Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa rådet jag fått är att leda hästarna på långlina och inte toknära som ridskolor ibland lär sina elever, har skonat mig från många händelser som kunnat slutai otrevliga olyckor.:bump:

fick även rådet att inte tänka på delfiner första gången jag skulle galoppera när jag var liten och tyckte att det såg lite otäckt ut, självklart blev jag väldigt distraherad och kunde bara tänka på delfiner och glömde bort det otäcka som blev en rolig upplevelse. Så mitt blockerande av otäcka saker är don´t think about dolphins.

Senast ändrad:

Om nån säger att du får absolut INTE tänka på delfiner...Vad är det första som dyker upp i din hjärna då?

För det första så gillar jag inte riktigt formuleringen -Man FÅR den häst man FÖRTJÄNAR. Varför skulle någon av oss förtjäna att ha en häst, att tämja och stänga in ett vilt djur... men det är en helt annan diskussion

Efter att ha blivit avkastad och rädd så tog jag en ridhäst paus, och bara hade shettis ist. När jag sen började rida igen så var det på en snäll men mkt het kallblodstravare, Man kände att han kunde ta bettet o bara sticka om han ville, men gjorde det inte. Vi började med ett pessoabett och nu rids han i grimma... Han puschade mig hela tiden lite lite framåt. När jag var rädd i början så var han en gentleman och när jag blev tuffare så blev han det också. Men alltid lika snäll! När jag sen köpte min första häst, en varmblods travare så föll jag för att hon ger mig samma känsla, klok och trygg men med mycket framåtanda, skulle kämpa till sista andetaget om jag bad henne. Hon hjälper mig att ta stoora steg och hon puschar mig hela tiden framåt. Jag är en riktig fegis ig. som alltid ser vad som kan gå fel och som aldrig vågar släppa kontrollen. Därför är det idag så konstigt att jag sitter på en häst som många andra inte vill eller vågar rida. Hon har hjälpt mig otroligt mkt, både som person och när det gäller att utveckla min ridning och hästsyn.

De två andra hästarna i mitt liv just nu är det samma sak med, de kom in av olika tillfälligheter vid rätt tidpunkt, då fanns de där för att ge mig vad som behövdes just då, lugn och ro med den ena och ff. lättridenhet men även utbildning och erfarenhet -Jag fick de hästar jag behövde!

Om jag hade fått den häst jag förtjänade så hade det nog varit ett mkt tjurigt och nervöst gammalt sto :angel:

Det tyckte jag var ett mkt bra uttryck :) Och det stämmer inte bara på hästar! :)

Vilka råd/tips (alternativt insikter eller erfarenheter) har du fått "i ditt hästliv" som verkligen betydde något / gjorde skillnad? Dela med dig av dina guldkorn! Kan vara stora eller små saker!

Jag tror att det allra bästa rådet jag fått är att tänka på att alla hästar och människor är enskilda individer.
Vad som funkar för en individ behöver nödvändigtvis inte funka på en annan individ!
Med det i åtanke snöar man inte lika lätt in på något som kan vara fel för just den individen (oavsett vad det handlar om; sjukvård, friskvård, utbildning osv) och man blir mer mottaglig för (och villig att prova) olika tips, idéer och forskning.

Det bästa jag fått som fortfarande sitter kvar är:
Det ska vara bekvämt att rida!

Fick det i Danmark när jag var där och tränade, och det är så sant!
Man får inte låsa sig i tex handen eller klämma med benen. Och inte ta till våld, det skall alltid vara bekvämt :D

KL.
Snodde detta från en annan tråd för att det är ett sådant BRA råd!
*kl*

Eftersom du bara tappar den ena stigbygeln kan det kanske vara så att du viker dig i ena sidan? Är det den yttre du tappar? Sträck upp armen rakt upp i luften så du hamnar mitt i sadeln.

Snor knapp..

Jag har fått många bra råd, men ett av de bästa var från en CR-tränare. Jag hade en häst som var väldigt svår att sitta ner i traven på. Hon sa "Tänk som dvärgen som spelar orgel på julafton". Med benen alltså, att man inte sitter och "juckar" med, vilket jag tycker många tränare säger, utan mer från sida till sida, det är så hästen rör sig! Plötsligt kunde jag sitta på min häst!! =)

På samma tema som "andas i takt" (alltså följa med i hästens rörelser) är att tänka att man är Butter i Snövit när han spelar orgel - och sitter på "klaver" (jag hörde det från Toini Pettersson första gången tror jag) - alltså man följer med på det sättet i sidled. Det blir svamligt att förklara - men om man sitter på hästen känner man in det direkt!

Åh! Där var den ju!! Hade inte läst hela tråden innan jag gjorde mitt inlägg! Men det är det enda råd jag någonsin fått som funkar, av alla råd om hur man ska kunna sitta ner på skumpig häst!! :)

Ett annat otroligt bra "råd" som jag gärna för vidare är det att "motorn sitter bak". Jag säger det ofta till yngre tjejer jag hjälper som tror att vägen till att få hästen att gå i form går genom tygeln... Jobba med motorn bak så kommer det..

kl - en tränare sa ganska burdust till dottern då 12 år: (Halländska) Skit i vad huet gör, det är vad rrröven gör som är viktigt!

Iofs sant, men dottern ville aldrig rida mer när denne var i närheten;)

Annars försöker jag nog tänka att om jag gör rätt, så gör hästen rätt. Gör inte hästen rätt, så förstår den inte mig, och då hjälper det inte hur många gånger jag försöker säga på samma sätt.

Och där kom den också.. Ska nog läsa klart tråden innan jag skriver något mer! :cool: :o

Tror det var kyra som sa att hur skänkeldöd din häst än är så känner den ändå när en fluga går på den.

Jag har hört liknande från en vän, och det förändrade mitt sätt att klappa, ta i hästen!! "Berömmet" med hårda klappar på halsen med hela handflatan som man ofta ser känns nog rätt rejält för en som känner när en fluga går på en.....

KL

bästa rådet jag någonsin fått av en hopptränare var "upp med händerna" :D
allt blev så enkelt, tar man upp händerna en bit i luften innan hindret får man automatiskt tillbaka överlivet och lättare att räta upp hästen.
dessutom hindrar man hästen från att "ta ned" huvudet och kolla in om hindret är läskigt eller inte. (arabskalle:cool:)

från en dressyrtränare,driv varannan skänkel i nedsutten trav, alltså höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster.
eftersom hästen trav faktist är diagonal?? får man automatiskt bättre takt i traven och lättare att sitta ned.

fast det bästa jag gjort var att hyra min ponny för 2½år sen.
egentligen alldeles för svår, alldeles för mycket överallt och alldeles INTE mitt ridsätt. (van vid tröga tunga hästar)
jag kunde ingenting DÅ, men med en massa små missar som hästens ägare tillät mig att göra utan att lägga sig i har ponnyn lärt mig otroligt mycket.
mycket bättre än vilken "läromästare" som helst, då lär man sig ju bara hur man ska göra med en häst som redan kan.
min ponny KUNDE (han kan både piaff och passage) men sålänge jag gör fel så blir det inte rätt.
alla hjälper måste sitta perfekt för att han ska "ge bort sig" och gå bra.
likadant i hoppning, gör jag en liten miss mot hindret, hoppar han inte.
gör jag exakt rätt och vi kommer helkonstigt på hindret och man bara "nej han kommer inte hoppa" så hoppar han ändå, för jag gjorde ju rätt hela vägen MOT hindret.
:love:

sorry långt :p

När jag hade praktik hos en veterinär fick jag höra att en injektion ska följas av minst 10 beröm.

KL
Väcker denna tråd till liv igen eftersom det finns mycket bra i den......

Ett råd som jag kom att tänka på just nu (inför stundande slask-tider) är att köpa ett (hel-) nummer för stora ridhandskar och ha tunna sidenvantar under när det är kallt. Bättre och smidigare än de "vadderade" ridhandskarna. Och varmare!

Snor knapp..

Jag har fått många bra råd, men ett av de bästa var från en CR-tränare. Jag hade en häst som var väldigt svår att sitta ner i traven på. Hon sa "Tänk som dvärgen som spelar orgel på julafton". Med benen alltså, att man inte sitter och "juckar" med, vilket jag tycker många tränare säger, utan mer från sida till sida, det är så hästen rör sig! Plötsligt kunde jag sitta på min häst!! =)

Fram för mer orgelspel av Butter i ridningen :D Har också fått det rådet första gången jag skulle rida passage och piaff och det funkade utmärkt

Av min hopptränare -Det är aldrig hästens fel att den inte passar ihop med sin ryttare. En häst har sina egenskaper och sidor passar inte dessa ryttaren så får h*n byta häst. Hästen ska alltså inte straffas för att ägaren inte är nöjd med individen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama