Sv: Vill skaffa hund..
Vad larvigt.
kanske skall dom stå i en hangar
Vad larvigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kanske skall dom stå i en hangar
Vad larvigt.
det kanske inte tar timmar om man bor granne med en bra spårmark. men för alla oss andra, som måste åka dit, gå spåret, låta det ligga och till sist gå det med hunden, ja då tar det några timmar. vanlig lydnadsträning hemma tar ca en timme. träning på klubben med kompisarna tar tre timmar. för att nämna några exempel. har man en hund som behöver den här träningen varje dag då går det massor med tid. en mer sällskapsinriktad hund kanske klarar sig med sådan träning ett par, tre gånger i veckan. rottisen tillhör väl inte de aktivaste hundarna, men även inom den rasen förekommer det mer spralliga exemplar.
ja det är klart MEN jag anser inte att en rottis är en familjehund.såklart man man få en lugn rottis men dom kan blir svåra att hantera om man inte har ngn som helst erfarenhet innan. och alla vi djurvänner vet hur det kan vara med ett svårhanterat djur,kvittar om de är häst eller hund.har förstått att du är rätt insnöad på rottweiler. jag gav bara min åsikt.Någon gång skall man väl börja med hund??
Om man nu väljer schäfer labrador, goldem eller bordercollie. Så blir det ju en första hund.
Jag har flera kompisar som har rottisar som första hund. Det går aldeles utmärkt.
En tjej har en tik , Tävlar och går på utställning. Fungerar kanon bra.
Så vet jag folk som köpt typ labrador. Dom är skit svåra.
Man bör lägga ner mycke jobb på vilken hund man än väljer.
Fast jobbar man med sin hund så som en bruksras kräver så har man den inte som sällskapshund.
Jag tror att det mest handlar om att skaffa sig en bra kompis som följer med vart vi än ska.
Fast jobbar man med sin hund så som en bruksras kräver så har man den inte som sällskapshund.
Den äldsta är bara sällskapshund men så är hon också en dålig representant för sin ras. Det går inte att träna med henne hur mycket jag än vill. Den nya är till för träning och tävling. Det är hans primära syfte och vad han är inköpt för, inget annat. Jag behöver inte en till hund för sällskap, även om det kommer med på köpet.
Klart att hunden större delen av dygnet inte tränar eller aktiveras, men en brukshund ska trots allt vilja arbeta och ha förmåga till det. En sällskapshund tar man lite promenader med och tränar kanske någar trix. Ska man ha brukshund ska man vara intresserad av arbete med sin hund. Vad man gör är inte så viktigt. Det kan vara spår, sök, skydd, lydnad, servicearbete eller vad som helst men något ska man göra. Det är därför man köper en brukshund. För att man vill ha något att jobba med. Är man primärt ute efter sällskap och något att gulla med i soffan kan man köpa sig en sällskapsras.
Som jag ser det är alla hundar gulliga, och de flesta går att släpa upp i soffan. Men vissa raser är framtagna med "extra allt" för att det finns ett sådant behov. Har man inte behovet av de egenskaperna hos en hund, utan bara vill ha gullet i soffan, så behöver man ju inte hundarna med "extra allt."
Jag anser ni ser er blinda på ordet bruksras. Och sen ska de vara maskiner som ska jobba jobba jobba. Men ni vill inte erkänna att de även kan ligga och slappa i soffan. För usch och fy, sånt kan ju inte en bruksras göra![]()
Som jag ser det är alla hundar gulliga, och de flesta går att släpa upp i soffan. Men vissa raser är framtagna med "extra allt" för att det finns ett sådant behov. Har man inte behovet av de egenskaperna hos en hund, utan bara vill ha gullet i soffan, så behöver man ju inte hundarna med "extra allt."