Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

Sv: Vilket är det dummaste/konstigaste hundträningstips nu har fått?

Det är ju så löjligt att det inte är klokt. Jag brukar inte lägga upp bilder på mig själv, men jag bara måste visa hur dominerad jag är. :D

Hundboa_zps1abca926.jpg

Jag minns inte alla konstiga råd som jag möjligen kan ha fått. Det känns inte som att det är värt att lägga på minnet. Dock försöker min svärmor, som älskar Cesar Millan, ofta tala om hur mina hundar ska uppfostras - trots att hon själv aldrig har haft hund. Men den informationen går raskt ut genom det andra örat.

Med en hundhalsduk om halsen fryser du aldrig. Finns dom i andra färger också tex svart eller orange? :D

Senast ändrad:

Kl

Jag har så dåligt minne, så jag minns sånt här dåligt. Jag har dessutom mestadels tränat för instruktörer som jag tycker om och vet har ett tänk jag gillar. Det verkar som att jag har en uppsyn som gör att jag inte får så mycket random tips, för det drabbar min sambo men inte mig:p

Men det som är ganska färskt och slår det mesta är hundtränaren som stod och visade hur man lär hunden apportering - genom att rycka den ordentligt i örat så att den tjöt alternativt strypa hunden tills den gapar. Jag har fortfarande inte förlåtit mig själv för att jag inte ifrågasatt kraftigt. Jag fattar inte heller hur kvinnan som lånade ut sin hund som visningsobjekt tänkte:mad:

Det klassiska "Bit hunden i örat" grejen. Min sambo brukar visserligen göra det på skämt (det vil säga han biter inte på riktigt för att vara övertydlig)med sina hundar vilket alltid resulterar i stora blöta pussar, dem är nog van att husse är allmänt galen.

Sedan har nog inte jag själv fått så konkreta tips, men visst har man hört allt de där med att trycka ned valpar i kiss mm mm och funderar bara hur desperat man är om man tycker att det är bästa vägen att gå?

Hörde en hästmänniskor som sa att om hästen slog henne så slog hon hästen, hon ansåg sig själv arbeta med NH och tog dit träningshästar. Det känns lite som om hunden biter mig biter jag hunden.

Men i övrigt är jag lite sådan som anser att de mesta oönskad tips man får är dåliga tips om inte tipsaren konkret har sett mig arbeta med min hund och förstår hur just min hund funkar.

När man tex har en hund som hälsar på folk genom att hoppa, Tugga och fäller folk är ju inte det intelligentaste tipset att vänta ut hunden pga att risken är överhängande att någon gör sig riktigt illa innan hunden ger upp. Personen som kom med detta tips menade (tills hon provade teorin på den ovannämnda hunden) att det alltid i alla lägen fungerar att vänta ut rätt beteende men samma person ifråga anser att lyckopiller är de bästa för sina hundar och hon är aktiv instruktör( eller va den hundpsykolog).

Så tipsen ska anpassas efter don och person. Kasta koppel i backen kan man väl göra om man tycker det är roligt, och vist kan det funka om det är för att bryta uppmärksamheten från något annat men att kasta saker PÅ hundar är ju helt sjukt och för inlärning?

Halvt kl men
Sedan anser jag (precis som att det är korkat att det fortfarande finns instruktörer som tycker att bästa sättet att få lydnad på hundar är att rycka huvudet av den eller dänga skiten ur den) att det är sjukt onödigt att det blir mer och mer vanligt med de jag kallar "lycko instruktörer" som mer eller mindre förbjuder sina kursdeltagare att använda hjälpmedel eller någon som helst form av bestraffning. Själva grejen är Absolut inte fel, har man den kunskapen att man kan uppfostra alla sorters hundar på det viset är ju det de absolut bästa och jag är så sjukt imponerad av dessa men när instruktörerna saknar de nödvändiga kunskaperna (och inte beredd att erkänna det) och istället talar om för desperata hundägare att deras hundar är av sådan sort,ras eller av sådan mentalitet att dem inte går att uppfostra och att ägarna får stå ut eller skylla sig själv.

Desperata mäniskor gör desperata saker och då får vi folk som tror på så illavarslande tips som att dra valpen i kiss elle dänga skiten ur dem när de gör något inne.

Som så många andra har jag fåt en hel del dumma tips vad gäller hund, men det dummaste av allt har nog varit att jag msåte sätta hunden på plats redan när den är valp (typ alfarullningar för minsta lilla) för annars kommer den ta över när den blir större. Att jag som ganska liten och nätt tjej kunde ta hand om en rottis utan såna metoder var helt uteslutet. Många var dessutom mycket nöjda med sig själv när hunden växte upp och var väluppfostrad, och påpekade "se, jag hade rätt!". Jag orkade aldrig säga att jag hela tiden gjort tvärt emot vad de sagt...

I ävrgt har jag nog hört det mesta som redan tagits upp i tråden och man blir verkligen förundrad att det fortfarande finns folk (både med och utan egen hund) som kommer med såna "råd".

*kl*

"Låt dem göra upp bara så löser de det där själva!"

Har jag fått ett par gånger när jag brutit spända situationer där min russeltik varit inblandad - både bland rottisar och dvärpudlar. Det mest idiotiska men också nästan det vanligaste jag stött på.
Samt det där ständiga:
"Terriers måste man ta i med hårdhandskarna på!"

Det är en av de saker som är så bra med whippet, de kommer i alla färger! :D

Med tanke på att jag har två dalmatiner så beställer jag några prickiga hundhalsdukar som matchar mina hundar. Mina prickiga hundar duger bara som sängvärmare. Gillar att ligga tätt,tätt mot en gömda under täcket hela natten. Fattar inte hur de klarar av det.

Men till deras försvar måste jag säga att de gör ett fantastiskt jobb. De är varma som kaminer så en hundhalsduk måste ju vara lika effektivt varm antar jag. Min man har dessutom en tråkig tendens att gnälla på mig när jag försöker värma mina kalla fötter på honom när vi skall sova. Hundarna brukar istället slicka mina fötterna när jag försöker värma fötterna på dom istället. Å andra sidan vet jag inte om jag blivit så överlycklig om min man börjat slicka mina fötter. Tror inte det är min grej på det viset :D

kl

Hm, jag har fått en del intressanta tips.

1. När du introducerar din hund för en katt (hunden var något fixerad vid katter under den tidpunkten) så låt någon hålla katten framför hunden och häng den omgående precis till den punkten att den inte riktigt hinner svimma. Den ska veta att "rör du så dör du".

2.Lär hunden att gå fot genom att hålla en boll i mun och så fort hunden tar ett steg för långt fram rycker du ordentligt bakåt. Den ska veta svart på vitt vart den ska vara placerad och ha i huvudet att "do or die, den här gränsen passerar du inte".

3. Om hunden svarar upp, följ råd nummer 1 (häng den).

4. "Det bästa när vi kommit lite längre i träningen med din hund är att vi tar på ett stackel för att finslipa".

5. Korrigera hunden ordentligt om den inte spårar precis i kärnan.

Och nej, jag följde naturligtvis inte de här råden. Det är inte bara de konstigaste eller dummaste råden jag fått, det är även de vidrigaste.

Delvis KL

När jag ser vissa av inläggen så tänker jag att vi egentligen borde inleda någon slag kampanj mot övervåld vid hundträning. Hundbuke sätter ner foten.

Ja, jag har funderat på det länge. Jag vet bara inte riktigt hur man ska gå tillväga?

På en valpkurs lärde instruktören ut hur man "snärtar" med kopplet så att det gör ont och känns obehagligt på valpen. Så lär man den att inte dra i kopplet! :crazy:

Nä, det är ju svårt. FB-kampanj med hårda fakta kanske?

Kan vara en bra idé :) Hur som helst behöver det nog uppmärksammas lite mer att man inte behöver vara allt för hård mot hundar hela tiden... Man kan ju bli mörkrädd av att läsa om vad folk får för tips.. Jag fattar inte hur folk seriöst kan tro att vissa av sakerna de tipsar om är bra.

Annars det blir jag mest galen på är när jag gjort en inkallning och bett min hund sitta ner när vi möter någon annan och den personen säger: "Jomen den får hälsa på mig" "Komså vovven!"

Neeej, det får han inte och av nån märklig anledning så anser jag att jag bestämmer över vem min hund får hälsa på.

Åh, hatar det där. Eller när hunden hoppar mot folk och de säger "det gör inget". Jo, det gör mig nåt. Jag vill inte att min hund ska hoppa mot/på folk.

Åh, hatar det där. Eller när hunden hoppar mot folk och de säger "det gör inget". Jo, det gör mig nåt. Jag vill inte att min hund ska hoppa mot/på folk.

Alternativt
-ÅH, kan jag få klappa?
-Om du är lugn, hon kan bli lite väl glad annars och kan hoppa.
-HEJ HUNDEN HUNDEN HUNDEEEEN! (med pipig röst och flaxiga rörelser)
*Hund hoppar och studsar*
-AAH! SLUTA HUNDEN! DUM HUND! MAN FÅR INTE HOPPA!
:cool:

När jag skaffade min första hund hade jag aldrig haft hund innan eller hade så värst mycket erfarenhet av hundar. Fick lite konstiga tips och ibland var det svårt att veta hur det skulle vara, tur man har lite sunt förnuft själv iaf :crazy: Även fått konstiga tips nu när man skaffat hund nummer två men nu vet man ju lite bättre vad man ska lyssna på i alla fall.

*Ta på en strypkedja å ryck hårt i hunden varje gång han tittar åt ett annat håll så kommer du få fin kontakt med honom och han går bredvid dig. (Första hundkursen jag gick på).

*På samma kurs skulle vi också träna inkallning. Min hund kunde inte detta särskilt bra (2-årig omplacering). Kursledaren tyckte då att en bra första övning var att han skulle springa mellan två rader med andra hundar samt att jag skulle gömma mig bakom ett garage en liten bit bakom och sen locka på honom :confused: Jag sa att vi nog fick ha långlina i såna fall eller att han fick springa med min hund å hålla i kopplet så han inte skulle sticka. Men det skulle inte behövas. Så han släppte hunden som så klart sket totalt i mig utan sprang en runda och hälsade på alla andra hundarna sen drog han ut på ett fält (dessutom i närheten av en bilväg) och det tog ett bra tag innan jag fick in honom. Sen muttrade ledaren något om att det var en envis hund och ägnade sig åt dom andra deltagarna resten av det passet :crazy: Skulle aldrig ha lyssnat på det där utan börjat med en lättare övning.

*Med andra hunden fick jag det vanliga tipset att bli arg på honom om han gjorde ifrån sig inne under rumsrenhetsträningen.

*Om hunden gör något dumt är det bra att fya den och stänga ut den i ett annat rum tex en stund så den verkligen känner att den gjort fel.

*Om man viker undan med blicken före hunden dominerar den en så därför ska man stirra på hunden tills den viker undan med blicken först :crazy:

*Det är bra för en valp att få klara av alla situationer med andra hundar själv (när jag inte ville låta min chi-valp leka med en väldigt hårdhänt jack russel).

*Det är bra att lämna en hund som inte kan vara själv en längre stund och låta den yla tills den slutar så den "inser att det inte är någon ide"

Dom jag kom på nu..

Men det säger dom ju för att vara snälla mot dig. Att dom förstår att alla inte kan ha perfekta hundar och att dom "förlåter" dig för att din hund hoppar på dom.

Men det säger dom ju för att vara snälla mot dig. Att dom förstår att alla inte kan ha perfekta hundar och att dom "förlåter" dig för att din hund hoppar på dom.
Det är åtminstone vad jag menar. Inte att: Jag tycker minsann att du borde låta din hund hoppa på mig oavsett om du vill att den gör det eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 192
Senast: Linda_A
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka