Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Nu har jag lagt sista spåret innan det är dags för prov. Igår la jag ut ett 600 meter spår med blod för första gången, liggtid 2 timmar. Precis som jag anade med min hund gjorde blodet varken till eller från, hon spårade lika bra som alltid. Möjligtvis att man såg på henne att spåret blev lite "bredare" och hon kunde stundtals gå 2 meter från själva spårkärnan. Men hon tog alla 4 vinklar och hittade klöven så det är ändå klart godkänt. Hur mycket blod året på ett prov? Jag använde 1 dl i hennes spår och droppade med 5-10 meters mellanrum ungefär.
Märktes att hon var väldigt trött dock. Hade varit på utställning, gått MH och varit ute och sprungit med hundkompisarna i flera timmar dagen innan samt varit ute 3 timmar på morgonen innan vi spårade. Men nu får hon välförtjänt vilovecka så att hon är pigg och utvilad inför alla tävlingar nästa vecka. :)

Har en Cane corso valp som jag tänkt pröva viltspår med, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja? Har introducerat han för doft från rådjur (stort intresse från valpen!) Och har vildsvinsskinn ligger i frysboxen :D Har mkt möjligheter då min sambo jagar (Fick stor bock första premiärdagen! Och har goda vänner som jagar. Skulle vara roligt att iaf pröva å se varthän valpens intresse för oss :D
Behöver tips hur/vad när e bäst att börja? Alla tips e bra tips :)

Kl.

Min docka har blivit sjuk och fick nyligen svar på blodproverna, hon har fåt borelia:(.

Hoppas vet har rätt när han sa att hon kommer bli bra redan till älgjakten,
Hon är ju 9år så ingen unghund ju.

Någon med erfarenheter med borelia på hund? Har aldrig varit med om det själv, btukar dom bli helt återstälda?

Kram

På min började jag med att leka med klöven. Låta henne nosa, bekanta sig, tugga lite på den, kasta och kampa lite med den. Först göra klöven rolig så att hon får ett riktigt sug efter den.
Sen la jag ut första spåret med synretning. Hon fick se mig gå ut med klöven i skogen, ett vanligt rakt spår på ca 50 meter och sedan släppte jag på henne direkt och lät henne spåra upp den. Det var inga problem, så då började jag lägga som vanligt bara, utan synretning. Först raka spår, sen J formade spår, U formade och till sist med vinklar.

Jag körde all inlärning utan blod för att lära henne att gå på klöven. Helt enkelt för att jag inte kommer använda henne praktiskt utan bara gå prov. Jag vill att det ska vara svårare för henne på träning och att det på tävling sen när det kommer blod blir ännu enklare. Då blir det dessutom inga konstigheter på bloduppehållet.

Det var väl hur jag gjorde i korta lag. :)

Första gången jag la spår till min valp var hon 4 månader. La ett relativt rakt spår i skogen, blod varannat steg ungefär och sen klöven på slutet. Ca 30 meter långt och liggtid 10 min. Hon fick inte se på när jag la spåret.
Det klarade hon galant!

Är det någon som vet om de ändrat reglerna för anlagsprovet?
Har hört att det nu ska vara utan vinklar och mer slingrigt för mer efterlikna djurets väg (de springer sällan i 90 graders vinklar) samt att det finns en markerad ruta som spårets start ligger i så att hunden måste spåra upp själva starten också.

Jag har inte kunnat hitta nått om detta på SKKs hemsida så det kanske inte stämmer.

Vi gjorde anlagsprov för någon månad sedan och hade inga 90-gradersvinklar, men helt klart vinklar och ganska tvära svängar.
Och det där med rutan stämmer, det är inga "uppspark" numera.

Jag har tänkt börja viltspåra med Ilo, 1år och 2 månaders border collie (oreggad).

Vi sitter bara och väntar på klövar och ska beställa lite grisblod :)

Fryst nötblod. Tinar och blandar ut med vatten?

Sprayplaska eller en petflaska med litet hål i då jag droppar ut det? Hur långt avstånd är vettigt att lägga första gången? Han är van vid sök och pyttelite personspår.

Jag blandar inte ut med vatten.
Använder vanlig petflaska (med "träningsflaskakork"), i början av spåret droppar jag varje steg, sedan vartannat och sedan ännu mindre.
Eller typ: Först "vid skottplatsen" skvätter jag blod på klöven (så att det hamnar lite på marken också), sedan en droppe varje steg, sedan en droppe vartannat, sedan ännu mindre och bara någon droppe här och där.

Lägg ungefär 50 meter första gången, och låt det ligga i ungefär en timme.

Hoppar in här:D

Oliver 6 år
Vi har gjort en del viltspår, har dock haft ett uppehåll sen förra året men i förrgår gjorde vi ett. Han tycker det är jättekul men tappar ibland spåret och far ut åt sidan.

Max 9 månader
Idag ska han få testa sitt första spår :) Har en känsla av att det kan vara fullt ös, medvetslös som gäller, vi får se :p Med honom har jag lite större planer, Oliver gör jag det bara för att det är kul, med Max (om han tycker det är kul såklart) är målet att klara ett anlagstest.

Det är fortfarande uppspark och markering av spårstart som gäller för anlagsklass. Jag har gått det nu i sommar med båda mina.

Däremot så är det ruta 25x25 m som gäller för öppen klass spåret utan uppspark. Hunden ska själv söka upp spåret och föraren vet inte åt vilket håll spåret går. Fast egentligen så kan man ju säga att spåret går aldrig bakåt åt det håll man gick fram till spårrutan ifrån.

Tillägg: Man använder 1/3 L blod till både anlags- och öppen klass spår.

Olika blod luktar olika:
Rådjursblod luktar sötast
Nötblod luktar inte lika sött
Grisblod luktar surt
Vissa (många) hundar tvekar på blod/klöv från vildsvin

Senast ändrad:

Om jag lägger spåret, hur kan jag vara säker på att hunden inte följer min doft då? Han är nämligen van att söka mig. Ska jag be någon annan lägga spåret åt mig? Spelar det någon roll om jag använder älgklöv eller hjort?

Min hund gick in i en period där hon började spåra mig så jag fick jobba på motivationen att det faktiskt är klöven vi letar efter. ;)
Enligt vissa hundar är det ingen skillnad alls mellan rådjur och älg, men min tyckte skillnaden var stor. Hon gick 600 meters spår efter rådjursklöv och släpade mig efter sig i linan, men sen när jag testade lägga spår med älg så vägrade hon ut i skogen. Haha. Så vi fick börja om från början där och i början så nästan smög hon ut i skogen och gick inte längre ut i linan än nån meter. Så då började jag om från början med älg, korta spår med mycket beröm och nu spårar hon även älg som en klocka.
Men det var helt klart nåt med älgen som hon inte gillade i början.

Jag tror jag låter någon annan lägga spåret åt mig då. :) eftersom jag och min kompis brukar spåra med våra hundar med "våra dofter" så är det nog stor risk att han tar min doft istället för bloddoften.

Har inte lagt spår sedan förra gången jag skrev i tråden men idag var det dags!

I regnet gick vi ut och la ett 350 meter långt spår med en liggetid på 6 timmar, ca 4 stycken 90 graders vinklar och en del snävare svängar över stock och sten och halvt genom ett kärr. Använde lite mindre blod än vanligt och endast snitslar i start och slut samt vid vinklarna. Fick alltså lita nästan helt på hennes förmåga!
Det gick faktiskt otroligt bra, hon spårade ganska säkert och var mycket duktig på att hitta tillbaka till spåret när hon tappade det vid en av vinklarna. En gång fick jag hjälpa henne tillbaka då hon antagligen gått på något sidospår (hade näsan i backen hela tiden, var säker på att jag inte gått spår där) men annars gick det bra för min lilla tjej!

Ska i alla fall försöka starta anlagstestet i vinter, beroende på om det ligger snö eller inte (hon blir 9 månader i mitten på november).

Beror på om det spelar någon roll villken klöve bu väljer, blandanat vad du använder hunden till annars (skulle tex inte använda något klövvilt till en stövare att spåra), vill du ha en eftersöks hund att spåra allt vilt med så borde den få testa det oxå, men vill du spåra för skoj skull med hunden spellar det ingen störe roll dock kan hundar riagera starkt på framföralt vildsvin och björn mm.

Kram

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama