Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

Banni

Trådstartare
Kom att tänka på detta innan idag, att när jag för fick min hund så fick man väldigt mycket tips från hundfolk man mötte, och eftersom det var min första hund tog det ju ett tag innan man lärde sig att sluta lyssna på random människor, och man fick ju höra en hel del dumma tränings tips.

Ett exempel var (som jag tror att en del verkligen använder?) var att när jag tränade inkallning och hunden inte kom till mig skulle jag kasta kopplet efter den, fungerade inte det skulle jag kasta en nyckelknippa efter hunden.. Förstår inte hur detta skulle på hunden att vilja komma till en?!? :confused:

Har ni några dumma/konstiga hundträningstips att dela med er av? :)

Sv: Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

När valpen kommer till dej när du kallat in den ska du vända dej om, ignorera den och gå iväg, aldrig berömma eller ge godis...:angel:

Mvh Domino_s

"När valpen biter i byxbenet ska du nypa med nageln i örat tills den tjuter till".

Oj, jag har fått massor...

*Kasta nyckelknippa/koppel/liknande efter hunden när den inte vill komma.

*Korrigera riktigt j*vla ordentligt när min osäkra hund gjorde utfall (det löste vi istället med skvallerträning)

*När min valp tuggade på grejer så var det tydligen för att hon inte fick tillräckligt med motion, 2 timmars långpromenader skulle visst lösa "problemet".

*Öht har jag fått många tips om att tvinga in hundarna i situationer de inte klarar av för att där kunna korrigera dem och på så sätt få dem att lyda. Jag tränar inte på det sättet.

*Strypkedja på hund för att få den att sluta dra i kopplet (det löstes med en riktigt bekväm sele istället)

*Tryck ner valpens nos i kisset när den gör ifrån sig inomhus

*Inte låta hunden sova i sängen eller så, eftersom den då kommer se sig som flockens ledare.

*Aldrig ge hunden uppmärksamhet när den ber om det, utan det ska bara vara jag som kräver uppmärksamhet när jag känner för det.

*Rycka till rejält i hunden för att få den att sätta sig bredvid mig när vi försökt lära in fotgående. (Inte fan lär den sig något av det)

osv...

Oj, jag har fått massor...

*Strypkedja på hund för att få den att sluta dra i kopplet (det löstes med en riktigt bekväm sele istället)

*Inte låta hunden sova i sängen eller så, eftersom den då kommer se sig som flockens ledare.

*Aldrig ge hunden uppmärksamhet när den ber om det, utan det ska bara vara jag som kräver uppmärksamhet när jag känner för det.

Usch ja.
Jag lägger till:

"Vill valpen leka, så lek inte med den. Lek aldrig med hunden på hundens initiativ!"

Och:

"Spruta hunden i rumpan med en vattenpistol/flaska när den drar i kopplet, då slutar den dra."

Och:

"Tänk på att varje gång hunden är ovanför dig, så äger den dig och dominerar."

Ehmm... Jorå.
Mina hundar får fortfarande sova uppe på soffans ryggstöd om de vill.

Det värsta är hur många som faktiskt tror att man ska göra sådär :crazy: Helt galet.

Kommer inte ihåg så mycket tyvärr men vet att någon sa att
när man vill lära hunden att inte dra ska man slita den bakåt i kopplet när den sträcker kopplet och börjar dra i det. Så att den slängs tillbaka, alt kunde man visst snärta kopplet hårt så att det rycker till i halsbandet :grin: Instruktör på brukshundklubben där jag bodde innan som tyckte detta var bra sätt att träna på.

"Lyft i nackskinnet och släng den i backen om den inte lyssnar."

"Nagelnyp hårt i öron/skinn om den hoppar / kommer nära / inte lyssnar / annat."

"Snedsparka upp mot magen när den drar i koppel / inte lyssnar / stressar / tittar åt fel hål..."

"Ryck ordentligt i kopplet om den inte lyssnar / drar / hoppar..."

"Smek aldrig när den kommer själv och nosar på dig, då tror den att den bestämmer..."

Finns en enorm mängd skit som folk tycker är ok och rekommenderar... vanligen med argumentet att annars blir/är den dominant.

Tips till min stressade Aussie:
"Kasta boll tills den lugnar ner sig.."

Jomenvisst...

Annars det blir jag mest galen på är när jag gjort en inkallning och bett min hund sitta ner när vi möter någon annan och den personen säger: "Jomen den får hälsa på mig" "Komså vovven!"

Neeej, det får han inte och av nån märklig anledning så anser jag att jag bestämmer över vem min hund får hälsa på.

Jomenvisst...

Annars det blir jag mest galen på är när jag gjort en inkallning och bett min hund sitta ner när vi möter någon annan och den personen säger: "Jomen den får hälsa på mig" "Komså vovven!"

Neeej, det får han inte och av nån märklig anledning så anser jag att jag bestämmer över vem min hund får hälsa på.

Ja, men det där är väl en underbar företeelse.. Tränar min 4 mån på att stanna vid min sida oavsett vad för spännande som kommer förbi. Man blir så så glad när folk ställer sej och ropar på min hund..

Tror jag ska börja ropa på andras barn när jag går förbi en lekplats nästa gång och ungarna har blivit tillsagda att stanna på ett ställe..:mad::devil:

Mvh Domino_s

KL

Min hund spydde i bilen i princip varje gång när vi skaffade honom (förmodligen inte van att åka mycket.)
Tips: Utsätt honom för idiotkörning så vänjer han sig! :idea:

Han drog även som en dåre rent ut sagt och drar fortfarande from time to time.
Tips: Stryhalsband bakom öron riktigt tajt, håll kopplet kort. När du märker att hundern är på väg att sticka ryck honom mot dig. Upprepa vid varje promenad så ska ru se att det hjälper.

Istället stannade jag varje gång han drog och bad honom komma till mig, funkade kanoners och han har förbättrats mycket!

Skuggan_

* Om valpen inte lägger sig på rygg för en äldre hund är den inte normalt funtad.

*Rejäla koppelryck och snabba riktningsbyten för att lära in fot (brukshundklubben).

* bra foder är bara viktigt till växande hundar.

* alfarullning vid uppstressat hundmöte.

* alfarullning på stressad hund som står och skäller, (så fort instruktören släppte min hund flög den upp och var en millimeter från att klippa honom i näsan... Sen fortsatte han skälla)

* unga NewFoundlands-hanar kan bli rätt stökiga, oftast räcker det med ett rejält kok stryk för att ta det ur dem:(

När min hund lyckades slita sig ur sitt koppel en gång, när han var 5 månader, och det tog 1-2 minuter innan jag fick in honom, så stod det folk och tittade på runt omkring (i centrala Malmö) efteråt kom det fram några män och sa att jag måste börja slå min hund så att han vet som bestämmer.... Hoppas innerligt att de inte äger nån hund...

Många genom åren men dom kan man ju påverka själv, det obehagligaste var en kurs jag gick på där kursledaren tyckte det var helt okej att ägaren till en dobbermantik slängde hunden i backen när hon spände sig vid hundmöten och satte sig på henne:confused::eek:
Jag sa min mening och hoppade av kursen....aldrig mer en kurs för den människan!:cool:

"Tänk på att varje gång hunden är ovanför dig, så äger den dig och dominerar."

Det är ju så löjligt att det inte är klokt. Jag brukar inte lägga upp bilder på mig själv, men jag bara måste visa hur dominerad jag är. :D

Hundboa_zps1abca926.jpg

Jag minns inte alla konstiga råd som jag möjligen kan ha fått. Det känns inte som att det är värt att lägga på minnet. Dock försöker min svärmor, som älskar Cesar Millan, ofta tala om hur mina hundar ska uppfostras - trots att hon själv aldrig har haft hund. Men den informationen går raskt ut genom det andra örat.

Inte träningstips men det dummaste jag någonsin hört av en annan hundägare var när min ena hund hade sprungit bort och denna ägaren hade sett min hund och visade mig vart han var ( vi fann aldrig hunden :( )

Min hund såg ut såhär ( han till vänster)

602508_4752039888709_2048390797_n.jpg

Den hon sett såg ut såhär :

img-0256.jpg

Dessutom var den hunden på en gård men människan trodde ÄNDÅ det var min hund bara att han hade ändrat sig i färgerna lite :D ...och blev nästan sur för att jag sa att det INTE var min hund

Jag är minst lika "dominerad" jag. Min ena hund ligger inte bara på ryggstödet och vilar hakan mot axeln, hon tycker också om att sova på min huvudkudde med hakan på mitt huvud :D Mycket märkligt faktiskt att den här hunden inte har tagit över hushållet som en mini-Hitler i mopsformat, utan i själva verket är extremt mån om att vara till lags.

I stort sett alla "blablabla... för det gör/säger Cesar". :grin:

En oerhört puckad grej var en snubbe som kom för att kolla på mitt trasiga kylskåp. Jag lät inte vovven gå fram eftersom alla inte uppskattar hundpussar, men "låt honom hälsa, jag älskar hundar" tyckte killen glatt. Min överlyckliga lilla jrt gick fram till honom, visade på alla sätt en liten hund kan hur vänligt inställd han var och ställde sig med frambenen mot killens knä, varvid killen böjer sig ner, tar tag i hundens kinder/nackskinn och lyfter upp honom håller honom i luften medan han stirrar honom i ögonen! :eek::eek: Samtidigt förklarar han pedagogiskt för mig att om man gör så så kommer hunden lära sig att det inte är roligt hoppa. Tacka f*n för det! Hoppa eller vara nära personen öht, hunden tyckte snubben var hur läskig som helst och gick inte fram till honom igen på hela tiden han var här! Jag brukar inte ha svårt för att säga till när det gäller sådant men jag blev ärligt talat så ställd att jag inte fick ur mig något. Grämer mig fortfarande...

För två sekunder sedan:

Farsans vän kom hit för att lämna lite saker. Jag är dagmatte åt en liten hund som vaktar lite och som dessutom är lite osäker på en del människor, framförallt om de stirrar på honom så kan han skälla. Därför är det absolut bästa att bara vara lugn och ignorera honom.

I alla fall, när jag öppnar dörren så börjar hundarna skälla, jag säger åt dem att vara tyst och när jag vänder mig om så står farsans vän och vrålstirrar på hundarna. Jag ställde mig i vägen och sa som det var, att man bara ska ignorera "Ja han får vara tyst annars morrar jag på honom!" säger farsans vän då.

Som om det skulle göra något bättre... :grin:

Jag hatar sånna människor! Som börjar morra eller skälla(!) tillbaka:eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 192
Senast: Linda_A
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka