Vill skaffa hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 7 894
Sv: Vill skaffa hund..

Jag har ju sagt att vad man gör är mindre viktigt bara man gör något. Era hundar har gjort något. De sällskapsraser du haft hade troligen kunnat klara sig lika bra utan denna aktivering och där ligger skillnaden melan bruks- och sällskapsras. Även en sällskapsras kan ha en uppgift i livet och en aktiv livstil, men de behöver det inte på samma sätt som en bruksras. Bara för att du handhar dina hundar lika så betyder det inte att deras behov är lika. Det är mer troligt att du lagt dig på den nivå en brukshund behöver och så får sällskapshundarna befinna sig där också.

Jag säger inte vad man gör med sin sällskapshund. Jag säger vad den kräver och en sällskapshund trivs bra med promenader och allmänt slapp livsstil. En brukshund vill mer.

Sedan kan man ju undra varför man köper sig en arbetande ras när man inte är intresserad av arbetet.

Jag ser inte bruksraser som finare än andra utan det är vad som passar det jag vill göra med en hund. Det är svårt att köra IPO med en mops. Därför värnar jag också om att bruksraserna ska behållas arbetande så att det finns något för oss som inte nöjer oss med att mysa i soffan. Det finns ingen anledning att börja förstöra och göra om raser när det redan finns så många som fungerar alldeles utmärkt som sällskap.

Det är inte okej att BC eller JRT som sällskap heller. Just BC borde du ha läst livliga diskussioner om där flera starkt avråder från rasen om man inte vill valla. Jag ser heller ingen mening med att köpa sig en JRT om man inte är intresserad av jakt.

Jag anser ni ser er blinda på ordet bruksras. Och sen ska de vara maskiner som ska jobba jobba jobba. Men ni vill inte erkänna att de även kan ligga och slappa i soffan. För usch och fy, sånt kan ju inte en bruksras göra

Visst kan även bruksraser slappa och de ska kunna koppla av, men inte köper jag en Schäfer för att ha en hund som kan sova i soffan. Jag köper en för att arbeta med. Att den får slappa inne när vi inte jobbar är en bieffekt.

Men man måste inte träna 3 timmar med kompisar bara för man har en brukshund.
Man kan träna själv, i skogen, på promenaden. Man måste inte åka till klubben.
Man måste inte åka till skogen och lägga spår, man kan spåra på många andra ställen.
Vi underskattar våra hundar och tycker de är så himla duktiga att klara ett spår som legat en timme i skogen.
Medans de kan spåra på asfalt, på sidan om vägen där man promenerar (ingen stor bilväg då får jag kanske tillägga ;) )

I går gjorde jag ett uppletande med en av hundarna. Det tog en kvart.
Vet inte hur många ggr jag hör folk säga *jag har varit på klubben och gjort upplet* Och?? säger jag då, är det något märkvärdigt för man har en brukshund eller vad man nu har. Vad är det för jobbigt med upplet, som många gärna vill få det till. Ja de vill iallafall få det till att de har tränat...

Är just detta jag menar. Att allt ska vara så "stort" när man har brukshund.
Man kan träna precis vart som helst, huvudsaken hunden får jobba med något.

brukshunden vill helst slippa jobba. jag anstängde mig extra i helgen och gick ett riktigt roligt motivationsspår fullt med frolic. brukshunden tyckte att vi skulle gå en söndagspromenad istället och petade i sig någon här, någon där och gick i snigeltempo hela vägen fram till spårslutet som bestod av en hög köttbullar. sedan fick hon förnyad energi när hon sprang hela vägen till sin älskade bil där hon äntligen kan få lägga sig ner och slappa igen :D

det är labben som är träningsnarkomanen i familjen. hans spår var flera gånger längre och jag flög efter som en vante när han satte fart. då hade vi ändå gått en lång promenad innan så han skulle rasa av sig det värsta. efter spåret åkte vi och tränade lydnad, och han var ändå bara lagom trött när vi kom hem. får man hem en sådan hund när man bara tänkt träna en kvart om dagen, då kan man lika gärna börja formulera omplaceringsannonsen direkt. han är verkligen jättejobbig när han är understimulerad. det ska ju vara roligt att ha hund!

nu är de flesta rottisar rätt sävliga av sig, och även schäfrar brukar nöja sig med lite "lagom" träning. men ändå. det kan ju vara bra att veta att det finns hundar med lite mer sprutt i också. och att det går att undvika att köpa en sån.

min hund tycker inte heller att uppletande är särskilt ansträngande. men det är roligt! :). det min blir tröttast av är helt klart lydnadsträning på en plats med mycket störningar. det kan vara en full apellplan, men det kan också vara mitt inne i stan. det senare är dock inte mitt favoritställe av praktiska skäl.

Senast ändrad:

Jag har ju sagt att vad man gör är mindre viktigt bara man gör något. Era hundar har gjort något. De sällskapsraser du haft hade troligen kunnat klara sig lika bra utan denna aktivering och där ligger skillnaden melan bruks- och sällskapsras. Även en sällskapsras kan ha en uppgift i livet och en aktiv livstil, men de behöver det inte på samma sätt som en bruksras. Bara för att du handhar dina hundar lika så betyder det inte att deras behov är lika. Det är mer troligt att du lagt dig på den nivå en brukshund behöver och så får sällskapshundarna befinna sig där också.

Nu vet jag inte vilka du räknar som sällskapsraser iofs, pappis x cavalieren är ju om man ska börja vara petig (vilket den här tråden är till viss del) då cavalieren ju inte är en renordlad sällskapsras. Men jag räknar henne till 'sällskaps(bland)ras'. Det gick INTE att ha henne som 'ren' sällskapshund (ren sällskapshund i diskussionen = hund som är nöjd och belåten med promenader och att i övrigt bara vara). Då blev hon helt hopplös på att rymma, gräva upp rabatterna osv. Som sagt, förvånande nog är hon den mest aktivitetskrävande hund jag haft.

Greyisarna är ju inte alls sällsisar eg, det är hundar avlade i generation efter generation för att jaga. Båda mina var kappisar innan de kom till mig. Den ena skulle utan problem nöjt sig med sällskapslivet, nuvarande tik gör det inte, då blir hon DAMP-ig bortom ord. Däremot har hon inget större behov av tankeaktivering, utan är mer att hon får göra av med energi. Trots det anser jag generellt att grey är snudd på den ultimata pensionärshunden, väldigt low maintenance generellt. Brukar ta blandisen och grey som ex på hur lätt man kan lura sig. De flesta som sökte en sällsis hade ju trott sockersöta, lilla blandisen var perfekt, men trott att stora greyisen var extremt motionskrävande.

Inte följt diskussionerna om BC men vet det diskuterats och debatterats på andra ställen och i åratal. Däremot anser jag man utmärkt väl kan ha en BC utan att just valla, dock måste måste måste de aktiveras. Men det jag menade är att om någon köper en JRT eller BC som första hund skriks det sällan så högt som om förstahunden är en rottis t ex.

Och jo, jag har precis som du säger lagt mig på en nivå som en brukshund behöver, och de andra får 'följa med'. Men jag ser ändå inte att min riesen arbetas på det vis de flesta tycker man 'måste' arbeta en brukshund. Däremot förtydliga du dig nu, och vi är helt eniga - hur de aktiveras är inte det kinkiga, men de måste aktiveras. Aktiv livsstil var en bra benämning =)

Men kan inte en familj med aktiv livsstil som vill ha en hund som en god kamrat och trevligt sällskap i första hand så skaffa en brukshundsras då? Visst att man måste se till så att rasen i stort hålls arbetande, men att få 100% hundar som är aktiva inom brukshundsgrenarna är nog lika stor utopi som att få alla golden/labbar/spaniels/settrar aktiva inom jakt?

Och sålänge aveln sker på djur som visat framtassarna inom bruksgrenar, så kommer ju rasen inte soffifieras? Då är jag mer anti att avla på djur som inte gjort mer än sprungit i snöre i ringen och på sin höjd korats. Där riskerar man ju få samma utveckling som schäfer dessutom och det blir en utseendeavel =/

Så, sålänge man VET vad man köper och vad som sas finns i rasen, och är beredd att anpassa aktiveringen efter individen så ser jag inga problem att köpa brukshundsras för att du vill ha en god kamrat i hunden i första hand? (Vilket för mig är en sällskapshund, men svårt använda benämningar som sällskapshund då det har olika innebörd för olika personer). Det finns ju FÅ rena sällskapsraser liksom, och även där kan du få en hund som är krävande aktiveringsmässigt och arbetsmässigt sett.

Men jag tror vi ändå är hyfsat överens (inte helt men hyfsat) i botten.

Men kan inte en familj med aktiv livsstil som vill ha en hund som en god kamrat och trevligt sällskap i första hand så skaffa en brukshundsras då? Visst att man måste se till så att rasen i stort hålls arbetande, men att få 100% hundar som är aktiva inom brukshundsgrenarna är nog lika stor utopi som att få alla golden/labbar/spaniels/settrar aktiva inom jakt?

jag håller helt med om detta. om det rör sig om en kamratlig och relativt lugn brukshundras. en schäfer, av för ändåmlet riktiga linjer, anser jag vara den bästa kamraten. men kanske även en rottistik? en hane hade jag nog inte köpt bara sådär. har träffat alldeles för många som varit alldeles för testostoronstinna. det jag försöker få fram är att det finns hundar som behöver riktigt mycket innan de blir trevliga kamrater. saker som man inte kan lösa med ett ledarskap á la ceasar milan. utan de ska ut och köras igenom i stort sett varje dag.

schäfer är väl ingen bra första hund o sälskapshund heller.
Jag har flera runt mig som har schäfer.
Dom är ju så jobbiga. Stressiga , gapiga, kan va riktigt på hugget.
Min far har två schäfrar. Min mamma har haft en. Gör jobbig.
Nu har hon en labbrador som är jobbig.
Jag vet inte va en familje hund är . Alla hundar kräver sitt.

jag känner inte alls igen det där med stressiga, gapiga och på hugget. jag tycker att de är alldeles för allvarliga och tråkiga! om din mammas hundar blir jobbiga kanske hon ska se sig om efter lite mindre och lugnare raser?

jag håller helt med om detta. om det rör sig om en kamratlig och relativt lugn brukshundras. en schäfer, av för ändåmlet riktiga linjer, anser jag vara den bästa kamraten. men kanske även en rottistik? en hane hade jag nog inte köpt bara sådär. har träffat alldeles för många som varit alldeles för testostoronstinna. det jag försöker få fram är att det finns hundar som behöver riktigt mycket innan de blir trevliga kamrater. saker som man inte kan lösa med ett ledarskap á la ceasar milan. utan de ska ut och köras igenom i stort sett varje dag.

Jag har haft ganska negativ bild av rottisar tidigare ska erkännas, men arbetskompisens hanar har omvänt inte bara mig utan större delen av jobbet. Om de är två lyckträffar eller representativa vet jag dock inte.

Men helt enig med dig om att vägen TILL att få den trevliga kamraten är det stor skillnad på rent generellt med en brukshundsras jämfört med en sällskapsras eller en mindre krävande, mer följsam hund av annan ras än de typiska brukshunsraserna.

Däremot så det jag ser som en stor risk eg är de hundar av brukshundras som inte är helt hundra i temperamentet, de som är lite för veka jmf med önskemålet. Hamnar de i fel händer blir de ganska läskiga. Å andra sidan är en liten hund med samma mentalitet lika 'illa', men skadorna blir ju större med en större hund, så det gäller ju att uppfödarna verkligen tar ansvar, korrekt bedömer sina valpar och placerar rätt hund hos rätt ägare, och dessutom
avlar korrekt.

Fast jag tror du snarare har exempel på fel schäferägare och labradorägare runt omkring dig? Känner nämligen heller inte igen bilden.

Hum måste va dåliga uppfödare där då, de Schäfrar jag träffar regelbundet är inte så. Nån har gnällt lite..inget mer!

knapplån.

Alltså jag vet inte jag... Det här med sällskap VS brukshund.
Jag har brukshund som både jobbar och ligger i soffan, såklart.
Visst är han köpt för ett aktivt liv - men det är ju fortfarande mitt SÄLLSKAP. Jag tycker ju om att träna och vara aktiv, därför valde jag en aktiv hund.

Vi SÄLLSKAPAR ju faktiskt samtidigt som vi BRUKSAR, så att säga. Båda tycker om att umgås och vi gör det vi gillar allra bäst så visst fan är han min jobbande sällskapshund!

Sen är jag nog en sådan som tycker att alla hundar vill använda kropp, huvud och näsa vare sig det är SBKraser eller inte. Njuffen här hemma är "aktiv" inom både personspår, viltspår och uppletande. Till och med han blir odräglig om han inte jobbar på ett tag. Givetvis tar det längre tid för honom att "klättra på väggarna" vid inaktivitet än Belgaren, men visst BEHÖVER faktiskt njuffen göra nytta också!

Fast jag tror du snarare har exempel på fel schäferägare och labradorägare runt omkring dig? Känner nämligen heller inte igen bilden.

NÄÄÄÄ
Min far har 2 st schäfrar. Dom har han jobbat med ordentligt. Han är verksam i brukshundsklubb. Inget fel på honom. Han har haft hund i hela sitt liv. Hund människa.
Min mammas man har vunnit så mycke med sina hundar. Tidigare boxer, Spår sök mm. Hög nivå. Han är också en hund människa. Aktiv sådan.
Men deras schäfer har varit så jobbig. En hane. Gapig skällde på allt. Nu är han borta blev 9,5 år.
Min fars hundar är trevliga. Men de är en hundras som är rastlös. Och gapig. skäller o skäller. Nu är hans hundar pensionerade. 11 o 12 år. hanar.
Så det är inget fel på dom hund människorna

rastlös? hur lyckas man göra en schäfer rastlös? de finner ju sig i allt. få hundar blir vad man gör dem till, men schäfern är nog så nära man kan komma...

rastlös? hur lyckas man göra en schäfer rastlös? de finner ju sig i allt. få hundar blir vad man gör dem till, men schäfern är nog så nära man kan komma...

va man nu säger då. Detta rantande efter en hela tiden. vart man än går har man hunden i hälarna.
Rottisen ligger ju i allafall stilla. Springer inte som en svans efter en.
Så skäller schäfern o troligt mycke.
Rottisen moffar bara till.
Men det är väl så . har man vant sig vid en sorts hundras. så gillar man den.

Jag ställer upp bakom det påståendet. De enda hundar jag har träffat som inte kan hålla tyst när det ska jobbas är schäfrar... Men som vanligt handlar det ju om arv och miljö...

Nu hoppar jag bara in här och kommenterar det du sa.
INGEN hund är jobbig bara för att.
Att hunden är stressad, hoppig, skällig m.m. har en orsak.
Jag anser verkligen inte att schäfern är en jobbig ras, snarare tvärt om, dom är himla mysiga och lugna när dom har ett harmoniskt liv.
Tyvärr ska ju många ska ut på lydnadsplanen och tävla helst innan hunden är ett år gammal, och detta passar inte alla schäfrar (hundar), en del behöver tid att mogna!
Eller så aktiveras dom för lite. Båda dessa sakerna kan ge negativa effekter och hunden blir "jobbig"..
Jag tror sällan det är fel på hunden när den är "jobbig" utan det är ägaren som inte lyckats ge hunden ett harmoniskt liv.
Har själv en schäferhane på 1 ½ år som är lugnet själv.

okej
så då tycker ni att schäfer är en bätre första hund .än en rottis.
hhmmm
Det tycker definitivt inte jag
Dom schäfrar jag umgåtts med o träffat är lika dana allihop.
Även de man träffat på kurserär likadana.
Här i mitt umgänge , defenetivt inga dåliga hundägare.
Givet vis kan de ligga plats om man ber dom.

Jag håller på rottisen

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 409
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 056
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt. Vi är båda väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Luxus
·
Övr. Hund Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025