Viltspår- klövar

Sv: Viltspår- klövar

Svarar både dig och sign "hundar". :)

Tack för infot! Jag är ju verkligen inte rätt person att komma med upplysningar och åsikter i ämnet, eftersom jag är en knallgrön nybörjare utan nån annan "merit" än en ytterst spårglad och duktig hund!
Jag måste också säga, att ju mer jag lär mig i ämnet, desto "större" känns det hela. Eftersök är verkligen inte att en eftermiddag visa sin hund på en plats invid landsvägen där ett rådjur fått en smäll av en bil, spåra 200 meter in i skogen och sen hitta ett rådjur liggande i ett buskage... Det är SÅ oändligt mycket mer och jag tror det krävs JÄTTEmycket av både hund och förare för att med gott samvete kunna ställa upp som eftersöks"ekipage". De jag går kurs hos nu är otroligt erfarna och rutinerade och deras berättelser om många eftersök, får mig att känna mig otillräcklig som bara förnamn... Jag är stum av beundran!

Sv: Viltspår- klövar

Men det är ju jättekul att lära sig nya grejer och få känna att det finns så mycket kvar att hämta.

Det jag tycker är ganska kul, eftersom jag har bruksbiten också, är att många på BHK har hundar som de tycker är helt "slut" efter att ha gått ett 600-meters spår. Då har de liksom gjort dagens arbete.
En eftersökshund på våra jakter kan få spåra kilometervis på en dag, det skjuts mellan 25-70 djur per jakt, alla osäkra bommar kollas och självklart även alla givna eftersök. Visst blir de trötta och de får ju vila mellan spåren, men det är lite skillnad;) Dessutom ska de sortera spår från hur många djur som helst när de spårar...

Förr hade vi hundar som fällde skadade djur under jakt, det sparade en hel del eftersök. Men de hundarna växer inte på träd så för tillfället är eftersöksteamen ensamma i sitt arbete.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 559
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 660
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka