Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

Sv: Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

Men titta på vad ett busskort kostar. :eek:
Det är säkert olika. Och beror också på hur praktisk kollektivtrafiken är. Men för min del har den aldrig varit fördelaktig. Har man redan busskort för att ta sig till affärer, arbete etc så kanske det lönar sig dock.

Men visst kostar det lite mer (oftast men inte alltid), dock inte speciellt mycket tycker jag. Inte så farligt om man har en snål bil.

Det beror säkert på vart man bor, om man kan åka tätortsbuss eller om man måste ta landsortsbuss, om man använder busskortet ofta osv..

Svarar Tintilar också. Buss till och från stallet blir gratis eftersom jag redan har busskort. Så bil blir mycket dyrare tyvärr.

Sitter här verkligen med ågren. Måste bestämma typ nu. Byta senare blir svårt eftersom alla tre ställena har kö i normala fall.

Stall1 : Ridhus!
Stall2 : Närhet!
Stall3 : Frihet för hästen!

AHHHHH!!! *sliter ett par tussar till ifrån huvudet*

Absolut. För min del måste jag åka en mil åt fel håll med buss, sen byta riktning och åka ca 1 mil åt andra hållet med pendel och i samma veva passera länsgränsen från Sthlm till Uppsala (kostar extra ska ni veta!). Och därefter ta buss 1 mil till för att sen gå 5 km. För min del blir det dyrt med tanke på att jag inte kan åka på SL-kort hela vägen utan också måste ha UL-kort. Dessutom skulle resan ta mig kanske 3 timmar istället för 30 min.

Så det beror på vart man bor, absolut.

Sitter här verkligen med ågren. Måste bestämma typ nu. Byta senare blir svårt eftersom alla tre ställena har kö i normala fall.

Stall1 : Ridhus!
Stall2 : Närhet!
Stall3 : Frihet för hästen!

AHHHHH!!! *sliter ett par tussar till ifrån huvudet*

Kan tillägga att jag bytte till ett annat, närmre, stall i sep förra året. 5 min istället för 30. Kunde rida hem till mitt hus om jag ville. Men det tog inte mer än 5 månader innan jag fått nog och jag flyttade tillbaka till det som tar 30 min till, i sista sekund. Så även om långväga kan verka jobbigt, så finns det saker som får en att gladerligen välja det. Men det beror verkligen på. Flyttade ju därifrån från början av den anledningen att det var långt att åka. Men ingenting här kunde mäta sig med den livskvalite hästen hade där. Och det var ändå också en lösdrift.

Men det där är ju omöjligt att veta eg. Svårt.

Ett problem är att Stall1 inte tillhandahåller mockning i normala fall. Så frågan är om jag tackar nej, finns någon chans att få komma dit och få med mockningen då? Någon som kan gissa?

Stall2 har långtids folk. Dvs det är inte ofta det blir en plats ledig. De är i princip ensam om att vara så nära stan.

Stall3 har en kö på folk och hästar som kommer längre bort än mig. Jag har 4 mil och då är ca 2 mil på smala 70 vägar. Det finns några där som bor 6 mil (åt fel håll tyvärr) och ändå är där flera gånger i veckan eftersom just lösdrift är så svårt att få tag i.

Jag skulle välja stall 1! Ute 12 timmar/dygn och tillgång till ridhus och bra paddock låter som det bästa alternativet i mina öron, dessutom är det på "lagom" avstånd. De dagar du kommer behöva åka hem senare än 19 då sista bussen går så tar du bilen... Mockningen löser sig alltid på något sätt. Kanske det finns någon bussig som kan mocka åt din häst samtidigt som hon/han mockar åt sin (mot en liten slant eller "byta tjänster")?

Nu har jag bestämt åt dig, snällt va? hahaha :D ;)

Men i första inlägget skrev du att det ingick mockning i alt. 1 och du var tvungen att betala någon extra för alt.2 Vad stämmer?

Njae så enkelt är det inte. Det är över 2,5 mil till Stall1 men det går direktbussar. Men ska jag börja köra bil dit säg 3 dagar i veckan blir det mycket dyrare än de andra alternativen.

Annars hade det varit enkelt :D

Är inte med hur du menar? Stall1 har gått med på att mocka åt mig, det ingår i deras åtaganden, pga speciella omstädigheter. Stall2 gör det inte, punkt. Stall2 måste jag ha någon utifrån som mockar åt mig. Och lita på att denne gör det.

Absolut. För min del måste jag åka en mil åt fel håll med buss, sen byta riktning och åka ca 1 mil åt andra hållet med pendel och i samma veva passera länsgränsen från Sthlm till Uppsala (kostar extra ska ni veta!). Och därefter ta buss 1 mil till för att sen gå 5 km. För min del blir det dyrt med tanke på att jag inte kan åka på SL-kort hela vägen utan också måste ha UL-kort. Dessutom skulle resan ta mig kanske 3 timmar istället för 30 min.

Så det beror på vart man bor, absolut.

Då förstår jag att du väljer att åka bil :D

Är inte med hur du menar? Stall1 har gått med på att mocka åt mig, det ingår i deras åtaganden, pga speciella omstädigheter. Stall2 gör det inte, punkt. Stall2 måste jag ha någon utifrån som mockar åt mig. Och lita på att denne gör det.

Ett problem är att Stall1 inte tillhandahåller mockning i normala fall. Så frågan är om jag tackar nej, finns någon chans att få komma dit och få med mockningen då? Någon som kan gissa?

ok så du menar att om du skulle tacke nej nu och byta sen så kanske mockningen inte ingår?

Jag tycker fortfarande att du ska välja stall 1, just pga ridmöjligheterna.
Du säger ju själv att du bara vill vara i stallet 4-5 dagar i veckan, 4 dagar (inkl helg) kunde du ju hinna med bussen och att ta bilen 1 dag i veckan kan inte göra så mycket.

Men fundera över varför du har häst?
Är det för att rida och träna? Välj stall 1.
Är det för att vara i stallet mycket men inte rida och träna så mycket? välj stall 2.
Är det för att hästen ska kunna gå på lösdrift men att du väldigt sällan kan vara där överhuvudtaget? Välj stall 3.

Senast ändrad:

Jag skulle absolut ha valt stall 1 eller 2, att kunna åka ut till hästen varje dag är A och O för mig. Mockningen löser sig säkert, det brukar alltid finnas någon snäll människa i varje stall som säkert kan ställa upp och mocka mot lite betalning. :)

Tror inte detta inlägg hjälpte dig så mycket, men jag önskar dig lycka till i stallvalet! :)

stall 1, ridhus är ett måste för mig.

Du svarar på din egen fråga här tycker jag! :D Stall 1= mockning ingår, hämta hö 3-4 ggr/år, bra ridmöjligheter, hyfsade bussförbindelser
Stall 2= nära hemmet, minus är måste ha extra hjälp, mjuk lös paddock Stall 3= all service du och din häst behöver inkl. fodringar på sommaren.

För mig ser det glasklart ut. Så då är frågan: Är du nöjd med att ha hästen enbart på helgerna? I så fall är stall 3 det bästa. Om inte så bör stall 1 vara det bästa alternativet för dina behov och önskemål. Har jag fel?

Precis.

Går det att få till igen?

Ja så går ju att göra, buss på helgerna till stall1 blir det ju vilket fall.

Maken tycker det vore toppen om jag kunde vara hemma lite mer så han röstar på stall3 på sommaren... Flytta stackas hästen fram och tillbaka höst och vår.

SKulle det vara en ide? Eller är det alldeles för elakt mot hästen?

Senast ändrad:

Men fundera över varför du har häst?
Är det för att rida och träna? Välj stall 1.
Är det för att vara i stallet mycket men inte rida och träna så mycket? välj stall 2.
Är det för att hästen ska kunna gå på lösdrift men att du väldigt sällan kan vara där överhuvudtaget? Välj stall 3.

Det är ungefär detta jag funderar på mest. Problemet är att jag inte vet om hästen håller för träning... Och det lär jag inte få svar på idag eller denna veckan.

Jag vill vara hemma, hästfri två dagar. Maken är allergisk och när jag jobbat lite senare är det gott att slippa komma hem skithungrig och måsta duscha och tvätta direkt. Kunna äta först liksom. *ahh*

Som jag har det idag är det bra på vintern, men svårt på sommaren. Det sämsta är att när det regnar hela vintern finns det bara lersörja att rida i... Vilket det inte blir i de tre andra stallen eftersom det finns någon/några slingor som är grusväg. Ridhus hade varit drömmen eftersom man då skulle kunna träna mer - OM hästen håller.

Jag har ju häst av egoistiska skäl. För att jag vill vara med honom. Får lätt dåligt samvete om jag inte är där nog ofta. Men jag vet ju också att när jag är där efter jag varit borta med jobbet tex så är andra gången bäst. Då har han "surat" klart och peppad att göra saker.

När jag varit i stallet och tränat så mår jag bra, och han också.

Men jag ser att han också är lycklig att "bara" vara och leka med kompisar. Är jag inte där på säg 7 dagar går leken i hagen upp (han drar igång det nästan alltid).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar