Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Vid vilka situationer hjälper ni aktivt hunden att hitta tillbaka till spåret?

Spårar oftast utan snitslar, sätter jag någon så är det i vinklar eller andra svårigheter. Iom detta så hjälper jag Ebun väldigt sällan. Hon har betydligt mycket bättre koll på vart spåret går än vad jag har.
Skulle jag vid något enstaka tillfälle hjälpa henne är det vid uppenbara tappter eller störningar, då jag ser hon blir ofokuserad. Börjar med att stanna och vänta ut henne, kommer hon inte igång backar jag några steg. Går bakåt längs med spårlinan som är bakom mej, alltså exakt där jag gått tidigare för där åt någonstanns är spåret, utan att för den skull dra i linan och på så vis visa vägen. Försöker få slack lina innan jag börjar backa. Då brukar hon både komma på vad det var vi höll på med och dessutom hitta tillbaka där hon gick av spåret.

Till alla: Kul att det är så många som håller på med viltspår. Hoppas vi kan ha nytta av varandra och få mycket tips!

06-0254_Arthus_Wolfskammer.jpg

Snygg eftersökshund, i lagom storlek.

Jag snitslar aldrig annat än att jag brukar märka ut början och slut så att jag i alla fall ska ha koll på vart spåret börjar. Jag brukar dock memorera var jag lägger vinklarna så att jag ska ha koll.

En enda gång har jag varit med om att hon tappat spåret och då var jag själv också helt lost var det gick. Då började vi helt sonika om från början och då var det inga problem andra gången. :D

Jag tror att jag ska prova med det nästa gång; snitsel endast vid start och slut samt vid vinklar. Får se hur det går då :)

Hur långa spår lägger ni?

Har en eng springer spaniel som ja spårar med för skoj skull, men skulle vilja göra anlaget med han nu efter mycket motivation:)

Görinte som jag gjorde då jag var tonåring. Hade då en duktig jakthund som vi även använde till eftersök.
Plockade rådjursskanker från trafikdöda rådjur efter skolvägen, rullade in dem i staniol för senare bruk och därefter i en plstpåse med slutstationen frysen. Sedan åkte jag och luffade runt europa en månad o mossan skulle bjuda sina vänninor på mat.
.......det luktade ju inte speciellt gott i köket när min påse hade tinat upp tillräkligt.......

Försöker lägga minst 500m långa spår om det inte är någon särskild svårighet jag ska träna på eller prova för första gången. Då kan jag lägga ett kortare spår -200 till 300m -och då enbart sträckor och svårigheten.

kl
Ni som har hundar som spårar för att hitta klöven, alltså där klöven betyder allt, hur har era hundar reagerat då det gått ett riktigt eftersök? Alltså där klöven suttit fast på något;)
Hur har de sedan reagerat när de spårat klöv igen efter det? Blir klöven inte värd lika mycket efter det eller har de reagerat som tidigare (blivit överlyckliga när klöven hittas)?

Jag kan nästan garantera att hunden märker skillnad på ditt spår och ett eftersök. Många hundar saktar in i slutet och blir avvaktande när de närmar sig djuret och har redan räknat ut att det inte är en klöv i slutet;)

Jag lägger inte ut spåren själv. För att veta var spårstart är så markeras det med snitsel och även slutet markeras med snitsel. Samma sak när jag nu tränar inför öppenklassen, startrutan är snitslad och det är den även när man avlägger provet. Längden på spåren varierar från 250-700 meter bara för att hundarna inte ska lära sig att det är en viss längd på spåren alltid. Tiden varierar också. Nu denna helgen ska vi lägga spåren redan på fredag kväll för att spåra på lördag morgon. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad på sättet att spåra.

Ja, när du säger det så är det ju ganska självklart:o
Tänkte inte på det som man brukar säga;)

Ett vanligt träningsspår och/eller provspår består av följande dofter: Blodet, klöven, marken och människan som har lagt ut spåret. Vid ett skarpt eftersöksspår saknas en av dofterna = människans.

Jag har vid ett par tillfällen testat att lägga spår till den gamle i rät vinkel mot spår där det gått levande oskadat vilt för att se om han byter spår. Han bytte inte spår någon av gångerna utan fortsatte på det lagda med blodet.

Dessutom gjorde vi ett annat test en gång. Vi var en grupp som gick i bredd och drog vars en klöv. Det blev ett spår som var cirka 5-6 meter brett. Bakom oss gick en person i mitten och droppade blod. Efter cirka 100 meter svängde klövdragarna åt ena hållet, bloddropparen svängde åt det andra hållet. När vi släppte på hundarna på spåret så var frågan vad de skulle göra när de kom fram till svängen. Min gamle gick ut i kanterna av spåret och kollade av, sen gick han in i mitten och gick klockrent på blodspåret även när det svängde av. Ett par gånger gick han ut i kanterna igen för att kolla av och sen tillbaks in och spårade på blodet igen. Vissa hundar hade problem vid svängen, de ville fortsätta på klövspåret eller bara snurrade och visste inte var de skulle ta vägen.

Men om man ska prata prov, varför vill man att hunden ska spåra blodet istället för klöven? Det borde ju egentligen bara innebära att det blir svårare på prov i och med bloduppehållet.
Jag vill att min hund ska följa klöven. :)

Gällande spårlängd så brukar jag lägga 250-600 meter ungefär.

Jag förstod inte heller vad det där "testet" skulle vara bra för? Varför göra det så rörigt för hunden?
Ni hade alltså flera spår som startade parallellt men sedan delade sig, inte så konstigt att hundarna blir förvirrade. Och som sagt - varför skulle blodet vara mer rätt?

Jag förstod inte heller vad det där "testet" skulle vara bra för? Varför göra det så rörigt för hunden?
Ni hade alltså flera spår som startade parallellt men sedan delade sig, inte så konstigt att hundarna blir förvirrade. Och som sagt - varför skulle blodet vara mer rätt?

Ngt av det svåraste eftersök man kan göra är en inte alltför svårt skadad dovhjort som följer flocken.
5,6 ja kanske 12, 13 djur går ihop och mitt bland dem ett djur med förhöjd adrenalindoft + ett lätt blodspår.
Då vill det till att ha en hund som verkligen vet vad han gör.

Då är det ofta bättre att ta en macka + ett par koppar kaffe och snacka i ett par timmar. då går hjorten och lägger sig och separeras (förhoppningsvis) från flocken. Då kan man gå på, lungt o försiktigt...

Varför blodet ska vara mer rätt? detär ju det som skilljer ett oskadat djur från ett friskt.

Ja, men ett skadat djur kommer ju lukta vilt + blod, inte bara blod.

Går ett skadat blödande djur tillsammans med 4 friska ska hunden fixera sig på det skadade = blodet.

Sedan är det ju så att vi aldrig kan få fram den doften som ett skadat djur producerar.
det handlar om lukten av räddsla stress smärta och rörelsemönster som det djuret avger förutom blodet. Det är ju det som gör att predatorer så effektivt skiljer ut skadade djur från friska.

Det här lär sig en hund efter ett antal "skarpa" eftersök.

Går ett skadat blödande djur tillsammans med 4 friska ska hunden fixera sig på det skadade = blodet.

Sedan är det ju så att vi aldrig kan få fram den doften som ett skadat djur producerar.
det handlar om lukten av räddsla stress smärta och rörelsemönster som det djuret avger förutom blodet. Det är ju det som gör att predatorer så effektivt skiljer ut skadade djur från friska.

Det här lär sig en hund efter ett antal "skarpa" eftersök.

Men alltså - nu ställde jag frågan ang "testet" som dpmatte skrev om. Pratar vi ens om samma sak?

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur