Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl

Låt hindret komma till dig, och inte du till hindret!
Det är nog ett av de bästa råden jag har hört, om ni förstår vad jag menar? ;)

Har inte läst hela tråden, men detta är ett bra tips som jag läst eller som nån ridlärare jag haft:

Hästar är som datorer, de gör det man ber dem om...och blir det fel så har du tryckt på fel knapp!

Hej!
Läs i tråden! Det finns mycket bra!
Jättebra liknelse med datorer! Ofta trycks "enter" för tidigt! Eller också gör man resten rätt och glömmer tycka "enter"............

Nja, här måste jag nog protestera lite... En häst tänker och drar egna slutsatser, men det gör inte en dator ....;)

Min dator gör det!!! :D Den tar en jävla massa beslut som inte jag är med på :mad:

Sedan har jag fått massa andra bra råd som redan är upptagna här i tråden.
Lite samma linje som andra skrivit men som jag hört både från min tränare och några här på buke: Du får den häst du förtjänar.
Ibland fattar jag inte varför jag förtjänar just den hästen jag har då men efteråt inser jag hur mycket jag lärt mig

Inte det lättaste att erkänna:grin:
Men väldigt, väldigt sant.

Du får den häst du förtjänar.

Jag har en liten shettisplutt vid namn Spender. Jag har fostrat honom från det att han var 2 månader(hans mamma och andra hästar har hjälpt till förstås)

Han är världens snällaste, lättlärd, charmig och social...FÖR social, han vill pussas och gosa hela tiden och pilla på mina händer och UMGÅS!!! Jag tycker att vi har ändlösa diskussioner om hur han ska bete sig och det blir sakta en bättring...

Så läste jag raden ovan, du får den häst du förtjänar! Och inser att min ponny och mina barn är som karbonkopior av varandra...Mina barn är 9, 14 och sexton och de är precis som jag beskrivit och har alltid varit!(förutom att de inte vill pussas och gosa hela tiden längre...Men diskussionerna är desamma)

På nåt vis så måste jag ju inbjuda till diskussioner...

*ot* förlåt :o

En tränare av den gamla skolan har gjort mycket för min ridning med en mening:
"Det heter hand och inte arm - och det heter skänkel, inte häl"

Det var också en avancerad dressyrtränare som sa:
"never get stuck in a bad situation"

vilket är superbra att tänka på när man tränar hästen, så att man inte hakar upp sig på en övning utan rider fram så snart man börjar tappa energi

Det bästa råd jag fått är nog att inte slänga täcken på hästarna så fort det börjar regna på hösten. Utan låta dem sätta vinterpäls så att de själva kan reglera sin värme.

Har sett en del som tyckt det var kul att köpa fina täcken och i början tyckt att det varit kul att pyssla med det, och sen när halva vintern gått haft en massa besvär med kalla hästar och blöta täcken.

Detta tips kom för mig när jag just läste en tråd om skav! Man slipper det också......... Vi filtklippte en gång i höstas (dottern skulle delta på några clincis i oktober/november) och har sedan inte upprepat. Skönt att slippa jox & skav! Och det är härligt att se glada pållen i snön :)

kom på en som en gammal hästgubbe sa till mig när jag inte var så gammal, då fattade jag väl inte fullt ut hur sant det var.

Han sa kommer inte ihåg exakta ordalydelsen men ungefär

" Om du inte hela tiden räknar med att stöta på problem så kommer du förmodligen inte stöta på så många heller "

Detta använder jag i det "vanliga" livet också väldigt mycket.

Ett annat bra tips jag fick en gång var att använda chaps. Jag har ett par vanliga mockachaps - men de görs ju i flera "modernare" material också. Underskattat - särskilt vid denna årstid!

kl

Hästens mage är ingen trumma.

Det är aldrig hästens fel, alltid ryttarens.

Be - Få - Ge

Vet inte om någon tog upp dessa :)

En vän till mig brukar köra med "En sittande hästskötare är en liggande"

En lärare på skolan sa alltid. "Ta hand om och sköt om din häst som om den ska starta i Elitloppet nästa vecka" kanske inte var exakt så men något liknade :)

Kom på en sak som jag läste för ganska så längesedan.

Den som har god hand om hästar kan höra när hästar pratar.
Den dom har mycket god hand om hästar kan höra när hästar viskar.
Men den dom inte förstår sig på hästar kan inte ens höra när hästen skriker.

Kyra skrev en gång att en ryttare hade en häst med ett fel som äg inte fick till bytte den häst utan det felet .men efter ett tag hade den nya hästen det felet . Det var ett ryttarfel. Jag har ochså fått massor med bettråd men det bästa var att kan jag inte rida med det ena kan jag inte rida med det andra , med reservation för direkt opassande bett.

Det är då de lärda säger - "Det finns inga problemdatorer, det är alltid ägaren som står till skuld om något går fel" ;) In my a**... :D

*kl*

Sedan har jag fått massa andra bra råd som redan är upptagna här i tråden.
Lite samma linje som andra skrivit men som jag hört både från min tränare och några här på buke: Du får den häst du förtjänar.
Ibland fattar jag inte varför jag förtjänar just den hästen jag har då men efteråt inser jag hur mycket jag lärt mig

Ett av mina favoritråd är tvärtom... Du får inte den häst du förtjänar, du får den du behöver! Tycker det känns mera positivt att säga så, och det passar def. in på mig och mina hästar.

Snälla - utveckla lite. På vilket sätt passar det in på dig och dina hästar? Intresserad..........

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama