Sv: Vill ha ban - ett problem!
Jag är litegrann som dig! Vi har påbörjat bebisverkstaden, men jag är fortfarande livrädd för förlossningen. Jag försöker övertala mig själv om att det mina vänner säger är sant. Under graviditeten så förbereder sig både kroppen och psyket för förlossningen, så när det är dags så vill man inget hellre än att ungen ska uuuut!
Men jag vet hur du tänker. Jag är livrädd för smärta överhuvudtaget, och en förlossning är ju det värsta man kan vara med om säger folk. Jag som dessutom har sprutfobi är livrädd för dessa också...
Jag brukar trösta mig med att jag inte kommer behöva tänka på vilken smärtlindring man vill ha och sånt, för jag är fullkomligt övertygad om att jag ändå kommer dö av smärta innan det är dags för sånt
Skämt åsido så tror jag faktiskt att vi klarar det. Alla andra klarar det ju så varför skulle inte vi klara det? Jag har sån tur att jag har en barnmorska i bekantskapskretsen som jag kommer att kunna prata med närsomhelst på dygnet om alla mina tankar. Hon har förlöst barn i 30 år och klämt ut 4 egna, så hon har nog rätt bra koll på vad som händer. Dessutom så har jag sagt ända sen jag var 16 år att hon ska vara med på min förlossning. Och så blir det förhoppningsvis!
Det finns ju speciella mottagningar för förlossningsrädda, så jag tror säkert att allt löser sig för dig om du pratar med din barnmorska. Dom är jätteduktiga och vana vid dessa tankar!
Tror inte att jag kom med nån lösning på ditt problem, men jag vill bara tala om att du inte är ensam om dessa tankar. Jag är precis lika livrädd.... Vet inte om jag kommer gråta av skräck eller skratta av glädje den dagen jag testar positivt.
Vi kommer att greja det både du och jag!
// Destiny
Ps. Oj, vad långt det blev!