Vilken ras?

G

GuineaPiggy

Hej!
Är det någon som har ett bra tips på en ras för oss?
Den ska först och främst vara bra för nybörjare, och inte ha mycket jaktintresse.
Men här är lite "krav":
- Social, lättränad, ska gilla människor.
- Snäll mot andra hundar, ska inte vilja bråka eller slåss.
- Medelstor.
- Inte behöva för mycket mental och fysisk motion.
- Kunna vara ensam lite då och då.
- Älska gos ;)
- Pälsvård är inget hinder.
- Pigg och glad, får gärna vilja hålla på med agility, eller liknande.

Har kollat lite på typ mellanpudel och Bichon Havanais, tror ni att detta kan vara något för oss?
Jag bor i ett radhusområde med närhet till skog.

Tack!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

En dvärg pudel kräver rätt mycket träning... Men en Bichon Havanais låter som en bra ras för er:) Men den jag rasen jag tänker på när jag läste era krav var Cavalier King Charles Spaniel:) Den är en ren sällskapshund som man kan göra mycket med man kan både träna agility och lydnad med den m.m. Och den kräver inte mycket träning det finns pytte lite jakt i den men det finns det i de flesta raser men det går att träna bort. Det är en mysig soff hund som älskar kel och gos och väldigt lätt lärd:) Jag har själv 2st:p
Min ena som är 3år har mycket energi då jag tränat henne regelbundet sedan hon var liten och henne kör jag agility och lydnad med men mest agility hon lärde sig hela agility banan på 2 veckor;) Hon älskar agility och det har även blivit att vi tävlat lite men bara små tävlingar. De är väldigt snabba och smidiga! Min andra som är 2år är en soffpotatis:p Hon vill bara gosa och ta det lugnt gärna ut och springa lite i vår hund hage där hon racear som en galning!:p Men henne har jag inte tränat så mycket bara när hon var liten körde jag lite grundlydnad så att man har något på henne:)
Så det beror helt på hur man gör med cavalieren för att få den som den blir:) Är man en familj/person med mycket energi och hittar på saker hela tiden så får man en hund med mycket energi men är man en lugn och trygg familj/person som bara tar det lugnt kanske lite träning då och då så får man en lugn hund:)

Bichon havanais, eller någon annan av bichonraserna skulle passa utmärkt! :)

Jag tycker att även mellanpudel verkar passa bra in, för du verkar intresserad av att aktivera hunden t.ex. med agility och det tolkar jag som att du inte vill ha en ren soffpotatis. En pudel behöver aktivering. Skälliga och lite stissiga pudlar tycker jag nästan enbart man hittar i miljöer där hunden är understimulerad.

Cavalier, som Millisan föreslår, ligger mig mycket varmt om hjärtat då jag själv har haft en. Det är en utmärkt sällskapshund och ett vänligare sinne hos en hund är svårt att hitta och jag skriver under på allt det Millisan skriver om Cavalieren. Dock är rasen förknippad med så många allvarliga sjukdomar att jag inte skulle rekommendera någon att skaffa en.
Min Cavalier hade ett stort jakt-/fågelintresse och vi kunde aldrig ha honom lös (vi fick honom när han var sex år gammal, så vi fick aldrig möjligheten att träna honom från grunden). Han drog direkt när han fick syn på fågel. Men det har jag förstått inte är särskilt vanligt. Det vanliga är att Cavalieren inte har särskit stort jaktintresse.

Jag kom på en sak. Om du är intresserad av agility och vill ha någon av bichonraserna så skulle jag föreslå att du tittar på någon av de som ska klippas (b. frisé eller löwchen). En fullpälsad havanais får ju väldigt lång päls som kanske är opraktisk vid agility.

Cavalier, som Millisan föreslår, ligger mig mycket varmt om hjärtat då jag själv har haft en. Det är en utmärkt sällskapshund och ett vänligare sinne hos en hund är svårt att hitta och jag skriver under på allt det Millisan skriver om Cavalieren. Dock är rasen förknippad med så många allvarliga sjukdomar att jag inte skulle rekommendera någon att skaffa en.
Min Cavalier hade ett stort jakt-/fågelintresse och vi kunde aldrig ha honom lös (vi fick honom när han var sex år gammal, så vi fick aldrig möjligheten att träna honom från grunden). Han drog direkt när han fick syn på fågel. Men det har jag förstått inte är särskilt vanligt. Det vanliga är att Cavalieren inte har särskit stort jaktintresse.

Philosophia: Det med alla sjukdomar, visst de finns men det gäller att hitta rätt uppfödare:) Som vi föder upp Cavalierer och har väldigt friska hundar och ett friskt blod om man kollar bakåt. Vår äldsta som är 11år snart 12 fick inget blåsljud på hjärtat förrän vid 10års ålder då det var en väldigt kall vinter.. Och jag vet fler Cavalier kennlar som har friska hundar:) och det med jakt instinkt är från hund till hund och om man tränar fram det eller tar bort det. Jag gjorde ett misstag med min ena som har ett stort frågel intresse att jag började med blodspår.. Det går att ha henne lös från bilen och in annars går det inte alls för då sticker hon.. Men den andra kan jag ha lös överallt:) Men sen fågel intresset ligger långt bak hos Cavaliererna då de har används till jakt för länge sedan. men jag skulle kuna rekommendera den rasen som första hund för det är en väldigt lätt ras:)

Hej!
Är det någon som har ett bra tips på en ras för oss?
Den ska först och främst vara bra för nybörjare, och inte ha mycket jaktintresse.
Men här är lite "krav":
- Social, lättränad, ska gilla människor.
- Snäll mot andra hundar, ska inte vilja bråka eller slåss.
- Medelstor.
- Inte behöva för mycket mental och fysisk motion.
- Kunna vara ensam lite då och då.
- Älska gos ;)
- Pälsvård är inget hinder.
- Pigg och glad, får gärna vilja hålla på med agility, eller liknande.

Har kollat lite på typ mellanpudel och Bichon Havanais, tror ni att detta kan vara något för oss?
Jag bor i ett radhusområde med närhet till skog.

Tack!

Mycket av det du skriver beror på er uppfostran , sen kan det ju underlätta något med rätt rasval för er!

Som det låter på dig/er ska ni ha något av en sällskapshund.
Här kommer mina tips:
Tibetansk spaniel
Bichon Havanais (som du redan nämnt)
Bichon Frisé
Coton de Tuléar
Papillon
Phalène
Shih Tzu
Pomeranian(liten)
Mellanspets(mittelspitz

Vet inte riktigt vilken höjd du tänkt , men dessa är väl lite mindre än medel eller dem flesta!!
När du bestämt dig för en ras är det lika viktigt att du väljer en bra kennel, som ni även trivs med !!

Lycka till:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 689
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka