VILKET JÄVLA AS! Avlivade massa hundar!

Sv: VILKET JÄVLA AS! Avlivade massa hundar!

fyfan säger jag bara!!
Hur kan man! och att djurskyddsinspektören inte kollade upp alla uppgifter!!

dum artikel, den läcker ju som ett såll. helt omöjligt att veta vad som har hänt, det kan ju lika gärna vara så att kvinnan ljuger och det inte fanns några köpare.

Om det stämmer är det fördjävligt :mad:

Men man kan ju säga så här att nu slipper hundarna lida iaf. Det är ju tydligt att dom var ett "bråk-redskap" vilket kan spåra ur ordentligt!

Döda hundar lider inte och de avlivades på ett humant sätt.

Sen att det är skandal att de inte kan bete sig som vuxna människor och disskutera saken är en annan sak.

Jag säger, vilken J_LA artikel!

Det fanns inga köpare!
Mannen har slitit som ett djur för att ha råd att mata hundarna, men nu fanns ingen lösning. Det kostar multum att föda 26 hundar.

Jag tycker dom gjorde rätt som avlivade dom istället för att sälja billigt till folk som bara tycker synd om hundarna och vill rädda dom undan döden och som egentligen inte är kapabla att ta hand om en draghund.

Senast ändrad:

Det fanns inga köpare!
Mannen har slitit som ett djur för att ha råd att mata hundarna, men nu fanns ingen lösning. Det kostar multum att föda 26 hundar.
Du verkar ju insatt i fallet.
Hade mannen gjort någon ansträngning för att omplacera? Hade han informerat x-sambon om att han beställt dödande (och därmed förstörande) av deras gemensamma egendom?

Jag tycker dom gjorde rätt som avlivade dom istället för att sälja billigt till folk som bara tycker synd om hundarna och vill rädda dom undan döden och som egentligen inte är kapabla att ta hand om en draghund.
Kan du förklara självklarheten i, "att folk som tycker synd om hundarna och vill rädda dom från döden" inte är kapabla att ta hand om dom?
Vad är det i så fall för mentalitet hos folk som är kapabla? :eek:

LIA

Jag säger, vilken J_LA artikel!

Det fanns inga köpare!

Jag håller med. Vet själv en som har ett par draghundar som han inte kan ta hand om. Omplacering är inte att tänka på, jag önskar att han avlivade dem men det blir nog inte så.

Aftonbladet är väl inte direkt den säkraste källan i Sverige ...
Gnist har en bra länk läs den.
Till alla som anser att det är fel att avliva. Dessa slädhundar är inga hundar man kan ha inne de är uppväxta utomhus.
Att sätta polarhundar i händerna på oerfarna är inte någon bra idé.
Det är vackra men ack så svåra hundar.

Googlar man på företagsnamnet i länken ser man att det åtminstone funnits en annons på Blocket...

Har Googlat - inte hittat.
I o f s står det att han sålt hundar, så det kan ju stämma.

Till mimmipigg:
Jag ser 3 anledningar till att inte döda hundarna.
Dom representerade antagligen ett betydande kapital.
Dom hade sin rätt att leva och skulle inte behöva betala med sina liv för att människorna inte hade vett att lösa sina mellanhavande på ett förnuftigt sätt.
Dom ägdes tydligen av bolaget som i sin tur ägdes av båda parter gemensamt.

Aftonbladet är verkligen inte den säkraste informationskällan. Men sanning att säga är jag inte imponerad av innehållet i Gnists länk heller.

Varför förutsätter du m fl att en ev ny ägare till en av dessa hundar hade varit en totalt hund-inkompetent soffpotatis??

LIA

Dom representerade antagligen ett betydande kapital.Jag tror inte att summan är så betydande
Dom hade sin rätt att leva och skulle inte behöva betala med sina liv för att människorna inte hade vett att lösa sina mellanhavande på ett förnuftigt sätt.Killen har gjort vad han kunnat för att nå en överenskommelse, vad tror du att foder och skötsel på 26 jyckar av den storleken går loss på?
Dom ägdes tydligen av bolaget som i sin tur ägdes av båda parter gemensamt.Hon var ju inte ovetande om hur situationen var och om nu hundarna var hennes allt varför tog hon inte rätt på dem själva?

Aftonbladet är verkligen inte den säkraste informationskällan. Men sanning att säga är jag inte imponerad av innehållet i Gnists länk heller.Jag kan hålla med om att den länken är ensidig men belyser trots allt lite mer vad det handlar om än vad AF lyckades med

Varför förutsätter du m fl att en ev ny ägare till en av dessa hundar hade varit en totalt hund-inkompetent soffpotatis??Jag förutsätter inget men sådana hundägare växer inte på träd tyvärr.

Jag förstår mig inte på människor som till varje pris anser att det är bättre att ett djur får leva än att avlivas.
Många gånger så tror jag att vi människor gör djuren en otjänst genom att inte inse detta.

Med lite klurande upptäckte jag att man måste googla utan citationstecken(samt utan bolagsform), då ser man att det tidigare funnits en annons.

Hittade f ö ytterligare en artikel, denna något mer neutral:

Västerbottens-kurirens artikel

Känslomässigt kan man ju tycka på väldigt olika sätt. Men det är väl ganska klart att så många hundar endast är en tillgång om de är säljbara och är en stor utgiftspost oavsett vilket. Det enda som känns riktigt klart för mig är att det är omöjligt att säga vem som har rätt utan att veta mer.

Dom hade sin rätt att leva och skulle inte behöva betala med sina liv för att människorna inte hade vett att lösa sina mellanhavande på ett förnuftigt sätt.

Lia, i en perfekt värld behöver man inte avliva friska djur...

Men vi lever inte i en perfekt värld, vi lever i en värld bland egoistiska, lata, trångsynta och okunniga människor ..

Så ibland (säger inget om just detta specifika fall ) är det de bästa för djuret att somna in, inte sagt att det är en BRA lösning, men vi lever som sagt inte i en perfekt värld.

Som jag brukar säga: Den som är död lider inte. Hade hellre avlivat min hund om jag inte kunde ha honom kvar, än att sälja honom till ett okänt öde.

Och i detta fallet är det draghundar det gäller, och en hel hop dessutom. Det är näst intill omöjligt att hitta bra hem åt så många krävande hundar. Stackars hundar att behöva skiljas från sin flock efter ett helt liv ihop. Jag tycker mannen gjorde rätt. Kvinnan kunde ju ha tagit hand om hela hopen om hon nu ville ha kvar dem.

Senast ändrad:

Jag tror inte att summan är så betydande
Jag vet inte vad dom kan ha varit värda, men låt oss räkna med 4.000:-/st? 26 á 4.000:- = 104.000:-. Ingen struntsumma precis.
Tillkommer gör ju kostnaderna för dödandet.

Killen har gjort vad han kunnat för att nå en överenskommelse, vad tror du att foder och skötsel på 26 jyckar av den storleken går loss på?
Det om överenskommelser VET varken du eller jag något om. Åtminstone inte jag.
Maten kostar pengar, men ändå ingen förmögenhet sett över ytterligare en begränsad tid. Enligt uppgift försökte ju x-sambons bekanta köpa loss hundarna samma dag dom dödades.

Hon var ju inte ovetande om hur situationen var och om nu hundarna var hennes allt varför tog hon inte rätt på dem själva?
Det är en fråga vi inte har svaret på. Det första jag funderar över är hur dom praktiska förutsättningarna såg ut.
Vi är nog båda medvetna om att allt inte är spårrät under en konflikt mellan separerande sambos/makar?

Jag kan hålla med om att den länken är ensidig men belyser trots allt lite mer vad det handlar om än vad AF lyckades med
Skulle jag bara sett länken, hade jag undrat över vad som var skribentens tanke och tänkande. Så för min del är allt det skrivna utan större värde vad gäller fakta och bevis.

Varför förutsätter du m fl att en ev ny ägare till en av dessa hundar hade varit en totalt hund-inkompetent soffpotatis??
Jag förutsätter inget men sådana hundägare växer inte på träd tyvärr.
Som jag ser det (läsandes ditt inlägg) är det precis det du gör.
Hur många presumtiva köpare det finns, har jag ingen aning om, men jag vet en familj i närheten som varit spekulanter på 1-2 st hundar. Dom är ihärdiga med sitt hundslädeåkande. :)

Observera att jag inte tar ställning för någondera parten. Ser inte hur man utav artiklarna mm skulle kunna göra det. Men jag är emot hysterierna som poppat upp åt båda håll.

LIA

Jag förstår mig inte på människor som till varje pris anser att det är bättre att ett djur får leva än att avlivas.
Förstår inte var du hittar "till varje pris"?
När det gäller djurindividens rätt till liv har vi tydligen olika syn, och därmed får det bli.

LIA

Nope, inte är vår värld perfekt, det är vi överens om.

Men varför kan vi inte sträva mot det målet? Ett litet steg då och då? :idea:

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 126
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 659
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka