Vill skaffa hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 7 894
Sv: Vill skaffa hund..

Jag skulle generelt inte rekomendera någon specifik ras som första hund. Det beror helt på vad man är för människa och vad man vill göra med sin hund. Har men en jäkla hundkänsla och vill lägga mkt jobb så är jag övertygad om att en förstahundsägare kan göra mkt bättre jobb med en krävande hund än många äldre hundvana människor.
Ska man jämföra schäfer och rottweiler som första hund så får jag nog säga att vill man ha minst "bråk" så välj schäfer. Man behöver ju inte köpa en schäfer som är rent avlad på tex skyddshundar. Rottweilern ifrågasätter mer vad man gör. Man måste i regel arbeta hårdare för att få dom med sig helt.
Men man kan ju inte generalisera för det finns slashasar till hundar i båda raserna och det finns hysteriska arbetsnarkomaner.
Men en sak är säkert, skaffar man sig någon av raserna så måste man vara beredd på att det kan krävas massor jobb om man får en med lite fart i.
Men att säga att en en hund är jobbig är bara så himla fel.

Jag är inne på min 4 och 5 rottis.
Har aldrig behövt bråka med dom.
De har vart kanon hundar.
Lättlärda fina individer. Kanske hanarna är värre.

Det tror jag säkert, men bara för att du klarar dina rottisar bra betyder det inte att alla gör det.
Det går inte komma ifrån att i regel är rottisen en skarp, egensinnig och utmanande ras.

Jag kan tycka att den hund av sällskapsras som är lika krävande som en bruksras är ett dåligt avelsresultat. Precis som den hund av bruksras som helst vill ligga i soffan. En Cavalier eller Papillon ska inte vara så.

Att Grehound passar som sällskap kan jag förstå. De är ju avlade för att springa som idioter efter vilt, men inte att arbeta med hjärnan. De är väl inte direkt låndistansare heller. Bara att släppa lös och låta dem rusa runt ordentligt varje dag. Det är inte direkt krävande för ägaren.

Men jag är fortfarande tvivlande till att en hund av bruksras ska införskaffas primärt för sällskap, även om familjen har en aktiv livsstil. Jag tycker nog fortfarande att man ska skaffa den för att man vill göra något med sin hund, om det så är fjällvandra eller spåra. Man ska helt enkelt tycka att det verkar roligt att gå ut och göra saker tillsammans med sin hund. Det här är dessutom något som Rottweiler-rasen verkligen behöver då den lyser med sin frånvaro inom brukset och mest syns i soffan eller i utställningsringen. Rasen är inte arbetande i stort längre just för att folk skaffar dem som sällskap. Jag begär inte att varenda hund ska ut och bruksarbetas och tävlas, men som det är nu finns det knappt någon.

Många rottishanar tenderar dessutom att bli muckiga om de blir understimulerade. De söker gräl och konflikter.

De Schäfrar jag träffat som är som du beskriver har varit av exteriörlinjer eller haft ägare som inte kunnat hantera dem. En bra bruksschäfer med kompetent ägare är varken rastlös eller gapig.

okej
så då tycker ni att schäfer är en bätre första hund .än en rottis.
hhmmm
Det tycker definitivt inte jag
Dom schäfrar jag umgåtts med o träffat är lika dana allihop.
Även de man träffat på kurserär likadana.
Här i mitt umgänge , defenetivt inga dåliga hundägare.
Givet vis kan de ligga plats om man ber dom.

Jag håller på rottisen

Jag gillar inte schäfer, av en rad anledningar. TROTS detta känner jag INTE igen bilden av schäfer du målar upp - alls. Jag har träffat sådana schäfrar - ja. De har samtliga varit ouppfostrade alt feluppfostrade, och understimulerade. Jag har mött en lång rad (det är ju en vanlig ras) mentalt trevliga, lugna och harmoniska schäfrar. Både de som 'jobbat' och de som varit 'sällskapshundar i aktiva hem'

Jag kan tycka att den hund av sällskapsras som är lika krävande som en bruksras är ett dåligt avelsresultat. Precis som den hund av bruksras som helst vill ligga i soffan. En Cavalier eller Papillon ska inte vara så.

Att Grehound passar som sällskap kan jag förstå. De är ju avlade för att springa som idioter efter vilt, men inte att arbeta med hjärnan. De är väl inte direkt låndistansare heller. Bara att släppa lös och låta dem rusa runt ordentligt varje dag. Det är inte direkt krävande för ägaren.

Men jag är fortfarande tvivlande till att en hund av bruksras ska införskaffas primärt för sällskap, även om familjen har en aktiv livsstil. Jag tycker nog fortfarande att man ska skaffa den för att man vill göra något med sin hund, om det så är fjällvandra eller spåra. Man ska helt enkelt tycka att det verkar roligt att gå ut och göra saker tillsammans med sin hund. Det här är dessutom något som Rottweiler-rasen verkligen behöver då den lyser med sin frånvaro inom brukset och mest syns i soffan eller i utställningsringen. Rasen är inte arbetande i stort längre just för att folk skaffar dem som sällskap. Jag begär inte att varenda hund ska ut och bruksarbetas och tävlas, men som det är nu finns det knappt någon.

Fast vad lägger du in att 'göra' något med sin hund?

Är att den ska vara med i stallet sällskap eller att göra något?
Att den är med på ridturer (lös, för förtydligandets skull) sällskap eller göra något?
Är dra lite pulka på kul sällskap eller göra?
Att ta skogspromenader och hänga med i svampskogen sällskap eller göra?
Vara med på gården i ur och skur, året om, alla väder?
Lägga lite enstaka spår för kul?

Jag tycker det är jättesvårt säga att det ovan är en 'sällskapshund', samtidigt som det inte är mer än några minimala antydningar till 'ren' bruksträning (spår + drag). Gårdshund är nog som sagt det närmaste jag kommer för att klassificera?

Nu var ju min blandis ett rent misstag, men synnerligen meriterade föräldrar (utställningschampions båda två). Och hon är ett bra exempel tycker jag på att INDIVID är ännu viktigare än ras när man väljer hund, ffa förstahund. Nu var hon min första alldeles egna hund, och jag var 13 år när jag köpte henne för hopsparade pengar. Och i väldigt mångt och mycket var hon en perfekt förstahund för mig, eller någon annan med aktivt liv (bodde i stallet på den tiden typ, gillade agility etc) och viss hundvana. Men om man köpt henne för att få en low maintenance sällskapshund som skulle pryda soffan mellan koppelpromenaderna runt kvarterat hade man köpt sig problem.

Sen om hon var undantaget som bekräftade regeln eller ej vetefan. Hon var krävande soms agt, men samtidigt mkt mjuk och lättlärd. Så inte olämplig som förstahund, men som ren sällskapshund/soffhund. Som gårdshund - utmärkt. För att ta i med en klyscha så mycket hund i liten förpackning.

Och du kan ju köpa en pappis och få en hund som vill mer än pryda soffan och gå runt kvarteret - samtidigt anser även jag att ALLA hundar ska aktiveras mer än små koppelpromenader.

Och soms agt full förståelse för ditt sista stycka, att man inte helt får tappa den arbetande aspekten av rasen. Sen är ju frågan om de ägarna inte köper rottis för aveln gått åt fel håll, eller om aveln avlar 'familjehundar' för det är de det finns efterfrågan på? (Jag har ingen aning, bara en öppen fundering, vad är hönan och vad är ägget?)

NÄÄÄÄ
Min far har 2 st schäfrar. Dom har han jobbat med ordentligt. Han är verksam i brukshundsklubb. Inget fel på honom. Han har haft hund i hela sitt liv. Hund människa.
Min mammas man har vunnit så mycke med sina hundar. Tidigare boxer, Spår sök mm. Hög nivå. Han är också en hund människa. Aktiv sådan.
Men deras schäfer har varit så jobbig. En hane. Gapig skällde på allt. Nu är han borta blev 9,5 år.
Min fars hundar är trevliga. Men de är en hundras som är rastlös. Och gapig. skäller o skäller. Nu är hans hundar pensionerade. 11 o 12 år. hanar.
Så det är inget fel på dom hund människorna

Okej, då är det fel på hundarna då.

Sen, bara för man haft X hundar, säger det ingenting. Min pappa är inne på sin 6:e riesen. Han är en aktiv brukshundsmänniska även om han inte tävlar, och har haft trevliga, harmoniska hundar. Den förra hunden var inte bar mentalt, men där var det verkligen hunden, och hade det varit MIN hund hade den fått sitt liv avslutat i förtid pga det. Nuvarande är en extremt trevlig, följsam och förig hund. Som det gick knackigt värre med i början. Helt enkelt för att det som fungerat perfekt i 30 år INTE fungerade på just den hunden, och pappa inte förmådde byta metod förrän det gått snett och jag rett ut det, dvs han sett ngt annat fungera.

Att hans sjätte riesen var som ett dövt popcorn och inte kunde uppföra sig var INTE rasen, det var INTE individen, det var INTE att pappa saknade kunskap och erfarenhet av rasen - men det VAR ägarens (pappas) fel likförbaskat..

Skyll inte mismatch ägare hund alt dåligt hundmaterial på rasen.

Jag är inne på min 4 och 5 rottis.
Har aldrig behövt bråka med dom.
De har vart kanon hundar.
Lättlärda fina individer. Kanske hanarna är värre.

Hanarna kan vara värre, som Jadzia skriver, men ingen regel utan undantag.

Nu har jag inte erfarenhet av fyra eller fem rottweieler, utan har bara levt med två. 11 respektive 10 år.

Mina föräldrars hund var en "sällskapsrottis", men pappa såg åtminstone till att hon hade en riktigt bra lydnad och fick gå timslånga promenader lös i skogen varje vecka. Jag tror inte hon led särskilt mycket av det då jag och mitt syskon också lärde henne alla möjliga tricks och hade henne att leta upp våra gömda kompisar, hennes ben eller vad det nu var. Det var en trevlig tik, men som inte drog sig för att morra surt om någon kom för nära hennes grejer eller om man ville att hon skulle göra något som hon inta hade lust med.

Min egen rottis hade en helt annan kaliber och hon ifrågasatte om det var hon eller jag som var boss från det att hon var nio månader och högg mig i armen när jag ville ta en grej ifrån henne som hon inte fick ha.

Jag tränade lite spår och lydnad, men skall sanningsenligt säga att hon inte fick den tid hon skulle må bäst av. Hon muckade gärna gräl med andra hundar, gillade att skrämmas och blev ofta ordentligt sur när man talade om att hon inte fick tigga vid bordet, utan gå och lägga sig (eller om hon tvingat sig på någon gäst som kliade och kliade bakom öronen och inte vågade att sluta, för då morrade hon).

Jag älskade min hund, så klart, men hon var långt mycket mer av en utmaning än vad mina föräldrars tik var. Framför allt höll hon på med sådana där hyss som Jadzia beskrev, sökte små konflikter, anledning att vakta det ena eller det andra eller bara "roa sig" med att psyka de som visade sig lite osäkra på henne.

Det ÄR ett ansvar att ha en rottweiler och är det en bra hund som kräver den en hel del mental och fysisk stimulans, mer tid än vad sällskapshundsägaren i regel ger sin hund.

Det var absolut inget fel på min rottweiler, men jag var ung och lite naiv som tänkte att det skulle vara plättlätt att kombinera småbarnsår med en rottweiler och jobb, samt häst. Hundens förtjusning i att hitta på hyss berodde säkerligen på att hon inte fick arbeta så mycketsom hon behövde - och då var hon ändå ingen soffpotatis. Hon var med ute med barnvagn, hon var i stallet, jag gick kurs i spår och hon lekte med andra hundar och var med på jobbet.

Jag är en person som vet vad jag vill, gillar hundar som lyder och tycker att man skall vara herre över sin hund och inte tvärtom. Inget tjafs, för jag bestämmer, typ. jG har också i perioder varit hjälpinstruktör på brukshundklubben.

Denna erfarnhet till trots, så hade jag en del bekymmer med min rottweiler. Kanske var hon osedvanligt dominant eftersom hon inte gärna gjorde sig till för mig. Kanske var hon också osedvanligt pigg och aktiv, hon älskade att arbeta. Denna kombination av energi och dominans var mycket för mig att klara av eftersom mina andra förpliktelser och hästhobby också tog tid.

Numera har jag en annan ras och jag har insett att det kan vara lätt och väldigt roligt att ha hund. Han är ett lika stort sällskap, men kräver inte alls den fingertoppskänsla som jag behövde ha för att fostra rottweilern.

Jag skriver allt det här för att TS skall få en mer nyanserad bild av hur det kan vara - även om man har erfarenhet av hund.

Mina år med min egen rottweiler har iaf gett mig en klädsam ödmjukhet inför just den rasen. jag älskar rottweilerns utseende, dess pondus - men jag har inte den tiden och det engagemanget som jag tycker att en sådan fin hund förtjänar.

För att förtydliga, jag menar inte att alla brukshundar måste gå på brukshundklubben eller tränas i skydd, men jag tycker att hunden skall ha vettiga uppgifter och inte "bara hänga med". Det finns raser som kräver mindre och de kan man göra allt möjligt kul med, utan att få problem om tiden periodvis inte räcker till.

Bra inlägg :bow:

Men började fundera lite, och delvis KL:

Känner dock att, som i så mycket annat, det är väldigt stort tolkningsutrymme ang 'hänga med'. T ex 'hunden är med i stallet' kan ju betyda eg allt från 'hunden är ute och springer runt som den vill och gör vad den vill i/kring stallet när matte/husse är där', till att 'hunden är med matte/husse i stallet, och under en helt vanlig stallsejour så kommenderas hunden båda att komma (hit), att sitta/ligga/stanna, gå fot, ligga plats etc. Och så ALLT däremellan.

När jag skriver 'med i stallet' har jag ju min bild av det, men slog mig att någon som läser kan ha en HELT annan bild av vad det innebär, och den kan vara både 'mer' eller 'mindre' än vad jag menar..

Jag gör dessutom skillnad på hundarna insåg jag när jag började verkligen tänka på det. Greyistiken är med i stallet under premisserna 'hon lallar runt nånstans i eller i närheten av stallet och gör vad hon vill. Äter hästbajs, nosar runt, springer runt i hagarna och - eh ja inte vet jag vad hon gör där eg..'. Dvs kommando/träningsmässigt så ev kommer det ett par 'kom' om hon är 'borta' alltför länge och/eller när vi ska gå in igen om hon inte är där.

Riesenhanen däremot, han 'drillas' betydligt mer, eg utan att jag tänker på det. Han vill ju vara där matte är, det inkluderar att lägga sig i spånet när matte mockar. Han är också förtjust i hästbajs men han har skägg så han får inte äta hästbajs ;) Under en fullt normal 'stallsejour' kommenderas han både hit och 'dit' (dvs flytta sig), han platsläggs, han beordras att 'stanna kvar' när jag går och fodrar hästarna, och får/ska då stå och vänta vid grinden, han hör också nej/låt bli, dvs får 'förbud' mot att äta hästskit. 9 ggr av 10 beordras han fot också när vi ska gå in, för att inte fultackla tiken när HON kommer på mitt hit.

Så.. för tiken är det verkligen 'lalla med i stallet', men för hanen blir följa med i stallet inte bara att han till sin lycka får göra det han vill - vara med matte, utan ett 'träningspass light' också (och naturligtvis en kul stund där man kan gömma sig i halmen, rulla sig i spånet, nosa efter roliga grejer och har man tur har hovslagaren varit där och det finns horn att äta, osv..)

Jag tror det är efterfrågan det beror på. Rottweilern utmålas som sällskspas- och familjehund och de som köper Rottweiler är inte ute efter något att arbeta med. Sedan lider rasen av samma syndrom som många andra arbetande raser. Det springs på utställningar istället för bruksprov. Rasen har snuttifierats för att vem som helst ska kunna ha den. Det är väldigt synd.

Mmm, det finns ingen.. hmm hur ska man säga, uppdelningen inom rasen då? Naturligtvis ska det inte 'behövas', men att det sas 'delat' sig lite i en mer snuttifierad variant avlad med primärt mål 'familjehund' och en variant där det fortfarande avlas för att få fram en 'ordentlig' brukshund?

Funderat lite på det där ibland, jag är alldeles för oinsatt för att ha någon större koll, men har ju inte kunnat undgå att inte se en del av debatten kring schäfrarna, rekryteringsproblem till polis och försvarsmakten, och dessutom att det börjar kollas mot/provas andra raser, som t ex mallar? Funderat endel på om det är ett 'påtvingat' byte, att då förstahandsrasen ( exvis schäfer) inte håller måttet, 'tvingas' man kolla mot andra raser, eller om det finns mer 'nyhetens behag' och en önskan att se om man med exvis en malle kan få en ÄNNU bättre brukshund t ex schäfern. (Raserna är bara tagna som ex, men du fattar)

Det finns en uppdelning inom Rottweilern precis som inom Schäfen, men den förstnämnda har ganska få bruksuppfödare. Det finns betydligt fler inom Schäfer. Det är ju tvyärr så att vill du vinna så väljer du inte en rottis. Jag valde också Schäfer istället just för att chansen att bli framgångsrik är större.

Så e grej till
Min dotter blev biten i ansiktet av en schäfer. Den högg bara utan att varna. Hon satt o lekte med sin kompis på golvet. Hunden bet rakt över ansiktet. Hon hade tur, hade glasögon på sig. Så det blev revor från ögat och ner till munnen. Men den fick ett bra tag om läpparna. Hon fick åka å sy ihop hela munnen. Det va en 2 hane. HAN avlivades dagen därpå.
så lite falska är dom allt

Så e grej till
Min dotter blev biten i ansiktet av en schäfer. Den högg bara utan att varna. Hon satt o lekte med sin kompis på golvet. Hunden bet rakt över ansiktet. Hon hade tur, hade glasögon på sig. Så det blev revor från ögat och ner till munnen. Men den fick ett bra tag om läpparna. Hon fick åka å sy ihop hela munnen. Det va en 2 hane. HAN avlivades dagen därpå.

:rofl: jag tror jag döör! det var en tragisk historia men slutknorren gjorde min dag :D

Funderat endel på om det är ett 'påtvingat' byte, att då förstahandsrasen ( exvis schäfer) inte håller måttet, 'tvingas' man kolla mot andra raser, eller om det finns mer 'nyhetens behag' och en önskan att se om man med exvis en malle kan få en ÄNNU bättre brukshund t ex schäfern. (Raserna är bara tagna som ex, men du fattar)

Nog finns det schäfrar som håller måttet. Det gäller att poliserna ska reda ut dom också...

Så e grej till

Så om en schäfer biter någon så är hela rasen falsk, men när en rottis biter en utställingsdomare åker du och köper avkomman? Hur går det ihop?

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 409
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 056
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt. Vi är båda väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Luxus
·
Övr. Hund Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka