Vill skaffa hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 7 894
Sv: Vill skaffa hund..

Jo det är larvigt. Men dom jobbar ju då heltids jobb.
Jag blir så trött på alla som ej kan se att man har rottisen hemma i sin familj o gosar med. Som man gör med alla hundar.
Bara den får rätt motion.
Min mor har en labrador. En så skit jobbig hund
Helt hopplös, han har damp

Beror måhända på att Labradoren är en jakthund som behöver få sina behov uppfyllda för att inte bete sig som en med DAMP...?
Nu tycker jag mig ana, att Rottweilern är en krävande ras, givetvis, men att skenet kan bedra eftersom den inte är så kvick och livlig etc som andra Bruksraser, t.ex. Mallen. De Rottisar jag känner är rätt bekväma av sig, ligger gärna kvar i sängen och sover sedan matte/husse stigit upp, etc etc. De behöver dessutom motiveras på ett annat sätt en t.ex. en Schäfer, verkar inte ha samma extrema Will To Please. Tycks vara mycket envisare och mer egensinniga. Därmed också svårare. Jag känner också flera Rottishannar som har svåra problem med andra hanhundar, även Rottisar som ägs av erfaret Rottisfolk.
Att välja en Rottweiler för Utstrålningens skull, låter farligt tycker jag. Nu tror jag inte nödvändigtvis att TS vill verka Macho med en Macho hund, men ...
Dessutom räcker det inte att man älskar hundar och vill ha en, man måste också älska Hundlivet, dvs de timmar man dagligen lägger ner på sin hund. Jag ser alltför många som köper hund för själva hundens skull, men inte förrän efteråt inser, att dom INTE älskar att aktivera sin hund i ur och skur, som tämligen snabbt tröttnar på Hundlivet. Det är ingen slump att alla dessa jobbiga unghundar finns till salu på Blocket, sedan ägarna efter några månader inser, att Livet med Hund inte var så kul som dom tänkt sig.

Men det är väl ingen som har skrivit att man inte kan ha sin rottis hemma som familjehund?

Poängen är ju just att de liksom många andra hundar behöver få arbeta för att må bra. Sen kan de få vara till så mycket sällskap de vill.

Precis som du skriver att dina hundar lever, med jobb och gos.

Jag tex skrev ju att våra hundar är familjehundar, dock arbetande sådana och ej rottisar.
De är våra älsklingar och pussgurkor men de får arbeta för att de ska må bra, och för att de och jag tycker att det är så himla roligt!

Jo jag vet att labben är e fågelhund. Men denne lille krabaten är ännu bara 10 mån.
Han får god träning . Men spår o lydnad mm.
Men kan inte vara i mublerade rumm.
Dom som har denne labb nu. Har haft schäfer o boxer innan.
Så det är en krävande jobbig ras.
Där borde det va koll när dom säljs.

det kanske inte tar timmar om man bor granne med en bra spårmark. men för alla oss andra, som måste åka dit, gå spåret, låta det ligga och till sist gå det med hunden, ja då tar det några timmar. vanlig lydnadsträning hemma tar ca en timme. träning på klubben med kompisarna tar tre timmar. för att nämna några exempel. har man en hund som behöver den här träningen varje dag då går det massor med tid. en mer sällskapsinriktad hund kanske klarar sig med sådan träning ett par, tre gånger i veckan. rottisen tillhör väl inte de aktivaste hundarna, men även inom den rasen förekommer det mer spralliga exemplar.

Fast man får ju anpassa sig efter vad man kan göra. Uppletande går tex aldeles utmärkt i en överbliven skogsbacke i stan, det är ingen vid sina sinnens fulla bruk som kravlar in där (förutom min hund) och letar upp mina dummies. Trickträning av olika slag är ju också järngympa. Ingen har sagt att hunden behöver "klassisk" bruksträning bara för att det råkar vara en brukshund. Ungefär som att agility inte är hjärngympa... Näää... inte springa runt och hoppa random hinder men slalominlärning och studs på 5-6 låga hinder får i alla fall min hund att tänka till.

Någon gång skall man väl börja med hund??
Om man nu väljer schäfer labrador, goldem eller bordercollie. Så blir det ju en första hund.
Jag har flera kompisar som har rottisar som första hund. Det går aldeles utmärkt.

En tjej har en tik , Tävlar och går på utställning. Fungerar kanon bra.
Så vet jag folk som köpt typ labrador. Dom är skit svåra.

Man bör lägga ner mycke jobb på vilken hund man än väljer.
ja det är klart MEN jag anser inte att en rottis är en familjehund.såklart man man få en lugn rottis men dom kan blir svåra att hantera om man inte har ngn som helst erfarenhet innan. och alla vi djurvänner vet hur det kan vara med ett svårhanterat djur,kvittar om de är häst eller hund.har förstått att du är rätt insnöad på rottweiler. jag gav bara min åsikt.

Delvis KL

Det där med 'inte lämplig förstahund' tycker jag är svårt. Jag vet en rad raser som JAG inte skulle rek som förstahund alls. Men, jag kan kolla mig runt i bekantskapskretsen och se exempel på flera av de raserna, som HAR inköpts som förstahund och det blivit skitbra.

Så jag börjar nog mer känna att snudd på alla raser fungerar som förstahund - OM man köper från en BRA uppfödare och ffa en uppfödare som är duktig på att 'matcha' rätt valp med rätt köpare, och OM ägaren är rätt.

Mitt ex skaffade en ridgeback som förstahund. Det gick ett förfärat andetag genom bekantskapskretsen. Svetten började dessutom porla i pannan när valpen blev nollad på en utställning och åkte ut så det sjöng om det efter att ha morrat åt domaren... Hunden blev dock en jättetrevlig hund och allt fungerar bra. Dock antagligen mycket beroende på att husse var väldigt intresserad av att jobba med hunden, och inte drog sig för att ta hjälp etc.

En arbetskompis har två rottisar, första och andra hunden. Det har gått som på räls. De har små barn och hela kitet med förresten. Där vetesjutton om husse gått någon kurs, men han läste (och läser) kopiöst mycket om träning, och han frågade mycket när de var valp - inte heller han var rädd för varken jobb eller att be om hjälp.

Så, jag anser nog att det är få raser som är direkt olämpliga som förstahund - men många INDIVIDER som är det.

Sen, brukshund vs sällskapshund, så som många sagt, man kan ha en brukshund som sällskapshund om man vill, sålänge den aktiveras tillräckligt.

Fast jobbar man med sin hund så som en bruksras kräver så har man den inte som sällskapshund.

Hejsan!

Har kollat igenom tråden och ser att du redan fått höra att det är en väldigt aktiv ras osv.

Du skrev
Jag tror att det mest handlar om att skaffa sig en bra kompis som följer med vart vi än ska.

Och då reagerar jag som har en liten mindre ras. För rottisen är ganska stor, har man "otur" kanske de blir en megabiff, det vet man ju inte riktigt. Då kan Jag tycka att en stor hund, plus massa utrustning och en Cross till en tävling/träning låter ganska trångt! Mend et är ju jag.

Är uppuxen med Schäfer och (sorry Zanza) de är en jäkla skillnad på att ha med henne på 28kg mot min på 16 kg. Visst man kanske inte är så sugen på en Chi-hua-hua på 3 kg men min hund är en medium vovve och är fortfarande ganska mycket hund att krama!

Aktivitetsnivån är jag inte så rädd för. Ni har hört attd e är en aktiv ras. Ni är redan en familj som verkar ta en promenad om dan och dessutom hade ni inte speciellt långt till BHK.

Av dessa Rottisar ni redan träffat kanskde är en bekants hund. Så ni kan be om hjälp och få tips av en som är van med rasen...?

Jag ha svårt att tro att alla med Rottis håller på med dem hela dagarna. Rastas på morgonen, en rejälpromenad och lite hjärngympa och en rast på kvällen tror jag snarare de flesta med rottis gör. Sedan nån dag i veckan lägger man ner lite extra energi.

Är ni dessutom en familj så kan ni ju bestämma tillsammans att barnen också skall vara delaktiga i hunden. Träna trix inne. Har ni inhägnad tomt kan de lätt leka med hunden där. Både på fjant och allvar...för att lära en hund olika trix är ju precis lika mycket hjärngympa som att lära den lydnadsmoment, om man kommer ihåg att utveckla trixen och göra dem svårare. Vackertass 20 ggr om dagen brukar de lära sig snabbt :angel: Dessutom om ni går kurs på BHK provar, både spår sök och rapport så tror jag att någonstans kommer ni att få mersmak!

Lycka till!
Läs på, besök gärna flera olika rottis kennlar och är det en bra uppfödare så blir nog allt bra. Det viktiga är ju att ni berättar era önskemål och vad hunden kommer få göra om dagarna!
Och passa på att ha kul, vi lär alla av våra misstag och jag tror inte de finns någon hund som är perfekt på alla sätt och vis :p

Den äldsta är bara sällskapshund men så är hon också en dålig representant för sin ras. Det går inte att träna med henne hur mycket jag än vill. Den nya är till för träning och tävling. Det är hans primära syfte och vad han är inköpt för, inget annat. Jag behöver inte en till hund för sällskap, även om det kommer med på köpet.

Klart att hunden större delen av dygnet inte tränar eller aktiveras, men en brukshund ska trots allt vilja arbeta och ha förmåga till det. En sällskapshund tar man lite promenader med och tränar kanske någar trix. Ska man ha brukshund ska man vara intresserad av arbete med sin hund. Vad man gör är inte så viktigt. Det kan vara spår, sök, skydd, lydnad, servicearbete eller vad som helst men något ska man göra. Det är därför man köper en brukshund. För att man vill ha något att jobba med. Är man primärt ute efter sällskap och något att gulla med i soffan kan man köpa sig en sällskapsras.

Fast jobbar man med sin hund så som en bruksras kräver så har man den inte som sällskapshund.

Inte? Utveckla?

Tar två ex - jag själv och pappa.

Pappa har haft schäfer och riesen, schäfer för många år sedan. Som spin off så när han och dåvarande frun fick första barnet ville hon av ngn anledning inte att de skulle ha hund, nån noja om hund och småbarn. Pappa donerade då hunden till hundskolan, som först testade den som blindhund men de 'föll' i provokationsmomentet. Den blev polishund. Det säger en del av hur pass bra tränad etc hunden var.

Pappa har nog aldrig lagt ett spår, aldrig satt sin fot på en brukshundsklubb och vet nog inte vad en apellplan är. Hans hundar har som valp/unga lärt sig grundlydnaden. Sedan har de varit kombinerade vakt- och sällskapshundar/familjehundar. Däremot är de MED hela tiden. Pappa har eget företag med verkstad hemma. Hundarna är med honom i verkstaden, de är ute så mycket de vill på stor gård, de har varit med i stall/ladugård osv. De som tyckt om det är även med på resor, och är då med på arbetsplatser, bor på hotell osv. På vintersemestrarna i fjällen har de dragit pulka, dödvikt eller oss barn. De har också fått promenader i skog och mark.

De har inte som vuxna/efter grundlydnaden 'tränats' i någon form, de har naturligt blivit så att det de redan lärt sig underhållts. Däremot har de fått såpass mycket aktivitet som de krävt, och varit synnerligen välfungerande sällskaps/familjehundar, och som bonus vaktat hus och hem.

Jag kan inte se hur det ovan INTE är en sällskapshund/hobbyhund? Det är en brukshundsras, men jag kan i ex ovan inte se vad som - förutom måhända dra pulka då - skiljer sig från om han köpt sig en liten papillon i rent 'handhavande och träning'?

Det andra exemplet är jag. Jag gör som pappa jag. Hundarna är med mig i stallet, på gården, vid ridturer. De går promenader i skog och mark. Jag tränar lite ibland för nöjes skull, jag lärde (nåja, vi jobbar på det) svartskägget leta kantareller i höstas, mest på kul. Det är INGEN skillnad på hur jag är med/har riesenkillen jmf med hur jag är med/har greyistiken, förutom att hon inte har gjort minsta näsarbete (det ligger som inte för rasen så att säga). Pappis/cavaliertiken samma lika, förutom att jag i mina unga, ambitiösa år tränade agility med henne, och att hon själv odlade sina jaktegenskaper genom att från tidig morgon till sen kväll fångade sork och radade upp på trappen.

Om jag skulle skaffa en pappis t ex, eller ngn annan renodlad sällskapsras, skulle den får samma handhavande och rutiner.

Kompisen med rottisar btw (kom att tänka på dem för jag träffade dem idag) har heller aldrig sett en apellplan, de tränas inte nu när de är vuxna och grundlydnad avklarad, dock underhålls ju det de kan dagligen men så är det ju för alla hundar. De är glada familjehundar som går skogspromenader, de följer med husse så mycket det går, de har hälsat på på jobbet flera ggr (det har mina hundar med, jobbar på ett boende för autistier med svåra beteendestörningar) etc. Men det skiljer inget i hur de nu i vuxen ålder handhas jmf med om han hade två hundar av sällskapsras.

Så du får faktiskt utveckla påståendet? ABSOLUT att du måste aktivera både kropp och knopp på en brukshundsras, iofs anser jag du måste det på en sällsis med, men den blir inte lika.. 'mycket' hund om man inte gör det. Men det finns OLIKA sätt att göra detta. Och ett är att helt enkelt låta hunden vara med ute på olika saker hela dagarna. Precis som en sällskapshund skulle vara med..

Som jag ser det är alla hundar gulliga, och de flesta går att släpa upp i soffan. Men vissa raser är framtagna med "extra allt" för att det finns ett sådant behov. Har man inte behovet av de egenskaperna hos en hund, utan bara vill ha gullet i soffan, så behöver man ju inte hundarna med "extra allt."

Den äldsta är bara sällskapshund men så är hon också en dålig representant för sin ras. Det går inte att träna med henne hur mycket jag än vill. Den nya är till för träning och tävling. Det är hans primära syfte och vad han är inköpt för, inget annat. Jag behöver inte en till hund för sällskap, även om det kommer med på köpet.

Klart att hunden större delen av dygnet inte tränar eller aktiveras, men en brukshund ska trots allt vilja arbeta och ha förmåga till det. En sällskapshund tar man lite promenader med och tränar kanske någar trix. Ska man ha brukshund ska man vara intresserad av arbete med sin hund. Vad man gör är inte så viktigt. Det kan vara spår, sök, skydd, lydnad, servicearbete eller vad som helst men något ska man göra. Det är därför man köper en brukshund. För att man vill ha något att jobba med. Är man primärt ute efter sällskap och något att gulla med i soffan kan man köpa sig en sällskapsras.

Jag tycker verkligen du bara tänker i svart eller vitt.
Jag har ju en mops. Inte sjutton får hon bara lite promenader. Hon får göra precis det som de andra hundarna får göra.
Du verkar vara en av dom som är lite förmer på en klubb för du har brukshund. För vad säger att en sällskapshund gör man bara trix med :cool: Herregud, tror du inte de också har en näsa de kan spåra med osv.

Jag har också haft brukshundar för träna och tävla med. Men lika väl så är de också ett sällskap.

Som jag ser det är alla hundar gulliga, och de flesta går att släpa upp i soffan. Men vissa raser är framtagna med "extra allt" för att det finns ett sådant behov. Har man inte behovet av de egenskaperna hos en hund, utan bara vill ha gullet i soffan, så behöver man ju inte hundarna med "extra allt."

Och vet du. Min mops, hon är mer aktiv när vi tränar än mina schnauzrar. En väldigt rolig hund att träna med :D Så allert, uppmärksam och full fart. Har ingen schnauzer som kampar som hon :D
Och hon går i sällskapskategorin, men för det kan hon göra så himla mycket mer.

Jag anser ni ser er blinda på ordet bruksras. Och sen ska de vara maskiner som ska jobba jobba jobba. Men ni vill inte erkänna att de även kan ligga och slappa i soffan. För usch och fy, sånt kan ju inte en bruksras göra ;)

Jag anser ni ser er blinda på ordet bruksras. Och sen ska de vara maskiner som ska jobba jobba jobba. Men ni vill inte erkänna att de även kan ligga och slappa i soffan. För usch och fy, sånt kan ju inte en bruksras göra ;)

Njae, då ser du mig nog på fel sätt. Min hund är på alla sätt en rätt bekväm hund. Hon är alltid sugen på arbete, men slår av totalt inomhus. Hon sover i värsta rusningen på jobbet, hon tar det lugnt tom när jag är sjuk uppemot en månad. Så erkänna att hon kan slappa kan jag absolut.

Jag motionerar henne, men inte hysteriskt. Ibland blir det långa dagar på räddningen, ibland blir det bara gå till jobbet och tillbaka. Däremot var och är jag beredd på att det skulle kunna komma en tid då det behövs mer. Det tycker jag alla köpare av bruksras ska vara, eftersom det är svårt att säga hur det bli. Det känns bakvänt att leta efter en ras med rejäla arbetsegenskaper, men sedan samtidigt hoppas att de inte ska ha slagit igenom. Hänger du med hur jag menar? Det har inget att göra med om huruvida en icke bruksras också kan vara alert och rapp i arbete, det tror jag säkert nämligen.

Nej fast det finns ju mellankategorier mellan 'soffsällskapet' och 'träna bruksgrenar'.

Jag tex vill ha en tålig, robust hund med så lite jakt i som möjligt (råttor, sorkar osv räknas inte och får gärna jagas, sighthounds går också bra, men vill helst inte ha de där som gärna pyser med nosen i backen så snart tillfälle ges), som både har hårlag och är robust nog för att vara ute i ur och skur, samtidigt som de har ett sådant 'kynne' att de VILL vara med ute i ur och skur. Jag föredrar också hundar som ser en poäng i att hålla sig i närheten av hus och hem, och gärna se efter/vakta det. En gårdshund om man så vill kanske kan beskriva det ungefärligen?

Jag är lika lite ute efter en soffhund som en hund att tävla skydd med liksom.

Dessutom har jag en förkärlek för större hundar, som helst inte ska vara så nedlusade med rasproblem att det får ses som en bonus om den överlever sin åttaårsdag.

Och t ex riesen passar mig och det jag vill ha som hand i handske. Greyhound är en annan ras jag tycker mycket om - MEN, som inte passar lika bra för det jag vill. De har inte samma 'jag vill vara med dig och patrullera ägorna' som en riesen. En grey kör egen patrullering ;) En grey är dessutom för orobust för att vara med ute i ur och skur på det vis jag önskar. Osv. Dvs om jag ville ha en ren sällsis är valet LÄTT - greyhound. En av de mest low-maintenance hundraser jag träffat. Se till att de får sträcka ut fritt dagligen bara (och de har skenat klart efter tio minuter) och sen behöver du inte aktivera dem ett dugg mer än med promenader/ut på gården och göra ifrån sig och sträcka på benen lite om du inte vill. Vill du hänger de gärna med på en skogspromenad.

Men två veckor med influensa och sängläge och en greyhound och du har en lika nöjd greyhound som i normalfallet. Två veckor med influensa och sängläge med en riesen och tja, du har en rätt.. energisk..hund sen.

Men bara för jag har riesen, eller om jag hade haft schäfer eller rottis, så innebär det ju inte att jag måste specifikt träna och utveckla 'extra allt' egenskaperna om jag inte har lust.

Den MEST krävande hund jag haft var eg pappis x cavalierkorsningen. Hunden var i det närmaste outtröttbar både psykiskt och fysiskt. Den var synnerligen förtjust i jakt, hade en synnerligen utvecklad 'klarar mig fint själv' gen. Matte fick hålla rätt på hund isf hund hålla rätt på matte (greytiken är likadan. Samtliga riesens har varit 'jag har stenkoll på min matte och håller mig i närheten')

Absolut att det kan finnas icke-bruksraser som skulle kunna uppfylla mina önskemål. T ex bordercollie skulle mest troligt fungera utmärkt, fast bordern saknar en del av det jag vill ha, och har en del jag inte riktigt söker.

Och de allra flesta jag vet som har brukshundsras som familjehund har valt av samma anledningar som mig. Och det går lika bra som för mig.

Och ja riesen har en del 'extragrejer'. Men jag ser de inte som en nackdel med den inbyggda 'skydda husfolk, hus och hem', samtidigt ser jag inget behov av att utveckla det. Visst skulle jag kunna träna skydd om jag var road av det. Men jag behöver inte göra det bara för att det finns/går.

Däremot ger jag dig rätt i extra allt-delen såtillvida att man ska vara medveten om att det finns där. Den som ser min riesen i hemmiljö och hur han bubbar leksaker, vill kela och trynar i min säng får ju inte glömma att samma 'stora, snälla nallebjörn' inte en sekund skulle tveka att sätta tänderna i någon han upplevde hotade hans familj. Men som sagt bara för man inte BEHÖVER det, så betyder det ju inte att man inte kan/ska/får köpa en hund som har det ju, i mina ögon?

Ska man BEHÖVA alla egenskaper, så ska ju folk inte ha t ex greyhounds till sällskap, det är sighthounds framtagna för att upptäcka byte, jaga det samt fälla det (och det BEHOVET finns aldrig då jakt med fällande hund är synnerligen verboten i Sverige). Så jag förstår inte riktigt hur du tänker med att 'behöver man det inte kan man köpa ngn annan ras?'

99% av alla hundägare 'behöver' inte alla de egenskaper som finns i den ras de valt. Hur många JRT-ägare behöver en grythund? JRT är en hund få säger ngt om att ha som sällskap, är det på grund av dess storlek? För den är i mångt och mycket lika krävande som en brukshundsras. Dock går det sällan lika illa när det går åt skogen med en JRT än med en rottis. Men förutom det - varför okej ha JRT, eller en vallhund (BC t ex) som sällskap, än att ha en brukshund som sällskap? Under förutsättning att de på ett eller annat vis får den stimulans och aktivering som krävs för de ska må bra och vara harmoniska hundar. Det behöver dock inte vara just genom grytjakt, vallning etc.

Jag hoppar in och svarar på din fråga även om du fått många svar.

Det registreras många rottweiler varje år och rasen har länge legat på 10-i-topp listan. det innebär att det föds många hundar som är rent skräp. Alla uppfödare tar inte sin uppgift på största allvar, utan lyckas sälja valpar ändå.

Jag är uppvuxen med rottweiler och har haft en egen. Jag kan säga att det kan vara en bra förstahund om man bestämmer sig för att man från och med NU och framåt har en livsstil som passar hunden.

Rottweilern fäller otroligt mycket, så man måste uppskatta dammsugaren, alternativt stå ut med en hel del hundhår under fällningstiden.

Vidare brukar de flesta rottweiler jag mött gilla att utmana sin matte eller husse och då kan man inte bara läsa en bok och "lägga ner hunden". Det krävs en god portion intution, känsla för djur och ödmjukhet att be om hjälp, även om man är en "stadig karl" (missförstå mig rätt).

De personer jag mött som kraschat med sina rottisar har antingen inte aktiverat dem tillräckligt, eller så har det gått prestige i att husse bestämmer (hårdfört) eller en matte som säger att dessa problem löser vi med kääääääääärlek... (givetvis behöver det inte vara matte/husse, utan tvärtom, men OFTA - tyvärr, vill inte husse erkänna att han kanske blivit rädd och tar i för mycket)

Med tanke på alla andra intressen ni har i familjen, cross och hästar, så undrar jag om ni också behöver en rottweiler?

Det finns enklare hundar att börja med som också orkar hänga med på allt, men som kanske inte har samma tendenser att testa sin ledare. Kanske kunde en storpudel vara något?

Jag tycker du skall fundera på funktion före utstrålning. Utstrålning får den hund som är lydig och väldresserad och som passar rätt familj.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 409
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 056
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt. Vi är båda väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Luxus
·
Övr. Hund Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025