Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

Sv: Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

Fast om du stallar upp hästen i stall 3 lär du ju aldrig få veta om han kommer att hålla för träning, eller har jag fel? Om du bara åker ut på helgerna kan du ju knappast kräva så mycket arbete alls av honom? En häst som varit skadad mår ju bra av att bli tränad ofta men lite (korta och/eller lugna pass - och sen kan man öka dosen träning sakta men säkert).

Och att flytta mellan stallen höst och vår går säkert bra för hästens skull (om han inte är en stressig typ), men då lär du ju åka på att betala dubbelt hela året (om du vill hålla platserna) och det kan ju inte funka ekonomiskt det heller?

Jag röstar fortfarande på stall 1, men hoppas förstås att du kommer fram till det bästa för dig!

(Och bara som ett p.s - så verkar det ju som att din häst gillar att du kommer och aktiverar honom, och enligt min erfarenhet händer det oftare att hästar drar upp gamla skador genom vilda lekar i hagen än genom regelbunden lugn motion, så det är kanske bättre för honom också att du kommer ut oftare än bara till helgen?)

Håller för träning beror på magrade av tvärt i vintras. Fick stå på Skara för att ta sig igen. Nu är han fin, men kommer han att magra av igen? Sedan då är det en fd fånghäst med problem att ta upp protein. Satte igång honom en gång nu i vår efter att han varit på skara, och då tappade han vikten igen. Trots mängder av mat - fri tillgång på hö, lite gräs i hagen, 2kg rehab, linfrökaka maxat, lite betfor för bra fibrer osv.

Så han har ingen skada han kan slå upp, "bara" magra av.

Helt snurrig i bollen är jag nu.

Tack alla för input, om någon har fler ideer eller tycker någon annan i tråden har rätt säg till! Alla vinklar är välkomna!!!

För hans skull kanske det är bättre att vara inne där ni kan ha koll på hur mycket han äter och inte på lösdrift? Så märker du direkt om t.ex. matintaget minskar. Dessutom har du bättre koll på hästen då du kan komma dit oftare.

Skulle precis svara så som Next svarat. Lättare att justera hästens hull om den står på stall. Minska eller öka matintaget osv.
Kanske du skulle överväga att ha en medryttare?
Då får du avlastning några dagar i veckan och ändå vet du att hästen får sitt.

Håller med om det + att det brukar gå åt mer energi för lösdriftshästar, både till att hålla värmen och pga att de rör sig mer. Jag skulle def. vilja träffa hästen mer än bara i helgerna för att ha ordentlig koll på den!

Jag skulle definitivt valt stall 1 om jag hade bil och körkort.

Medryttare har jag letat. Men det är inte så lätt när hästen inte är igång och eh lite oberäkerlig... Har en tjej som skrittar ut med honom idag men hon flyttar i sommar. :(

Där sa du nått jag förbisett. Tack! Lite mer att fundera på!

Den lösdriften jag hittat känner jag mig trygg med. Skulle vara som jag själv bodde på gården och inte hade jobb.

Men jag har ju häst för jag vill vara med honom.

Dock om jag inte kan träna honom är ju lösdriften absolut bäst.

Om jag kan träna honom ridhuset.

Om jag kan lalla i skogen ala skogsmulle stall2 eller kanske stall1.

Har ett par dagar till att fundera på, men jag drömmer ju om detta tom :o

Svårt förra gången, ännu svårare nu!

Jag tycker det är svindyrt! Bensinen kostar ju över 13 kronor/l! :eek:

Men titta på vad ett busskort kostar. :eek:
Det är säkert olika. Och beror också på hur praktisk kollektivtrafiken är. Men för min del har den aldrig varit fördelaktig. Har man redan busskort för att ta sig till affärer, arbete etc så kanske det lönar sig dock.

Men visst kostar det lite mer (oftast men inte alltid), dock inte speciellt mycket tycker jag. Inte så farligt om man har en snål bil.

Hihi!

Det beror nog mycket på var man bor.. Själv betalar jag lätt vad ett busskort kostar i månaden på en vecka med bil... Jag kanske åker mer än du? Eller har jobbet längre bort?? Men sen är jag väl något bortskämd med kollektivtrafik också, har bara tidsbesparande behov av bil, kan ta mej oavsett..

Och jag hade tagit alternativ 1 eller 2, trots att jag gillar lösdrift. Man vill ju hinna med hästen också.

/ Lavinia

Ja så går ju att göra, buss på helgerna till stall1 blir det ju vilket fall.

Maken tycker det vore toppen om jag kunde vara hemma lite mer så han röstar på stall3 på sommaren... Flytta stackas hästen fram och tillbaka höst och vår.

SKulle det vara en ide? Eller är det alldeles för elakt mot hästen?

Varför skulle det vara elakt att flytta hästen till sommarbete? Det gör jag varje år. Jag känner inte många som har sin häst inackorderad och som inte flyttar iväg på bete..
Man har ju helt enkelt olika behov på sommar och övriga året :laugh:

Det är ungefär detta jag funderar på mest. Problemet är att jag inte vet om hästen håller för träning... Och det lär jag inte få svar på idag eller denna veckan.

Jag vill vara hemma, hästfri två dagar. Maken är allergisk och när jag jobbat lite senare är det gott att slippa komma hem skithungrig och måsta duscha och tvätta direkt. Kunna äta först liksom. *ahh*

Som jag har det idag är det bra på vintern, men svårt på sommaren. Det sämsta är att när det regnar hela vintern finns det bara lersörja att rida i... Vilket det inte blir i de tre andra stallen eftersom det finns någon/några slingor som är grusväg. Ridhus hade varit drömmen eftersom man då skulle kunna träna mer - OM hästen håller.

Jag har ju häst av egoistiska skäl. För att jag vill vara med honom. Får lätt dåligt samvete om jag inte är där nog ofta. Men jag vet ju också att när jag är där efter jag varit borta med jobbet tex så är andra gången bäst. Då har han "surat" klart och peppad att göra saker.

När jag varit i stallet och tränat så mår jag bra, och han också.

Men jag ser att han också är lycklig att "bara" vara och leka med kompisar. Är jag inte där på säg 7 dagar går leken i hagen upp (han drar igång det nästan alltid).

Ja det är inte lätt för någon annan att råda kring det här.
Men ärligt talat så tyckte jag att stall 1 verkade ha bra utevistelse, tror inte att hästen blir ledsen av att få gå in i sin box på natten..

Jag röstar fortfarande för stall 1, tycker att det verkar allra bäst för dig. Sen är det självklart bara du som kan bestämma vart ni hamnar :)

Tack alla ni för hjälp, skriv gärna mer om ni kommer på nått.

Jag är lite inne på ridhuset och så ta lösdriften någon månad per sommar. Det hade jag aldrig funderat på om det inte vore för er input.

Funderar lite mer, ska prata med medryttaren också hur hon vill denna sommaren. Hon får gärna rida honom denna sommaren så flyttar jag honom när hon flyttar.

Så nu har jag bestämt en sak. Lösdriften är för långt bort just nu. Jag var ute igår och vi tränade på galoppen (longerade) och det gick så himla bra! Fin lugn trav och två smack och så lugn galopp. :D

Sedan om han står i stall2 så finns det en tjej där som kan rida honom ibland. Fick veta det av en kompis igår också.

Men ridhus! Har reserverat den platsen i stall1 nu också så den inte försvinner så har jag lite mer tid på mig att fundera.

Någon som har fler ideer?

Stall 1 verkar ju vara till din fördel just nu och känner du dig sugen på att flytta dit - gör det. :)

Jepp jag är sugen. Men funderar på om jag ska ta stall2 över sommaren och se hur min häst och den tjejen fungerar ihop, ska bara träffa henne först. Min häst har starka åsikter om vem som får rida honom... *hmm*

Om det inte fungerar så slipper jag fundera på om jag missat en medryttare eller ej.

*funderar vidare*

Senast ändrad:

Väcker liv i denna tråden. Hade bestämt mig för stallet med ridhus. Inte skrivit kontrakt iofs men pratat med ägaren och vi ska inom någon vecka.

Så kom det upp en lösdrift. Dit är det bara 2,5 mil och går bra med bussar. Får iofs gå ca 2km men det är inget problem tror jag, går ca 1,5 drygt idag. Den blir ca 1000kr billigare per mån med lösdriften. Paddock som är fin, jättebra ridvägar. Så nu är jag villrådig igen.

Har en tjej som rider min häst nu och hon följer med till ridhusstallet. Dock ej till lösdriften. Det blir för långt tycker hon.

Frågan är om det är något att fundera på? Kanske ska lika väl ta fullservicestallet och ha någon som hjälper mig. Elller en lösdrift och hästen får vara häst mer? Men då tappar han kanske kondition igen...

Vad vill jag egentligen med min häst?

Jag förstår att du har svårt för att bestämma dig.

Personligen hade jag inte valt lösdriften, då (som någon skrev tidigare) det ofta går åt mer energi för att hålla värmen och för allt busande. Eftersom din häst är svår att hålla i hull behöver han inte göra av med energi på detta sätt, tycker jag.

En unghäst (för det var han va?) behöver aktiveras genom variationer i ridning och daglig motion. Variera ridningen så mycket som möjligt. Ett ridhus är ju toppen men tänk på att variera ridningen så att du inte blir fast i ridhuset. Tycker personligen att det är bättre att rida ute i naturen och på ridbana för att få en naturlig framåt bjudning i synderhet på en unghäst. Men jag kanske bara är avundsjuk då jag måste lasta för att åka till ridhus och då tar det emot lite och då väljer man hellre uteritt. Men vid dåligt underlag är det ju toppen med ridhus.

Dessutom följer din medryttare med till "ridhus" stallet och det måste vara guldvärt, då det verkar att fungera bra mellan henne och din häst.Du vill ju gärna kunna vara hemma några dagar från stallet.

Nä, jag hade helt klart valt "ridhusstallet". Men du ska självklart välja det som känns rätt för dig och din häst.....
Lycka till!!:)

JAG skulle aldrig ställa en häst som har lätt att magra av och dessutom har hafft fång,på lösdrift.

Du har ingen aning om hur mycke/lite han äter,och det går åt massa extra energi till att stå på lösdrifft.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar