Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ett riktigt guldkorn där! Ska testa på måndag! Jag har inte ens varit medveten om att jag haft tanken "..sakta av till....".
Tack!

Så lite så :D

På mina tidigare hästar har det varit viktigt att verkligen fokusera på avbrottet för att de ska jobba ordentligt och inte bara sladda i väg i nån slängtrav. Men nuvarande är tokigt mycket känsligare så han har bara blivit spänd av att få för höga krav på sig och självklart inte kunnat bryta av ordentligt eftersom ha spänt sig så. Och då har jag, enligt tidigare erfarenhet, fokuserat ännu mer på just avbrottet och han har blivit ännu mer stressad och de har blivit ännu sämre, stackarn!

Så fort jag tänkte om så blev han en helt annan häst precis som att han tänkte "Jaha, är det trav du vill ha, men det kan jag ju!" och bara kom ner i trav hur lugn o fint som helst utan att spänna ihop totalt och därmed var det lugn trav direkt och tog inte ett halv varv på volten innan han lugnat sig såpass att öht kunde börjar använda överlinjen igen.

Helt klart mest genomslagskraftiga tipset jag fått genom tiderna :D

KL men inne på samma linje:D

"Krångla inte till bytena, du gör galoppfattningar från trav, skritt, halt och ryggning, i ett galoppombyte fattar du galopp från galopp."

Läst i en tidning, ganska grov liknelse iofs men får bort det där svåra och tar fram det där enkla tänket ist..

Det ska jag ha i åtanke om jag någonsin kommer lära mig byta :D

Har fått två ridråd och hjälp mig något kopiöst.

Det första sa min tränare till mig när jag verkligen inte fick någoting att funka på hästen jag red och höll på att bryta ihop:

" Strunta i vad hästen under dig gör. Rid som om du satt på Milton (Hästen med stort H på den tiden)" - Plötsligt funkade allt igen

Andra är Meredith Michels ord och gäller hästar som vill rusa mot hinder:

"Sitt lugnt och låt HINDRET bromsa hästen."

Kommer ALDRIG glömma ett ridläger som jag var på när jag var 12 år gammal. Ridläraren ropade varje gång jag kom till hörnet, INNERSKÄNKEL YTTERTYGEL! INNERSKÄNKEL YTTERTYGEL om och om igen... Nu hörs det bara det i skallen då jag kommer i hörnen på ridplanen ^^

KL. Erfarenhet från idag. Rid inte i skolsadel (ST Espaniola) med graningestövlar. Skaften fastnar i kanten! Jag tar skorna nästa gång jag använder den sadeln. Tillhör kanske inte kategorin "bästa tips", men det är en lärdom!

KL

En mkt god väninna till mig sade en gång i ett försök att tydliggöra mitt grundläggande problem så här " Du kan inte få en Grand Danois att ta lika små steg som en Kinesisk Nakenhund":eek:

översatt till hästvärld... "En Kamel kan inte ta lika små steg som en Shettis":angel:

å tänk, vad rätt hon hade.... :D

Jag föredrar ponnisarna/småhästar och steget är en av anledningarna! Bjudning är en "käpphäst" eller hur man ska säga (efter militären som jag skrev om tidigt i tråden - "din faur icke bli som en aul....") - och när jag rider "kameler" sitter jag tyvärr och tjuvhåller och ger dubbla budskap. Så jag håller mig till de mindre modellerna. Så jag snor din "översättning"!!! Även om jag (tyvärr) är för stor för att rida shettis.

*kl*

Sådan fattning sådan galopp.

Ett annat råd vid hoppning som hjälpt mig jättemycket är de ledande tygeltagen vid kombinationer om man hoppar en häst som gärna vill slänga sig åt sidan innan eller i kombinationen. Det blev verkligen en aha-upplevelse när jag förstod detta och så mycket enklare :D

KL. Erfarenhet från idag. Rid inte i skolsadel (ST Espaniola) med graningestövlar. Skaften fastnar i kanten! Jag tar skorna nästa gång jag använder den sadeln. Tillhör kanske inte kategorin "bästa tips", men det är en lärdom!

hihi...

I mitt fall borde det bli "rid inte i graningestövlar" kort och gott, för de fastnar ALLTID i kanten, oavsett vilken sadel jag sitter i :D Jag måste ha stövlar med längre skaft för att de inte ska fastna.

*kl*

Min första ridlärare (gammal militär) sa alltid

Hästen först du sedan. (han syfta på att innan du tar hand om dig själv värmer dig, äter osv måste du se till att hästen mår bra.)

Sedan sa han: Ta 10 kakor, plocka russinen ur alla men gör alltid som jag sagt. Vad han menar blir jag inte riktigt klok på egentligen men det han lärade mig är det jag bygger mitt hästhållande på och sedan har jag plockat det jag gillar från andra håll.

För inte så länge sedan så sa en tränare till mig: Sluta vilja så jäkla mycket annars händer det fan ingenting.
Jag ville så mycket så både jag och hästen låste oss och det blev bara massa rusande och flaxande.

Sedan har jag fått massa andra bra råd som redan är upptagna här i tråden.
Lite samma linje som andra skrivit men som jag hört både från min tränare och några här på buke: Du får den häst du förtjänar.
Ibland fattar jag inte varför jag förtjänar just den hästen jag har då men efteråt inser jag hur mycket jag lärt mig

Kan han inte ha menat en sak som Ronny Åhman sa; "Om du bara plockar russin får du till slut bara en påse russin, och har ingen kaka alls". Han menade i alla fall att om du bara plockar russinen så får du liksom ingen grund eller grundkoncept att hålla dig till som utgångspunkt till övriga guldkorn. Kanske var det så han menade när han sa "men gör alltid som jag sagt", kanske menade han att hans ord var grunden och du kan sen plocka på andra saker du gillar?

*kl*

När jag var tretton sa en hästkvinna: "Prata med hästen!"

Det har gjort att jag varje dag berättar för min häst om mina planer, oavsett om det är var vi ska rida eller om vi ska åka transport. På så sätt är jag nämligen helt flummigt övertygad om att hon (eller är det jag?) blir mer förberedd på situationer som annars kunde vara nervösa. Men nu gör jag det med lite allt möjligt, oavsett om det är en nervös situation eller inte. Typ "Nu ska vi ut i skogen en sväng och ha det mysigt". Och samtidigt försöker jag medvetet visa upp bilder på det jag pratar om, alltså en form av mental träning med målbilder där jag ser framför mig hur bra det kommer att gå när vi lastar/ hur fin form galoppen kommer att ha eller något annat. Riktigt bra!

Att lägga skitarna i botten på skottkärran och kissig halm/spån överst så trillar inget ur :D (lärde mig det hos en travgubbe som tyvärr är död nu)

Låt alltid hästen komma in i boxen o göra ifrån sig innan du rider/kör (samma travgubbe)

Var lugn o trevlig tillsammans med hästen

"Man ska inte härja med hästar"

Sagt av en "ardennergubbe".

Så sant. Man kommer mycket längre med att ta det lugnt än att bråka med hästar. De har nerver så det räcker och blir över.;)

Ditt inlägg tänkte jag på igår när jag såg motsatsen. Jag är SÅ tacksam för att vi har hästen hos kloka hästmänniskor med samma inställning som din ardennergubbe!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama