Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

Sv: Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

(( Skulle vara svar till 'hemlig' men av någon anledning blev citeringen fel. ))

Men det säger dom ju för att vara snälla mot dig. Att dom förstår att alla inte kan ha perfekta hundar och att dom "förlåter" dig för att din hund hoppar på dom.

Jag instämmer lite.
Om jag frågar om jag får tjena på en hund och hunden hoppar upp på mig utbrister matte eller husse ofta ett förvånat "oj!" eller "nämen!" eller "förlåt!", särskilt på stallplanen som är lerig. Då är det väl självklart att jag säger att det inte gör någonting?
Eftersom jag tagit initiativet, menar jag.

Vill du inte att hunden hoppar och hälsar får du väl säga "jag vill inte att han/hon hoppar" precis som jag upplyser om att "hon kan hoppa" när folk vill klappa den leriga terriern?

Sedan vet jag inte om jag tycker att det är 'perfekt' att inte hoppa. Det är la upp till var och en. ; )

I övrigt måste jag också skriva ett knapplån och håll med om att det är Gräsliga saker folk får höra att de bör göra med sina hundar. Jag är med ens mycket tacksam över min sköna BK och (de flesta) kurser jag varit på.

Senast ändrad:

Men det säger dom ju för att vara snälla mot dig. Att dom förstår att alla inte kan ha perfekta hundar och att dom "förlåter" dig för att din hund hoppar på dom.

Aha, de förlåter mig att jag inte är nån supertränare a la Cesar Milan :crazy:.

Nu låter det som att han kanske får hälsa på kreti och pleti, men så är det inte.
Har sagt de gånger han fått hälsa att han gärna får göra det när han uppför sig och har alla fyra tassar i marken, men får bara till svar att "men det göööör inget".

Sedan vet jag inte om jag tycker att det är 'perfekt' att inte hoppa. Det är la upp till var och en. ; )

Jag tycker inte det är lämpligt att 30 kg labbe studsar som en studsboll mot folk även om han är snäll. Nån gång är det väl nån som inte tänker sig för som han fäller och då blir det ju mitt fel...

Jag tänkte snarast på uttrycket att alla inte kan ha perfekta hundar, det är väl alltid upp till hundägaren vad som är acceptabelt (perfekt) och inte - och man kan förstås inte förvänta sig att folk vet vad ägaren vill att hunden ska eller inte ska göra.

En skrattande ursäkt (och uppmuntrande av hunden) när man väl förklarat att man inte vill att jycken ska hoppa är frustrerande förstås.... som när man ber folk att inte mata hunden vid bordet.

Men nu hamnade jag nog lite OT.

Aha, de förlåter mig att jag inte är nån supertränare a la Cesar Milan :crazy:.

Nu låter det som att han kanske får hälsa på kreti och pleti, men så är det inte.
Har sagt de gånger han fått hälsa att han gärna får göra det när han uppför sig och har alla fyra tassar i marken, men får bara till svar att "men det göööör inget".

Ok. Då förstår jag. Det är ju en helt annan sak.

För övrigt: Tolka inte betydelsen av perfekt hund för djupt. Det är bara ett uttryck taget ur luften.

Jag kan både håller med dig och inte. Kan tycka lite att hundarna ska få lösa det själva. Att dom ska få säga till en annan hund att så här gör vi inte. Så länge det inte utvecklas på fel håll och blir ett slagsmål. Har två ex.

EX1: Släppte in min (då varande valp) till en äldre och dominant tik, med tanken att hon skulle få lära sig att ta tillsäger från en annan hund. Det var inga problem mellan dom, och dom löste rangordningen utan något som helst bråk.

Ex2. Stötte på en hundägare som hade samma inställning som mig, men ändå inte. Hennes hund var på en annan, den andra sa ifrån och hennes fortsatte. Allt medan ägaren säga: jaja, det löser dom så bra själv. Tillslut tröttnade hund nr 2 och sa till på skarpen, vilket utlöste ett minde slagsmål.

Kl
*Fick tipset att jag skulle minsann ut och gå med min hund minst 2h varje dag, då det är en krävande hund. Detta ovs om hon hade varit med på jobbet (och även jobbat själv) hela dagen eller ej.

*Jag skulle inte träna min hund att gå i koppel/fot på gräset. Då gräset är till för lek och bus. Hunden måste veta skillnaden på lek och allvar.

*Stryphalsband för att få henne att sluta dra.

*Skulle inte leka med händerna när jag busar med henne. Detta för att hon kommer att ha lättare för att bitas (och konstigt nog har hon inte bitit en enda person på 5 år:angel:)

*Hälla cayennepeppar/svartpeppar där hunden inte fick vara.

*(Dock inget tips utan något som jag har sett) Kasta en flaska med små sten i efter hunden när den skäller. (Funkade inte för ett halvår sen och funkar fortfarande inte).

Jag kan både håller med dig och inte. Kan tycka lite att hundarna ska få lösa det själva. Att dom ska få säga till en annan hund att så här gör vi inte. Så länge det inte utvecklas på fel håll och blir ett slagsmål. Har två ex.

EX1: Släppte in min (då varande valp) till en äldre och dominant tik, med tanken att hon skulle få lära sig att ta tillsäger från en annan hund. Det var inga problem mellan dom, och dom löste rangordningen utan något som helst bråk.

Ex2. Stötte på en hundägare som hade samma inställning som mig, men ändå inte. Hennes hund var på en annan, den andra sa ifrån och hennes fortsatte. Allt medan ägaren säga: jaja, det löser dom så bra själv. Tillslut tröttnade hund nr 2 och sa till på skarpen, vilket utlöste ett minde slagsmål.

Det var inte riktigt den sortens situationer jag menade. När man hemma hos mig säger 'göra upp' menar man nog mer att mötas bakom gymnastikhallen för ett blåöga eller två.
Jag fick till exempel höra kommentaren när man under en stressad lunchtimme öppnade grinden mellan två tikar och de rök ihop. Två mindre hundar tack och lov och vi lyckades skilja på dem, ändå tyckte man att "häff, låt dem göra upp!"

En liknande incident mellan rottisen och min russel.
"Äsch, låt dem göra upp" lät om möjligt ännu sämre där.

Passus:
Sedan vet jag väl inte om det är ett dåligt råd att ta promenera hunden två timmar trots en arbetsdag? Det kan väl vara en trevlig avrastning även om det inte alltid är nödvändigt? ^^

Senast ändrad:

Har ni några dumma/konstiga hundträningstips att dela med er av? :)

"Var roligare" Jaha, hur då? Dra skämt? Bete mig som om jag har fått dårslag? Klä ut mig till clown?

"Man kan slå apportbocken i huvudet på hunden och vråla till. När hunden öppnar munnen, slänger man in apporten och håller fast. Sedan är apporteringsproblemet löst!" :eek::eek::eek:

Ah, okej du menar så. Då håller jag med dig. Kan ju bli riktigt otäckt det där:crazy:

Usch ja.
Jag lägger till:

"Spruta hunden i rumpan med en vattenpistol/flaska när den drar i kopplet, då slutar den dra."

Woot?!? Fy så vidrigt!

Det är ju så löjligt att det inte är klokt. Jag brukar inte lägga upp bilder på mig själv, men jag bara måste visa hur dominerad jag är. :D

Hundboa_zps1abca926.jpg

Men så mysigt :love:
"Var roligare" Jaha, hur då? Dra skämt? Bete mig som om jag har fått dårslag? Klä ut mig till clown?

"Man kan slå apportbocken i huvudet på hunden och vråla till. När hunden öppnar munnen, slänger man in apporten och håller fast. Sedan är apporteringsproblemet löst!" :eek::eek::eek:

Så det är så jag ska lösa problemet med att Max släpper apporten för tidigt :grin:

Allvarligt..:crazy: Skulle jag göra så på schäfern skulle jag nog behöva hjälp med att bända loss honom från min arm sen.. Och då är han ändå något av det snällaste jag träffat i schäferväg..

Mvh Domino_s

Allvarligt..:crazy: Skulle jag göra så på schäfern skulle jag nog behöva hjälp med att bända loss honom från min arm sen.. Och då är han ändå något av det snällaste jag träffat i schäferväg..

Mvh Domino_s

Kan väl säga att personen som kom med rådet, numera inte är välkommen på Brukshundsklubben :cool:

Hade jag gjort det på ursnälla Weimaranern så hade jag blivit biten. Hade jag gjort det på schäfern, hade det blivit en längre sjukhusvistelse och vi hade fått spendera resten av tiden som vi bor ihop i vars sida i huset. :grin:

Människan som kom med "apporteringsrådet", levererade den ena idiotiska "problemlösningen" efter den andra. I regel oombedd och dessutom var ofta slutsatsen att man på något sätt skulle puckla på sin hund.

"Apporteringsrådet" kom efter att vederbörande hade stått och tittat på medan jag och hunden körde apportering lk 1-3 och jag använde klicker. Hunden hade inga problem med apporteringen. Jag vet fortfarande inte varför personen kände att jag var i behov av råd. :grin:

Inte ett så dumt tips kanske men snarare att en "duktig" hundtjej klagade på den pli jag hade på jycken jag då ägt i ca 1 dygn. Själv skrek hon halsen ur sej för att kalla in sina hundar. Och jyckarna lyssnade inte..
Kändes mer som att skaffa pli på dina självuppfödda jyckar innan du kommer med tips till mej:grin:
Innom nån vecka hade jag och min jycke lärt oss varandra och han lyssnade utmärkt!

kl

Hm, jag har fått en del intressanta tips.

1. När du introducerar din hund för en katt (hunden var något fixerad vid katter under den tidpunkten) så låt någon hålla katten framför hunden och häng den omgående precis till den punkten att den inte riktigt hinner svimma. Den ska veta att "rör du så dör du"

Man blir ju mörkrädd!:eek:

Bra tråd!

-En tjej hade en omplacerad, halvt hysterisk hanhund som skällde sig hes och gjorde utfall mot allt och alla. Hon tyckte att jag skulle släppa min hund så att de fick göra upp. För "alla vet ju att hundar måste få strida för att göra upp om rangen..."

-Ge hundar som är osäkra på varandra en kampleksak, så får de leka.

-Tryck nosen i kisset.

-Spruta vatten på hunden genast den gör nåt dumt.

-Motionera valpen rejält så slutar den tugga på möbler.

-Ryck i kedja för uppmärksamhet och lydnad.

-Skarpare koppel om hunden drar.

-Använd flexi så behöver hunden inte dra.

Och det värsta är programmet "Teen Mom", där den stackars stackars Stitchy blir inlåst i bur, skälld på och tilldaskad ifall han kissar inne. Mitt hjärta blöder varje gång. Tjejen hade en hund tidigare men den var så jobbig så hon gav bort den...

Bra tråd!

-Använd flexi så behöver hunden inte dra.

Den kör min faster med stenhårt, som tur är på sin egen hund och inte på andras men jag har ifråga satt det flera gånger, är det inte bättre att lära hunden att inte dra?

Hennes hund drar inte alls lika mycket i flexi :angel: så hon är helnöjd med den lösningen. Antar att det är det som räknas och hon skadar ju inte hunden men som den kontroll freak som jag är så skulle jag ju själv bli galen.

En granne som har en setterkorsning berättade hur han fick den att gå fot. Att hålla kopplet stenhårt över axeln och ge hunden en känga när den stretade sig förbi var tydligen melodin det :crazy:

En hunduppfödare tyckte att man får rumsrena hundar genom att trycka ner nosen i kisset/bajset :cry:

Jag börjar nästan gråta av att läsa den här tråden.
Så mycket hemskheter! :(

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 192
Senast: Linda_A
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka