Viltspår- klövar

Jenka

Trådstartare
Provade på viltspår för första gången härom veckan och det var ju hur kul som helst =) Vill kunna köra på egen hand också, blod vet jag hur jag får tag på men hur sjutton får jag tag på klövar? Känner ingen jägare...

Sv: Viltspår- klövar

Jag känner inte heller någon jägare men hittade ett jaktforum på nätet där jag skrev en tråd om att jag sökte klövar från rådjur eller älg. Fick svar från 4 st som bodde nära mig så jag fick mig både och.

Jag känner inte heller någon jägare men hittade ett jaktforum på nätet där jag skrev en tråd om att jag sökte klövar från rådjur eller älg. Fick svar från 4 st som bodde nära mig så jag fick mig både och.

Kan man inte ringa närmsta jägarklubb/lag och fråga? Finns det inget jägarförbund eller liknande.

Nån borde väl ha gått någon mer "officiell" väg?

Annars kanske man kan höra med sin närmsta SBK vart de skaffar grejjer inför kurserna.

Till TS: Vart får du tag på blodet?

Jodå det finns ett Jägarförbund, där ifrån går det att söka sig till de som är närmast. Eller oxå så frågar man grannarna där man bor om vilka som är med i jaktlaget som är närmast.

Jag skulle börja höra mig för omgående eftersom det är bockjakt nu i maj, och sedan ingen jakt förrens i augusti och behöver man inte klövarna själv eller vet någon som behöver så brukar man inte spara på dem.

Blod brukar man kunna beställa på den lokala matbutiken, vi har även tagit vid älgjakten och åkt och hämtat direkt när de har skjutit, men då är maken jägare själv även om han inte jagar älg, men känner hela jaktlaget utan och innan och kusinen är jaktledare och arbetskollega... Så då fick vi en hel hink och hade upp i små petflaskor och stoppade i frysen, sen var det bara att ta upp dem en och en och låta dem tina tills man skulle använda dem.

Ja det är skitskoj att gå dem med hunden, men fan vad tradigt det är att lägga spåren..GÄÄSP.

Haha, 1 + på den... Av den enkla anledningen har jag börjat med min egen variant personspår på gamla dar, plus att viltspår är ganska enkelt för min ena hund trots att de ligger 48 timmar, efter det har jag glömt var jag gick :P

Går du samma spår flera gånger?

Själv så lägger jag spår till unghunden o den "gamla" får gå samma efter. hur tråkigt som helst att lägga spår.

Ang klövar så kan man lägga ut en förfrågan på SSRKs sida.

Tack för svar!

Följdfråga; Vad brukar man få betala på ett ungefär?

Jag fick mina klövar gratis med motiveringen att de bara är skräp som de ändå skulle göra sig av med, dock var det en som hörde av sig som hade rådjursklövar som sålde för 25 kr/st.

Nä, jag går olika för att inte lära hunden att gå samma. Men jag kan ju definitivt lägga ett spår till båda mina, vindnos kan gå först och basset-look-a-liken sen.

ok,
ytterligare en dum fråga (nybörjare, som sagt...); kan man använda varje klöv flera gånger eller är den "förbrukad" när den väl är tinad och använd sas?

De går att använda flera gånger. Hur många beror lite på hur länge de ligger ute, de som ligger länge blir dålig fortare än de som ligger kortare stunder. Har en rådjursklöv som jag använt säkert 30-35 gånger. Då har liggtiden på spåren varit upp till 3 timmar/spår.

De gånger jag köpt har jag gett 10 kr klöven. Annars har jag fått dom.

Hur många gånger du kan använda en klöv beror på olika omständigheter. Hur länge den är upptinad samt hur varmt det är ute.

När den börjar lukta är det dax att slänga. Brukar använda mina max 5 gånger. Men som sagt det är ju individuellt.

Är det en mindre klöv typ rådjur, kan jag bara använda den en gång eftersom jycken äter upp den på två röda...:d En älgskånk räcker längre, vildsvin likaså, åtminstone en stor galtfot, men då är jag som jag skrev tidigare liiiite ängslig för det där med trikiner hos gris...
Älg är bäst om man har en stor, matglad hund! :) Jag slänger tillbaka den i frysen bara.

kl, till er alla 3:

Tack för bra svar! Äter upp dem lär han inte göra, är varken speciellt matglad eller föremålsintresserad (tyvärr) men när han väl testade att bära den sist så såg han väldigt stolt ut!

Har ingen koll men du har ingen retriever eller??

En retriever eller spaniel med för den delen får inte äta upp klöven efter jobb. Ett viltspår är ju tänkt för att kunna spåra skadeskjutna djur. då är det inte bra att dom går fram o snaskar på ett ben eller liknande när de hittat djuret.

Sen vet jag att massor spårar för aktivitets skull.

Min golden bär stolt sitt "byte" till bilen. (vilket den inte kunnat göra om det var ett eftersök) Min flatt tittar inte ens åt klöven utan vill spåra vidare.

Har ingen koll men du har ingen retriever eller??

En retriever eller spaniel med för den delen får inte äta upp klöven efter jobb. Ett viltspår är ju tänkt för att kunna spåra skadeskjutna djur. då är det inte bra att dom går fram o snaskar på ett ben eller liknande när de hittat djuret.

Sen vet jag att massor spårar för aktivitets skull.

Min golden bär stolt sitt "byte" till bilen. (vilket den inte kunnat göra om det var ett eftersök) Min flatt tittar inte ens åt klöven utan vill spåra vidare.

Nej nej, jag har ingen Retriever utan en Beauceron! Vi går Viltspårkurs just nu hos en Jaktklubb som sysslar väldigt mycket med Eftersök också, och dom säger inget om att han käkar upp klöven.
Efter vad jag förstått så används "icke jakthundar" som min t.ex. för att spåra upp det skadade djuret, medans man har en jakthund "bakom" som sedan släpps på djuret när man fått kontakt med det, för att antingen ställa eller, som dom säger, "dra ner" djuret tills skytten hinner fram för att avliva. Går man efter ett skadat djur med spårande hund i lina, hinner man inte alltid ikapp djuret, som håller sig undan hela tiden. Då behövs en jakthund som släpps lös i slutskedet och som sagt ställer eller drar ner djuret. Samtidigt är det bättre med en icke jakthund för själva spårandet. Enligt mina instruktörer, som själva är aktiva jägare och "eftersökare" (eller vad det nu kallas...!).

Efter vad jag förstått så används "icke jakthundar" som min t.ex. för att spåra upp det skadade djuret, medans man har en jakthund "bakom" som sedan släpps på djuret när man fått kontakt med det, för att antingen ställa eller, som dom säger, "dra ner" djuret tills skytten hinner fram för att avliva. Går man efter ett skadat djur med spårande hund i lina, hinner man inte alltid ikapp djuret, som håller sig undan hela tiden. Då behövs en jakthund som släpps lös i slutskedet och som sagt ställer eller drar ner djuret. Samtidigt är det bättre med en icke jakthund för själva spårandet. Enligt mina instruktörer, som själva är aktiva jägare och "eftersökare" (eller vad det nu kallas...!).

Sanning med modifikation.

På "mitt" gods kör vi med olika eftersöksteam som går på olika eftersök. Ofta vet man ju var träffen sitter och ungefär hur långt djuret har gått, magträff tex ger kanske inte alltid så mycket blod men generellt sett så ligger viltet i sårlega och man hinner avliva eller det är redan dött.
Vi benträff/ryggträff kan djuren springa långt, eller varför inte en käkträff (halvt omöjligt), då behövs explosiva hundar som man kan släppa i sluttampen. Ofta kan man då spåra i lina, långa sträckor som det då ofta är, och sedan släpper man den nerdragande hunden i slutet.

De flesta teamen hos oss består av labradorer. En av de mer spårnoga är wachtel/springer och det finns även en bayrare.

Sen är det ju inte heller ovanligt att det skadade djuret går tillbaka in i drevet och då blir nerdragen av en/flera av de drivande hundarna.

"Vi" avlivar ofta med revolver eller kniv eftersom det är stor risk att hundarna skadas annars.

En älgskånk räcker längre, vildsvin likaså, åtminstone en stor galtfot, men då är jag som jag skrev tidigare liiiite ängslig för det där med trikiner hos gris...
.

Tar de inte trikiner prov då? De grisar de har skjutit på våran jaktmark har visserligen inte varit så många än så länge men de har skickat in prover på varje djur. Så då känns det inte som något problem att använda klövarna heller, peppar peppar så har de ännu inte haft någon gris med trikiner!

Ja det är ju olika säkert i olika jaktlag vad men vill o inte vill. Jag vill i alla fall inte att mina retrievrar äter på klöven då jag även apporterar med dom. Har i tanken att får dom äta på klöven så kanske dom äter på änder harar duvor kråkor mm som vi använder när vi apporterar. DET vill jag absolut inte.

Man använder hunden olika.

Kom just på att min flatt faktiskt fick käka på klöven en gång. Jag fick för mej att då han var lite scary i spåret så kunde det botas med lite skanktugg. Kan ju berätta att det inte gjorde det utan resultatet blev en mkt dålig mage istället :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 552
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 245
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 655
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka