Viltspårstråden!

Sv: Viltspårstråden!

Vi fick inte med oss kritiken hem på direkten, utan den kom idag på posten.
Är så himla stolt över min lilla sparv :D :love:

”Ladda gör ett spårarbete som inte finns ngt att anmärka på. Hon spårar lugnt och metodiskt under hela spåret. Löser vinklar och bloduppehåll med metodisk ringning. Spårningsförmågan är utmärkt och tempot är mkt lämpligt! Tiken är väl värd Godk. i anlagsklass.”

Tjo! Grattis! :)

Vi kör väl igång på söndagar när som helst med ÖKL-spår. Anlagsklassen gjorde Hatjö för ett par år sedan. :)

Jersyko: Ni är så välkomna så. Vi har hittills varit uppåt galltorp-hållet om du vet var det ligger? Du kan väl pm:a så kan vi se vidare när hur och var. :D

Tack!

Jag kommer inte kunna denna söndagen som kommer och inte heller nästa, men sen är vi på!
Vi kommer förmodligen kunna en del mitt i veckorna också om det skulle passa för någon :)

Roxer Galltorp har jag inte koll på men säkert sambon. I helgen kan jag inte, alla barn här hemma, vi ska flytta hundgårdar, röja på tomten, fixa med båten osv. Men nästa är jag "ledig".

AraSlei Jag kan i veckorna, lämnar barnen kl 8 och hämtar kl 16.

Ja men då är det ju så att jag är ledig en månad snart. :D Vi brukar köra fredagar också ibland när vi är lediga och har möjlighet, men nu när jag är ledig snart så är jag flexibel. :)

AraSlei: Jag är ledig månd-tors nästa vecka om du vill ses och köra lite apportering. Vi kan vara ute hos mig eller var vi nu känner för att vara. Jag är flexibel.

Jag sitter här och våndas över att jag kanske lagt ett för svårt spår åt min lilla docka idag,ska jag skippa det och ge mig iväg ut och hämta klöven själv?

Spåret börjar i skogen,går över landsvägen,ut på ett fält,genom en kossegård,ut på en myr över en bro och sen ut på ett hygge,tillbaka i skogen.
Det finns 4st 90 graders vinklar,varav 2 är oblodade sen ytterligare 2 vinklar,längden är ca 1km.

Lillan är snart 9 mån och detta är 5 spåret.

Hur lång är liggtiden? Behöver inte vara för svårt, men du får kanske ta lite pauser om du märker att hon blir trött. Är hon utvilad borde det inte vara några större problem kan jag tycka. Hur spårar hon vanligtvis?

Jag tänkte gå det här vid 17-tiden då har det legat 8 tim.
Hon är en lugn och mycket noga spårare,så den enda stressen är värsta bruks schäfer skriken :D i bilen innan start och selen är på.
Och tidgare spår som varit korta har inte varit lätta då dom gått över sten,under stock,genom buskar o ris och en o annan bäck. (det finns en anledning till att jag inte blir ombedd att vara spårläggare :crazy: :) )

Jag hade gått!
Jag la ett ca 600m långt spår till en hund som aldrig spårat i höstas, utan blod. Hann inte gå det utan de fick ligga i strax över 24 timmar.
Tog sen min 18 månaders som spårat en del på våren. Inga problem!

Vi gick det,men det var på gränsen,hon tappade en oblodad vinkel men gjorde en snygg ring och hittade det igen,sen tappade hon (och jag) en böj på slutet så vi genade till klöven (ca 20m innan klöven) men den tog hon ju på vittringen så det är godkänt i mina ögon,hade bambi legat där så hade hon ju hittat bambi.

gissaeftersoumlk_zps86e33a5c.jpg

Så ska vi se om jag får det att funka.Här är hon,skogens skräck,nej mattes gullegris.
OBS fågelhunds ståendet ......kanske ska byta klöv mot mås.

Senast ändrad:

Idag fixade Ladda hem ett förstapris i öppen klassen :bump: :bump:

Min duktiga lilla tjej! :love:
Får kritiken på posten den här gången också, men han tyckte att hon spårade väldigt väl och hade en känslig nos för att vara såpass ung som hon är. Han sa att han inte hade något direkt att anmärka på, så det får man väl se som en bra kritik :D

Grattis vad kul!!!

Själva har vi tappat bort en klöv i skogen "någon" :mad: gömde den medans jag vände ryggen till. Men med lite tur vet hon var den är och hittar den i morgon.

Om inte räven hinner före ;)

Mina hundar åt mat direkt från slakteriet när jag jobbade där. Och på en natt lyckades räven släpa bort 2 våmmar (12-15 kg st) och ett helt lungpaket (8-10 kg).

Sambon hade en grisklöv fast på ett fiskespö som han kastade med på tomten åt en valp. Ställde de sen vid ytterdörren och nästa morgon va både klöv och fiskespö borta!

Tack!!

Jag var skitnervös, hade jordens eftersvettningar när vi var klara :D

Det där är verkligen lätt hänt.. Du får hojta om du behöver fler, jag har ett gäng till i frysen… :D

Nämen va f-n,den rackarn tänkte jag inte på,vi har ju gott om dom oxå,kanske dags att lära lillan nattsök :D

Jaja,vi vet ju var det finns fler ;) gulliga,söta AraSlei :love:

Vi hade en som kom på dagen och snodde maten mitt framför näsan på hundarna i hundgården! Snacka om att de va livat här hemma då ;) Men fick ju hundgården väl testad de lyckades inte spränga den.

Idag kom Laddas finfina kritik från öppen klassen :love:

"Ung tik som genomför spårprovet i öppen klass utan problem. Spårar i lämpligt tempo, uppvisar metodiskt ringningsarbete i två av vinklarna. Skottprov utan anmärkning. Finner viltdelen direkt. Upplevs som en särdeles lovande spårhund."

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 127
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 961
Senast: Raderad medlem 19815
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama