Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag känner inte heller någon jägare men hittade ett jaktforum på nätet där jag skrev en tråd om att jag sökte klövar från rådjur eller älg. Fick svar från 4 st som bodde nära mig så jag fick mig både och.
Har ingen koll men du har ingen retriever eller??
En retriever eller spaniel med för den delen får inte äta upp klöven efter jobb. Ett viltspår är ju tänkt för att kunna spåra skadeskjutna djur. då är det inte bra att dom går fram o snaskar på ett ben eller liknande när de hittat djuret.
Sen vet jag att massor spårar för aktivitets skull.
Min golden bär stolt sitt "byte" till bilen. (vilket den inte kunnat göra om det var ett eftersök) Min flatt tittar inte ens åt klöven utan vill spåra vidare.
Efter vad jag förstått så används "icke jakthundar" som min t.ex. för att spåra upp det skadade djuret, medans man har en jakthund "bakom" som sedan släpps på djuret när man fått kontakt med det, för att antingen ställa eller, som dom säger, "dra ner" djuret tills skytten hinner fram för att avliva. Går man efter ett skadat djur med spårande hund i lina, hinner man inte alltid ikapp djuret, som håller sig undan hela tiden. Då behövs en jakthund som släpps lös i slutskedet och som sagt ställer eller drar ner djuret. Samtidigt är det bättre med en icke jakthund för själva spårandet. Enligt mina instruktörer, som själva är aktiva jägare och "eftersökare" (eller vad det nu kallas...!).
En älgskånk räcker längre, vildsvin likaså, åtminstone en stor galtfot, men då är jag som jag skrev tidigare liiiite ängslig för det där med trikiner hos gris...
.