Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Testet visade ju att hunden följde blodspåret, just så som den ska göra, inte andra spårlöpor:D

Fast det säger ju ändå inte så mycket. I många fall kan det ju gå många meter mellan blodfläckarna och hunden måste lära sig vilken hjort det är som blöder. Jag drar ofta spår med enbart klöv, det luktar ju mycket mindre än ett blodspår och är svårare för en erfaren hund.

Fast det säger ju ändå inte så mycket. I många fall kan det ju gå många meter mellan blodfläckarna och hunden måste lära sig vilken hjort det är som blöder. Jag drar ofta spår med enbart klöv, det luktar ju mycket mindre än ett blodspår och är svårare för en erfaren hund.

Naturligtvis blir det svårare utan blod.

i praktiken omöjligt att skillja påskjutet/trafikskadat djur från de övriga i en grupp. Mardrömmen är ju en hjort med avslagen käke. den han inte äta eller dricka men den kan utan problem följa gruppenngt dygn innan den separerar.

Jo, jag vet. Tyvärr relativt vanligt "hos oss" där övermodiga skyttar försöker sig på huvudskott... De brukar inte få komma tillbaka...

Förstår och håller med er i resonemanget kring skadat vilt som inte blöder särskilt mycket. Lägger själv spår med enbart droppar av blod i, kanske 10 totalt i hela spåret, med väldigt långa bloduppehåll i. Händer att jag lägger helt blodfria spår som träning.
Har fått lära mej att trafikskadat vilt väldigt ofta inte blöder alls efter ett antal meter (givetvis beroende på hur de är skadade) och hunden måste då lära sig gå på det skadade djurets doft (dofter som utsöndras vid stress) och dofterna som finns på marken där djuret sprungit/gått/legat, även urskilja om det skulle råka vara fler djur som gått där ungefär samtidigt, oskadade. Finns det då inget blod, vilket det förhållandevis ofta inte gör i ett eftersök är det ju en fördel om man tränat på det.

Tycker faktiskt det är lite konstigt att anlagstestet och öppen klasspåren innehåller så mycket blod som de gör.

dpmatte: Vi har gjort liknande test på kursen fast bara med 2 olika spår. De har både korsats och gått parallellt en längre sträcka. Då med två olika klövar och två olika blodsorter. Båda hundarna kollade av det andra spåret men fortsatte sedan på "sitt" spår utan problem. Tror hundar som är något sånär vana spårare kan lösa betydligt värre problem än vad vi ofta tror!

Jag hoppar in :)

Målet nu är anlagsprov nästa år. Har börjat nu i år, har en dvärgschnauzer på 3½ år som verkligen gått igång på att spåra, kul! :)

Jag har dock svårt att få spåren tillräckligt långa, nån mental spärr eller nåt :p

Slänger ur en fråga ifall nån i Linköping eller Stockholm vill lägga spår ihop?

Testet var givetvis inte för att röra till det för hundarna.

Om du tar ett verkligt eftersök så kan det gå till såhär:
En grupp rådjur springer över en väg. Det sista blir påkört och skadat = blöder. Gruppen fortsätter en bit tillsammans. Efter ett tag orkar det skadade rådjuret inte hänga med utan viker av och går och gömmer/lägger sig i ett buskage. När detta händer så vill man att eftersökshunden ska följa blodspåret för att hitta det skadade rådjuret eller hur? Det var det vi tränade på. Rådjur går nästan alltid i grupp med 2 eller fler djur, så detta är verklighet väldigt ofta för en eftersökshund.

Man vill att hunden ska spåra på blodet för att hitta det vilt som är skadat. Och även om det är bloduppehåll på ett anlagsprov/öppenklass prov så är det ju samma klöv som dras även under bloduppehållet. Som jag sagt tidigare så består ett lagt spår av 4 olika dofter: blod, klöv, mark och människa. Det är samma doft av klöv, mark och människa även under bloduppehållet som är relativt kort. Med vår näsa luktar alla klövar likadant, men hunden kan skilja på olika klövar. I princip ska 2 viltspår kunna korsa varandra utan att hunden ska byta spår om man har olika klövar och olika blod.

I öppenklass är även återgången utan blodning och där väljer vissa hundar att fortsätta ut i återgången, andra hundar väljer att följa blodet i vinkeln. Det har ingen betydelse vilket hunden gör, man får godkänt på provet i vilket fall som.

En hund som spårar enbart på klöven och är van vid det kan bli väldigt tveksam om det tillkommer blod i spåret.

Precis detta skrev jag precis i ett svar till någon annan. Klövar och blod från olika djur luktar i hundens nos olika. Därför brukar det inte vara problem för hunden att följa rätt spår även om det blivit korsat med ett annat.

Ang anlag/öppenklass: Bloddroppandet i de arrangerade proven har säkert fått en standard bara för att det ska vara lika förutsättningar för alla som går prov oavsett var och när. Samma sak när det gäller antal vinklar och längd på spåret. Sen blir det ju ändå skillnader eftersom skog och mark inte ser likadant ut överallt.

Har fått lära mej att trafikskadat vilt väldigt ofta inte blöder alls efter ett antal meter (givetvis beroende på hur de är skadade) och hunden måste då lära sig gå på det skadade djurets doft (dofter som utsöndras vid stress) och dofterna som finns på marken där djuret sprungit/gått/legat, även urskilja om det skulle råka vara fler djur som gått där ungefär samtidigt, oskadade. Finns det då inget blod, vilket det förhållandevis ofta inte gör i ett eftersök är det ju en fördel om man tränat på det.

Jag brukar börja släpa klöven en bit innan jag börjar droppa blod (beroende på utrymme, men runt 5-15 meter hittills). Nu för tiden är det ändå inget "uppspark", så det skadar inte.

kl

Har lagt ett spår nu ikväll som ska ligga till någon gång mitt på dagen imorgon. Blir alltså en liggtid på ungefär 18h. Har tidigare gått spår som legat i 12h men inte riktigt så länge som 18h så det ska bli intressant och se hur det går. Märker att hon kan ha svårare med upptaget ju längre liggtiden blir. Har dessutom satt upp en ruta så jag ska släppa på henne på ett regelrätt uppletande av spåret också.

Inte nog med de nyheterna och svårigeheterna blev spåret bra mycket längre än vad jag tänkt mej. Tänkte mej ett spår på 800-900m men det blev iaf 1200m. Hoppas hon har ork till det! Droppade förhållandevis mycket blod under spårets gång (ca 1dl)- för att hålla motivationen uppe hela spåret tänkte jag;)

Kommer med uppdatering imorgon när spåret är gått!

Spårar ni nåt i helgen?

Vi har varit ute och lagt viltspår till en hel grupp ikväll. De kommer att ligga cirka 15 timmar och ingen hund har gått spår med liggtid längre än 4-5 timmar innan. Ska bli spännande att se hur de klarar det. Vi börjar spåra vid halv 9 imorgon bitti. Det är inte världens bästa spårterräng = väldigt snårigt på vissa spår.

Spåren idag gick bra för de flesta. Ett par av klövarna hade "fått egna fötter", något rovdjur hade väl snott dem. 2 hundar reagerade på någonting och ville inte spåra alls. Båda mina gick bra, men den yngste tvärnitade ett par meter från spåret på ett ställe, han stod med svansen rakt upp och pälsen på hela ryggen rest 7-8 meter framför mig. Stirrade helt koncentrerat framåt. Han fick stå så ett par minuter, sen bad jag honom jobba och han fortsatte spåra rätt väg. Kanske låg det en räv eller ett vildsvin i buskarna någon meter längre fram. Det fanns både spår och legor efter olika slags djur längs spåret.

Det var helt ny spårmark både för oss och hundarna så vi gick in i lite allt möjligt när vi la ut spåren, bl a hallonsnår. Och i ett 1 meter högt hallonsnår ser man inte vart en liten dvärgpinscher tar vägen, men han gick rätt konstigt nog.

Påminner om senaste spåret jag gick med min. :D Det var spårkurs och jag tror att dom var 6 stycken som gick efter mig i spåret när jag började, dom ville helt enkelt se hur det såg ut när en staffe spårar eftersom att hon blivit så lovordad.
När vi passerat andra färska björnskiten så var vi bara 3 stycken kvar. :rofl:

Hunden spårade dock som en klocka. :bow:

Nu har jag för övrigt anlagsprovet inbokat om 2,5 vecka och om vi lyckas med det kommer vi att gå första öppenklassprovet 2 dagar senare (eller ett nytt anlagsprov om det skulle gå dåligt).

Spåret gick verkligen åt skogen för oss. Första missyckandet på evigheters evigheter.
Längden fick hon inte ens prova på för hon var verkligen ofokuserad redan från början. Påsläppet var väl egentligen det enda som funkade , hon hitta spåret :grin: Kom ca200m på spåret sen var det kört -eller egentligen kom hon aldrig riktigt igång utan efter 200m var hon så långt bort från spåret så jag gav upp. Gick tillbaka till bilen -in med hunden och hämta klöven själv.
Eftersom klöven är det bästa som finns för Ebun så tror jag nog hon fick en del att tänka på när hon inte hitta den.

Gör ett nytt försök imorrn fast kortar ner liggtiden något och hoppas på bättre resultat då!

Aningsfull: Då håller vi tummarna för att anlagsprovet blir lika klockrent.

Tant Agda: Finns det vildsvin där du spårar? Vet du hur Ebun reagerar på vildsvinsdoft? Vi misstänkte att det varit vildsvin strax innan vi kom till det spår som de 2 hundarna inte ville spåra. Den ena hunden lämnade inte matte, den andra virrade runt. Och jag misstänkte att det låg ett vildsvin i busken som min lille stod och glodde på med raggen rest och svansen rakt upp. Den gamle är jag väldigt försiktig med när det gäller vildsvin för han går fram och ruskar om skinnet eller klöven. Inga hämningar och rädslor där inte, och då kan det ju bli farligt för honom om det är ett levande.

Jo det finns vildsvin i den skogen, såg iofs inga nya bök i närheten.
Blir inte så värst orolig om det här händer egentligen, mest bara tråkigt. Har hänt ett par gånger tidigare att hon gått ut i skogen och glömt näsan i bilen eller nåt;) Gången efter har hon kommit ihåg den igen!
Hoppas på bättre resultat ikväll.

ÅÅh vi ska börja på en viltspårskurs nu om några veckor och det ska bli så himla kul!
Vi kör mkt personspår (IPOspår) vilket funkar klockrent så det ska bli riktigt intressant att testa även viltspår.

Är det något jag och Jaga fastnar för så är målet att få henne till viltspårschampion. :bump:

kl

Ikväll har Ebun gått ett riktigt eftersök för första gången.
En råbock påskjuten på ett kalhygge. Efter ca 50m alldeles utomordentligt spårarbete hittades bocken.
33236219.jpg

Hon visade mej blod ganska fort och jobbade sig vidare i spåret och visade mer blod under tiden. Efter ca 50m låg den där, gömd i en massa ormbunkar.
Ebun tyckte den var lite konstig först, men mest spännande.

Ett perfekt första spår, kunde inte vart bättre! Blod vid skottplatsen, kort spårande och död bock!

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur