Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När resa används om personlig utveckling eller svåra erfarenheter.
"Vilken resa vi ska göra tillsammans".
"Vilken resa det varit innan jag kom hit".
Det finns så många andra bättre ord.
Verkligen! Även "kundresan" är förskräckligt! Hatar även när försäljningsavdelningen kryddar med sporttermer. "Smasha in" en försäljning t ex. Låter så obildat.
Barnspråk är helt uteslutet.. Vi pratar det inte med barnen heller och har aldrig gjort. Min syster och hennes man gör det jämt med sina barn och till varandra plus att dom gör det med läspningPälskling (om väl valt husdjur) och isis (om islandshäst) är ord som gör mig lätt aggressiv. Ogillar också barnspråk och smeknamn - prata ordentligt och kalla folk, platser och företeelser det de heter, tack!
Samma här - är själv uppvuxen med vuxna som pratat riktigt, ej barnanpassat, språk med mig och min bror och jag har gjort likadant med min dotter. Upptäckte någon gång i förskoleåldern att hon nog hade ett väldigt "vuxet" ordförråd för sin ålder och det ser jag som en positiv bieffekt! (kommer aldrig förstå varför man skulle behöva säga vovve istället för hund och kisse istället för katt - det är ju inga svåra ord direkt...)Barnspråk är helt uteslutet.. Vi pratar det inte med barnen heller och har aldrig gjort. Min syster och hennes man gör det jämt med sina barn och till varandra plus att dom gör det med läspning
Jag känner att jag hade torkat ihop och sexvägrat om min man hade börjat göra det..
Just när det gäller hund och katt så blandar barnen med vovve och kisse, men det är för att andra gör det och inte vi. Jag gillar heller inte smeknamn, man använder namnet personen heter om inte personen själv vill att man använder smeknamnet. Min Pt tex heter Kristina men fullständigt hatar det och vill bli kallad Kicki och då får man ju vara snäll och respektera det.Samma här - är själv uppvuxen med vuxna som pratat riktigt, ej barnanpassat, språk med mig och min bror och jag har gjort likadant med min dotter. Upptäckte någon gång i förskoleåldern att hon nog hade ett väldigt "vuxet" ordförråd för sin ålder och det ser jag som en positiv bieffekt! (kommer aldrig förstå varför man skulle behöva säga vovve istället för hund och kisse istället för katt - det är ju inga svåra ord direkt...)
Nej det är märkligt. I somras fick min dotter, som fyller 2 år nu i höst, frågan från en vän till mig om hon såg den fina vovven. Dottern såg mycket fundersam ut, jag förtydligade med att det var en fin HUND och då trillade poletten ner. Vi har aldrig någonsin sagt vovve så hon blev väl förvirrad(kommer aldrig förstå varför man skulle behöva säga vovve istället för hund och kisse istället för katt - det är ju inga svåra ord direkt...)
Det är ju skillnad på smeknamn och smeknamn. Det du räknar upp är ju helt okej, det är något den personen själv har valt. Jag har en bekant som vill kallas Lisa men egentligen heter Elisabeth, eller alla Marior som blir Mia, typ. Däremot när (återigen, främst gränslösa föräldrar) hittar på något smeknamn som absolut inte har med barnets namn att göra blir det för mycket. Jag har en anhörig som envisas med att kalla sin dotter ett smeknamn som låter som ett av de där hemska smeknamnen på det kvinnliga könsorganet.Just när det gäller hund och katt så blandar barnen med vovve och kisse, men det är för att andra gör det och inte vi. Jag gillar heller inte smeknamn, man använder namnet personen heter om inte personen själv vill att man använder smeknamnet. Min Pt tex heter Kristina men fullständigt hatar det och vill bli kallad Kicki och då får man ju vara snäll och respektera det.
Men nej, fyI min umgängesgrupp har vi väldigt många ord för hund. En puppy, en pupperoni, en pup, ett djur, en voff, en svans, en näsa, en tassnos, en fluffrumpa, en fluff...
Sen har vi även några mer rasspecifika som fäfer, prick (dalmatiner), leksak (english toy terrier), en husk (med svensk uttal), fjäril (papillon), cermet (diverse vinthundar).
Ärligt talat så kan vi slänga ur oss lite vadsomhelst.
Det är från youtubern Jenna Marbles. Hon har en italiensk vinthund som heter Kermit och fick kommentaren "Is Cermet going to grow?" vilket blev en grej på hennes kanal.Men nej, fy
Cermet? Är det hittepå eller på riktigt?
Ok!Det är från youtubern Jenna Marbles. Hon har en italiensk vinthund som heter Kermit och fick kommentaren "Is Cermet going to grow?" vilket blev en grej på hennes kanal.
Jag tycker det låter väldigt illa när folk refererar till sin manliga partner som "gubbe". Alltså som i "måste åka in och hämta gubben i stan", "min gubbe jobbar med ekonomi", och så vidare. MAN, säg MAN för helskotta! Ja, eller sambo, make, partner, särbo, vad som nu kan tänkas passa.
Mamma/pappa som benämning på sin partner
eller ännu värre gumman som en bekant alltid kallade sin fru
I min umgängesgrupp har vi väldigt många ord för hund. En puppy, en pupperoni, en pup, ett djur, en voff, en svans, en näsa, en tassnos, en fluffrumpa, en fluff...
Sen har vi även några mer rasspecifika som fäfer, prick (dalmatiner), leksak (english toy terrier), en husk (med svensk uttal), fjäril (papillon), cermet (diverse vinthundar).
Omg. Gör folk det alltså?Verkligen! Även "kundresan" är förskräckligt! Hatar även när försäljningsavdelningen kryddar med sporttermer. "Smasha in" en försäljning t ex. Låter så obildat.
Hu!I min umgängesgrupp har vi väldigt många ord för hund. En puppy, en pupperoni, en pup, ett djur, en voff, en svans, en näsa, en tassnos, en fluffrumpa, en fluff...