Vilken ras?

Evolution

Trådstartare
Läste nån stans att ni gillade sådana här trådar :p

Funderar på att skaffa mig en till hund. Har 2 finska lapphundar nu. Har haft 2 st amstaff innan också.

Söker en hund till främst lydnad med sikte på elit. Blir nog rally och bruks som bisysslor, kanske lite agility. Men som sagt, lydnad som nr 1.

Tilltalas till utseendet av raser som tollare, aussie, tervueren/groenedal.

Tips på fler raser eller tankar kring dessa?

@Fisherling kan berätta om aussies. Terv o grönis skulle jag inte satsa på. Tollare går att få tag på bra linjer/kombinationer, själv gillar jag Krokasmedens hundar.

Satsar du på lydnadseliten så är det nog lämpligast att köpa någon brukshund. Rallylydnad kan du köra med vilken hund som helst, bruks blir nog också lättast med brukshund och agility för skojs skull går väl med de flesta lydiga, lite nättare hundarna. Gillar du belgarna är väl mallen ett säkrare kort än tervueren/groenedal.

En aussie skulle mycket väl kunna passa! Skaffade min Tinja för att tävla i först och främst agility, men har även tävlat i rally och lydnad, och har börjat träna brukssök ordentligt. Extremt härlig hund! Älskar att jobba, mycket lek i henne; hon älskar att både jaga leksaker och kampa med dem. Lär sig saker fort som attan och vill alltid hålla på lite till. Följsam, uppmärksam och hon har ett rejält mått humor. Kullen hon är ifrån verkar hittills vara väldigt jämn, de är relativt lätta hundar med mycket personlighet och arbetsglädje.

Dock är aussies på tok för vackra för sitt eget bästa och därför avlas det på allt möjligt, från EP i linjerna och skotträdsla till bristande driv och leklust. Det gäller att göra sin hemläxa och verkligen kolla vilka linjer man vill ha, för det finns mycket skit. Rasen har verkligen exploderat i popularitet och det gör sällan aveln något gott.

Det är skillnad på tervueren /groenedal /malenois /laekenois förutom pälsen alltså? Fattade det som att bara pälsen skiljde

Jag föredrar hundar med lite päls :love: (medel-långhår ej krullig)

Senast ändrad:
Vill ha en väldigt kvick och reaktionssnabb hund med will to please och föremålsintresse :)

Malinois känns som det "säkraste" kortet vad gäller detta :)
Jag har fått för mig att det är rätt stor skillnad på de olika belgiska vallhundarna. Stress och nerver känns som att det är betydligt vanligare hos en Terv och Groendendal än Malle. Dessutom har du väl mer att välja bland om du väljer en Malinois.

Har du kikat något på Hollandse Herdershond (finns lång- och korthårig)?
Jag vet inte så mycket om rasen men känner till en tjej som köpte en sådan att ha som sin första brukshund och det verkar ha fungerat mycket bra! Hon har snabbt klättrat i klasserna och verkar ha en kul hund att arbeta med.

Malinois känns som det "säkraste" kortet vad gäller detta :)
Jag har fått för mig att det är rätt stor skillnad på de olika belgiska vallhundarna. Stress och nerver känns som att det är betydligt vanligare hos en Terv och Groendendal än Malle. Dessutom har du väl mer att välja bland om du väljer en Malinois.

Har du kikat något på Hollandse Herdershond (finns lång- och korthårig)?
Jag vet inte så mycket om rasen men känner till en tjej som köpte en sådan att ha som sin första brukshund och det verkar ha fungerat mycket bra! Hon har snabbt klättrat i klasserna och verkar ha en kul hund att arbeta med.
Holländarna är jättetrevliga. Av de raser som räknats upp här hade jag satt den på förstaplats. Upplever dom som stabilare än samtliga.

Jag är inte så attraherad av mallarna, tycker deras utseende och färg är rätt tråkig :o:o
Jag har ju haft tre grönisar och tycker de är jättetrevliga hundar, jag skulle aldrig tveka att skaffa dem igen men nu får det vänta då jag redan har två omplaceringar, en malle och en cocker. Av de fyra varianterna av belgare är laeken den som är vassast rent generellt. Den absolut bästa hund jag någonsin haft var en grönis, hon var en klippa mentalt och från mkt bra linjer. Jag kan tipsa om uppfödare du är intresserad. :idea:

Både hund 1 och 3 hade lysande MH, nr 2 var skottberörd men alla tre älskade att träna på klubben och kom från olika uppfödare med bra hundar.

Nu är varulven en omplacering med stor ryggsäck och han har blivit jättefin, men jag kommer nog att välja grönis igen om det blir fler belgare. :love:

Jag har aldrig träffat några som skulle kunna beskrivas som mentalt stabila hundar.
Du brukar väl knappast umgås med belgare heller? Bortsett från min omplacering så var samtliga tre jag ägde stabila med mycket god mentalitet och från erkänt bra uppfödare. Sociala, träningsglada och älskade både folk och fä.

Ska vi döma en hel ras utifrån din egen hund och dina egna beskrivningar av honom?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30