motivationsspår till henne. Jag tar rutan från öppenklassprovet och sen lägger jag nog bara ett 200 meter spår. Det är rutan mer än spåret vi behöver träna på då det tog onödig tid i rutan på förra provet. När hon väl plockat upp spåret vill jag bara att hon ska ha ett enkelt arbete för att hitta klöven. På förra öppenklassprovet var hon mer intresserad av att skanna av vart han gått när han snitslade rutan än att spåra klöven. När hon gått hela varvet runt tog hon upp spåret. :rofl: Jag måste ha den enda hunden i världshistorien som har större motivation att spåra människor än att spåra vilt. :p
Så fort jag har championatet kommer jag att lägga satsningen på bruksspår istället då hon tycker det är roligare. Anledningen att vi började med viltspåret var egentligen att jag inte haft rätt motivation i henne i lydnaden så att tävla bruksspår kändes mer avlägset. Sen nu när jag lärt känna min hund inser jag att henne dåliga motivation i lydnaden nog handlade mer om skendräktighet än ovilja till lydnadsträning. :rofl: Men då hade vi redan börjat träna viltspår och har man börjat kan man lika gärna fixa championatet.
På onsdag går vi nästa öppenklassprov, så hoppas jag att det ska gå vägen den gången också. Målet är ju championatet innan vintern så då får man ligga i. :D

Nej! Ju längre det ligger desto svårare blir det! Spårkärnan blir mindre och hunden måste spåra betydligt noggrannare ju längre liggtidspåret har. Så låt det gärna ligga minst två timmar och kör på lite längre spår än bara 80 meter om det går bra. Två vinklar på 80 meter blir lite tätt inpå tycker jag. Anlagsprovet är ju på hela 600 meter med 4 vinklar där varje vinkel har minst 50 meter emellan.

Dessutom läste jag nånstans att man antingen ska låta det ligga under 30 min eller 2 timmar och mer. Allt emellan 30 min-2 timmar var dåligt, varför kommer jag tyvärr inte ihåg. Någon som vet?

Nej! Ju längre det ligger desto svårare blir det! Spårkärnan blir mindre och hunden måste spåra betydligt noggrannare ju längre liggtidspåret har. Så låt det gärna ligga minst två timmar och kör på lite längre spår än bara 80 meter om det går bra. Två vinklar på 80 meter blir lite tätt inpå tycker jag. Anlagsprovet är ju på hela 600 meter med 4 vinklar där varje vinkel har minst 50 meter emellan.

Dessutom läste jag nånstans att man antingen ska låta det ligga under 30 min eller 2 timmar och mer. Allt emellan 30 min-2 timmar var dåligt, varför kommer jag tyvärr inte ihåg. Någon som vet?

hum, här får jag höra motsattsen.

Själv är jag blank, det är så nytt för både mig och vovve! :)

Ja han tappade bort spåret på andra vinkeln så det kanske låg lite för tätt, ska lägga in en film då han spårar. Så får ni ge lite respons :angel: tål att nämnas att spårlinan gått sönder så han har lite kort lina på filmen. Ska införskappa en ny spårlina. :)

som det är nu stressar jag efter min vovve då han spårar därför att han är lite känslig då man bromsar honom, då tittar han bak och ser oförstående ut på mig. Men eftersom så ska vi sakta ner tempot. :) Nu vill jag att han ska ha kul och driv att spåra!

Lägger snart in filmen

btw, om hunden tappar spåret och börjar spåra tillbaka åt det hållet vi kom från, följer ni med eller stoppar ni? Han gjorde nämligen detta, men hittade dock tillbaka efter en stund. Det kommer synas i filmen :)

kl

Idag började Billy på fortsättningskurs.
Han är så jäkla duktig, bäst i klassen och alldeles underbar :D :angel:

Spåret var nog typiskt öppen klass, snårig skog, 17 timmars liggtid (längsta tiden hittills för Billy).

Han gjorde ett skitbra jobb! En oturlig tabbe från min sida var att släppa spårlinan (vi var på varsin sida av ett träd) medan han galopperade (!) i väg i spåret, precis innan återgången. Jag hann givetvis inte i kapp, så det blev en liten detour. När vi väl var tillbaks vad det superspårande utan minsta tveksamhet resten av vägen. Han är verkligen GRYMT duktig! :love:

Men det säger säg ju självt att det blir svårare ju längre det ligger? Doften försvinner ju ju längre det ligger. Det doftar ju som starkast när det är alldeles nylagt, just eftersom en del av doften inte hunnit påverkas av väder, vind och underlag.
Tex har man ju i anlagsprovet bara en liggtid på 2-5 timmar medan man i den svårare klassen, öppen klassen, har liggtid på 12-24 timmar.

80 meter är på tok för kort spår! Så korta lägger jag inte ens till valpar, minimum 150meter. Annars hinner inte hunde komma igång innan de är färdiga.

På hundar som är för heta rekommenderar jag att låta spåret ligga längre, det blir då svårare eftersom hunden måste koncentrera sig mer och spårar närmare spåkärnan.
Om jag var du skulle jag lägga ett spår på minst 300meter (eftersom ni spårat förut) och sedan låta det ligga minst 3 timmar. Jag kan nästan lova dig att du kommer få en säkrare och lugnare hund, iaf efter en bit.

Stannar hunden och tittar på dig titta absolut inte tillbaka. Detta oavsett om den tittar för att den tycker du bromsar eller för att den tappat spåret. Man vill att hunden självständigt ska lösa uppgiften. Har du sele eller halsband? Kanske blir inte hunden lika störd av att du går bakom och håller emot om du har sele på. Jag har från första gången fått hålla i min yngsta, och måste fortfraande det oavsett. Och allra hetast är hon såklart i början av spåret.

Ang vända eller inte om mamn märker att hunden bakspårar så skulle jag låta den göra det ett par meter men inte någon längre sträcka. Likaså om den går på annat vilts spår, då blir det ett NEJ, och påvisande på spåret igen.

Innan jag startade anlagsprovet med mina 2 hade jag gått 3 stycken träningsspår totalt, de klarade båda anlagsprovet galant! Och sen gjorde jag ett öppet spår träning och sedan startade jag tre tävlingar till championatet var klart. Med detta vill jag säga att man inte ska knöla till det och träna, träna, träna innan man tävlar om man har en hund som fungerar bra.
Var bor du någonstans?

KL

Imorgon ska vi ut och spåra med hundarna. Lagotton har gjort det förut och tycker det är jätteskoj. Hon är lite väl ivrig bara. Tror jag lagt lite för korta spår, ska bli lite längre imorgon med ett par vinklar tänkte jag.

För labben blir det första gången. Ska bli spännande och se hur han sköter sig.

80 meter är på tok för kort spår! Så korta lägger jag inte ens till valpar, minimum 150meter. Annars hinner inte hunde komma igång innan de är färdiga.

På hundar som är för heta rekommenderar jag att låta spåret ligga längre, det blir då svårare eftersom hunden måste koncentrera sig mer och spårar närmare spåkärnan.
Om jag var du skulle jag lägga ett spår på minst 300meter (eftersom ni spårat förut) och sedan låta det ligga minst 3 timmar. Jag kan nästan lova dig att du kommer få en säkrare och lugnare hund, iaf efter en bit.

Stannar hunden och tittar på dig titta absolut inte tillbaka. Detta oavsett om den tittar för att den tycker du bromsar eller för att den tappat spåret. Man vill att hunden självständigt ska lösa uppgiften. Har du sele eller halsband? Kanske blir inte hunden lika störd av att du går bakom och håller emot om du har sele på. Jag har från första gången fått hålla i min yngsta, och måste fortfraande det oavsett. Och allra hetast är hon såklart i början av spåret.

Ang vända eller inte om mamn märker att hunden bakspårar så skulle jag låta den göra det ett par meter men inte någon längre sträcka. Likaså om den går på annat vilts spår, då blir det ett NEJ, och påvisande på spåret igen.

Innan jag startade anlagsprovet med mina 2 hade jag gått 3 stycken träningsspår totalt, de klarade båda anlagsprovet galant! Och sen gjorde jag ett öppet spår träning och sedan startade jag tre tävlingar till championatet var klart. Med detta vill jag säga att man inte ska knöla till det och träna, träna, träna innan man tävlar om man har en hund som fungerar bra.
Var bor du någonstans?

Eftersom det är nytt för både mig och hunden så gör jag det väldigt enkelt för att lyckas. Sen vet jag inte så bra själv vad bra liggtider och sträckor är :)

Min kille har ganska bråttom då vi spårar. Vi får pröva lägga längre och låta det ligga längre på tisdag. :) Tycker du det ska vara någon vinkel?

Jag har sele på min hund, han är van att dra så han vågar ju dra, men då jag går på marken och inte sitter på cykel eller skidor så blir han lite osäker då det tar emot.

Jag tränar nu mest för att hunden ska få jobba och jag lära mig, och att ha något att varva agillityn med :) Men vi ska absolut våga oss på att tävla i spår!

Jag håller till i Umeå.

Men det säger säg ju självt att det blir svårare ju längre det ligger? Doften försvinner ju ju längre det ligger. Det doftar ju som starkast när det är alldeles nylagt, just eftersom en del av doften inte hunnit påverkas av väder, vind och underlag.
Tex har man ju i anlagsprovet bara en liggtid på 2-5 timmar medan man i den svårare klassen, öppen klassen, har liggtid på 12-24 timmar.

Ja jag tyckte också det var rimligare. Därför jag ställde frågan :)

KL.
La ett spår igårkväll som kommer ha legat ca 16-17 timmar innan vi går det. Det är 600m långt lagt med 2 dl blod med flera vinklar, olika skarpa.
Det är hennes första längre spår och det med absolut längst liggtid hittills så vi får se hur det går :)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama