Vill skaffa hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 7 894
Sv: Vill skaffa hund..

Min fråga är följande... Är det lämpligt att köpa en rottweiler som första hund?

Är man villig att jobba mycket med hunden, lyssna på folk (men sortera bort en hel del skit), är ödmjuk nog att inse att man förmodligen kommer att behöva ta emot hjälp under tidens gång, själv inte är en "mesig soffpotatis" och redan vet att en aktiv brukshund passar in i familjens vardag - så ja.

Hur bra en viss ras passar som förstahund beror helt på ägaren.
Är rottis ert val så läs noga på om mentaltester, höftledsröngen osv innan ni väljer hund. Ta kontakt med rasklubben och ring gärna runt och prata med så många som möjligt så att ni kan skaffa er en egen uppfattning om läget. Nöj er inte med att lyssna på en människa (hur fantastiskt det än må låta) utan sätt på de kritiska glasögonen. På SKK:s hemsida finns enormt mycket information och statistik att hämta om alla registrerade hundar och dess kullsyskon/avkommor/stamtavlor/hälsotestresultat/tävlingsresultat m.m.

Se till att hitta en rottis med vettig mentalitet och bra statistik runt hälsan.

Vad kul att ni vill köpa hund. Jag ska inte uttala mig om rottweiler men skickar med några frågor att fundera på: Vad är det med rottisen som gör att ni tycker att den är rätt ras för er? Finns de egenskaperna hos någon annan ras också? Finns det saker som talar emot att välja en rottis? I så fall har de andra raserna, som har de positiva egenskaper som ni vill ha, också dessa negativa egenskaper? Eller kan ni hitta en ras som har det positiva utan att få nackdelarna? En ras som jag tycker har många positiva egenskaper är bullmastiff. En maffig hund. http://www.bullmastiffklubben.se/

Fast det poängteras inte heller att Rottweilern tillhör en arbetande ras och att de rottisar som är något att ha mentalt och hälsomässigt kommer från bruksuppfödare och de hundarna tenderar att inte nöja sig med bara familjeliv.

Jag sa ju att det behövdes definition...

Familjeliv utesluter inte att man arbetar med sin hund.

Hej

Det har med utstrålningen att göra tror jag.
Man hör ju ofta att man kan se vem som är husse till vilken hund och tvärt om. Dom rottisarna vi träffat hittills har varit lugna, trygga och bestämda.
Ägarna till dom har varit likadana och det känns som om detta skulle passa oss bra.
Brukshundklubb finns på nära håll och långa promenader tar vi redan varje dag. Men det är mycket positivt att få så mycket hjälp av er med detta, för det skulle inte vara roligt att skaffa hund och sedan inse att vi måste lämna bort den efter ett tag. Mvh Stefan

Hej

Dom rottisarna vi träffat hittills har varit lugna, trygga och bestämda.

Det har sett resultatet av hårt arbete och konsekvent ledarskap. De hundarna har hamnat hos rätt ägare. Därför är det viktigt att man inser det innan man köper en arbetande ras.

Lycka till med hundköpet :)

Det håller jag med om. Våra hundar är arbetande familjehundar.

Men det är ordet sällskapshund som jag hakar upp mig på.

Även de hundarna jag haft som varit brukshundar har både varit en hund jag jobbat med och sällskapshund.
Förstår inte att folk retar sig på ordet sällskapshund.
Självklart ska man tala om att en brukshund ska jobba. Men de ska också fungera som sällskapshundar när de inte jobbar.
Det låter på folk som de inte gör annat än tränar sina brukshundar.
Men jag antar de tränar nån timmereller något mer eller t o m mindre. Men vad gör de sen? Umgås de inte med sin hund då, alltså ett sällskap.

Det har med utstrålningen att göra tror jag.
Man hör ju ofta att man kan se vem som är husse till vilken hund och tvärt om. Dom rottisarna vi träffat hittills har varit lugna, trygga och bestämda.

Känn efter om samma utstrålning också finns hos någon annan hundras

Även de hundarna jag haft som varit brukshundar har både varit en hund jag jobbat med och sällskapshund.
Självklart ska man tala om att en brukshund ska jobba. Men de ska också fungera som sällskapshundar när de inte jobbar.
Men jag antar de tränar nån timmereller något mer eller t o m mindre. Men vad gör de sen? Umgås de inte med sin hund då, alltså ett sällskap.

Jag retar inte upp mig ett dugg, jag hakar upp mig.

Det är nog sammanhanget i sig. Någon frågar efter en hund som de vill ta ett par promenader med om dagen (ej riktat till TS) och folk rekommenderar bruksraser.

Jag retar inte upp mig ett dugg, jag hakar upp mig.

Det är nog sammanhanget i sig. Någon frågar efter en hund som de vill ta ett par promenader med om dagen (ej riktat till TS) och folk rekommenderar bruksraser.

Ok, det kan jag förstå. Fast jag tycker ändå folk gör det så stort när man säger bruksraser.
Ett spår, så har man gjort ett bra jobb med hunden. Jag tycker inte det är så märkvärdigt mot vad folk vill ha det till.
Vad är det som säger att gå på en plan och träna som är det bästa. Man kan träna på sina promenader mm.
Folk skriver att det tar timmar mm och gå spår, vilket det inte gör. Och själva träningen är ju kul, både för hunden att den får jobba och för att man får umgås med sin hund.

Ok, det kan jag förstå. Fast jag tycker ändå folk gör det så stort när man säger bruksraser.
Ett spår, så har man gjort ett bra jobb med hunden. Jag tycker inte det är så märkvärdigt mot vad folk vill ha det till.
Vad är det som säger att gå på en plan och träna som är det bästa. Man kan träna på sina promenader mm.
Folk skriver att det tar timmar mm och gå spår, vilket det inte gör. Och själva träningen är ju kul, både för hunden att den får jobba och för att man får umgås med sin hund.

Håller med att man inte alls behöver harva omkring på en appellplan för att träna. Tränar själv mycket under våra promenader i skogen.

Men alla vill inte ens det. Vissa vill ha en hund i koppel, och gå små promenader med. Utan någon annan form av aktiviteter. Så tycker jag eg inte att någon hunds liv ska se ut.

det kanske inte tar timmar om man bor granne med en bra spårmark. men för alla oss andra, som måste åka dit, gå spåret, låta det ligga och till sist gå det med hunden, ja då tar det några timmar. vanlig lydnadsträning hemma tar ca en timme. träning på klubben med kompisarna tar tre timmar. för att nämna några exempel. har man en hund som behöver den här träningen varje dag då går det massor med tid. en mer sällskapsinriktad hund kanske klarar sig med sådan träning ett par, tre gånger i veckan. rottisen tillhör väl inte de aktivaste hundarna, men även inom den rasen förekommer det mer spralliga exemplar.

Senast ändrad:

Men man måste inte träna 3 timmar med kompisar bara för man har en brukshund.
Man kan träna själv, i skogen, på promenaden. Man måste inte åka till klubben.
Man måste inte åka till skogen och lägga spår, man kan spåra på många andra ställen.
Vi underskattar våra hundar och tycker de är så himla duktiga att klara ett spår som legat en timme i skogen.
Medans de kan spåra på asfalt, på sidan om vägen där man promenerar (ingen stor bilväg då får jag kanske tillägga ;) )

I går gjorde jag ett uppletande med en av hundarna. Det tog en kvart.
Vet inte hur många ggr jag hör folk säga *jag har varit på klubben och gjort upplet* Och?? säger jag då, är det något märkvärdigt för man har en brukshund eller vad man nu har. Vad är det för jobbigt med upplet, som många gärna vill få det till. Ja de vill iallafall få det till att de har tränat...

Är just detta jag menar. Att allt ska vara så "stort" när man har brukshund.
Man kan träna precis vart som helst, huvudsaken hunden får jobba med något.

Klart att ett spårpass tar flera timmar, annars får man ju ingen liggetid på det.

Tack och lov för det du skriver, jag började undra om det var något fel på våran rottis... För inte sjutton tränar vi henne hela dagarna.
Idag har vi tränat enligt följande:

* Uppletande ute på gräsmattan (liten tomt, kanske 100 m2 men minst 40 cm snö), ca 20 minuter inkl. förberedelser.

* Lydnadsträning i köket, kontaktövningar samt träning med apporten (hålla, hämta) ca 15 minuter.

* Fritt följ, linförighet och framförgående bakades in på promenaden, själva promenaden var på 1½ timme men mesta tiden sprang hon lös i skogen och busade.

Blir nog en omgång till med apporten ikväll och så en rejäl kvällspromenad.

Hon är ingen extrem soffpotatis precis, snarare tvärtom arbetsnarkoman. Men när hon jobbar så är det till 100%, korta pass med full koncentration är det som funkar för oss.
Lite samma sak när det gäller spårandet också, visst kan hon gå ett spår på 1500 m med 8 föremål, men oftast lägger jag hellre flera korta spår där det ena går i skogsterräng, ett på klippor, ett med många vinklar, ett där hon tvingas passera någon centimeter från älgskånkar osv. Säg att jag lägger 5 spår, då är det första klart lagom till att jag lagt det sista.

Jag tror inte att det är många som tränar sina hundar "hela dagarna".

Det jag försöker få fram är att jag inte gillar att man vill föreslå arbetande raser till människor som vill ha en ren sällskapshund. Till människor som inte vill träna det minsta lilla med sin hund.

Bra du har samma teori som jag
gött. Mot hugg hela tiden
visst arbetar man med sin hund. Fast myser inne i soffan också.
kanske skall dom stå i en hangar

Det är ju så. När man bor på landet, så är det lätt att gå ut och lägga ett spår.
Vi bor nära skog o åkermark . Bra natur för spår.
Jag har en bra padock att köra lydnad i.
Jag behöver inte flänga i väg för att göra denna träning varje dag.
Givet vis har vi våra långa promenader mm
Men ej träning på klubb. Har tävlat i lydnad är trött på att flänga om kring.
Nu träar vi i lugn o ro. Och har en del hund kompisar
och mycke mys. Det blir fina rottisar

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 409
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 056
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt. Vi är båda väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Luxus
·
Övr. Hund Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025